Mikä on älyttömin kuulemasi tai todistamasi "Tein itse ja säästin" -tapaus?
Kommentit (978)
Vierailija kirjoitti:
Kiinassa Mao Zedong määräsi joskus 1950- tai 1960 luvulla pyydystettäväksi verkoilla ja muilla keinoilla kaikki mahdolliset pikkulinnut, koska kommaritiedemiehet olivat laskeskelleet pikkulintujen syövän x miljoonaa tonnia riisiä vuodessa. Homma toteutettiin ja satoja miljoonia pikkulintuja pyydystettiin, mutta katastrofaalisin seurauksin. Komukat eivät olleet ottaneet huomioon sitä, että samaiset pikkulinnut söivät riisin lisäksi myös miljardeja tuhohyönteisiä. Tämä tuholaiset aiheuttivat kymmenkertaiset vahingot riisisadolle lintujen puuttuessa.
Muihin keinoihin kuului mm. kattiloilla yms. hakkaamalla saatu ääni joka säikytti linnut lentämään kunnes eivät enää jaksaneet vaan putosivat maahan. Linnunraadot koottiin sitten yhteen metrien korkuisiksi kasoiksi jotta kaikki saivat nähdä kuinka nämä tuholaiset saatiin hävitettyä Suuren Johtajan oppien mukaisesti.
Kattilat ym. metalliset taloustarvikkeet myöhemmin sulatettiin kyliin ja takapihoille kyhätyissä miljoonissa pikku masuuneissa, jotta saataisiin metallien valmistus uudelle tasolle, suoritettaisiin ns. Suuri Hyppäys. Tuloksena oli tonneittein käyttökelvotonta epäpuhdasta metallia eikä ihmisillä ollut enää astioita ruuanlaittoon
Vierailija kirjoitti:
Oma kokeiluni kesältä: Tomaattien kasvatus
Kasvihuone 88e
Turpeet ja mullat 50e
Helmikuussa taimet kasvamaan ja jokapäiväistä hoitoa syyskuulle asti, eli puoli vuotta työtä.
Tulos: Tomaatteja n. 4 kg.
Aikamoinen kilohinta ja työhinta tomaateille. Mukavaa kylläkin oli, mutta ensi vuonna ostan tomaattini kaupasta.
Olet liian köyhä kasvattamaan tomaatteja.
Vierailija kirjoitti:
Luulin joskus säästäväni kun puristan itse appelsiinimehut. Ostin pari pussillista appelsiineja ja mehua tuli jotain muutama desi.
Aika sama on omenien kanssa, ettei kannata viedä puristamoon.
Tarvin joogamatolle uuden pussin. Tutkin vaihtoehtoja ja totesin, että kallista on, haluamani pussi maksaisi 29,90 eur, joten halvemmaksi tulee, kun itse tekee. Kangas, lanka ja uudet neulat koneeseen 55 euroa ja pussi edelleen tekemättä...
Tyttöystäväni kuivasi viinirypäleitä vihanneskuivurilla. Rusinoita olisi saanut kaupasta halvemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, enpä tiedä oliko tuo säästoä, mutta valmistin nuorena itse alkoholi juomaa eli kiljua,
viiniliikkeestä turbo hiivaa, käymään 3vrk. juoma valmis nautittvaksi
päähän meni, eli toivottava vaikutus, but löi myös suoliston sekaisin.
varmaankin se samaset 3 päivää ripulissa.
sen jälkeen olen ostanut alkoholi juomani valmistavarana.
Samanlaisen harrastuksen parissa oltiin myös teini-ikäisenä. Ensimmäisellä kerralla opittiin tärkeä yksityiskohta käymisestä ja kaasun muodostumisesta. Kiljua kun tekee umpinaisessa ilmatiivissä muovikanisterissa niin siitä tulee aika räjähdysherkkä paketti. Kuplii ja pulputtaa iloisesti kunnes paineen vaikutus purkin sisällä käy rakenteellisesti sietämättömäksi. Sitä puoliksi käynyttä kiljuripulia oli KAIKKIALLA. Komea rantu meni pitkin kattoa kun se oli räjähtänyt kuin geysir konsanaan. Onneksi henkilövahingoilta vältyttiin.
Seuraavalla kerralla oli vesilukko.
Tämä tapahtui putkiradioaikaan. Luokkakaverini, 13v, kävelsi vapun alla pari simapulloa, vauhditti käymistä sokerilla ja hiivalla ja piilotti pullot putkiradion sisään. Seuraavana yönä hirveä pamaus, radio hajalla simasotkun ja lasinsirpaleiden keskellä.
Selkäsaunahan siitä seurasi silloiseen tyyliin.
Asuin 50-luvun kämpässä, johon oli rakennettu suihku entiseen vaatekaappiin. Hienot laatat oli laitettu, suihku ja viemäri pelasivat ihan kivasti. Oven alkuperää en tiennyt, mutta siinä oli useampi erilainen lukko, joten en uskaltanut laittaa sitä koskaan ihan kiinni.
