Työttömän aktiivimalli TULEE VOIMAAN ensi vuonna
Minne muka mahtuu KAIKKI Suomen työttömät koulutuksiin ja töihin tai siis "töihin" (eli niihin 9€/pvä pajoille ja "näin teet cv:n"- turhakekursseille)?!!! Pakko siis itseni ainakin vihdoin kävellä sinne junan alle, yhtäkään euroa ei ole varaa karsia enää tuistani pois. Jännä kun Suomi saa toistuvia huomautuksia liian pienistä tuista ja näin taas päätettiin silti. Ja esim. opiskelijoiden kimppakämppien tukien karsimista armahdettiin, no työttömiltä voi onneksi huoletta AINA leikata viimeisetkin hilut pois! Hyvin sairas Suomi 100v.!! No olkaa nyt oikeistolaiset ym .psykopaatit onnellisia, ensi vuonna on ainakin yksi pummi sitten vähemmän!
Kommentit (585)
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201712012200573603_pi.shtml
Sama edessä aktiivimallin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 27-vuotias opettaja, joka saa opettaa 5 eri ainetta. Tällä hetkellä noista 5 aineesta on yhteensä 0 työpaikkaa auki koko Suomessa. Jos joku paikka on auki, hakijoita on noin 80-200. Kiitos koulutusleikkaukset! Ehdottomasti omaa laiskuuttahan tämä on, ettei yhtään työpaikkaa ole auki.
Tääläpäin on mun ammatin 3kk.sijaisuuteen n.200 hakijaa.Eli helppo on päästä töihin juu.kokemusta on ja koulutusta,mihinkään ei vaan pääse.Hakenut olen joka paikkaan jossa on ollut haku ja joka paikkaan jossa on avoimen haun mahdollisuus.ym.ym.Yhden kerran olen päässyt haastatteluun.Mua ei valittu,koska nuorille ei tarvi maksaa ikälisää..Puolison tulot menee kaikki laskuihin ja lainaan.Työmarkkinatuella ja lapsilisällä elellään.Kädestä suuhun.Yhtään euroa EI VOI enää menettää.KIITOS SIPILÄ JA MUUT KETKU-KUMPPANIT EDUSKUNNASSA!!!!!!
Jos alalla ei ole töitä, sitten pitää vaihtaa alaa. Omalla työpaikallani on ollut auki mm. data-analyytikon ja tilastotieteilijän paikkoja jo pitkään ja hakijoita ei käytännössä ole.
Siinä vaiheessa, kun olet hankkinut pätevyyden avoinna olevaan työpaikkaan niin se on mennyt tai pätevyys vaatimuksia on muutettu.
Ja kouluunhan ei noin vain mennä, niin kuin ei töihinkään. Te-keskus tyypillisimmillään tarjoaa toki esim. laitoshuoltajan ja lähihoitajan tutkintoa työvoimapoliittisena, mutta esimerkiksi tilastotiedettä lukemaan ei ihan vain kävellä, kuten ei mitään muutakaan korkeakoulututkintoa. Ja jos taustalla sattuu jo olemaan esimerkiksi korkeakoulututkinto, kouluun pääseminen vaikeutuu entisestään ensikertalaisuuskiintiön vuoksi, eli pelkkä pääsykokeissa menestyminenkään ei takaa vielä pääsyä koulutukseen. Avoin opiskelu alalla, saati erilaiset polkuopinnot eivät välttämättä palvele työtöntä, jonka pieninkin omatoiminen opiskelu saattaa katkaista työttömyysetuuden (ja toisaalta kyseiseen opiskeluun ei myöskään myönnetä opintotukea).
Vierailija kirjoitti:
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201712012200573603_pi.shtml
Sama edessä aktiivimallin kanssa.
Totta! Tämäkin on vain jossain sauna illassa heitetty idea, eikä ole ajateltu sivukuluja tai käytännön järjestelyä ollenkaan esim. Kuka hankkii paikat ja mistä , kuka valvoo ja miten jne. Manuaalista työtä tulee ja paljon, kun jokainen päiväraha hakemus pitää tarkistaa yksityiskohtaisesti ja lisäksi todistusten oikeellisuus, riittääkö tunnit yms. Kalliiksi tulee.
