Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömän aktiivimalli TULEE VOIMAAN ensi vuonna

Vierailija
28.11.2017 |

Minne muka mahtuu KAIKKI Suomen työttömät koulutuksiin ja töihin tai siis "töihin" (eli niihin 9€/pvä pajoille ja "näin teet cv:n"- turhakekursseille)?!!! Pakko siis itseni ainakin vihdoin kävellä sinne junan alle, yhtäkään euroa ei ole varaa karsia enää tuistani pois. Jännä kun Suomi saa toistuvia huomautuksia liian pienistä tuista ja näin taas päätettiin silti. Ja esim. opiskelijoiden kimppakämppien tukien karsimista armahdettiin, no työttömiltä voi onneksi huoletta AINA leikata viimeisetkin hilut pois! Hyvin sairas Suomi 100v.!! No olkaa nyt oikeistolaiset ym .psykopaatit onnellisia, ensi vuonna on ainakin yksi pummi sitten vähemmän!

Kommentit (585)

Vierailija
441/585 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

haussa 9000 koodaria. Vaihtakaa ammattia joka luulee kykenevänsä koodaamaan.  Hyvä palkka. Työ voi olla ikävää. 

Vielä kun niihin paikkoihin pääsisi. Olen koodannut työkseni 20 vuotta (eri teknologioilla eli koko ajan pitänyt myös oppia uutta), nyt olen työttömänä, enkä näköjään kelpaa enää mihinkään. En myöskään mihinkään rekrytoiviin koulutusohjelmiin ole hakemisesta huolimatta kelvannut.

Se on ihan firmojen oma vika jos kokevat että heillä on pulaa koodareista. Tarkoittaa että odottavat että jostakin putkahtaisi heille valmiiksi tyyppi, joka osaa kaiken sen mitä heillä pitää osata ja lisäksi jonka joku pomon suosikki firmassa tuntee jo valmiiksi ja voi suositella. Ei muisteta, että aina se on alalla niin mennyt, että ensimmäiset kuukaudet uusi duunari vain ihmettelee ja opettelee ja että tasan valmista osaajaa ei ole.

Vierailija
442/585 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 27-vuotias opettaja, joka saa opettaa 5 eri ainetta. Tällä hetkellä noista 5 aineesta on yhteensä 0 työpaikkaa auki koko Suomessa. Jos joku paikka on auki, hakijoita on noin 80-200. Kiitos koulutusleikkaukset! Ehdottomasti omaa laiskuuttahan tämä on, ettei yhtään työpaikkaa ole auki.

Tääläpäin on mun ammatin 3kk.sijaisuuteen n.200 hakijaa.Eli helppo on päästä töihin juu.kokemusta on ja koulutusta,mihinkään ei vaan pääse.Hakenut olen joka paikkaan jossa on ollut haku ja joka paikkaan jossa on avoimen haun mahdollisuus.ym.ym.Yhden kerran olen päässyt haastatteluun.Mua ei valittu,koska nuorille ei tarvi maksaa ikälisää..Puolison tulot menee kaikki laskuihin ja lainaan.Työmarkkinatuella ja lapsilisällä elellään.Kädestä suuhun.Yhtään euroa EI VOI enää menettää.KIITOS SIPILÄ JA MUUT KETKU-KUMPPANIT EDUSKUNNASSA!!!!!!

Jos alalla ei ole töitä, sitten pitää vaihtaa alaa. Omalla työpaikallani on ollut auki mm. data-analyytikon ja tilastotieteilijän paikkoja jo pitkään ja hakijoita ei käytännössä ole.

Käypä sanomassa yrityksen johdolle, että palkkaavat avoimiin töihin henkilöt oppisopimuksella. Se on oikein mainio tapa kouluttaa yritykseen pätevää työvoimaa, mutta silti oppisopimuspaikkoja on vaikea saada. Yritykset kun haluavat valmiiksi koulutetun ja hyvän työkokemuksen omaavan tuhattaiturin, kun sillä tavalla pääsee helpommalla. Lisäksi yritys saa näkyvyyttä, kun itkee julkisuudessa työvoimapulaa vaikka todellisuudessa on kyse siitä, että yritys ei kelpuuta yhtäkään hakijaa.

