Työttömän aktiivimalli TULEE VOIMAAN ensi vuonna
Minne muka mahtuu KAIKKI Suomen työttömät koulutuksiin ja töihin tai siis "töihin" (eli niihin 9€/pvä pajoille ja "näin teet cv:n"- turhakekursseille)?!!! Pakko siis itseni ainakin vihdoin kävellä sinne junan alle, yhtäkään euroa ei ole varaa karsia enää tuistani pois. Jännä kun Suomi saa toistuvia huomautuksia liian pienistä tuista ja näin taas päätettiin silti. Ja esim. opiskelijoiden kimppakämppien tukien karsimista armahdettiin, no työttömiltä voi onneksi huoletta AINA leikata viimeisetkin hilut pois! Hyvin sairas Suomi 100v.!! No olkaa nyt oikeistolaiset ym .psykopaatit onnellisia, ensi vuonna on ainakin yksi pummi sitten vähemmän!
Kommentit (585)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On masentavaa että tässä kylmässä, mielenterveysongelmaisessa ja kaunaisessa maassa ei suostuta tunnustamaan tosiasioita.
Tosiasiat:
- työttömyys ei enää koskaan tule kohenemaan
- koulutus ei enää takaa toimeentuloa
- joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei
- vaurastua voi ainoastaan perimällä tai lottoamalla, ei yrittämällä
Ja sitten se kansakunnan tila josta harhaisesti pidetään kiinni kynsin ja hampain:
- jokainen on oman elämänsä seppä
- työttömät ovat laiskoja lusmuja jotka makaavat sohvalla ja kittaavat kaljaa (oma suosikkini)
- jokainen veronmaksaja elättää aina henkilökohtaisesti kaikki Suomen työttömät :O
- "kun minulla on ikävä duuni ja myrkyllinen työyhteisö niin pitäisi muillakin olla!!"
- jne jne...
Tuo ei pidä paikkaansa ettei vaurastua voi yrittämällä. Koko perheeni on aloittanut ihan tyhjästä, viimeisenä veljeni joka aloitti yrittämisen muutama vuosi sitten. Kaikki ovat vaurastuneet ja tiedän muitakin tuttavia kelle on käynnyt noin. Miksei useammat työttömät kokeile yrittämistä?
Ehkä siksi, että useimmilla työttömillä on laskuja maksettavana ja joillakin perhe elätettävänä. Toisekseen pitäisi olla yritysidea, joka paitsi kattaa kulut myös tuottaa voittoa niin että siitä saa kohtuullisen palkan ja eläketurvan. Harvalla on sellaista tietotaitoa ja osaamista, jolla yrittäminen olisi realistinen vaihtoehto. Pelkkä työn tekeminen kun ei asuntolainaa lyhennä. Entä rahan puute, harvaa yritystä polkaistaan käyntiin ilmaiseksi. Monella on myös luottohäiriö, jolloin edes velkaa ei saa.
Jos se yritys ei sitten kannatakaan ja siitä on enemmän kuluja kuin menoja kun ei ole asiakkaita eikä kysyntää, ei työkkäriin niin vain mennäkään työttömäksi ilmoittautumaan. Ex-yrittäjän työttömyysturva on vähän hankalampi homma kuin työntekijätyöttömän.
Ehkä siksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On masentavaa että tässä kylmässä, mielenterveysongelmaisessa ja kaunaisessa maassa ei suostuta tunnustamaan tosiasioita.
Tosiasiat:
Ja sitten se kansakunnan tila josta harhaisesti pidetään kiinni kynsin ja hampain:
- työttömät ovat laiskoja lusmuja jotka makaavat sohvalla ja kittaavat kaljaa (oma suosikkini)
- jokainen veronmaksaja elättää aina henkilökohtaisesti kaikki Suomen työttömät :O
- "kun minulla on ikävä duuni ja myrkyllinen työyhteisö niin pitäisi muillakin olla!!"
- jne jne...
Tuo ei pidä paikkaansa ettei vaurastua voi yrittämällä. Koko perheeni on aloittanut ihan tyhjästä, viimeisenä veljeni joka aloitti yrittämisen muutama vuosi sitten. Kaikki ovat vaurastuneet ja tiedän muitakin tuttavia kelle on käynnyt noin. Miksei useammat työttömät kokeile yrittämistä?
Ehkä siksi, että useimmilla työttömillä on laskuja maksettavana ja joillakin perhe elätettävänä. Toisekseen pitäisi olla yritysidea, joka paitsi kattaa kulut myös tuottaa voittoa niin että siitä saa kohtuullisen palkan ja eläketurvan. Harvalla on sellaista tietotaitoa ja osaamista, jolla yrittäminen olisi realistinen vaihtoehto. Pelkkä työn tekeminen kun ei asuntolainaa lyhennä. Entä rahan puute, harvaa yritystä polkaistaan käyntiin ilmaiseksi. Monella on myös luottohäiriö, jolloin edes velkaa ei saa.
Jos se yritys ei sitten kannatakaan ja siitä on enemmän kuluja kuin menoja kun ei ole asiakkaita eikä kysyntää, ei työkkäriin niin vain mennäkään työttömäksi ilmoittautumaan. Ex-yrittäjän työttömyysturva on vähän hankalampi homma kuin työntekijätyöttömän.