Vierailija kirjoitti:
Minne muka mahtuu KAIKKI Suomen työttömät koulutuksiin ja töihin tai siis "töihin" (eli niihin 9€/pvä pajoille ja "näin teet cv:n"- turhakekursseille)?!!! Pakko siis itseni ainakin vihdoin kävellä sinne junan alle, yhtäkään euroa ei ole varaa karsia enää tuistani pois. Jännä kun Suomi saa toistuvia huomautuksia liian pienistä tuista ja näin taas päätettiin silti. Ja esim. opiskelijoiden kimppakämppien tukien karsimista armahdettiin, no työttömiltä voi onneksi huoletta AINA leikata viimeisetkin hilut pois! Hyvin sairas Suomi 100v.!! No olkaa nyt oikeistolaiset ym .psykopaatit onnellisia, ensi vuonna on ainakin yksi pummi sitten vähemmän!
No voi hellanlestas. On se nyt vaikeaa nostella ilmaista elatusta. Itse 25v henkisesti raskasta(todella vaativaa teknisesti) työta tehneenä en ymmärrä tätä vinkumista. Pitäskö se itsekkin alkaa nostelemaa elatusta valtiolta. Alkaa jo vituttaan muiden elatus.
justii kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi hellanlestas. On se nyt vaikeaa nostella ilmaista elatusta. Itse 25v henkisesti raskasta(todella vaativaa teknisesti) työta tehneenä en ymmärrä tätä vinkumista. Pitäskö se itsekkin alkaa nostelemaa elatusta valtiolta. Alkaa jo vituttaan muiden elatus.
Totuuden myöntäminen itselleen on viisauden alku.
Miksi? Etkö keksi mitään harrastusta itelles??
Mä henk koht istun mielummin kotona runkkaamas kuin tuen tätä jatkuvaa kasvua jolla tuhoamme oman planeettamme...
Kokoajan keksitään vain lisää työpaikkoja kun kaikki oikeet työt tehdään jo, mutta populaatio kasvaa räjähdysmäisesti.
Pian syödään kaikki jtn leväpillereitä ja ollaan työkkärissä töissä keksimässä toisillemme työtä koska vapaa aika on syntiä..
Miksi abb saa laittaa linjalle robotteja vaikka saman työn tekisi ihminen? Koska robotti on nopeampi ja nyt ihmisellä enemmän vapaa aikaa? VÄÄRIN! Ihmiselle keksitään joku uusi työ jotta ei kerkeisi ajattelemaan!
justii kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuules: tervetuloa kokeilemaan! Kyllä tänne mahtuu testaamaan, kuinka kivaa on nostella tukia ja kuinka herroiksi elellään. :)
(Mitä tuohon elatukseen tulee: olet tuskin ansioillasi pystynyt lunastamaan omaa "elatustasi" alkaen terveydenhoidostasi ja koulutuksestasi. Eli tuskinpa elätät sen kummemmin ketään muutakaan.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 27-vuotias opettaja, joka saa opettaa 5 eri ainetta. Tällä hetkellä noista 5 aineesta on yhteensä 0 työpaikkaa auki koko Suomessa. Jos joku paikka on auki, hakijoita on noin 80-200. Kiitos koulutusleikkaukset! Ehdottomasti omaa laiskuuttahan tämä on, ettei yhtään työpaikkaa ole auki.
Tääläpäin on mun ammatin 3kk.sijaisuuteen n.200 hakijaa.Eli helppo on päästä töihin juu.kokemusta on ja koulutusta,mihinkään ei vaan pääse.Hakenut olen joka paikkaan jossa on ollut haku ja joka paikkaan jossa on avoimen haun mahdollisuus.ym.ym.Yhden kerran olen päässyt haastatteluun.Mua ei valittu,koska nuorille ei tarvi maksaa ikälisää..Puolison tulot menee kaikki laskuihin ja lainaan.Työmarkkinatuella ja lapsilisällä elellään.Kädestä suuhun.Yhtään euroa EI VOI enää menettää.KIITOS SIPILÄ JA MUUT KETKU-KUMPPANIT EDUSKUNNASSA!!!!!!
Jos alalla ei ole töitä, sitten pitää vaihtaa alaa. Omalla työpaikallani on ollut auki mm. data-analyytikon ja tilastotieteilijän paikkoja jo pitkään ja hakijoita ei käytännössä ole.
Siinä vaiheessa, kun olet hankkinut pätevyyden avoinna olevaan työpaikkaan niin se on mennyt tai pätevyys vaatimuksia on muutettu.
Jotenkin huvittavia nämä elämäntapatyöttömät. Aina riittää selityksiä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin huvittavia nämä oman elämän sankarit jotka kuvittelevat olevansa kuolemattomia.
Realismi on joillekin vain niin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei aikuinen ihminen voi opiskella ellei ole 100.000€ säästötilillä..