Tiedä, että tilastotieteilijät koulutetaan yliopistossa, mutta hieman luovuutta käyttämällä tuokin voidaan saada oppisopimuskoulutukseen. Hakijoita kyllä riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/585 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 27-vuotias opettaja, joka saa opettaa 5 eri ainetta. Tällä hetkellä noista 5 aineesta on yhteensä 0 työpaikkaa auki koko Suomessa. Jos joku paikka on auki, hakijoita on noin 80-200. Kiitos koulutusleikkaukset! Ehdottomasti omaa laiskuuttahan tämä on, ettei yhtään työpaikkaa ole auki.

Tääläpäin on mun ammatin 3kk.sijaisuuteen n.200 hakijaa.Eli helppo on päästä töihin juu.kokemusta on ja koulutusta,mihinkään ei vaan pääse.Hakenut olen joka paikkaan jossa on ollut haku ja joka paikkaan jossa on avoimen haun mahdollisuus.ym.ym.Yhden kerran olen päässyt haastatteluun.Mua ei valittu,koska nuorille ei tarvi maksaa ikälisää..Puolison tulot menee kaikki laskuihin ja lainaan.Työmarkkinatuella ja lapsilisällä elellään.Kädestä suuhun.Yhtään euroa EI VOI enää menettää.KIITOS SIPILÄ JA MUUT KETKU-KUMPPANIT EDUSKUNNASSA!!!!!!

Jos alalla ei ole töitä, sitten pitää vaihtaa alaa. Omalla työpaikallani on ollut auki mm. data-analyytikon ja tilastotieteilijän paikkoja jo pitkään ja hakijoita ei käytännössä ole.

Pistätkö linkkiä ilmoitukseen? Data-analyytikon hommia olen hakenut, mutta en ole päässyt niihin. Tilastotiedettä mielelläni opiskelisin lisää (ei ole kuin appro siitä), mutta työkkärille pitäisi jotenkin todistaa, että opinnot tosiaan edistäisivät työllistymistä.

Onko tosiaan niin, että teille ei ole kukaan hakenut, vai niin, että olette pitäneet kaikkia hakijoita epäpätevinä? Kävisikö teille niin, että tulen teille ensin puoli-ilmaiseksi harjoittelijaksi esim. puoleksi vuotta ja sinä aikana opiskelen lisää - tällaisia erilaisia järjestelyjä on kyllä olemassa ja voidaan toteuttaa täysin laillisesti. SAS-taustaa olisi tarjota. Jos etsitte jotakin muuta (R, Matlab, Qlikview...) niin pystyn kyllä oppimaan. 

Kyllä te sinne tekijän löydätte jos oikeasti haluatte. Haiskahtaa nimittäin nyt taas siltä, että työnantajalla on rekrytointitaidot ruosteessa. Siihen väitettyyn työvoimapulaan auttaisi paremmin se että työnantajia pakotettaisiin työkkärin järjestämille rekrytointikursseille opettelemaan hyvän työpaikkailmoituksen tekemistä ja eri rekrytointikanavien hyödyntämistä ja perehdytyksen järjestämistä, sen sijaan että kursseilla hyppyytetään työttömiä viilailemassa CV:tään maailman tappiin.

Vierailija
444/585 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

haussa 9000 koodaria. Vaihtakaa ammattia joka luulee kykenevänsä koodaamaan.  Hyvä palkka. Työ voi olla ikävää. 

Vielä kun niihin paikkoihin pääsisi. Olen koodannut työkseni 20 vuotta (eri teknologioilla eli koko ajan pitänyt myös oppia uutta), nyt olen työttömänä, enkä näköjään kelpaa enää mihinkään. En myöskään mihinkään rekrytoiviin koulutusohjelmiin ole hakemisesta huolimatta kelvannut.

Se on ihan firmojen oma vika jos kokevat että heillä on pulaa koodareista. Tarkoittaa että odottavat että jostakin putkahtaisi heille valmiiksi tyyppi, joka osaa kaiken sen mitä heillä pitää osata ja lisäksi jonka joku pomon suosikki firmassa tuntee jo valmiiksi ja voi suositella. Ei muisteta, että aina se on alalla niin mennyt, että ensimmäiset kuukaudet uusi duunari vain ihmettelee ja opettelee ja että tasan valmista osaajaa ei ole.

