Pettymys äitiysneuvolan palveluihin
Odotan ensimmäistä lasta. Raskaus on puolivälin paikkeilla, mutta olen ollut hyvin pettynyt äitiysneuvolan palveluihin. Oikein mihinkään oikeaan kysymykseen ei saa neuvolasta vastauksia, mutta lomakkeita ja kysymyksiä täytellään kaikki vastaanottokäynnit. Kysellään mitä ajatuksia raskaus herättää ja kenen kanssa puhun raskaudesta jne, mutta lapsen kasvuun, vaikeaan raskauspahoinvointiin ja sikiöön liittyviin kysymyksiin ei saa mitään vastauksia. Kaikki kysymykset kuitataan kuuluu normaaliin raskauteen tai voi olla että niin käy tai sitten niin ei käy. Turhauttaa, kun raskaus on mennyt pääosin hyvin, mutta joitain haasteitakin on ilmennyt ja niihin haluaisin vastauksia.
Kommentit (6)
Juuri näin. Kysyin itse joskus että miksi janottaa, ja sieltä oli heti sairaalloisen ylipainoinen hoitaja tyrkyttämässä diabetesdiagnoosia. Ei tullut mieleen, että veren määrä moninkertaistuu, aineenvaihdunta kiihtyy, jne...
Kyseessä ei ole mikään äitien tukiverkko vaan pharman ja soten kartoitus ja alistamisstrategia.
Joudut itse maksamaan hypnosynnytyskursseista ja hoidoista, jos haluat aidosti hyvää itsellesi raskausaikana. Pharma ei sitä tarjoa, päin vastoin. Mitä enemmän heitä kuuntelet, sitä hirveämpiä asioita sinulle tullaan raskauden ja äitiyden aikana tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia kysymyksiä mietit, joihin et saa vastausta?
Kuulun pre-eklampsian riskiryhmään ja minulle aloitetaan ehkä aspiriini ja verenpainelääkitys. Lääkityksen hyödyt/haitat huolettaa, kun lääkityksellä on myös haittoja sikiölle ja lääkitys on vain ennaltaehkäisevä. Seulontaultrassa tuli ilmi, että istukassa voi olla ongelmaa, mutta tarkemmin ei tiedetä.
Kuuntele siis kehoasi, täysin. Älä pharmaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuuntele siis kehoasi, täysin. Älä pharmaa.
Kehoani? Vointi ei ole ollut kovin hyvä, mutta ymmärrän kyllä, että raskauskin rasittaa kehoa. Tämä on mielestäni juuri näitä tyhjiä neuvolan viljelemiä lauseita, jotka eivät tarkoita yhtään mitään.
Minkälaisia kysymyksiä mietit, joihin et saa vastausta?