Mikä on älyttömin kuulemasi tai todistamasi "Tein itse ja säästin" -tapaus?
Kommentit (978)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vedin käteen, säästin eukon elättämisen ja ruokkomaksut.
Ai tommonen julkaistaan, mutta EI komenttia spagetin käyttämistä tulitikkuna, luomen poistoa hiuksella:-(
Vanhoja kikkoja.
Noista kannoista, voisko ne tasoittaa ja tyrkätä ens kesänä kukkaruukun päälle tai polttaa jätkänkynttilöinä palovaroitukset huomioiden ?
Mä pesin yhden kannon kokonaan ja sitten laitettiin nurmikkoa paljon päälle ja ympärille. Joki kosteusjuttu. Yritetään auttaa hajoamaan. Ja kahvimuruja on johonkin kaadettu jne.
Mutta ei pala, koska on niin paljon kosteutta puussa ja juurissa.
Kannot ovat ihan maan tasossa, eivät haittaa millään tavalla. Nurmikkoa ei vaan päällä kasva. Eli erottuvat hyvin.
Meillä kaadettiin mökiltä puita ja jätettiin ne kannot kuivumaan. Muistan isä rautakangella kaivoi koloa kummallekin puolelle. Meni vuosi, tai 2 ja sitten mökkikylästä löytyi yks traktorimies, joka tuli tranktorin ja metalliketjun kanssa. Ketju kannon läpi ja ympäri. Se juurakko (?) oli valtava. Traktorilla ei homma kauaa kestänyt, olisko ollut 30 min per puu. Alle 10 kantoa nostettiin ja en tietenkään muista mitä maksoi, mutta kyllä se monen tunnin työ oli.
Oli ne kannot melkoisen näköisiä, kun siinä pihalla olivat. Mökillä on iso aitta, jossa on erikseen puuaitta. Kannot palasiksi moottorisahalla ja kannettiin monta tuntia kottikärryillä kannon oksia aittaan. Tulisijassa ne hyvin kaikki paloivat.
Vierailija kirjoitti:
Kalareissu Ahvenanmaalle, neljä äijää, neljä päivää, yksi nokkahauki. Tuli kalalle hintaa.
Hyvä etteivät saaneet useampia, olisi käynyt vielä enemmän kukkaron päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni sisko teki sukulaistensa hautajaisiin kammottavan kukkalaitteen, vaikka olisi ollut varaa ostaa vaikka 10 niitä kukkakaupasta.
Hautajaisiin nyt ei kannata paljoa rahaa panostaa. Mikä voisi olla ohimenevämpää kuin hautajaiset?
Jos menee krematorioon, niin kukat menee sensiliäntien roskiin....jos on hautaustoimisto joka kuljetuksen hoitaa, niin kukat menee uudelleen myyntiin...yllättävää kyllä, mutta näin menettelee ainakin yksi hautaustoimisto.
Logo omalle yritykselle. Näitä näkee paljon kun vain katselee ympärilleen.
1980-luvulla kerrottiin miespuolisesta eläjästä, joka oli itte valmistanut muovipusseista vaatteensa, vaikka tilillä makasi pari milliä rahaa.
Eihän se raha onnea tuo, jos siihen ei osaa suhtautua oikein. Joillakin se todella lyö pään pehmeeksi ja sen jälkeen ei voida kuluttaa ropoakaan, koska sitten sitä ei olisi enää niin paljoa jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni sisko teki sukulaistensa hautajaisiin kammottavan kukkalaitteen, vaikka olisi ollut varaa ostaa vaikka 10 niitä kukkakaupasta.
Hautajaisiin nyt ei kannata paljoa rahaa panostaa. Mikä voisi olla ohimenevämpää kuin hautajaiset?
Jos menee krematorioon, niin kukat menee sensiliäntien roskiin....jos on hautaustoimisto joka kuljetuksen hoitaa, niin kukat menee uudelleen myyntiin...yllättävää kyllä, mutta näin menettelee ainakin yksi hautaustoimisto.