Hieman kuin omasta "kynästäni". Tosiaan, tällä hetkellä on jotenkin kafkamainen ja kaikin puolin epätodellinen ilmapiiri vallalla. Toisaalta hehkutetaan kuinka on niiiiiiin kova osaajapula, ja sitten taas toisaalta kun osaajat hakevat niihin paikkoihin/koulutuksiin yms., niin sitten he eivät kuitenkaan kelpaakaan. Ja puhun nyt meistä 20 vuotta ohjelmistojen parissa uraa tehneistä. Välillä kuulee läppää että "no jos kerran olet niin kova osaaja niin mikset perusta yritystä?" Heh. Olisikin niin yksioikoista.

Tiedän että tällä hetkellä on itseni ja sinun kaltaisia osaajia jotka pitävät yllä omaa ammattitaitoaan joka päivä (luojan kiitos koodaushommissa se ei vaadi kuin läppärin ja netin, periaatteessa :)), ja ahkerasta ja kohdennetusta työnhakemisesta huolimatta tulevat kohdelluiksi kuin homeinen rukkanen... Välillä oikeasti tuntuu että pula ei todellakaan ole suvereeneista osaajista vaan jostain aivan muusta.

Vierailija
445/585 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

justii kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minne muka mahtuu KAIKKI Suomen työttömät koulutuksiin ja töihin tai siis "töihin" (eli niihin 9€/pvä pajoille ja "näin teet cv:n"- turhakekursseille)?!!! Pakko siis itseni ainakin vihdoin kävellä sinne junan alle, yhtäkään euroa ei ole varaa karsia enää tuistani pois. Jännä kun Suomi saa toistuvia huomautuksia liian pienistä tuista ja näin taas päätettiin silti. Ja esim. opiskelijoiden kimppakämppien tukien karsimista armahdettiin, no työttömiltä voi onneksi huoletta AINA leikata viimeisetkin hilut pois! Hyvin sairas Suomi 100v.!! No olkaa nyt oikeistolaiset ym .psykopaatit onnellisia, ensi vuonna on ainakin yksi pummi sitten vähemmän!

No voi hellanlestas. On se nyt vaikeaa nostella ilmaista elatusta. Itse 25v henkisesti raskasta(todella vaativaa teknisesti) työta tehneenä en ymmärrä tätä vinkumista. Pitäskö se itsekkin alkaa nostelemaa elatusta valtiolta. Alkaa jo vituttaan muiden elatus. 

Pitäisi. Irtisanoudu työstäsi vielä tänään, jos se noin voimille ottaa. Paikallesi on kyllä intopiukkana tulossa niitä elättejä. Ihan oikein että kierrätetään töitä ja että kukin vuorollaan pääsisi nauttimaan sekä palkkatyön että työttömyyden ihanuutta.

Mutta eihän nämä elätiksi heittäytymisellä uhkailijat koskaan uskalla tehdä sitä mitä näillä keskustelupalstoilla lupaavat. Velliperseitä.

Vierailija
446/585 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistätkö linkkiä ilmoitukseen? Data-analyytikon hommia olen hakenut, mutta en ole päässyt niihin. Tilastotiedettä mielelläni opiskelisin lisää (ei ole kuin appro siitä), mutta työkkärille pitäisi jotenkin todistaa, että opinnot tosiaan edistäisivät työllistymistä.

Onko tosiaan niin, että teille ei ole kukaan hakenut, vai niin, että olette pitäneet kaikkia hakijoita epäpätevinä? Kävisikö teille niin, että tulen teille ensin puoli-ilmaiseksi harjoittelijaksi esim. puoleksi vuotta ja sinä aikana opiskelen lisää - tällaisia erilaisia järjestelyjä on kyllä olemassa ja voidaan toteuttaa täysin laillisesti. SAS-taustaa olisi tarjota. Jos etsitte jotakin muuta (R, Matlab, Qlikview...) niin pystyn kyllä oppimaan. 

Kyllä te sinne tekijän löydätte jos oikeasti haluatte. Haiskahtaa nimittäin nyt taas siltä, että työnantajalla on rekrytointitaidot ruosteessa. Siihen väitettyyn työvoimapulaan auttaisi paremmin se että työnantajia pakotettaisiin työkkärin järjestämille rekrytointikursseille opettelemaan hyvän työpaikkailmoituksen tekemistä ja eri rekrytointikanavien hyödyntämistä ja perehdytyksen järjestämistä, sen sijaan että kursseilla hyppyytetään työttömiä viilailemassa CV:tään maailman tappiin.

