Mikä on älyttömin kuulemasi tai todistamasi "Tein itse ja säästin" -tapaus?
Kommentit (978)
Tuttavani on alkanut maalata tauluja. Sellaista tajunnanvirtaa sudittuna akvarellimaaleilla.
On laittanut myyntiin ja antaa niitä myös lahjaksi ystävilleen.
En tiedä, jotenkin joka kerta kun näen instassa uuden ”siis niin ihanan” tuotoksen, mietin vaan että kukakohan siitä tällä kertaa yllättyy saadessaan lahjaksi.
Isäni on DIY-mies ja eläköitynyt insinööri. En sen enempää kertoile omista omakotitaloprojekteistaan. Työnjälki on kyllä ensiluokkaista, mutta rempparatkaisunsa hieman arveluttavia kuten keittiön vieressä veskin ovena verho. Onneksi saivat kohtuu rahat talon myynnistä ja asuvat nyt rivarissa (tosiaan muutosta on jo kulunut ainakin 10 vuotta).
Mutta niin palataanpa aiheeseen. Mieheni kanssa ostimme ikivanhan hirsitalon ja sitä purkurompettahan tuli esim. kaikenlaista ties millä maalattua puutavaraa. Isäni kävi työmaalla paljon auttamassa, myös kun olimme lomalla.
Tadaa, kerrankin oli ilmestynyt loman aikana pressuista kyhätty puuvarasto tontillemme n. 3x7m. Jostain kuljetusliikkeestä oli ostanut halvalla ihan itun paskasia suurpressuja joihin oli yhdistänyt niitä talven aikana säikeiksi hajoavia halppiskevytpressuja. Puuvarastomme sisältö oli sitten pienitty niistä maalatuista kaikentyyppisistä purkutavaroista + lahoista hirsistä. Edelliset olivat tontilla vain siksi, että ne oli tarkoitus saada miltei ilmaiseksi läheisen energiajätteen kerääjän kyytiin.
Tapaus itseltäni. Rapsuttelen hammaskivet pois terävällä harpin piikillä, niin ei tarvihe mennä turhanpäiten hammaslääkäriin. Ja hammaslääkäri kehui hampaiston kuntoa, kun 10v tauon jälkeen piti hankkia lausunto hampaista komennusta varten 🙃
Hassua kuinka moni kuvittelee harrastuksia kuten kalastamista tai hyötykasvien kasvatusta säästämistarkoituksessa tehdyksi. Tekevätköhän nämä ihmiset itse koskaan mitään ihan vain kokemuksen ilosta?
Vierailija kirjoitti:
Mikä se oli se hautausurakoitsija joka toimi mies ja Hiace pohjalta? On siinä varmaan suku ollut ihmeissään kun aletaa arkkua siirtämään kappelista hautausmaalle ja arkku runtataan ruosteisen Hiacen perälle. Kyllä varmaan kannatti taas valita halvinta.
" Terveydensuojeluasetuksen 41 §:ssä määritellään, että "Ruumiin kuljettaminen on sallittua vain siihen tarkoitukseen varatussa kulkuneuvossa." Joten en usko sinua.
Edellinen asukas on ilmeisesti aina vähän eri sävyisellä valkoisella maalilla maalaillut seinien ja ovien tummentumia tms. piiloon.
Vierailija kirjoitti:
Kesäkukkien kasvatus: Ensin ostetaan siemenet ja idätetään taimet, ne kuolevat kun kastelu unohtuu yhtenä vkonloppuna, sitten ostetaan taimet ja ne kuolevat kun unohtuvat ulos hallayöksi. Sitten ostetaan valmiit kukat, mitkä kuolevat auringonpaahteessa amppeleissaan. Sitten odotellaan että syyskukat tulevat myyntiin. Tekemistä riittää keväästä syksyyn.
:D Samaistun täysin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesäkukkien kasvatus: Ensin ostetaan siemenet ja idätetään taimet, ne kuolevat kun kastelu unohtuu yhtenä vkonloppuna, sitten ostetaan taimet ja ne kuolevat kun unohtuvat ulos hallayöksi. Sitten ostetaan valmiit kukat, mitkä kuolevat auringonpaahteessa amppeleissaan. Sitten odotellaan että syyskukat tulevat myyntiin. Tekemistä riittää keväästä syksyyn.
