Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on älyttömin kuulemasi tai todistamasi "Tein itse ja säästin" -tapaus?

Vierailija
01.12.2017 |

Ja kruunua tälle aloitukselle kiitos.

Kommentit (978)

Vierailija
561/978 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs hieman jälkeen jäänyt aikamiespoika jolla kaikenlaisia typeriä villityksiä mm.  SKEne ja muut vastaavat porukat sekä mopojen virittely (todellakin 46 v.) tekee kondominsa pakastepusseista, joilla äitinsä toimittaa ruuat hänelle.

Kuka nainen suostuu noihin pakastepussikondomeihin?

Ja mistä tiedät tuon?

Naisiako varten kondomia vain käytetään?

eikös sillä suojauduta seksuaalitaudeiltakin.

pojat taitaa rassata mopojaan ja tää setä poikia

Onkohan tuolla aikamiespojalla koskaan yhtään naista?

Vierailija
562/978 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästän tulitikuissa. Puhallan ain heti, kun yksi kynttilä on sytytetty, ja otan siitä tulen toista varten. Yhdellä tikulla voi näin sytyttää montakin tuikkua.

Sanomattakin selvää, että säästö ei ole vaivan väärti.

Mikset vaan sytytä niitä kynttilöitä valmiiksi sytytetyllä kynttilällä. Riittää vieläkin useampaan kynttilään😀

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/978 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava oli tarvinnut koukun patalapulle. Niinpä oli naulannut keittiön seinään taivutettavan leipäpussinsulkijan. Kyllähän se patalappu siinä pysyi, mutta ei ollut järin tyylikäs viritelmä... Olisi mieluummin laittanut sen pelkän naulan!

Vierailija
564/978 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulainen ei raaskinut ostaa uusia silmälaseja joten keksi käyttää kaksia entisiä päällekkäin. Näky oli -köh- "komea"...

Vierailija
565/978 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokeiluni kesältä: Tomaattien kasvatus

Kasvihuone 88e

Turpeet ja mullat 50e

Helmikuussa taimet kasvamaan ja jokapäiväistä hoitoa syyskuulle asti, eli puoli vuotta työtä.

Tulos: Tomaatteja n. 4 kg.

Aikamoinen kilohinta ja työhinta tomaateille. Mukavaa kylläkin oli, mutta ensi vuonna ostan tomaattini kaupasta.

Heh samanlaiset ajatukset viime kesältä. Melkein 100 eurolla taimia ja siemeniä. Meillä on pihalla iso kasvimaa, jonka otin kokonaan käyttöön (se on siis ainakin 50 neliötä, hommaa riittää). Työtunteja ja rahaa meni todella paljon, vaikka otin sen ihan harrastusmielessä.

Sanoisin, että aika paljon nauriita, punajuuria ja kesäkurpitsoja yms. saisi sillä hinnalla kaupasta valmiina.

Vierailija
566/978 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vedin käteen, säästin eukon elättämisen ja ruokkomaksut.

Ai tommonen julkaistaan, mutta EI komenttia spagetin käyttämistä tulitikkuna, luomen poistoa hiuksella:-(

Vanhoja kikkoja.

Noista kannoista, voisko ne tasoittaa ja tyrkätä ens kesänä kukkaruukun päälle tai polttaa jätkänkynttilöinä palovaroitukset huomioiden ?

Mä pesin yhden kannon kokonaan ja sitten laitettiin nurmikkoa paljon päälle ja ympärille. Joki kosteusjuttu. Yritetään auttaa hajoamaan. Ja kahvimuruja on johonkin kaadettu jne.

Mutta ei pala, koska on niin paljon kosteutta puussa ja juurissa.

Kannot ovat ihan maan tasossa, eivät haittaa millään tavalla. Nurmikkoa ei vaan päällä kasva. Eli erottuvat hyvin.

Vierailija
567/978 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapuri säästi rakentamalla talon.

Vaimo lähti litomaan ja talo meni pakkohuutokaupalla eteenpäin. 