No nyt minä ymmärrän. Nuo data-analyytikon ja tilastotieteilijän paikat ovat niitä piilotyöpaikkoja, joista ei ilmoiteta missään ja joista yritetään ollan mahdollimman hiljaa, muutenhan voi olla hakijoita. Sen kommentin kirjoittaja häviää nyt kokonaan ketjusta. Tämä on niin nähty, tyyppi taitaa kirjoittaa jokaiseen mahdolliseen ketjuun noista olemattomista työpaikoista, nimike vain vaihtuu tarpeen mukaan.

Vierailija
447/585 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksuja neuvoja täällä.

Yhteenvetona palstan neuvot: Hanki joka alalle koulutus vaikka lainalla varsinkin marginaali aloille esim tutkijaksi tms asiantuntijaksi,muuta työnperässä välittämättä perheestä, älä pyydä palkkaa koska kokemus on arvokkaampaa ja tuet riittää palkaksi.

Eli loppujen lopuksi olet yksinäinen kiertolainen jonka vähäiset tulot menevät opinto lainojen maksuun.

Ennen paskamyrskyä sanon, että en ole työtön en myöskään ole empatia kyvytön kusipää niin kuin monet täällä palstalla.

Kaikki tämän aktiivi pelleilyn kaltaiset älyttömyydet täytyy lopettaa heti ja laittaa ne rahat palkkatuki työhön jolla sentään saadaan työtön työhön edes väliaikaisesti.

Vierailija
448/585 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa ainakin linkki aiheesta. Ensi vuonna ilmeisesti on tulossa aktiviimalli.

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/tyottomia-toihin-kannustav…

Aktiivimallissa työtön välttyy tukiensa pienenemiseltä, jos hän tekee 18 tuntia töitä 65 päivän mittaisen seurantajakson aikana. Aktiivisuuden osoitukseksi kelpaa myös vähintään viiden päivän kuntouttavassa työtoiminnassa tai työkokeilussa oleminen.

Ensi vuoden alussa voimaan tuleva aktiivimalli vaikuttaa työttömän arkeen huhtikuusta lähtien.

Tuo on kyllä sellainen älynväläys taas ettei tiedä itkeäkö vai nauraa.. miten tuo aktivoi niitä (suurinta osaa työttömistä) jotka töitä haluavat?

Suurin osa pitkäaikaistyöttömistä on taatusti elämäntapapummeja. Niiltä joutaakin ottaa tuet pois.

Rehellisesti sanottuna tuo on työttömien rankaisu- ja kuritusmalli.

Miten ne työkokeilu- ja kuntouttavatyötomintapäivät (jos niihin edes pääsee) aktivoivat ketään työllistymään?

Tai se rahan menettämisen pelko?

Kun siitä ei ole kyse. Vaikka hallitus niin tahtoo uskoa ja väittää.

Vierailija
449/585 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotakin toimintaa täytyy siis harrastaa viitenä päivänä kuussa? Työttömysetuus on Kelan sivujen mukaan noin 700 e/kk. Päivä"palkka" on siis yli 100 e ja tämä on jonkun mielestä ilmaista orjatyötä??

No ei todellakaan ole noin paljon työttömyyskorvaus.

Mulle jää verojen jälkeen käteen 460€/kk

Jos oot tosta kade, niin onnee sulle.

Vierailija
450/585 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan, tällä hetkellä on jotenkin kafkamainen ja kaikin puolin epätodellinen ilmapiiri vallalla. Toisaalta hehkutetaan kuinka on niiiiiiin kova osaajapula, ja sitten taas toisaalta kun osaajat hakevat niihin paikkoihin/koulutuksiin yms., niin sitten he eivät kuitenkaan kelpaakaan.

Tämä. Tuntuu juurikin epätodelliselta. Elämmekö me enää yhdessä ja samassa maassa keskenämme? 