:D Samaistun täysin!
Mutta aina jotain itse kasvatettua jää henkiinkin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Mun mutsin iäkäs ystävätär teki hieman ennen joulua riisipuuroa, ja kun menin syömään sitä kylässä ollessa, se oli ihan hailakan väristä eikä maistunut oikeastaan yhtään miltään, ja nainen vielä kehui, että "tässä on vähän maitoakin".
Mä kylläkin teen riisipuuron aina kokonaan maitoon enkä heitä mukaan pisaraakaan vettä.
Mutta kun tämä mutsini ystävä on tosi saita, niin hän ajatteli säästävänsä 70snt,kun teki riisipuuron enimmäkseen veteen.
Siinä pussin kyljessä olevassa ohjeessa kyllä neuvotaan ensin kiehauttamaan pieni määrä vettä, johon riisin jyvät sekoitetaan ja vasta kun vesi on imeytynyt, lisätään maito. Toki puuroon tulevasta nesteestä valtaosa on maitoa.
Ihan normaali riisipuuroresepti, ja helpoin tapa onnistua kiehuttamatta puuroa pohjaan on se että se keitetään veteen. LOPUKSI kaadetaan purkki kermaa, ja maku on aivan sama, ellei parempi kuin maitoon keitetyssä puurossa.
Ei herra varjele sentään sinun puurosi ole oikeaa riisipuuroa nähnytkään. Puuro ei pala pohjaan, kun jo alussa siihen vesitilkkaan laittaa voinokareen ja muistaa hämmentää. Sitten maitolisäyksen jälkeen hämmennetään pohjaa myöten, kunnes maito kiehuu. Sen jälkeen riittää sekoittelu silloin tällöin, ja sitä haudutetaan vähintään tunti.
Sinä taas olet nuori, ja niin tietävinäsi, ihan kuten nuoret typeryyksissään tuppaavat olemaan ;) Ennen vanhaan riisipuuro tehtiin nimen omaan noin
eri
Kuinka ennenvanhaan? Olen 57 enkä ole moisesta ennen kuullutkaan.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni sisko teki sukulaistensa hautajaisiin kammottavan kukkalaitteen, vaikka olisi ollut varaa ostaa vaikka 10 niitä kukkakaupasta.
Hautajaisiin nyt ei kannata paljoa rahaa panostaa. Mikä voisi olla ohimenevämpää kuin hautajaiset?
2500 kruunun kukkalaitteen joka menee roskiin heti puolen tunnin päästä.
Niin, saman rahan voisi käyttää kaljaan ja siideriin, parempaan käyttöön menisi rahat?
Ex-lanko kytki auton sisätilanlämmitimen pistorasiaan ja savuhan siitä nousi, oli kuulema saannut halvalla ja itse korjannut jonkun pienen vian. Onneksi auto ei kärähtänyt mutta pientä lievää haju haittaa oli matkustamossa. Nyt auto sitten sisäpesuun, mato uusiksi ja uusi toimiva lämmitin.
Tarinan opetus, jos olisi ostanut uuden lämmittimen suoraan niin olisi tullut edullisemmaksi, no ehkä sisäpesu autolle oli tarpeen muista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä oli sitä "tein itse ja säästin"? "En tilannut puutarhuria laittamaan koko pihaa uusiksi"?
Kaikkihan nyt kukkia ostavat.
Vierailija kirjoitti:
Ostin asunto-osakkeen. Edellinen asukas oli siistinyt silikonilla keittiön välitilan laattareunan - voiveitsellä. Selvästi näki miten oli tilsitty, veitsen kärjen kuva näkyi selvästi. (Ennen muuttoani asuntoon valkoinen jääkaappi-pakastin oli muuttunut sinapinkeltaiseksi vanhaksi romuksi. En viitsinyt riidellä vaan hommasin uuden, mitäs tinkasin.)