Köyhällä ei ole varaa haudata. Hirveetä haaskuuta kaikki ruumisarkut sun muu hautajaissälä.
Polttohautaushan se pitkässä juoksussa halvin on, kun ei tartte hautapaikasta maksaa, eikä hautakiveä hankkia.
Enoni poisti itseltään luomen puukolla. Ei ollut oikein älykäs ratkaisu, kun luomi oli kokoluokkaa 5cm*15cm. Verta oli joka puolella. Olin joku 7v enkä unohda näkyä ikinä.
Naapurilla on jpku vanha toyota jonks helmat kukkii. Kattelin ikunasta että vähän näytti karheeta ja kitti päälle. Sitten paukkupullosta metallihohtoa. Eipä montaa kuukautta kestänyt.
Käyttäjä36117 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhällä ei ole varaa haudata. Hirveetä haaskuuta kaikki ruumisarkut sun muu hautajaissälä.
Polttohautaushan se pitkässä juoksussa halvin on, kun ei tartte hautapaikasta maksaa, eikä hautakiveä hankkia.
Ei ollut halpa sekään. Arkku on kuitenkin hankittava, vaikka halvinkin. Ja uurna, jos ei tee itse. Ruumiin kuljetusmatkat maksoivat, itse tuhkaus maksoi ja lopulta myös tuhkan säilytys. Olin todella yllättynyt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Mun mutsin iäkäs ystävätär teki hieman ennen joulua riisipuuroa, ja kun menin syömään sitä kylässä ollessa, se oli ihan hailakan väristä eikä maistunut oikeastaan yhtään miltään, ja nainen vielä kehui, että "tässä on vähän maitoakin".
Mä kylläkin teen riisipuuron aina kokonaan maitoon enkä heitä mukaan pisaraakaan vettä.
Mutta kun tämä mutsini ystävä on tosi saita, niin hän ajatteli säästävänsä 70snt,kun teki riisipuuron enimmäkseen veteen.
Siinä pussin kyljessä olevassa ohjeessa kyllä neuvotaan ensin kiehauttamaan pieni määrä vettä, johon riisin jyvät sekoitetaan ja vasta kun vesi on imeytynyt, lisätään maito. Toki puuroon tulevasta nesteestä valtaosa on maitoa.
Ihan normaali riisipuuroresepti, ja helpoin tapa onnistua kiehuttamatta puuroa pohjaan on se että se keitetään veteen. LOPUKSI kaadetaan purkki kermaa, ja maku on aivan sama, ellei parempi kuin maitoon keitetyssä puurossa.
Kiehumaito on tähän hyvää. Toki olen onnistunut keittämään senkin pohjaan, ei se nimittäin ihan ilman hämmentämistä onnistu sekään, vaikka minä ensin niin luulin. Mutta paljon vähemmällä sekoittamisella selviää. Varmaan tuokin, että keittää riisit veteen ja lopuksi lisää kermaa, on hyvä keino.
Mutta jos tosiaan ei käytä yhtään maitotuotetta siihen, niin vetisen makuistahan se on. Olen minäkin joutunut sellaista syömään, yksissä pikkujouluissa. Oli kuulemma ihan sama, vaikka keitti puuron veteen, kun tarjolla on sitten kylmää maitoa lisukkeeksi. No ei ollut hyvää.
Kerroskattilassa ei pala pohjaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästin ja tein itse - nukkekoti pahvilaatikosta. Halusin lapsena nukkekodin joten äiti teki minulle sellaisen vanhasta kurkkukaatikosta. Se ei edes pysynyt pystyssä ja itkin siitä jatkuvasti äidilleni.
Minun äitini rakensi oikein kauniin ja hyvän nukkekodin pahvilaatikosta, siinä oli harjakatto, parveke, tapetoidut seinät ja kaikki muut paitsi sähköt. Kesti leikkimistä vuosia, sitten isä rakensi uuden nukkekodin puusta.