Kaksi täysin erilaista kokemusta työmarkkinoiden todellisuudesta, ja se vaikuttaa kaikkeen muuhunkin, esim. sosiaalipolitiikkaan - pitääkö laiskistavia tukia leikata, vai pitääkö syrjäytymistä koettaa estää. Oman kokemukseni mukaan työpaikat ovat kiven alla, mutta haluan silti uskoa että työnantajat eivät tarkoituksellisesti valehtele ja sumuta, väittäessään että on työvoimapula. Mutta mitenkään en onnistu pääsemään perille, mistä tuo heidän kokemuksensa sitten muodostuu.

Lehdistö ansiokkaasti rummuttaa työvoimapulaa ja lienee sillä onnistunut muokkaamaan vielä työpaikkansa vielä säilyttäneiden mielialoja siihen suuntaan, että työttömyys on laiskuutta ja yksilön oma vika. Mitään kriittistä tutkimusta tai artikkelia siitä, mistä väitetyssä työvoimapulasta oikein on kysymys, en ole löytänyt.

Kuin tarkoituksellisesti yritettäisiin eriyttää ihmisten todellisuuksia toisistaan, rakentaa ymmärrykselle esteitä.

Totta on mitä professori Juho Saari sanoo: emme enää koe olevamme samassa veneessä: https://yle.fi/uutiset/3-9957293. Tai hyvin toimeentulevat vielä niin tuntevat, heikommassa asemassa olevat eivät. 

Alkaa kuulostaa pelottavasti siltä, että historia voi toistaa itseään.

Vierailija
451/585 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannaattaa äänestää oikeistopuolueita, niin jakossakin loisien elämä on hankalampaa!

Vierailija
452/585 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lehdistö ansiokkaasti rummuttaa työvoimapulaa ja lienee sillä onnistunut muokkaamaan vielä työpaikkansa vielä säilyttäneiden mielialoja siihen suuntaan, että työttömyys on laiskuutta ja yksilön oma vika. Mitään kriittistä tutkimusta tai artikkelia siitä, mistä väitetyssä työvoimapulasta oikein on kysymys, en ole löytänyt.

Kuin tarkoituksellisesti yritettäisiin eriyttää ihmisten todellisuuksia toisistaan, rakentaa ymmärrykselle esteitä.

Totta on mitä professori Juho Saari sanoo: emme enää koe olevamme samassa veneessä: https://yle.fi/uutiset/3-9957293. Tai hyvin toimeentulevat vielä niin tuntevat, heikommassa asemassa olevat eivät. 

Mulle tuli nyt yhtäkkiä mieleen sellainen salaliittoteoria, että onko tässä sumutuksessa ulkopuolisilla valloilla näppinsä pelissä. Taidokkaasti naamioitua informaatiosotaa, jolla on tarkoitus hajottaa kansakuntaa.

Vierailija
453/585 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan, tällä hetkellä on jotenkin kafkamainen ja kaikin puolin epätodellinen ilmapiiri vallalla. Toisaalta hehkutetaan kuinka on niiiiiiin kova osaajapula, ja sitten taas toisaalta kun osaajat hakevat niihin paikkoihin/koulutuksiin yms., niin sitten he eivät kuitenkaan kelpaakaan.

Tämä. Tuntuu juurikin epätodelliselta. Elämmekö me enää yhdessä ja samassa maassa keskenämme? 

Kaksi täysin erilaista kokemusta työmarkkinoiden todellisuudesta, ja se vaikuttaa kaikkeen muuhunkin, esim. sosiaalipolitiikkaan - pitääkö laiskistavia tukia leikata, vai pitääkö syrjäytymistä koettaa estää. Oman kokemukseni mukaan työpaikat ovat kiven alla, mutta haluan silti uskoa että työnantajat eivät tarkoituksellisesti valehtele ja sumuta, väittäessään että on työvoimapula. Mutta mitenkään en onnistu pääsemään perille, mistä tuo heidän kokemuksensa sitten muodostuu.

Todellakin elämme kahdessa eri ulottuvuudessa. Se toinen ulottuvuus perustaa mielipiteensä vielä aikaan, kun töihin vain käveltiin, noustiin ahkeruudella ryysyistä rikkauksiin ja työ tarkoitti kokoaikatyötä, vaikka sitten pienellä palkalla. 

