Teosto on blokannut lähes kaiken musiikin YouTubesta - "This video contains content from TEOSTO. It is not available in your country"
Jopa artistien ja yhtyeiden omien YouTube -kanavien musiikkivideoiden toistaminen on estetty Suomessa.
Teosto on jumala, jolla on laillinen oikeus kontrolloida lähes kaikkea musiikkia Suomessa, niin kotimaista kuin ulkomaista.
Ei sitä kai turhaan Teostomafiaksi kutsutakaan.
Täysin käsittämätöntä. Tästä nousee kyllä myrsky.
Kommentit (641)
Eiks tän pitänyt loppua viimeistään huomenna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Atsteekit luulivat että aurinko lakkaa nousemasta ja maailma tuhoutuu, jos ihmisiä ei uhrata. Tekijänoikeudet ovat samanlainen fiktiivinen uskomus.
Tee itse musiikkisi jos et halua tekijänoikeuksia maksaa. Musiikki on ihan samalla tavalla tekijänsä omaisuutta kuin vaikkapa talo on rakentajansa. Et sinä voi maksutta jonkun muun kotiinkaan mennä asumaan, vaan sinun pitää itse se hankkia.
Entä jos voisin tehdä talosta miljardi kopiota napin painalluksella erittäin pienin kustannuksin? Laskisiko alkuperäisen talon arvo tällöin hieman? Kenties jopa paljonkin?
:) :) :)
Meinaat että pakettitalofirmat jakavat monistamiseen perustuvia tyyppipakettejaan ilmaiseksi?
Eivät. Mutta ei taloja voi monistaa sekunnissa miljardia kappaletta muutaman sentin hinnalla. Musiikkia ja muuta digitaalista materiaalia voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Atsteekit luulivat että aurinko lakkaa nousemasta ja maailma tuhoutuu, jos ihmisiä ei uhrata. Tekijänoikeudet ovat samanlainen fiktiivinen uskomus.
Tee itse musiikkisi jos et halua tekijänoikeuksia maksaa. Musiikki on ihan samalla tavalla tekijänsä omaisuutta kuin vaikkapa talo on rakentajansa. Et sinä voi maksutta jonkun muun kotiinkaan mennä asumaan, vaan sinun pitää itse se hankkia.
Niin, musiikki on tekijänsä omaisuutta. Ei Teoston. Teosto teeskentelee kuin maailman kaikki musiikki olisi suomalaisille Teoston omaisuutta.
No lähdepä yksittäisenä musiikintekijänä hakemaan diilejä korvauksista esim Youtuben kanssa. Onnistuisikohan tämänkään vertaa, mitä luulet? Kyllä etujärjstöjä tarvitaan neuvoteltaessa. Ei Teosto ole mitään blokkaillut, vaan Youtube on ja käyttää kiristyskeinona neuvotteluissa, joissa se tähtää Suomeen tulevien korvausten polkemiseen. Varmaan entisestäänkin. Ja hyvin näyttää propaganda&kiristys toimivan kun kaikkki syyttävät teostoa.
Niin mitä Youtuben pitäisi korvata yksittäiselle musiikintekijälle?
Korvaus siitä, että joku tuubin välityksellä käyttää musiikintekijän musiikkia. Ihan samaan tapaan kuin ohjelmistofirma saa korvausta ohjelmistolisenssien käytöstä. Tai vuokralainen maksaa vuokraa tilasta jota käyttää.
Youtube ei käsittele tekijänoikeusasioita mitenkään muutoin paitsi poistaa videoita jos joku on sitä mieltä että palvelussa jonkin toisen julkaisema video rikkoo hänen tekijänoikeuksiaan.
Tämä on Youtuben käyttäjäehdoissa ihan selkokielellä.
Jos joku artisti on sitä mieltä että Youtubessa on video ilman että hän saa siitä tarpeeksi rahaa niin kiista on artistin ja videon julkaisijan välinen, ei artistin ja Youtuben.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos voisin tehdä talosta miljardi kopiota napin painalluksella erittäin pienin kustannuksin? Laskisiko alkuperäisen talon arvo tällöin hieman? Kenties jopa paljonkin?
Meinaat että pakettitalofirmat jakavat monistamiseen perustuvia tyyppipakettejaan ilmaiseksi?
Eivät. Mutta ei taloja voi monistaa sekunnissa miljardia kappaletta muutaman sentin hinnalla. Musiikkia ja muuta digitaalista materiaalia voi.
ja siksi, koska luvaton käyttöönotto on helppoa niin siitä ei pitäis maksaa, vaikka samankaltaisesta varkaudesta kyse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teosto taisi ilmoittaa omistavansa kaiken musiikin Suomessa.
"Sopimuslisenssikäytännön perusteella Teosto myöntää automaattisesti esitysluvan ja perii esityskorvauksen myös sellaisten oikeudenhaltijoiden puolesta, jotka eivät ole Teoston asiakkaita."
Ja minnekäs tämä peritty esityskorvaus päätyy...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, musiikki on tekijänsä omaisuutta. Ei Teoston. Teosto teeskentelee kuin maailman kaikki musiikki olisi suomalaisille Teoston omaisuutta.
No lähdepä yksittäisenä musiikintekijänä hakemaan diilejä korvauksista esim Youtuben kanssa. Onnistuisikohan tämänkään vertaa, mitä luulet? Kyllä etujärjstöjä tarvitaan neuvoteltaessa. Ei Teosto ole mitään blokkaillut, vaan Youtube on ja käyttää kiristyskeinona neuvotteluissa, joissa se tähtää Suomeen tulevien korvausten polkemiseen. Varmaan entisestäänkin. Ja hyvin näyttää propaganda&kiristys toimivan kun kaikkki syyttävät teostoa.