Mun emäntä opiskeli lähihoitajaksi parivuotta sitte. Noh se sai tukia niin vähän että 30neliön yksiön vuokran maksettuaan hän jäi joka kk 30€ miinukselle. Silti pitää tällä 30€ velalla vielä maksaa sähkö,ruoka, matkat ,autonvakuutukset veroineen, kännykkä...
siinähän kävi sitten niin että minä "elätin" työttömyystuella meidät molemmat joka johti siihen että nyt minulla on 9000€ omia vuokria perinnässä (mulla valmiiks luotot paskana siksi en antanut emännän pilata omiaan)
yhteen suomessa ei voi muuttaa koska heti tulot puolittuu ja asumistuki loppuu..
Nyt ollaan sit kymppitonni velkaa + emännän kolmentonnin opintolaina...milläs nämä maksetaan? Takas opiskelemaan että voidaan ottaa lisää velkaa ja tuhota emännänkin luotot? Ei paljo nappaa tämä paska maa jossa zombit juoksee töihin vaikka päättäjät jo eläkkeennekin varasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin huvittavia nämä oman elämän sankarit jotka kuvittelevat olevansa kuolemattomia.
Realismi on joillekin vain niin vaikeaa.
Mitä realismia se on, että istutaan kotona katkeroitumassa eikä mihinkään koskaan ryhdytä? Ei minun reaalielämää ainakaan. Elämä ei ole sinulle elatusta velkaa, siinä sitä realismia. Jos elämästä olisi kiinni, olisi sille se ja sama vaikka syöttäisi sinut madoille jo nyt.
Vapahtajasi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun emäntä opiskeli lähihoitajaksi parivuotta sitte. Noh se sai tukia niin vähän että 30neliön yksiön vuokran maksettuaan hän jäi joka kk 30€ miinukselle. Silti pitää tällä 30€ velalla vielä maksaa sähkö,ruoka, matkat ,autonvakuutukset veroineen, kännykkä...
siinähän kävi sitten niin että minä "elätin" työttömyystuella meidät molemmat joka johti siihen että nyt minulla on 9000€ omia vuokria perinnässä (mulla valmiiks luotot paskana siksi en antanut emännän pilata omiaan)
yhteen suomessa ei voi muuttaa koska heti tulot puolittuu ja asumistuki loppuu..Nyt ollaan sit kymppitonni velkaa + emännän kolmentonnin opintolaina...milläs nämä maksetaan? Takas opiskelemaan että voidaan ottaa lisää velkaa ja tuhota emännänkin luotot? Ei paljo nappaa tämä paska maa jossa zombit juoksee töihin vaikka päättäjät jo eläkkeennekin varasti.
13 tonnia ei ole juuri mitään. Minulla on vielä jäljellä sellaiset 60 tonnia asuntolainaa. Maksan sitä joka kuukausi palkastani sellaiset 600 eur. Samalla siinä karttuu minulle omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Realismi on joillekin vain niin vaikeaa.Mitä realismia se on, että istutaan kotona katkeroitumassa eikä mihinkään koskaan ryhdytä? Ei minun reaalielämää ainakaan. Elämä ei ole sinulle elatusta velkaa, siinä sitä realismia. Jos elämästä olisi kiinni, olisi sille se ja sama vaikka syöttäisi sinut madoille jo nyt.
Ei ole kyse etteikö mihinkään koskaan ryhdytä, mutta uudelleen kouluttautuminen jokaisen avoinna olevan työpaikan mukaan ei vaan ole järkevää eikä edes onnistu. Ei se elämä sinustakaan niin paljon välitä ettetkö kelpaisi madonruuaksi varsinkin tuollaisella asenteella.
Yleensä en toivo pahaa kenellekään, mutta nyt toivoisin että jotkut ylimieliset kirjoittelijat saisivat maistaa elämän realismia ja joutuisivat itse työttömäksi, eiku niin tehän teette kaikki niin ainutlaatuista työtä että olette korvaamattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vapahtajasi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yhteen suomessa ei voi muuttaa koska heti tulot puolittuu ja asumistuki loppuu..Nyt ollaan sit kymppitonni velkaa + emännän kolmentonnin opintolaina...milläs nämä maksetaan? Takas opiskelemaan että voidaan ottaa lisää velkaa ja tuhota emännänkin luotot? Ei paljo nappaa tämä paska maa jossa zombit juoksee töihin vaikka päättäjät jo eläkkeennekin varasti.