Nykytyöelämä vain on mennyt jo hyvin kauas tästä mallista: nykyään tarjolla on huomattavasti enemmän nollasopimuksia, keikkatöitä ja osa-aikatöitä kuin kokoaikatyötä. Enää ei ole joko "työtöntä" vai "työssäkäyvää", vaan siinä välissä leijuu työttömän työssäkäyvän hahmo, jota edes tukijärjestelmä ei tunnista. Ikänsä kokoaikatöitä tehnyt ei välttämättä yksinkertaisesti ymmärrä, millainen todellisuus on ihmisellä, joka on yhtä aikaa työtön, sekä yrittää sovitella useampaakin sopimusta toisiinsa pysyen silti pienituloisena. 

Joskus näiden maailmojen erillisyys toisistaan nouseekin esiin jopa kornilla tavalla: Susanna Koski näki töitä löytyvän, kun "katsoo vain metsään", Laura Räty taas ihmetteli, kuinka moni suomalainen muka tienaa alle 2100 tai 2600 €. 2600 € tienaaminen yhdestä ainoasta työstä voisi tällä hetkellä tuntua monesta suomalaisesta erittäin utopistiselta.

Vierailija
454/585 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä työhön pääsystä on tehty niin ihme juttu kuin aiempina vuosikymmeninä?

Jos jokaista avointa työpaikkaa hakee kymmeniä ellei satoja henkilöitä niin kyse on silloin työpaikkojen vähyydestä ja työttömien syylistäminen on tyhmää ja sillä osoittaa vain oman tyhmyytensä median lukutaidossa.

Vuokrafirmat ovat osaltaan rikkoneet työelämän ja monesta työstä on tullut täysin kannattamatonta tekijälleen mutta katsokaapas näiden vuokrafirmojen liikevoittoja ja jossain vähän aikaa sitten olikin juttu että vuokrafirmojen kannattavuus on erinomaisella tasolla verrattuna muihin aloihin.

Vuokrafirmojen orjakauppa kannattaa ja pikavipt ovat köyhien pankkeja yllättäin molemaat alat ovat huippukannattavia.

Ahneus kostutuu tälle yhteiskunnalle kun ihmiset syrjäytetään tahallaan työmarkkinoilta kun työnteosta ei ole enää tekijälleen mitään hyötyä.

Vierailija
455/585 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kävin just TE-toimiston joukkoinfossa, jossa kerrottiin tästä uudesta systeemistä, siis vaan siitä miten tehdään työllistymissuunnitelma, jonka TE-toimisto hyväksyy, sitten valtiaan 3 kuukaudeksi joku tehtävä, joka tehdään ja TE-toimisto hyväksyy sen...

Nyt jo TE-toimiston edustaja kertoi että he eivät olleet ottaneet moneen kuukauteen yhteyttä kehenkään työttömään henkilöstöpulan takia.

Jo tuo ym. malli on työvoimaresursseja vaativa systeemi, koska jokaisen suunnitelma pitää lukea, jne.

Jos huhtikuussa alkaa tuo aktiivimalli, niin luulen että koko TE-hallinto romahtaa. Liian vähän ihmisiä. Tai sitten joutuvat palkkaamaan yksityisyrityksiä, kuten nyt jo osittain ovat tehneetkin, ja se pistää budjetin paukkumaan jo alkuvuodesta.

Miksi työkkäri romahtaa? Maksaja eli kassa tai Kela tutkii, onko työtön täyttänyt velvollisuutensa eli näyttövelvollisuus on sillä työttömällä, ei te-toimistolla. Maksajalle täytyy toimittaa tiedot siitä, että on tehnyt töitä tai ollut kokeilussa, valmennuksessa jne.

Siksi että jokainen työtön tarvitsee ihmisen lukemaan juuri hänen suunnitelmiaan, valvomaan niiden toteutumista ja laatimaan lausuntoja em. pohjalta. Todistus työssä olosta on helppo väärentää.

Ei sillä suunnitelmalla ja aktiivisuuteen liittyvällä rahansaamisella ole yhteyttä! Työtön noudattaa tehtyä suunnitelmaa, jossa voi olla tehtävänä vaikka EURES-paikkojen hakeminen, mutta maksaja (Kela tai kassa) haluaa tiedon siitä, onko työtön toiminut määräysten mukaan ja ollut aktiivinen eli töissä 18 h tai valmennuksessa jne. . Ei siitä tule mitään erillistä lausuntoa, mutta jos ei ilmoita hakeneensa niitä ulkomaisia työpaikkoja, niin siitä tulee maksun estävä lausunto, kunnes asia on tutkittu.