Ehkä siksi.
Kaikessa on riskinsä. Tuohon en usko etteikö tietotaitoa yrittämisestä olisi, sitäkin voi opetella ja moni yrittäjä oppii tekemisen kautta. Ei tietenkään kaikki onnistu. Sehän se suomalaisten synti, liika varovaisuus. Jos itse olisin työttömänä niin joka alkaisin yrittäjäksi tai muuttaisin ulkomaille. Elämää todellakin voi parantaa ihan itse. Ikinä en suostuisi olemaan vuosikausia työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Koskeeko tämä aktiivimalli myös sellaisia, jotka tekevät jo osa-aikatöitä ja saavat sen lisäksi työmarkkinatukea? Eikö tuo osa-aikatyö riitä aktiivisuuden osoitukseksi?
Itse teen osa-aikatöitä n.15h/vko ja todellakin toivon, ettei mua aleta pompuuttamaan sen lisäksi missään ihme työpajoissa tai haastatteluissa tai muissa ihme jutuissa. 😳
Tämä ei ole tietoa, mutta todennäköisesti ei. Osa-aikatyötä tekevä ei ole työtön. Oletettavasti aktivointi koskee niitä, jotka eivät tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella kummallinen keskustelu näin ulkosuomalaisen näkökulmasta. Olen itse asunut seitsemässä eri maassa (ihan länsimaita) ja jokaisessa on ihmetelty Suomen työttömyysetuuksia ja sosiaaliturvaa. Moni ei varmaankaan käsitä kuinka onnekas on että saa edes jotain rahaa valtiolta työttömänä. Ja veroja olen maksanut muissakin maissa ihan Suomen tasoa, eli siitä ei ole kiinni.
Jos Suomessa ei ole työpaikkoja, niin mikä estää lähteä ulkomaille? Sinne voi lähteä vaikka olisi lapsiperhe, lapsillekin mielekäs kokemus. Tuntuu että suomalaisten koko elämä menee valittamiseen, mutta mitään ei olla valmiita tekemään oman elämän parantamiseksi, vaan aina odotetaan että valtio auttaa.
Nämä ihmettelijät ovat joitain "tavan tallaajia"?
Kumma juttu että EU:lta on tullut asiasta noottia Suomelle ja nimenomaan siksi että edut ja turvat ovat liian matalat.
Kerroppa missä EU:n maassa on paremmat työttömyysedut kuin Suomessa? Sellaista ei ole vielä tullut vastaan. Useimmissa maissa minkäänlainen tuki loppuu hyvin nopeasti, niitä ei vuosikausia maksella.
Ehkä sinun pitäisi ottaa yhteyttä sinne EU-hallintoon ja ojentaa heitä.
Vierailija kirjoitti:
Persujen äänestäjät ovat tästä päätöksestä vastuussa. Maahanmuuttovastaisuuden kiimoissaan kun persuja äänestivät, sen seurauksena syntyi heikompiosaisia kyykyttävä porvarihallitus. No nyt saa persuja äänestänyt työtön omaan nilkkaansa...
Täysin samaa mieltä. Ja lisäisin itse, että nämä entiset perussuomalaiset, jotka perustivat kesällä sen uuden Sininen Tulevaisuus-puolueen, tekivät sen vain siksi, jotta tämä hallitus pysyisi kasassa, ja voisi jakaa tätä riisto- ja kurjistuspolitiikkaansa, ettei uusia vaaleja tarvinnut järjestää. He kun niin kovasti pelkäsivät sitä, että niiden vaalien jälkeen, hallitukseen olisi mahdollisesti noussut jotain heikompiakin puolustavia puolueita, ja sehän ei esim. Soinille ja Lindströmille olisi käynyt. Säälittävää!
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomessa ei ole työpaikkoja, niin mikä estää lähteä ulkomaille? Sinne voi lähteä vaikka olisi lapsiperhe, lapsillekin mielekäs kokemus. Tuntuu että suomalaisten koko elämä menee valittamiseen, mutta mitään ei olla valmiita tekemään oman elämän parantamiseksi, vaan aina odotetaan että valtio auttaa.
Minä olen kyllä kiitollinen nykyisestä työttömyysturvasta kun muistan senkin ajan, jolloin miehen tulojen vuoksi en saanut mitään korvausta.
Tuo ulkomaille lähtö voisi olla vaihtoehto, jos molemmat ovat työttömiä. Mutta kun miehellä on täällä hyvä työpaikka, niin yksinkö minun sinne ulkomaille pitäisi lähteä? Tiedän yhdenkin perheen, jossa isä on Googlella töissä Sveitsissä satumaisella palkalla ja vaimo & lapset asuvat Suomessa. Minulla ei ole toivoa, että voisin saada ulkomailta töitä satumaisella palkalla niin että tuossa kuviossa olisi mitään järkeä. Mies maksaa veroja yli 3000€/kk joten en osaa edes potea huonoa omaatuntoa siitä, että saan työttömyyskorvausta, joka on tuosta vain murto-osan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiasiat:
- jne jne...