Mitä Googlen sitten olisi pitänyt tehdä, kun sillä ei ole enää sopimusta oikeuden haltijan kanssa? Se syyllistyisi rikokseen jos se olsii jatkanut toimintaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teosto taisi ilmoittaa omistavansa kaiken musiikin Suomessa.
"Sopimuslisenssikäytännön perusteella Teosto myöntää automaattisesti esitysluvan ja perii esityskorvauksen myös sellaisten oikeudenhaltijoiden puolesta, jotka eivät ole Teoston asiakkaita."
Ruotsissa ihan sama:
"Once an organization is set up, representing a majority of copyright holders within a type of works (as STIM is for composers of recorded music), Swedish copyright law (1960:729, chapter 3a, sections §42a–f) grants users of such works (e.g. broadcasters that use recorded music) the right to use all such works under a single contract with that organization. The collected fees are set by STIM, depending on the size of the audience but independent of the individual work or composer. An individual composer who disagrees, must actively opt out (§42b–e, 2nd paragraph) of this collective arrangement. A composer who wants a share of the fees has to join STIM as a member."
Viimeinen lause ei mielestäni voi pitää paikkaansa. Tekijänoikeudenhaltijalla on oikeus korvauksiin ilman jäsenyyttä mutta hänen tulee itse kyetä selvittämään suojatun materiaalin käytön määrä. Näin ainakin Suomessa. (STIM voi olla siis vielä ankarampi.) Olisin yllättynyt jos sama homma ei päde tekijänoikeuksen arvostusmaissa mm. Britanniassa ja Yhdysvalloissa. Niissä ehkä vielä paremmin ymmärretään ns. luovan talouden merkitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musiikki on aina analogista ja lineerista.
Suomen Youtubesta blokattiin kaikkea mahdollista suomalaisen musiikin lisäksi eli täysin ulkomaisin voimin tehtyä musiikkia Mozartit mukaan luettuna.
Minulta jäi sitten ymmärtämättä Teoston edustuksen laajuus.
IS-uutisista Youtuben edustajan kommentti: "Aiemmin voimassa ollut lisenssisopimus on vanhentunut, joten Teoston edustamien sisältöjen esittäminen on estetty tekijänoikeuslain mukaisesti."
Vierailija kirjoitti:
Suomen Youtubesta blokattiin kaikkea mahdollista suomalaisen musiikin lisäksi eli täysin ulkomaisin voimin tehtyä musiikkia Mozartit mukaan luettuna.
IS-uutisista Youtuben edustajan kommentti: "Aiemmin voimassa ollut lisenssisopimus on vanhentunut, joten Teoston edustamien sisältöjen esittäminen on estetty tekijänoikeuslain mukaisesti."
Mozart on aika ihme, Teostolla ei ole hänen teoksiin yhtään mitään oikeuksia, ei ole koskaan ollutkaan.
Kenellekkähän menee mm. Mozartin musiikin teostomaksut Youtubesta?
Näkyy olevan nuokin blokattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta noihan on noita immateriaalijuttuja.
Talo ei tietääkseni ole antimateriaa - ainakaan se jossa fyysinen kehoni asuu. Trollilla ei sellaista ole.
Antimateria ei ole immateriaalista. Mutta tekijänoikeudet sen sijaan ovat. Silkkaa mielikuvitustahan ne ovat. :)
Unohdinkin että olet ydinfysiikan tohtori.
Vierailija kirjoitti:
Kenellekkähän menee mm. Mozartin musiikin teostomaksut Youtubesta?
Näkyy olevan nuokin blokattu.
Soittajille ja tuottajille.
Vierailija kirjoitti:
Tuntematon esittäjä..
Euroopan Pohjois-Korea iskee jälleen xD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musiikki on aina analogista ja lineerista.
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja siksi, koska luvaton käyttöönotto on helppoa niin siitä ei pitäis maksaa, vaikka samankaltaisesta varkaudesta kyse?
Joku täällä käytti taloa vertauksena. En voisi luvatta mennä asumaan jonkun taloon.
Alkuperäinen kappale säilyy artistilla jos en väitä itse muka säveltäneeni.
Myöskään alkuperäinen bittijono kovalevyllä tai missä muodossa kappale onkin ei poistu siitä että sen kopioi. Mitään alkuperäistä ei ole siis hävinnyt, mutta kuitenkin syytät varkaudesta.
Jos vaikkapa avaruuden ufomiehet olisivat kopsanneet maan koko musiikkituotannon ja biljoonat olennot kuuntelisivat näitä kappaleita kaikkialla galaksissa, katsoisimmeko artisten kärsivän tällä hetekellä tästä "vääryydestä".
Tämä vaikuttaa rikokselta jossa ei ole uhria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
IS-uutisista Youtuben edustajan kommentti: "Aiemmin voimassa ollut lisenssisopimus on vanhentunut, joten Teoston edustamien sisältöjen esittäminen on estetty tekijänoikeuslain mukaisesti."Mozart on aika ihme, Teostolla ei ole hänen teoksiin yhtään mitään oikeuksia, ei ole koskaan ollutkaan.
Itse musiikki ei ole tekijänoikeuksien alaista mutta sen mukaan tehty uusikin esitys/tallenne on.
Tuo vuokrasopimuskin on vähän atsteekkilainen asia. Voi hyvin olla että tulevaisuuden kommuuneissa automaattiautolijat nauravat ajatukselle.