Tässäkin asiassa aktiivisuus siirtyy työttömälle, hän ei voi enää olettaa, että työkkäri varmistaa rahansaamisen.

Ja te-toimiston tiedotuksesta vastaa totuttuun tapaan Vauva- palsta - Sipilän hallituksen viestintästrategian mukaisesti.

No jo sinä et osaa mennä lukemaan eduskunnan sivuilta lain perusteluja, niin minä joudun ne sinulle tänne referoimaan. Työttömillä on ihan liikaa "mä vahvasti luulen" -tietoa sen sijaan, että kävisitte katsomassa, mitä asiasta on oikeasti kirjoitettu.

Tekstistäsi oikein loistaa tyypillinen tietämättömän ajattelumalli "kaikki työttömät ovat laiskoja lusmuja ja tuet pitäisi ottaa kaikki pois!"

Ignooratkaa automaattisesti tällainen kirjoittelija, ei häneltä koskaan mitään järkevää tämän asian suhteen tule.

Miksi työttömien on hankala hyväksyä faktoja? Voisiko syynä työttömyyteen olla juuri se, että ei työelämässä halua noudattaa ohjeita tai hyväksyä sitä, että määräykset tai säännöt ovat tietynlaiset. En väittänyt työttömien olevan laiskoja lusmuja, väitin, että työttömillä on liikaa luuloja tiedon sijaan. Sitten tällä palstalla kehitellään omia teorioita ja asian aktualisoituessa ihmetellään, että kun kukaan ei kertonut, että minä itse olen vastuussa itsestäni.

Viimeistään toukokuussa saadaan taas mielensäpahoittajatyöttömistä lehtijuttuja, joiden mukaan kukaan ei kertonut. No minä kerron nyt, joten et voi väittää, ettei tieto olisi saavuttanut.

Moni myös sanoo, että työkkäristä ei saa töitä, ei työkkäri anna töitä. No ei tietenkään, itse töitä on tarkoitus hakea, ei kai joku työkkäri voi aikuiselle ihmiselle hakea työpaikkoja valmiiksi ja pakottaa työnantajia ottamaan palkkatyöhön ketä tahansa. Työkkäri ei ole työnantaja.

Työttömien luuloja on myös tämä perinteinen ei voi mennä osa-aikatöihin tai pätkätöihin kun tuet menee. No ei mene vaan päinvastoin, saa tienata 300e/kk ilman että se vaikuttaa tukiin ja vasta sitten alkaa vaikuttaa, mutta saahan siinä sen palkan jota ei työttömänä saa, joten lopputulos ei ainakaan huonompi ole. Paitsi jos ei halua tehdä töitä.

Vierailija
456/585 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs sellaiset "aktiivi"työttömät, jotka ovat kokopäivätyötä tai vakituista työtä vailla, mutta tekevät osa-aikatyötä tai pätkätöitä ja ovat työkkärin asiakkaita, koska hakevat kokopäivätyötä ja saavat työttömyysturvaa sellaisina kausina kun työtä on vähän tai ei lainkaan? Ovatko hekin Kelan termeissä työttömiä samassa mielessä kuin mitään tekemättömät "passiivi"työttömät (vaikka tekevät osa-aika/pätkätyötä) ja kohdistetaanko heihinkin näitä aktiivisuustoimia? Jos kohdistetaan, mitä sitten jos työkkäri komentaakin aktivoitumaan ja samaan aikaan pitäisi olla siellä palkkatyössä?

Vierailija
457/585 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa, kun olet hankkinut pätevyyden avoinna olevaan työpaikkaan niin se on mennyt tai pätevyys vaatimuksia on muutettu.

Jotenkin huvittavia nämä elämäntapatyöttömät. Aina riittää selityksiä... 

On ihan hirveän huvittavaa. Itsellä kolme ammattitutkintoa suoritettuna, työelämässä parikymmentä vuotta ja nyt neljä vuotta työttömänä.

Mielelläni opiskelisin mutta -ihan oikeasti- ei ole varaa siihen ja kuten todettu, valmistumisen aikaan työmarkkinatilanne voi olla ihan muut kuin nyt.

Mutta tosiaan, olen siis loinen ja elämäntapatyötön.