Ehkä siksi.
Kaikessa on riskinsä. Tuohon en usko etteikö tietotaitoa yrittämisestä olisi, sitäkin voi opetella ja moni yrittäjä oppii tekemisen kautta. Ei tietenkään kaikki onnistu. Sehän se suomalaisten synti, liika varovaisuus. Jos itse olisin työttömänä niin joka alkaisin yrittäjäksi tai muuttaisin ulkomaille. Elämää todellakin voi parantaa ihan itse. Ikinä en suostuisi olemaan vuosikausia työttömänä.
Tosi hyvä idea. Kaikki työttömät yrittäjiksi ja sitten ostellaan ristiin rastiin toistemme tuotteita/palveluita.
Aika paljon on pienyrittäjiä jotka ovat pulassa ja heiltä jos kysytään eivät todellakaan kannusta työttömiä yrittäjyyteen.
Tottakai aina joku menestyy mutta se ei ole mikään varmistus siitä että kaikki pärjäisivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiasiat:
- jne jne...
Ehkä siksi.
Mitä jos itse alkaisit yrittäjäksi, niin joku työtön saa sitten sinun nykyisen työsi? Vai oletko sinä niitä huippulahjakkuuksia, joiden töitä ei kukaan muu ikinä tule osaamaan?
Tulis nyt se kansalaispalkka. Sitte voitas tehä herroille palvelus ja romuttaa hieman duunarien oikeuksia.
Voitas iskee kaikki sairaslomakarenssit ja potkut ilman syytä ilman irtisanomisaikaa jne. Kun olis toimeentulo turvattu. Sitte vois duunari kelata, että jos kiinnostais juusto ja kinkku siihe leivänpäälle, niin voi mennä jollekin herralle itteensä kehumaan, et ota töihin, olen niin perkulee hyvä työäiä. Ja sit olis herrankin helppo palkata, kun jos ei olekkaa hyvä, ni kenkää samantie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiasiat:
- jne jne...
Ehkä siksi.
Aika moneen hommaan vaaditaan lupia ja papereita. Se aika on takana kun kuka tahansa ahkera ja työteliäs voi alkaa yrittäjäksi. Ja siitä pitäisi saada palkkaakin, ei riitä että nyt mulla on yritys, siitä ei vielä makseta. Yrittäjyyden byrokratiapuolikin vaatii osaamista, kirjanpito, verotus, jos sitä ei itse osaa sen voi ostaa, joka taas maksaa - paljon on sinänsä toimivia yrityksiä, jotka ovat vähemmän mairittelevilla listoilla ja lopulta konkursissa kun ei ole ymmärretty, että kaikki mikä tulee ei ole suinkaan yrittäjän omaa henkilökohtaista rahaa eikä ole palkattu ketään tätä kertomaan ja velvoitteista huolehtimaan. Pahimmillaan epäonnistunut yrityskokeilu jää rasitteeksi vuosikausiksi ja henkilöyrityksen tapauksessa siinä voi menettää asuntonsakin. Juuri siksi on olemassa yritysneuvontaa, jotta ihmiset eivät tuosta vaan tyyliin laita pystyyn tavan kahvilaa 10 muun kahvilan keskelle, joista niistäkään mikään ei menesty erityisen hyvin. Yritys kannattaa vasta sitten kun se kannattaa, paitsi jos on esim. mies rahoittajana eikä tarvitsekaan saada tuloa kunhan vaimolla on pientä puuhaa.
Tämä on vähän sama asia kuin että ihmettelisi, miksi kaikki eivät aja omalla uudella autolla vaan käyttävät bussia. Kaikki eivät voi eivätkä kaikki edes halua. Vaikka se autoilijasta olisi kuinka omituista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 27-vuotias opettaja, joka saa opettaa 5 eri ainetta. Tällä hetkellä noista 5 aineesta on yhteensä 0 työpaikkaa auki koko Suomessa. Jos joku paikka on auki, hakijoita on noin 80-200. Kiitos koulutusleikkaukset! Ehdottomasti omaa laiskuuttahan tämä on, ettei yhtään työpaikkaa ole auki.
Tääläpäin on mun ammatin 3kk.sijaisuuteen n.200 hakijaa.Eli helppo on päästä töihin juu.kokemusta on ja koulutusta,mihinkään ei vaan pääse.Hakenut olen joka paikkaan jossa on ollut haku ja joka paikkaan jossa on avoimen haun mahdollisuus.ym.ym.Yhden kerran olen päässyt haastatteluun.Mua ei valittu,koska nuorille ei tarvi maksaa ikälisää..Puolison tulot menee kaikki laskuihin ja lainaan.Työmarkkinatuella ja lapsilisällä elellään.Kädestä suuhun.Yhtään euroa EI VOI enää menettää.KIITOS SIPILÄ JA MUUT KETKU-KUMPPANIT EDUSKUNNASSA!!!!!!
Jos alalla ei ole töitä, sitten pitää vaihtaa alaa. Omalla työpaikallani on ollut auki mm. data-analyytikon ja tilastotieteilijän paikkoja jo pitkään ja hakijoita ei käytännössä ole.