Kynnys oli jotenkin katettu ja jatkettu, mutat se kastui silti pahasti ja haisi epäfreesiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinassa Mao Zedong määräsi joskus 1950- tai 1960 luvulla pyydystettäväksi verkoilla ja muilla keinoilla kaikki mahdolliset pikkulinnut, koska kommaritiedemiehet olivat laskeskelleet pikkulintujen syövän x miljoonaa tonnia riisiä vuodessa. Homma toteutettiin ja satoja miljoonia pikkulintuja pyydystettiin, mutta katastrofaalisin seurauksin. Komukat eivät olleet ottaneet huomioon sitä, että samaiset pikkulinnut söivät riisin lisäksi myös miljardeja tuhohyönteisiä. Tämä tuholaiset aiheuttivat kymmenkertaiset vahingot riisisadolle lintujen puuttuessa.
Muihin keinoihin kuului mm. kattiloilla yms. hakkaamalla saatu ääni joka säikytti linnut lentämään kunnes eivät enää jaksaneet vaan putosivat maahan. Linnunraadot koottiin sitten yhteen metrien korkuisiksi kasoiksi jotta kaikki saivat nähdä kuinka nämä tuholaiset saatiin hävitettyä Suuren Johtajan oppien mukaisesti.
Kattilat ym. metalliset taloustarvikkeet myöhemmin sulatettiin kyliin ja takapihoille kyhätyissä miljoonissa pikku masuuneissa, jotta saataisiin metallien valmistus uudelle tasolle, suoritettaisiin ns. Suuri Hyppäys. Tuloksena oli tonneittein käyttökelvotonta epäpuhdasta metallia eikä ihmisillä ollut enää astioita ruuanlaittoon
Pahempi homma oli kyllä se, että maataloustyökalut sulatettiin metalliksi, niin eipä ollut sitä ruokaakaan sitten. Miljoonat kuoli nälkään.
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Mun mutsin iäkäs ystävätär teki hieman ennen joulua riisipuuroa, ja kun menin syömään sitä kylässä ollessa, se oli ihan hailakan väristä eikä maistunut oikeastaan yhtään miltään, ja nainen vielä kehui, että "tässä on vähän maitoakin".
Mä kylläkin teen riisipuuron aina kokonaan maitoon enkä heitä mukaan pisaraakaan vettä.
Mutta kun tämä mutsini ystävä on tosi saita, niin hän ajatteli säästävänsä 70snt,kun teki riisipuuron enimmäkseen veteen.
Siinä pussin kyljessä olevassa ohjeessa kyllä neuvotaan ensin kiehauttamaan pieni määrä vettä, johon riisin jyvät sekoitetaan ja vasta kun vesi on imeytynyt, lisätään maito. Toki puuroon tulevasta nesteestä valtaosa on maitoa.
Ihan normaali riisipuuroresepti, ja helpoin tapa onnistua kiehuttamatta puuroa pohjaan on se että se keitetään veteen. LOPUKSI kaadetaan purkki kermaa, ja maku on aivan sama, ellei parempi kuin maitoon keitetyssä puurossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, enpä tiedä oliko tuo säästoä, mutta valmistin nuorena itse alkoholi juomaa eli kiljua,
Samanlaisen harrastuksen parissa oltiin myös teini-ikäisenä. Ensimmäisellä kerralla opittiin tärkeä yksityiskohta käymisestä ja kaasun muodostumisesta. Kiljua kun tekee umpinaisessa ilmatiivissä muovikanisterissa niin siitä tulee aika räjähdysherkkä paketti. Kuplii ja pulputtaa iloisesti kunnes paineen vaikutus purkin sisällä käy rakenteellisesti sietämättömäksi. Sitä puoliksi käynyttä kiljuripulia oli KAIKKIALLA. Komea rantu meni pitkin kattoa kun se oli räjähtänyt kuin geysir konsanaan. Onneksi henkilövahingoilta vältyttiin.
Tollain kävi joskus nuoruudessaan mun vaarille. Se itse kertoi, että nuorena miehenä päätti tehdä kiljua salaa kotonaan. Silloin ei ollut muovikanistereita, mutta joku iso lasipullo tai -astia sillä oli, minkä se sitten salaa raahasi niitten tuvan leivinuunin päälle käymään, jotain rättejä päälle peitoksi, ettei kukaan huomaa.
Yöllä se sitten kuulemma räjähti ja koko huone oli täynnä käynyttä kiljua ja lasinsirpaleita. Kaikki tietysti heräsi siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Mun mutsin iäkäs ystävätär teki hieman ennen joulua riisipuuroa, ja kun menin syömään sitä kylässä ollessa, se oli ihan hailakan väristä eikä maistunut oikeastaan yhtään miltään, ja nainen vielä kehui, että "tässä on vähän maitoakin".
Mä kylläkin teen riisipuuron aina kokonaan maitoon enkä heitä mukaan pisaraakaan vettä.
Mutta kun tämä mutsini ystävä on tosi saita, niin hän ajatteli säästävänsä 70snt,kun teki riisipuuron enimmäkseen veteen.