Mulla oli kans lapsena hieno pahvilaatikkonukketalo, ja myöhemmin tyttärelläni oli myös.
Timpuri-Masa Turusta oli väärä hankinta tonteille.
Kaveri purki talostaan katon pois, eikä ehtinytkään/osannutkaan laittaa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kokeiluni kesältä: Tomaattien kasvatus
Kasvihuone 88e
Turpeet ja mullat 50e
Helmikuussa taimet kasvamaan ja jokapäiväistä hoitoa syyskuulle asti, eli puoli vuotta työtä.
Tulos: Tomaatteja n. 4 kg.
Aikamoinen kilohinta ja työhinta tomaateille. Mukavaa kylläkin oli, mutta ensi vuonna ostan tomaattini kaupasta.
Kalareissu Ahvenanmaalle, neljä äijää, neljä päivää, yksi nokkahauki. Tuli kalalle hintaa.
Kaksi vuotta askarreltu kotikompostin kanssa, puoli kottikärryllistä huonoa multaa. Mitä olisi säkki maksanut rautakaupassa?
Kompostia pidetään lähinnä siksi että ei tarvitse roudata niitä lehtiä ym. jätekeskukseen. Ei sillä nyt mitään rahallista merkitystä ole.
Sukulaismies teki 80-luvulla Fiat-autoonsa moottoritilaan uuden pohjan puulankuista, kannattelemaan moottoria.
Jollain konstilla hän myös tukki auton peltiin tulleet reiät ja suihkutti päälle automaalia.
Jostain syystä auto ei mennyt katsastuksesta läpi. :)) Se ei miestä haitannut, hän ajoi Fiatillaan siitä huolimatta.
Kalastus nyt ei ole halpa harrastus saaliikseen verraten. Kysymys on luonnonterapiasta.
Vierailija kirjoitti:
No, enpä tiedä oliko tuo säästoä, mutta valmistin nuorena itse alkoholi juomaa eli kiljua,
viiniliikkeestä turbo hiivaa, käymään 3vrk. juoma valmis nautittvaksi
päähän meni, eli toivottava vaikutus, but löi myös suoliston sekaisin.
varmaankin se samaset 3 päivää ripulissa.
sen jälkeen olen ostanut alkoholi juomani valmistavarana.
Kunnolla ja oikein tehty kilju pitää kirkastaa kuten kaikki muutkin itse tehdyt juomat missä käytetään hiivaa ja sokeria. Muuten siitä tulee hiivap*skaa joka maistuu pahalle ja pistää mahan sekaisin. Tosin päähänhän se käy jos vain prosentteja on tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kokeiluni kesältä: Tomaattien kasvatus
Kasvihuone 88e
Turpeet ja mullat 50e
Helmikuussa taimet kasvamaan ja jokapäiväistä hoitoa syyskuulle asti, eli puoli vuotta työtä.
Tulos: Tomaatteja n. 4 kg.
Aikamoinen kilohinta ja työhinta tomaateille. Mukavaa kylläkin oli, mutta ensi vuonna ostan tomaattini kaupasta.
Älä nyt, mun kasvihuone maksoi 450 €. 🤣 Muuten samat sanat. Tosin en aio luovuttaa. Tsemppiä sullekin, aika kultaa muistot. 😄
Vaihtakaa tomaatit chileihin. Kotimaiset chilit maksavat kaupassa ainakin 30 €/kg. Minulla tulee tänä vuonna satoa ehkä 10 kiloa.[/quote
Ihan mahtava vinkki, tällä säästää huimasti! Ja ihan yhtä mielelläänhän sitä syö chili- kuin tomaattisalaattiakin😀
Tein joskus itse nuuskaa toppatupakasta uunissa ohjeen mukaan. Siihen tuli muistaakseni suolaa ja jotain teetä mausteeksi. Oli vaan aika murenevaa ja valui helposti.