Pistätkö linkkiä ilmoitukseen? Data-analyytikon hommia olen hakenut, mutta en ole päässyt niihin. Tilastotiedettä mielelläni opiskelisin lisää (ei ole kuin appro siitä), mutta työkkärille pitäisi jotenkin todistaa, että opinnot tosiaan edistäisivät työllistymistä.
Onko tosiaan niin, että teille ei ole kukaan hakenut, vai niin, että olette pitäneet kaikkia hakijoita epäpätevinä? Kävisikö teille niin, että tulen teille ensin puoli-ilmaiseksi harjoittelijaksi esim. puoleksi vuotta ja sinä aikana opiskelen lisää - tällaisia erilaisia järjestelyjä on kyllä olemassa ja voidaan toteuttaa täysin laillisesti. SAS-taustaa olisi tarjota. Jos etsitte jotakin muuta (R, Matlab, Qlikview...) niin pystyn kyllä oppimaan.
Kyllä te sinne tekijän löydätte jos oikeasti haluatte. Haiskahtaa nimittäin nyt taas siltä, että työnantajalla on rekrytointitaidot ruosteessa. Siihen väitettyyn työvoimapulaan auttaisi paremmin se että työnantajia pakotettaisiin työkkärin järjestämille rekrytointikursseille opettelemaan hyvän työpaikkailmoituksen tekemistä ja eri rekrytointikanavien hyödyntämistä ja perehdytyksen järjestämistä, sen sijaan että kursseilla hyppyytetään työttömiä viilailemassa CV:tään maailman tappiin.
Tässä on yksi ilmoitus: https://duunitori.fi/tyopaikat/tyo/big-data-spark-engineer-helsinki-sds… Ei omasta työpaikastani, mutta taitovaatimuksiltaan lähes identtinen sen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kävin just TE-toimiston joukkoinfossa, jossa kerrottiin tästä uudesta systeemistä, siis vaan siitä miten tehdään työllistymissuunnitelma, jonka TE-toimisto hyväksyy, sitten valtiaan 3 kuukaudeksi joku tehtävä, joka tehdään ja TE-toimisto hyväksyy sen...
Nyt jo TE-toimiston edustaja kertoi että he eivät olleet ottaneet moneen kuukauteen yhteyttä kehenkään työttömään henkilöstöpulan takia.
Jo tuo ym. malli on työvoimaresursseja vaativa systeemi, koska jokaisen suunnitelma pitää lukea, jne.
Jos huhtikuussa alkaa tuo aktiivimalli, niin luulen että koko TE-hallinto romahtaa. Liian vähän ihmisiä. Tai sitten joutuvat palkkaamaan yksityisyrityksiä, kuten nyt jo osittain ovat tehneetkin, ja se pistää budjetin paukkumaan jo alkuvuodesta.
Miksi työkkäri romahtaa? Maksaja eli kassa tai Kela tutkii, onko työtön täyttänyt velvollisuutensa eli näyttövelvollisuus on sillä työttömällä, ei te-toimistolla. Maksajalle täytyy toimittaa tiedot siitä, että on tehnyt töitä tai ollut kokeilussa, valmennuksessa jne.
Siksi että jokainen työtön tarvitsee ihmisen lukemaan juuri hänen suunnitelmiaan, valvomaan niiden toteutumista ja laatimaan lausuntoja em. pohjalta. Todistus työssä olosta on helppo väärentää.
Ei sillä suunnitelmalla ja aktiivisuuteen liittyvällä rahansaamisella ole yhteyttä! Työtön noudattaa tehtyä suunnitelmaa, jossa voi olla tehtävänä vaikka EURES-paikkojen hakeminen, mutta maksaja (Kela tai kassa) haluaa tiedon siitä, onko työtön toiminut määräysten mukaan ja ollut aktiivinen eli töissä 18 h tai valmennuksessa jne. . Ei siitä tule mitään erillistä lausuntoa, mutta jos ei ilmoita hakeneensa niitä ulkomaisia työpaikkoja, niin siitä tulee maksun estävä lausunto, kunnes asia on tutkittu.
Tässäkin asiassa aktiivisuus siirtyy työttömälle, hän ei voi enää olettaa, että työkkäri varmistaa rahansaamisen.
Ja te-toimiston tiedotuksesta vastaa totuttuun tapaan Vauva- palsta - Sipilän hallituksen viestintästrategian mukaisesti.
No jo sinä et osaa mennä lukemaan eduskunnan sivuilta lain perusteluja, niin minä joudun ne sinulle tänne referoimaan. Työttömillä on ihan liikaa "mä vahvasti luulen" -tietoa sen sijaan, että kävisitte katsomassa, mitä asiasta on oikeasti kirjoitettu.
Tekstistäsi oikein loistaa tyypillinen tietämättömän ajattelumalli "kaikki työttömät ovat laiskoja lusmuja ja tuet pitäisi ottaa kaikki pois!"
Ignooratkaa automaattisesti tällainen kirjoittelija, ei häneltä koskaan mitään järkevää tämän asian suhteen tule.