Siinä pussin kyljessä olevassa ohjeessa kyllä neuvotaan ensin kiehauttamaan pieni määrä vettä, johon riisin jyvät sekoitetaan ja vasta kun vesi on imeytynyt, lisätään maito. Toki puuroon tulevasta nesteestä valtaosa on maitoa.
Ihan normaali riisipuuroresepti, ja helpoin tapa onnistua kiehuttamatta puuroa pohjaan on se että se keitetään veteen. LOPUKSI kaadetaan purkki kermaa, ja maku on aivan sama, ellei parempi kuin maitoon keitetyssä puurossa.
Kiehumaito on tähän hyvää. Toki olen onnistunut keittämään senkin pohjaan, ei se nimittäin ihan ilman hämmentämistä onnistu sekään, vaikka minä ensin niin luulin. Mutta paljon vähemmällä sekoittamisella selviää. Varmaan tuokin, että keittää riisit veteen ja lopuksi lisää kermaa, on hyvä keino.
Mutta jos tosiaan ei käytä yhtään maitotuotetta siihen, niin vetisen makuistahan se on. Olen minäkin joutunut sellaista syömään, yksissä pikkujouluissa. Oli kuulemma ihan sama, vaikka keitti puuron veteen, kun tarjolla on sitten kylmää maitoa lisukkeeksi. No ei ollut hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tollain kävi joskus nuoruudessaan mun vaarille. Se itse kertoi, että nuorena miehenä päätti tehdä kiljua salaa kotonaan. Silloin ei ollut muovikanistereita, mutta joku iso lasipullo tai -astia sillä oli, minkä se sitten salaa raahasi niitten tuvan leivinuunin päälle käymään, jotain rättejä päälle peitoksi, ettei kukaan huomaa.
Yöllä se sitten kuulemma räjähti ja koko huone oli täynnä käynyttä kiljua ja lasinsirpaleita. Kaikki tietysti heräsi siihen.
Kaverin kaverilla piilotettu kiljupönttö oli räjähtänyt vaatekaapissa 😂
Mietin ikkunanpesijän palkkaamista, mutta päätin säästää ja pestä itse. Kun kumarruin mostamaan pesuämpäriä, niin povitaskussani ollut älypuhelin tipahti ämpäriin. Uusi puhelin maksoi satasia 🙄
Tuttavani pyrki elämään säästeliäästi. Häntä harmitti, kun julisteetkin maksavat kaupassa jonkin verran (esim. 10 - 20 euroa) aidosta taiteesta puhumattakaan.
Sama tuttava sai aikansa pähkäiltyään nerokkaan idean: hänpä maalaa taulunsa itse, niin se tulee halvemmaksi.
Hän kertoi ylpeänä: nyt voin maalata Picasson taulut itse, ja tarvikkeet maksavat vain n. 100 euroa.
(Jäin miettimään, tuleeko tuttavani maalauksista varmasti Picasson taulujen tasoisia, ja kuvitteleeko hän ansaitsevansa taulujen myynnistä kovinkin paljon.)
Työkaveri oli saanut lahjan jonka antaja oli väittänyt tehneensä, vaikka samoja myynnissä kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailijaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Kiehumaito on tähän hyvää. Toki olen onnistunut keittämään senkin pohjaan, ei se nimittäin ihan ilman hämmentämistä onnistu sekään, vaikka minä ensin niin luulin. Mutta paljon vähemmällä sekoittamisella selviää. Varmaan tuokin, että keittää riisit veteen ja lopuksi lisää kermaa, on hyvä keino.
Mutta jos tosiaan ei käytä yhtään maitotuotetta siihen, niin vetisen makuistahan se on. Olen minäkin joutunut sellaista syömään, yksissä pikkujouluissa. Oli kuulemma ihan sama, vaikka keitti puuron veteen, kun tarjolla on sitten kylmää maitoa lisukkeeksi. No ei ollut hyvää.
Vinkki! Laittakaa sinne puuron sekaan teräslusikka, se estää pohjaan palamisen. Miten?... Sitä en tiedä mutta toimii!
tv pukkaa jatkuvasti tatuoitu teini tiineenä ohjelmaa. tosi yrittäjiä kun noita netto maksaja äpäriä tehtailevat ihan ite
me maksamme kirjoitti:
tv pukkaa jatkuvasti tatuoitu teini tiineenä ohjelmaa. tosi yrittäjiä kun noita netto maksaja äpäriä tehtailevat ihan ite
Se on hyvää esimerkkiä kaikille oman tien kulkijoille.
onhan jokakodin asuntomarkkinatkin jo lopetettu. ja lapset on angsti tytöille aika helppoja tehtäviä.
Naapuri säästi rakentamalla talon.
Vaimo lähti litomaan ja talo meni pakkohuutokaupalla eteenpäin.
Velkaakin varmasti vielä jäi, mutta tulipahan säästettyä ;-)
Kerro miten, itsellä pitäisi oikoa kaksi yläetuhammasta?