Velkaakin varmasti vielä jäi, mutta tulipahan säästettyä ;-)

Peukutukset 14/2 tähän kommenttiin... :-o

Kertoo kaiken oleellisen palstalaisten tasosta

Vierailija
568/978 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän moni kaveri vaihtaa itse autoonsa osia ”kun siinä säästää”. Eli ensin tilaavat osat ulkomailta, odottavat että saavat ne, ja sen jälkeen räpläävät osia paikoilleen pari päivää aamusta iltaan huonoilla työkaluilla, huonolla osaamisella ja huonossa työtilassa. Ammattilaisilta menisi homaan pari tuntia, mutta kun säästö voi olla jopa muutaman satasen luokkaa.

Vierailija
569/978 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulainen teki itse maksapasteijaa. Hyi olkoon. Kukaan muu hänen lisäksi ei sitä syönyt. Karsea väri ja haju.

Vierailija
570/978 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, enpä tiedä oliko tuo säästoä, mutta valmistin nuorena itse alkoholi juomaa eli kiljua,

viiniliikkeestä turbo hiivaa, käymään 3vrk. juoma valmis nautittvaksi

päähän meni, eli toivottava vaikutus, but löi myös suoliston sekaisin.

varmaankin se samaset 3 päivää ripulissa.

sen jälkeen olen ostanut alkoholi juomani valmistavarana.

Samanlaisen harrastuksen parissa oltiin myös teini-ikäisenä. Ensimmäisellä kerralla opittiin tärkeä yksityiskohta käymisestä ja kaasun muodostumisesta. Kiljua kun tekee umpinaisessa ilmatiivissä muovikanisterissa niin siitä tulee aika räjähdysherkkä paketti. Kuplii ja pulputtaa iloisesti kunnes paineen vaikutus purkin sisällä käy rakenteellisesti sietämättömäksi. Sitä puoliksi käynyttä kiljuripulia oli KAIKKIALLA. Komea rantu meni pitkin kattoa kun se oli räjähtänyt kuin geysir konsanaan. Onneksi henkilövahingoilta vältyttiin.

Seuraavalla kerralla oli vesilukko.

Tollain kävi joskus nuoruudessaan mun vaarille.  Se itse kertoi, että nuorena miehenä päätti tehdä kiljua salaa kotonaan.  Silloin ei ollut muovikanistereita, mutta joku iso lasipullo tai -astia sillä oli, minkä se sitten salaa raahasi niitten tuvan leivinuunin päälle käymään, jotain rättejä päälle peitoksi, ettei kukaan huomaa.

Yöllä se sitten kuulemma räjähti ja koko huone oli täynnä käynyttä kiljua ja lasinsirpaleita.  Kaikki tietysti heräsi siihen.  

Kaverin kaverilla piilotettu kiljupönttö oli räjähtänyt vaatekaapissa 😂

Mun kaverilla räjähti mehukattikiljupänikkä ikkunan räppänässä, eli tuuletusikkunassa,

Vierailija
571/978 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Mun mutsin iäkäs ystävätär teki hieman ennen joulua riisipuuroa, ja kun menin syömään sitä kylässä ollessa, se oli ihan hailakan väristä eikä maistunut oikeastaan yhtään miltään, ja nainen vielä kehui, että "tässä on vähän maitoakin".

Mä kylläkin teen riisipuuron aina kokonaan maitoon enkä heitä mukaan pisaraakaan vettä.

Mutta kun tämä mutsini ystävä on tosi saita, niin hän ajatteli säästävänsä 70snt,kun teki riisipuuron enimmäkseen veteen.

Siinä pussin kyljessä olevassa ohjeessa kyllä neuvotaan ensin kiehauttamaan pieni määrä vettä, johon riisin jyvät sekoitetaan ja vasta kun vesi on imeytynyt, lisätään maito. Toki puuroon tulevasta nesteestä valtaosa on maitoa.

Ihan normaali riisipuuroresepti, ja helpoin tapa onnistua kiehuttamatta puuroa pohjaan on se että se keitetään veteen. LOPUKSI kaadetaan purkki kermaa, ja maku on aivan sama, ellei parempi kuin maitoon keitetyssä puurossa.