Miksi työttömien on hankala hyväksyä faktoja? Voisiko syynä työttömyyteen olla juuri se, että ei työelämässä halua noudattaa ohjeita tai hyväksyä sitä, että määräykset tai säännöt ovat tietynlaiset. En väittänyt työttömien olevan laiskoja lusmuja, väitin, että työttömillä on liikaa luuloja tiedon sijaan. Sitten tällä palstalla kehitellään omia teorioita ja asian aktualisoituessa ihmetellään, että kun kukaan ei kertonut, että minä itse olen vastuussa itsestäni.
Viimeistään toukokuussa saadaan taas mielensäpahoittajatyöttömistä lehtijuttuja, joiden mukaan kukaan ei kertonut. No minä kerron nyt, joten et voi väittää, ettei tieto olisi saavuttanut.
Moni myös sanoo, että työkkäristä ei saa töitä, ei työkkäri anna töitä. No ei tietenkään, itse töitä on tarkoitus hakea, ei kai joku työkkäri voi aikuiselle ihmiselle hakea työpaikkoja valmiiksi ja pakottaa työnantajia ottamaan palkkatyöhön ketä tahansa. Työkkäri ei ole työnantaja.
Työttömien luuloja on myös tämä perinteinen ei voi mennä osa-aikatöihin tai pätkätöihin kun tuet menee. No ei mene vaan päinvastoin, saa tienata 300e/kk ilman että se vaikuttaa tukiin ja vasta sitten alkaa vaikuttaa, mutta saahan siinä sen palkan jota ei työttömänä saa, joten lopputulos ei ainakaan huonompi ole. Paitsi jos ei halua tehdä töitä.
Ja sinun luulojasi tuo, että kovin moni työtön ajattelisi ettei tarvitse itse hakea vaan työkkäri järjestää työpaikat.
Osa-aikatöihin ei ehkä voi mennä siinä vaiheessa, kun talous on esim. pittikkyneen työttömyyden takia niin tiukalla, ettei ole mitään vararahastoa enää. Näinhän on esim. jos joutuu elämään yhdistelmällä peruspäiväraha + asumistuki + toimeentulotuki. Ei silloin voi odotella, että rahaa tulee joskus, ja sinnitelläa puolitoista kuukautta ennen sitä syömättä.
Ja noista ohjeista ja määräyksistä, työnantaja on hyvä ja kertoo, jos jotakin sellaista rikon. Itse en ole asiasta tietoinen. Tai no joo, yhdessä työpaikassa erehdyin viettämään vain viralliset 12-minuuttiset kahvitauot, vaikka sanattoman sopimuksen mukaan siellä kai olisi kuulunut kuhnia 30 minuuttia juoruamassa. Liian tiukka sopeutuakseni työyhteisöön kai sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
haussa 9000 koodaria. Vaihtakaa ammattia joka luulee kykenevänsä koodaamaan. Hyvä palkka. Työ voi olla ikävää.
Vielä kun niihin paikkoihin pääsisi. Olen koodannut työkseni 20 vuotta (eri teknologioilla eli koko ajan pitänyt myös oppia uutta), nyt olen työttömänä, enkä näköjään kelpaa enää mihinkään. En myöskään mihinkään rekrytoiviin koulutusohjelmiin ole hakemisesta huolimatta kelvannut.
Se on ihan firmojen oma vika jos kokevat että heillä on pulaa koodareista. Tarkoittaa että odottavat että jostakin putkahtaisi heille valmiiksi tyyppi, joka osaa kaiken sen mitä heillä pitää osata ja lisäksi jonka joku pomon suosikki firmassa tuntee jo valmiiksi ja voi suositella. Ei muisteta, että aina se on alalla niin mennyt, että ensimmäiset kuukaudet uusi duunari vain ihmettelee ja opettelee ja että tasan valmista osaajaa ei ole.
Taitaa olla niin että firmat hakevat nuoria jannuja joilla ei muuta elämää olekaan kuin koodaaminen. Tykkäät asiasta niin paljon että harrastat sitä vapaa-aikasikin joten kouluttamisesi on ilmaista, ja teet halukkaasti palkatonta ylityötä.
Siinä vaiheessa kun perheellistyt eikä enää huvita uhrata iltojasi "harrastuksellesi", olet liian vanha ja aika siirtyä manageripositioihin. Eli tehtäviin joissa ei tarvitse jaksaa enää niin innolla paneutua kaikkien uusien teknologioiden yksityiskohtiin. Ja tämä siis pätee myös miehiin.
Viisikymppisenä olet auttamattoman laiska ja kelkasta pudonnut jo, ja jos olet vielä nainen niin eihän sinulla ole mitään mahdollisuutta asioita ymmärtää ja luultavasti ole tiukkapipo nipo joka pilaa työporukan hurtin huumorin.
Yrittäminen on sinänsä hyvä idea, mutta kun pitäisi olla a) toimiva yritysidea/palvelu/tuote, b) sille palvelulle/tuotteelle kysyntää eli markkinat, c) kustannusten sellaiset, että palvelu/tuote olisi paitsi myyvää myös yrittäjälle kannattavaa.