13 tonnia ei ole juuri mitään. Minulla on vielä jäljellä sellaiset 60 tonnia asuntolainaa. Maksan sitä joka kuukausi palkastani sellaiset 600 eur. Samalla siinä karttuu minulle omaisuutta.
Omaisuutta, jonka arvo laskee lähivuosina merkittävästi. Toisaalta, vuokrat ja niihin liittyvät tuet ovat vain tulonsiirtoja eliitille, eli ehkä se oma on kuitenkin parempi.
On masentavaa että tässä kylmässä, mielenterveysongelmaisessa ja kaunaisessa maassa ei suostuta tunnustamaan tosiasioita.
Tosiasiat:
- työttömyys ei enää koskaan tule kohenemaan
- koulutus ei enää takaa toimeentuloa
- joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei
- vaurastua voi ainoastaan perimällä tai lottoamalla, ei yrittämällä
Ja sitten se kansakunnan tila josta harhaisesti pidetään kiinni kynsin ja hampain:
- jokainen on oman elämänsä seppä
- työttömät ovat laiskoja lusmuja jotka makaavat sohvalla ja kittaavat kaljaa (oma suosikkini)
- jokainen veronmaksaja elättää aina henkilökohtaisesti kaikki Suomen työttömät :O
- "kun minulla on ikävä duuni ja myrkyllinen työyhteisö niin pitäisi muillakin olla!!"
- jne jne...
Vierailija kirjoitti:
sairaslomille kaikki yli 50 veet varmaan hakeutuukin koska kremppaa on monenlaista... onnea hallitus.
Ai, ei mulla ainakaan mitään kremppaa ole. Joten en mene myöskään mihinkäään kuntouttavaan puuhasteluun, kun ei ole mistä kuntoutua. Ihan van palkkatyön tarvitsisin.
Vierailija kirjoitti:
sairaslomille kaikki yli 50 veet varmaan hakeutuukin koska kremppaa on monenlaista... onnea hallitus.
Kiva ylläpitää tuota luuloa, että kaikki yli viisikymppiset on jo ihan loppuunkuluneita eikä meistä mihinkän työntekoon enää ole. Työnantajienkin keskuudessa valitettavan yleinen ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, ei mulla ainakaan mitään kremppaa ole. Joten en mene myöskään mihinkäään kuntouttavaan puuhasteluun, kun ei ole mistä kuntoutua. Ihan van palkkatyön tarvitsisin.
Hyvä! Näin pitäisi muidenkin ajatella ja toimia, koska jos täysin terveet ja kyvykkäät ihmiset alkavat alistua kaiken maailman kuntouttaviin puuhasteluihin niin siitäkös järjestelmä saa vain lisää vettä myllyynsä. On jotenkin todella ahdistavaa että pitkän työuran tehneitä ja kaikin tavoin fiksuja ja ansioituneita yksilöitä kohdellaan kuin vajaamielisiä, lapsen tasolle jääneitä henkilöitä joita pitäisi koko ajan olla patistamassa, holhoamassa ja kaitsemassa...
Ikään kuin jo muutaman kuukauden työttömyys jotenkin mystisesti pyyhkisi sen kaiken työhistorian ja osaamisen pois. Sairasta ajattelua johon moni työttömiä mollaava henkilö syyllistyy. Valitettavasti jotkut TE-toimiston virkailijatkin.
Pelottaa jo ennalta, miten tällainen vaikuttaisi minuun, joka saan soviteltua työttömyysetuutta. Olen jo nyt yhtenä päivänä viikossa kolme tuntia työssä. Tästäkin on tehty vaikea paperiruljanssi, jossa yleensä saan rahaa neljästi kuussa (päivärahan ennakko, palkka, päivärahan loppuosa, asumistuki). Välillä saan toimeentulotukeakin, yleensä palkkani ylittää juuri ja juuri tuon toimeentulotukirajan. Koskaan en tiedä tarkkoja summia tai maksupäiviä etukäteen.
Tällainen ajaa ihmisen hermoraunioksi, koska elämää on mahdotonta suunnitella. Vähäinenkin työssäkäynti on suuri stressitekijä, jos joutuu miettimään, onko varaa työmatkoihin ja eväisiin. Joskus olisi mukava olla edustavampikin työntekijä ja ostaa uusia vaatteita tai kengät, mutta turha haaveilla.
Jos tällainen pakko-orjuutus tapahtuu, toivon todella siihen kuuluvan kulukorvauksen. Ja että Kela osaa hoitaa asiansa niin, etteivät työmarkkinatuet myöhästele.