Ei herra varjele sentään sinun puurosi ole oikeaa riisipuuroa nähnytkään. Puuro ei pala pohjaan, kun jo alussa siihen vesitilkkaan laittaa voinokareen ja muistaa hämmentää. Sitten maitolisäyksen jälkeen hämmennetään pohjaa myöten, kunnes maito kiehuu. Sen jälkeen riittää sekoittelu silloin tällöin, ja sitä haudutetaan vähintään tunti.

Sinä taas olet nuori, ja niin tietävinäsi, ihan kuten nuoret typeryyksissään tuppaavat olemaan ;) Ennen vanhaan riisipuuro tehtiin nimen omaan noin

eri

Vierailija
572/978 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oion itse hampaani. 1 alaetuhampaistani oli muita taaempana, että ei mikään suuri operaatio. Toki tuosta olisi varmaan parikin tonnia saanut pulittaa.

Kerro miten, itsellä pitäisi oikoa kaksi yläetuhammasta?

Tein itse tuollaiset invisalingn tyyppiset kalvot. Eli eka otin otin jäljennöksen ja tein valun alaleuastani. Sitten irrotin kipsimallista liikutettavan hampaan ja siirsin hitusen oikeampaan paikkaan. Sitten muokatun mallin mukaan tein kalvon. Pidin kalvoa pari viikkoa, jonka jälkeen otin taas hampaistostani jäljennöksen jne. Kuusi kertaa. Alginaatti(aine jolla otetaan jäljennös) ei ole ihan ilmaista ja kipsiä lojuu nyt säkki varastossa, mutta säästin kyllä pitkän pennin ja oli vaivan arvoista.

Vierailija
573/978 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Youtubessa näin kuinka nainen teki itselleen ja teki oikein tutoriaalin, kuinka tehdä omatoimisesti hammaslaminaatit. Kivat tuli! Pakkoa sano, että olin järkyttynyt :D

Vierailija
574/978 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hello

Vierailija
575/978 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, enpä tiedä oliko tuo säästoä, mutta valmistin nuorena itse alkoholi juomaa eli kiljua,

viiniliikkeestä turbo hiivaa, käymään 3vrk. juoma valmis nautittvaksi

päähän meni, eli toivottava vaikutus, but löi myös suoliston sekaisin.

varmaankin se samaset 3 päivää ripulissa.

sen jälkeen olen ostanut alkoholi juomani valmistavarana.

Samanlaisen harrastuksen parissa oltiin myös teini-ikäisenä. Ensimmäisellä kerralla opittiin tärkeä yksityiskohta käymisestä ja kaasun muodostumisesta. Kiljua kun tekee umpinaisessa ilmatiivissä muovikanisterissa niin siitä tulee aika räjähdysherkkä paketti. Kuplii ja pulputtaa iloisesti kunnes paineen vaikutus purkin sisällä käy rakenteellisesti sietämättömäksi. Sitä puoliksi käynyttä kiljuripulia oli KAIKKIALLA. Komea rantu meni pitkin kattoa kun se oli räjähtänyt kuin geysir konsanaan. Onneksi henkilövahingoilta vältyttiin.

Seuraavalla kerralla oli vesilukko.

Tollain kävi joskus nuoruudessaan mun vaarille.  Se itse kertoi, että nuorena miehenä päätti tehdä kiljua salaa kotonaan.  Silloin ei ollut muovikanistereita, mutta joku iso lasipullo tai -astia sillä oli, minkä se sitten salaa raahasi niitten tuvan leivinuunin päälle käymään, jotain rättejä päälle peitoksi, ettei kukaan huomaa.

Yöllä se sitten kuulemma räjähti ja koko huone oli täynnä käynyttä kiljua ja lasinsirpaleita.  Kaikki tietysti heräsi siihen.  

Kaverin kaverilla piilotettu kiljupönttö oli räjähtänyt vaatekaapissa 😂

Se olin minä 😂

Vierailija
576/978 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

10mk maksavaa muovikauhaa varten ostetaan 50mk maksava lasikuitukittisarja, jotta vuotava kauha saadaan ehjäksi.