Jos otetaan random pitkäaikaistyötön, aika harvalla on realistisesti mahdollisuuksia edes teoriassa ryhtyä yrittäjäksi, aikuisten oikeasti. Pienyrittäjyys voisi olla vaihtoehto ja itsekin tiedän useita pienyrittäjiä, mutta useimmilla yritys on ns. lisätuloa esim. maatalousyrittäjyyden tai päivätöiden ohessa. Jos lasketaan noin karkeasti, että voidakseen maksaa itselleen palkkaa 2 000e/kk yrittäjän on saatava yli kaksinkertaisena tuo summa kassaan ja tämän lisäksi tulevat vielä muut kustannukset (kuten liiketilan vuokra jos vuokratiloissa ollaan, sähkö, vakuutukset, materiaali, laitteet, tarvikkeet jne) ja tuloistahan menee tietenkin verot, ei kaikki kassaan tuleva raha yrittäjän omaa ole.
Helppoahan se on yrittäjäksi ryhtyä, ei se vaadi kuin ilmoituksen prh:n. Siitä vain ei vielä makseta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kävin just TE-toimiston joukkoinfossa, jossa kerrottiin tästä uudesta systeemistä, siis vaan siitä miten tehdään työllistymissuunnitelma, jonka TE-toimisto hyväksyy, sitten valtiaan 3 kuukaudeksi joku tehtävä, joka tehdään ja TE-toimisto hyväksyy sen...
Nyt jo TE-toimiston edustaja kertoi että he eivät olleet ottaneet moneen kuukauteen yhteyttä kehenkään työttömään henkilöstöpulan takia.
Jo tuo ym. malli on työvoimaresursseja vaativa systeemi, koska jokaisen suunnitelma pitää lukea, jne.
Jos huhtikuussa alkaa tuo aktiivimalli, niin luulen että koko TE-hallinto romahtaa. Liian vähän ihmisiä. Tai sitten joutuvat palkkaamaan yksityisyrityksiä, kuten nyt jo osittain ovat tehneetkin, ja se pistää budjetin paukkumaan jo alkuvuodesta.
Miksi työkkäri romahtaa? Maksaja eli kassa tai Kela tutkii, onko työtön täyttänyt velvollisuutensa eli näyttövelvollisuus on sillä työttömällä, ei te-toimistolla. Maksajalle täytyy toimittaa tiedot siitä, että on tehnyt töitä tai ollut kokeilussa, valmennuksessa jne.
Siksi että jokainen työtön tarvitsee ihmisen lukemaan juuri hänen suunnitelmiaan, valvomaan niiden toteutumista ja laatimaan lausuntoja em. pohjalta. Todistus työssä olosta on helppo väärentää.
Ei sillä suunnitelmalla ja aktiivisuuteen liittyvällä rahansaamisella ole yhteyttä! Työtön noudattaa tehtyä suunnitelmaa, jossa voi olla tehtävänä vaikka EURES-paikkojen hakeminen, mutta maksaja (Kela tai kassa) haluaa tiedon siitä, onko työtön toiminut määräysten mukaan ja ollut aktiivinen eli töissä 18 h tai valmennuksessa jne. . Ei siitä tule mitään erillistä lausuntoa, mutta jos ei ilmoita hakeneensa niitä ulkomaisia työpaikkoja, niin siitä tulee maksun estävä lausunto, kunnes asia on tutkittu.
Tässäkin asiassa aktiivisuus siirtyy työttömälle, hän ei voi enää olettaa, että työkkäri varmistaa rahansaamisen.
Ja te-toimiston tiedotuksesta vastaa totuttuun tapaan Vauva- palsta - Sipilän hallituksen viestintästrategian mukaisesti.
No jo sinä et osaa mennä lukemaan eduskunnan sivuilta lain perusteluja, niin minä joudun ne sinulle tänne referoimaan. Työttömillä on ihan liikaa "mä vahvasti luulen" -tietoa sen sijaan, että kävisitte katsomassa, mitä asiasta on oikeasti kirjoitettu.
Tekstistäsi oikein loistaa tyypillinen tietämättömän ajattelumalli "kaikki työttömät ovat laiskoja lusmuja ja tuet pitäisi ottaa kaikki pois!"
Ignooratkaa automaattisesti tällainen kirjoittelija, ei häneltä koskaan mitään järkevää tämän asian suhteen tule.
Miksi työttömien on hankala hyväksyä faktoja? Voisiko syynä työttömyyteen olla juuri se, että ei työelämässä halua noudattaa ohjeita tai hyväksyä sitä, että määräykset tai säännöt ovat tietynlaiset. En väittänyt työttömien olevan laiskoja lusmuja, väitin, että työttömillä on liikaa luuloja tiedon sijaan. Sitten tällä palstalla kehitellään omia teorioita ja asian aktualisoituessa ihmetellään, että kun kukaan ei kertonut, että minä itse olen vastuussa itsestäni.
Viimeistään toukokuussa saadaan taas mielensäpahoittajatyöttömistä lehtijuttuja, joiden mukaan kukaan ei kertonut. No minä kerron nyt, joten et voi väittää, ettei tieto olisi saavuttanut.