Ex halusi tehdä kasvihuoneen töistä pöllimästään muovista. En muista miten selvisi, ennen kasvihuoneen rakentamista kuitenkin, ettei muovi ollut tarkoitettu ulkokäyttöön. Mies rakenteli rangan ja sitten levitettiin muovi. Minä olisin latonut vain tiiliä helmoihin, koska muistin ettei kestä pakkasta. Mies karjui kyllä hänen kasvihuoneensa prkl pitää tehdä kunnolla! Oli tosi vihainen miten huono pitäisi hänelle kelvata. En uskaltanut sanoa mitään koska oli huonotuulinen aina tosi pitkään..
Nitoi ja naulaili ja ihan nätti siitä kasvihuoneesta tuli. Katto hajosi aika pian ja keväällä vain ranka pystyssä, kaikki muovi pienenä silppuna pitkin pihaa. Kävi sitten hakemassa kaupasta kasvihuonemuovia ja sama uusiksi.
Arvaan, ettei pyytänyt anteeksi?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on lämmityskautena tosi kuiva ilma sisällä niin mies leikkasi niistä muovisista mehukatti purkeista osan ylhäältä pois ja jätti rivan ja alaosan ja sinne vettä ja ripusti ne lämpöpatteriin roikkumaan rautalangalla että kun vesi kuivaa niin tulee kosteutta huoneisiin. Katselin niitä hökötyksiä pari päivää ja kävin ostamassa ilmankostuttimen. Ne oli ihan kamalia.
Märkä pyyhe patterilla kostuttaa ilman hyvin. Purkeissa vedessä on liian vähän pinta-alaa, kostuttaa liian hitaasti. Tai sitten vain pyykkiteline olkkariin. :)
Yksinkertainen asia, auton renkaiden vaihto, mutta ongelma ei suinkaan se että tekee itse, vaan se että kun tekee itse niin aikaa siihen kuluu 4 tuntia kun on viilaajan vikaa ihmisessä. Eikä vaan vähääkään.
Niin tee-se-itse aate on asia josta pidetään kiinni, menee siihen sitten vuos tai 2 saada se valmiiksi.
Vert. jos ostat palvelun, aikaa menee 10 min. Max 20 min. Ja lisäksi kaikki laitteet ja tarvikkeet pitää olla omia, tietenkin. Mut tee-se-itse ihmiset nyt vaan on vähän tälläsiä..
No se kun exä osti tatuointikoneen, että säästää tekemällä itse! Nakutti reiteensä auringon joka ei ensinnäkään näyttänyt yhtään auringolta vaan pi""lta ja lisäksi teki kuvan niin syvään, niin huonolla hygienialla että koko reisi oli täynnä mustelmia ja turposi.
Kaikki muutot, joissa tavaroita rahdataan omalla autolla monta päivää vähän kerrassaan vanhasta asunnosta uuteen.
Mitä säästöä siinä syntyy? Pakkauslaatikoiden hintako?
Todellakin rasittavaa muuttajalle itselleen ja toisaalta jos on kyse kerrostalosta niin muille asukkaille kun sitä ramppaamista joutuu kuuntelemaan päiväkausia, ja vielä pahempi, jos se muutto hoidetaan yön pimeydessä ja jos sitä "hissiäkään" ei duunareiden käytössä ole.
Mitä säästöä syntyy?
Vierailija kirjoitti:
Ex-lanko kytki auton sisätilanlämmitimen pistorasiaan ja savuhan siitä nousi, oli kuulema saannut halvalla ja itse korjannut jonkun pienen vian. Onneksi auto ei kärähtänyt mutta pientä lievää haju haittaa oli matkustamossa. Nyt auto sitten sisäpesuun, mato uusiksi ja uusi toimiva lämmitin.
Tarinan opetus, jos olisi ostanut uuden lämmittimen suoraan niin olisi tullut edullisemmaksi, no ehkä sisäpesu autolle oli tarpeen muista syistä.
Oliko siel jo valmiiksi matoja?
Isältäni tippui aikanaan tekarit lattialle, alaproteesi ja ihan keskeltä poikki.
No hän sitten liimasi ne pikaliimalla. Sitten tekarit suuhun ja menoksi. Kyllähän ne kesti niin kauan kuin tarvitsi, vuosia.