Vierailija
458/585 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sairaslomille kaikki yli 50 veet varmaan hakeutuukin koska kremppaa on monenlaista... onnea hallitus.

Ai, ei mulla ainakaan mitään kremppaa ole. Joten en mene myöskään mihinkäään kuntouttavaan puuhasteluun, kun ei ole mistä kuntoutua. Ihan van palkkatyön tarvitsisin.

Hyvä! Näin pitäisi muidenkin ajatella ja toimia, koska jos täysin terveet ja kyvykkäät ihmiset alkavat alistua kaiken maailman kuntouttaviin puuhasteluihin niin siitäkös järjestelmä saa vain lisää vettä myllyynsä. On jotenkin todella ahdistavaa että pitkän työuran tehneitä ja kaikin tavoin fiksuja ja ansioituneita yksilöitä kohdellaan kuin vajaamielisiä, lapsen tasolle jääneitä henkilöitä joita pitäisi koko ajan olla patistamassa, holhoamassa ja kaitsemassa...

Ikään kuin jo muutaman kuukauden työttömyys jotenkin mystisesti pyyhkisi sen kaiken työhistorian ja osaamisen pois. Sairasta ajattelua johon moni työttömiä mollaava henkilö syyllistyy. Valitettavasti jotkut TE-toimiston virkailijatkin.

Noin minäkin ajattelen mutta kun vaihtoehtoina on kuntouttava työtoiminta tai (ainakin) kolmen kuukausen karenssi ei uho ja periaate enää auta.

Pakko se on suostua.

Vierailija
459/585 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On masentavaa että tässä kylmässä, mielenterveysongelmaisessa ja kaunaisessa maassa ei suostuta tunnustamaan tosiasioita.

Tosiasiat:

- työttömyys ei enää koskaan tule kohenemaan

- koulutus ei enää takaa toimeentuloa

- joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei

- vaurastua voi ainoastaan perimällä tai lottoamalla, ei yrittämällä

Ja sitten se kansakunnan tila josta harhaisesti pidetään kiinni kynsin ja hampain:

- jokainen on oman elämänsä seppä

- työttömät ovat laiskoja lusmuja jotka makaavat sohvalla ja kittaavat kaljaa (oma suosikkini)

- jokainen veronmaksaja elättää aina henkilökohtaisesti kaikki Suomen työttömät :O

- "kun minulla on ikävä duuni ja myrkyllinen työyhteisö niin pitäisi muillakin olla!!"

- jne jne...

Tuo ei pidä paikkaansa ettei vaurastua voi yrittämällä. Koko perheeni on aloittanut ihan tyhjästä, viimeisenä veljeni joka aloitti yrittämisen muutama vuosi sitten. Kaikki ovat vaurastuneet ja tiedän muitakin tuttavia kelle on käynnyt noin. Miksei useammat työttömät kokeile yrittämistä? 

Vierailija
460/585 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella kummallinen keskustelu näin ulkosuomalaisen näkökulmasta. Olen itse asunut seitsemässä eri maassa (ihan länsimaita) ja jokaisessa on ihmetelty Suomen työttömyysetuuksia ja sosiaaliturvaa. Moni ei varmaankaan käsitä kuinka onnekas on että saa edes jotain rahaa valtiolta työttömänä. Ja veroja olen maksanut muissakin maissa ihan Suomen tasoa, eli siitä ei ole kiinni.

Jos Suomessa ei ole työpaikkoja, niin mikä estää lähteä ulkomaille? Sinne voi lähteä vaikka olisi lapsiperhe, lapsillekin mielekäs kokemus. Tuntuu että suomalaisten koko elämä menee valittamiseen, mutta mitään ei olla valmiita tekemään oman elämän parantamiseksi, vaan aina odotetaan että valtio auttaa.

Nämä ihmettelijät ovat joitain "tavan tallaajia"?

Kumma juttu että EU:lta on tullut asiasta noottia Suomelle ja nimenomaan siksi että edut ja turvat ovat liian matalat.

Kerroppa missä EU:n maassa on paremmat työttömyysedut kuin Suomessa? Sellaista ei ole vielä tullut vastaan. Useimmissa maissa minkäänlainen tuki loppuu hyvin nopeasti, niitä ei vuosikausia maksella.