Moni myös sanoo, että työkkäristä ei saa töitä, ei työkkäri anna töitä. No ei tietenkään, itse töitä on tarkoitus hakea, ei kai joku työkkäri voi aikuiselle ihmiselle hakea työpaikkoja valmiiksi ja pakottaa työnantajia ottamaan palkkatyöhön ketä tahansa. Työkkäri ei ole työnantaja.
Työttömien luuloja on myös tämä perinteinen ei voi mennä osa-aikatöihin tai pätkätöihin kun tuet menee. No ei mene vaan päinvastoin, saa tienata 300e/kk ilman että se vaikuttaa tukiin ja vasta sitten alkaa vaikuttaa, mutta saahan siinä sen palkan jota ei työttömänä saa, joten lopputulos ei ainakaan huonompi ole. Paitsi jos ei halua tehdä töitä.
Ja sinun luulojasi tuo, että kovin moni työtön ajattelisi ettei tarvitse itse hakea vaan työkkäri järjestää työpaikat.
Osa-aikatöihin ei ehkä voi mennä siinä vaiheessa, kun talous on esim. pittikkyneen työttömyyden takia niin tiukalla, ettei ole mitään vararahastoa enää. Näinhän on esim. jos joutuu elämään yhdistelmällä peruspäiväraha + asumistuki + toimeentulotuki. Ei silloin voi odotella, että rahaa tulee joskus, ja sinnitelläa puolitoista kuukautta ennen sitä syömättä.
Ja noista ohjeista ja määräyksistä, työnantaja on hyvä ja kertoo, jos jotakin sellaista rikon. Itse en ole asiasta tietoinen. Tai no joo, yhdessä työpaikassa erehdyin viettämään vain viralliset 12-minuuttiset kahvitauot, vaikka sanattoman sopimuksen mukaan siellä kai olisi kuulunut kuhnia 30 minuuttia juoruamassa. Liian tiukka sopeutuakseni työyhteisöön kai sitten.
Mitä mä en ymmärrä, jos on palkkatöissä niin miksi joutuu muka olemaan puolitoista kuukautta ilman rahaa? Palkanmaksuhan on kerran tai kahdesti kuussa, sillä palkallahan sen aikaa tullaan toimeen kun saadaan seuraava palkka. Niin työssäkäyvätkin tekee. Ei siinä puoltatoista kuukautta mene, korkeintaan kuukausi. Ja vaikka saisi työkkärirahaakin, niin onhan siinä odotusaikanakin se palkka kädessä jos sinne jotakin lappuja toimitellaan, jonka mukaan sitten saa korvauksia. Ja eihän asumistukeen mitkään työpätkät vaikuta, kerran vuodessahan sitä ainakin joskus takavuosina tarkistettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vielä kun niihin paikkoihin pääsisi. Olen koodannut työkseni 20 vuotta (eri teknologioilla eli koko ajan pitänyt myös oppia uutta), nyt olen työttömänä, enkä näköjään kelpaa enää mihinkään. En myöskään mihinkään rekrytoiviin koulutusohjelmiin ole hakemisesta huolimatta kelvannut.
Tuo on jotenkin pelottavaa, että edes 20 vuoden työkokemuksella ei uutta työtä löydy. Ja sitten yllytetään ihmisiä opiskelemaan koodausta ihan pystymetsästä.
Juuri tänään kuulin, että työkkärin järjestämään F.E.C.-koulutukseen (juuri tällainen rekrytoiva koulutusohjelma) jossa opiskeltiin pilvipalveluita (monella konkarilla heikko osaaminen tällä alueella) oli 500 hakijaa ja 20 paikkaa jaossa. Yritysten pitäisi ottaa suurempi vastuu oman työvoiman kouluttamisesta! Jos kaveri on koodannut 20 vuotta, niin kyllä se äkkiä oppii sen mitä uudessa työssä tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 27-vuotias opettaja, joka saa opettaa 5 eri ainetta. Tällä hetkellä noista 5 aineesta on yhteensä 0 työpaikkaa auki koko Suomessa. Jos joku paikka on auki, hakijoita on noin 80-200. Kiitos koulutusleikkaukset! Ehdottomasti omaa laiskuuttahan tämä on, ettei yhtään työpaikkaa ole auki.
Tääläpäin on mun ammatin 3kk.sijaisuuteen n.200 hakijaa.Eli helppo on päästä töihin juu.kokemusta on ja koulutusta,mihinkään ei vaan pääse.Hakenut olen joka paikkaan jossa on ollut haku ja joka paikkaan jossa on avoimen haun mahdollisuus.ym.ym.Yhden kerran olen päässyt haastatteluun.Mua ei valittu,koska nuorille ei tarvi maksaa ikälisää..Puolison tulot menee kaikki laskuihin ja lainaan.Työmarkkinatuella ja lapsilisällä elellään.Kädestä suuhun.Yhtään euroa EI VOI enää menettää.KIITOS SIPILÄ JA MUUT KETKU-KUMPPANIT EDUSKUNNASSA!!!!!!
Jos alalla ei ole töitä, sitten pitää vaihtaa alaa. Omalla työpaikallani on ollut auki mm. data-analyytikon ja tilastotieteilijän paikkoja jo pitkään ja hakijoita ei käytännössä ole.