Vierailija
577/978 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppaan!

Vierailija
578/978 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokeiluni kesältä: Tomaattien kasvatus

Kasvihuone 88e

Turpeet ja mullat 50e

Helmikuussa taimet kasvamaan ja jokapäiväistä hoitoa syyskuulle asti, eli puoli vuotta työtä.

Tulos: Tomaatteja n. 4 kg.

Aikamoinen kilohinta ja työhinta tomaateille. Mukavaa kylläkin oli, mutta ensi vuonna ostan tomaattini kaupasta.

Kalareissu Ahvenanmaalle, neljä äijää, neljä päivää, yksi nokkahauki. Tuli kalalle hintaa.

Kaksi vuotta askarreltu kotikompostin kanssa, puoli kottikärryllistä huonoa multaa. Mitä olisi säkki maksanut rautakaupassa? 

Vierailija
579/978 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän moni kaveri vaihtaa itse autoonsa osia ”kun siinä säästää”. Eli ensin tilaavat osat ulkomailta, odottavat että saavat ne, ja sen jälkeen räpläävät osia paikoilleen pari päivää aamusta iltaan huonoilla työkaluilla, huonolla osaamisella ja huonossa työtilassa. Ammattilaisilta menisi homaan pari tuntia, mutta kun säästö voi olla jopa muutaman satasen luokkaa.

Miksi ihmettelet? Keskituloinenkin joutuu tekemään 8 tunnin työpäivän jotta voi ostaa saamallaan nettopalkalla yhden tunnin töitä joltain ammattilaiselta. 

Vierailija
580/978 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Mun mutsin iäkäs ystävätär teki hieman ennen joulua riisipuuroa, ja kun menin syömään sitä kylässä ollessa, se oli ihan hailakan väristä eikä maistunut oikeastaan yhtään miltään, ja nainen vielä kehui, että "tässä on vähän maitoakin".

Mä kylläkin teen riisipuuron aina kokonaan maitoon enkä heitä mukaan pisaraakaan vettä.

Mutta kun tämä mutsini ystävä on tosi saita, niin hän ajatteli säästävänsä 70snt,kun teki riisipuuron enimmäkseen veteen.

Siinä pussin kyljessä olevassa ohjeessa kyllä neuvotaan ensin kiehauttamaan pieni määrä vettä, johon riisin jyvät sekoitetaan ja vasta kun vesi on imeytynyt, lisätään maito. Toki puuroon tulevasta nesteestä valtaosa on maitoa.

Ihan normaali riisipuuroresepti, ja helpoin tapa onnistua kiehuttamatta puuroa pohjaan on se että se keitetään veteen. LOPUKSI kaadetaan purkki kermaa, ja maku on aivan sama, ellei parempi kuin maitoon keitetyssä puurossa.

Ei herra varjele sentään sinun puurosi ole oikeaa riisipuuroa nähnytkään. Puuro ei pala pohjaan, kun jo alussa siihen vesitilkkaan laittaa voinokareen ja muistaa hämmentää. Sitten maitolisäyksen jälkeen hämmennetään pohjaa myöten, kunnes maito kiehuu. Sen jälkeen riittää sekoittelu silloin tällöin, ja sitä haudutetaan vähintään tunti.

Äläpä tuomitse ennen kuin olet maistanut. Vesi-kerma-puurosta tulee todellakin hyvää, parempaa kuin maitopuuro. Onko sillä väliä, mikä on ”oikea” perinnäistapa, jos vain on hyvää?

Tiesin kyllä kaikki nuo niksit maitopuuron kanssa, mutta silti onnistuin usein saamaan puuron jos ei nyt palamaan niin ainakin vähän tarttumaan pohjaan. :( Sitten luin kermaniksistä, mietin kyllä itsekin, voiko siitä tulla hyvää, mutta pitihän sitä kokeilla - ja tällä tiellä ollaan...

T. Sivusta eri, joka ei ole vielä tähän keskusteluun osallistunut