Pistätkö linkkiä ilmoitukseen? Data-analyytikon hommia olen hakenut, mutta en ole päässyt niihin. Tilastotiedettä mielelläni opiskelisin lisää (ei ole kuin appro siitä), mutta työkkärille pitäisi jotenkin todistaa, että opinnot tosiaan edistäisivät työllistymistä.
Onko tosiaan niin, että teille ei ole kukaan hakenut, vai niin, että olette pitäneet kaikkia hakijoita epäpätevinä? Kävisikö teille niin, että tulen teille ensin puoli-ilmaiseksi harjoittelijaksi esim. puoleksi vuotta ja sinä aikana opiskelen lisää - tällaisia erilaisia järjestelyjä on kyllä olemassa ja voidaan toteuttaa täysin laillisesti. SAS-taustaa olisi tarjota. Jos etsitte jotakin muuta (R, Matlab, Qlikview...) niin pystyn kyllä oppimaan.
Kyllä te sinne tekijän löydätte jos oikeasti haluatte. Haiskahtaa nimittäin nyt taas siltä, että työnantajalla on rekrytointitaidot ruosteessa. Siihen väitettyyn työvoimapulaan auttaisi paremmin se että työnantajia pakotettaisiin työkkärin järjestämille rekrytointikursseille opettelemaan hyvän työpaikkailmoituksen tekemistä ja eri rekrytointikanavien hyödyntämistä ja perehdytyksen järjestämistä, sen sijaan että kursseilla hyppyytetään työttömiä viilailemassa CV:tään maailman tappiin.
Tässä on yksi ilmoitus: https://duunitori.fi/tyopaikat/tyo/big-data-spark-engineer-helsinki-sds… Ei omasta työpaikastani, mutta taitovaatimuksiltaan lähes identtinen sen kanssa.
Minäpä voisin tulla, jos saan teille sen oppisopimuspaikan. En ymmärtänyt vaatimuksista mitään, mutta olen suht nopea oppimaan. Koulutus minulla on ihan muulle alalle.
Mistä nämä puolitoista kuukautta ilman rahaa-höpinät tulee? Kaveri teki aikanaan osa-aikatöitä etsiessään kokopäivätyötä ja parissa viikossa sai työkkärirahan jos tienestit oli niin pienet että sitä sai kun toimitti sinne palkkalapun. Ja palkalla tuli toimeen sen ajan. Ei niitä osa-aikahommia ilmaiseksi tehdä, palkka niistä saadaan ja ihan samanlaista rahaa se on kuin työttömyyskorvauskin, samat laskut sillä voi maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisihan tuo (ts. tuon tapainen), mutta en voi väittää osaavani likikään kaikkea valmiiksi. Olisiko mahdollista, että järjestelisimme jonkin sellaisen systeemin, jossa käytän puoli vuotta asioiden opiskeluun (tietysti teidän ympäristössämme, jotta opin juuri sillä perusteellisuudella kuin teillä on tarpeen), ja sitten päätätte jatkatteko työsuhdetta? Eli vaikka työkkärin kautta jokin yksilöllinen rekrytointikoulutus, se tulisi teille halvaksi eikä sitoisi rekrytointiin. Niitä joillakin firmoilla on. Jos kysyisitte sieltä, miten järjestyy?
Minulla siis taustalla parikymmenta vuotta ohjelmointia, alan opintoja useaan otteeseen, data-analyysipuolelta SAS-osaamista jota nyt juuri tosin ette kysy. Hieman myös tilastotieteen ja matematiikan opintoja, ja ohjelmoinnissa algoritmipuoli se vahvuus.
Eli jos ette ihan valmista juuri sitä osaajaa saa mitä haluatte (ja sitä en ihmettele jos ette löydä), niin kyllä sellainen koulutettavissa on, jos vain haluatte vähänkään yrittää!
Ei se systeemi IT-alalla nyt vain voi mennä niin, että firmat eivät panosta työvoimansa kouluttamiseen lainkaan, tumput suorina vain odottavat että oppilaitokset syytävät heille valmiina sopivia osaajia. Tai kilpailevat keskenään niistä muutamasta harvasta valmiista osaajasta ja marisevat lehtien palstoilla työvoimapulaa joka jo haittaa kasvua. Vähän nyt kekseliäisyyttä ja oma-aloitteisuutta peliin teidänkin puolelta! (Pahintahan tässä on se, että Sipilä&Co. uskovat, että ongelmanne johtuu siitä etteivät laiskat työttömät hae teille töihin, vaikka juuri teille sopivaa, kaikki tarpeenne valmiiksi täyttävää työtöntä ei ehkä maassa ole, eikä muuallakaan.)
Koskeeko tämä aktiivimalli myös sellaisia, jotka tekevät jo osa-aikatöitä ja saavat sen lisäksi työmarkkinatukea? Eikö tuo osa-aikatyö riitä aktiivisuuden osoitukseksi?
Itse teen osa-aikatöitä n.15h/vko ja todellakin toivon, ettei mua aleta pompuuttamaan sen lisäksi missään ihme työpajoissa tai haastatteluissa tai muissa ihme jutuissa. 😳