Äkisti kuivuneet limakalvot
Sairastin kk sitten oletetun- eli ei diagnosoidun - virtsatietulehduksen. Söin Selexid-kuurin mutta tympeitä jälkioireita edelleen kuten tiheävirtsaisuus, paineen/kivun tunne kun hätä tulee, alavatsan turvotus, kirvelu virtsaputkessa jne. Mutta kaikista kauheinta on joka hetki vaivaava alapään limakalvojen kuivuus. Kuukausi sitten ei mitään ongelmaa vaan alapää toimi hyvin ja esim kuukupin tai tamponin laitto oli helppoa, seksi sujui mainiosti jne. Mutta nyt paikalla ollessaankin sattuu saati jos yrittää harrastaa liikuntaa ja sanomattakin lienee selvää, että seksi on tauolla. Mitkään voiteet ei auta.
3xvirtsatulehdustesti - puhdas, 2 x sukupuolitautitestit - negatiiviset.
Kysynkin onko jollain ollut vastaavaa jälkioiretta virtsatieinfektiosta tai voiko esivaihdevuosiin liittyvät limakalvo-ongelmat alkaa voimakkaina yhtäkkiä.
Aivan toivoton olo tämän asian kanssa.
Kommentit (19)
Käytä hormonittomia puikkoja nyt tämä kuiva kausi. Kyllä se siitä sitten helpottaa. Syö hapanta, pidä hyvää hygieniaa ja voimia!
Liukuvoiteen tai syljen voimin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Liukuvoiteen tai syljen voimin vaan.
vai että syljellä tekemään lisää virtsatulehduksia? Itse en harrastaisi seksiä, onneksi ei kiinnostakaan. -onnellinen sinkku 49-
Vierailija kirjoitti:
Käytä hormonittomia puikkoja nyt tämä kuiva kausi. Kyllä se siitä sitten helpottaa. Syö hapanta, pidä hyvää hygieniaa ja voimia!
Mieluummin estrogeenipitoisia puikkoja, jos haluaa alapään nopeasti kuntoon.
Saattaa liittyä tuohon lääkitykseen ja mennä itsestään ohi muutamassa viikossa tai tauti on ollut jotain ihan muuta kuin virtsatietulehdus ja jatkuu edelleen.
Mene gynelle, näkee kunnolla missä kunnossa limakalvot on ja onko kenties jotain emätintulehdusta kaiken päälle, on voinut tulla vaikka antibiootista hiiva, ja saatat tarvita paikallisestrogeenia voiteena tai tablettipuikkoina. Tuommoiset vaivat on helpoin hoitaa kun oikea hoito tulee ajoissa.
Jos kyse nenän limakalvoista niin suihketta vaan sinne. Ei liukkaria.
Menisin gynelle asap. Ihan turha vauvalla pähkäillä ja oireet kuulostaa kyllä tosi hankalilta.
🙄 Mene lääkäriin, vai haluatko että katson kristallipallosta mistä on kyse?
Inhoat miestäsi? Hommaa uusi, se auttaa.
Aloittaja jatkaa.. Ikä 40 v. Kävin gynellä 3 viikkoa sitten ja kaikki näytti ainakin silloin normaalilta, hyvältä- silloin tämä kuivuusongelma ei ollut vielä rysähtänyt päälle. Olen käynyt työterveyslääkärissä virtsavaivojen takia ja toivoin aikaa urologille, katsotaan saanko lähetteen julkisen jonoihin. Ultrassa kävin yksityisellä myös - ei mitään selittävää. Että olen aika paljon tämän takia juossut testeissä ja eri lääkäreillä, kiitos vain ikäville kommentoijille...
Toki voi mennä uudestaan vielä eri gynekologille, mutta tosiaan kaipasin kommentteja voiko esivaihdevuosioireet alkaa hyvästä tilanteesta aivan päinvastaiseen vai tapahtuuko muutos pikkuhiljaa. Mutta joku tosiaan kommentoikin ketju alussa että voi...
Se virtsatulehduskin on voinut johtua esivaihdevuosiin liittyvästä limakalvojen muutoksesta... Kokeilepa ostaa estriolia sisältäviä emätinpuikkoja (saa ilman reseptiä), ja käytä ohjeen mukaan muutama viikko. Jos helpottaa, niin kyse oli esivaihdevuosista. Jos ei auttanut, lopetat vaan käytön, mitään haittaa ei ole sulle tullut kuin pieni rahanmeno.
Mulla alkoi esivaihtarioireet yhtäkkiä ja rajuina, olin 42 tai 43, riippuu aletaanko laskenta mentaalisista vai fyysisistä oireista. Nuo limakalvot kuivahtivat oikeasti uskomattoman äkkiä, muistan jakson kun huulet rohtuivat kivuliaasti yhtäkkiä kesken työpäivän ja silmät kuivuivat niin, että räpyttely sattui. Vähän oli tekemistä sammutella tulipaloja. Vaivat loppuivat hormonikorvaukseen.
Kärsin juuri parhaillaan ihan samasta. Mulla on Mirena kierukka jonka tuottama estradioli on kai lamannut omaa estrogeenin tuotantoa, mutta ei ole riittävä itsessään pitämään limakalvoja kunnossa. Kirvely saattaa iskeä ihan hetkessä, yleensä niin että aamulla ja nukkumaan mennessä on parempi, iltapäivällä huonoin tilanne. Liikunta jää pois liian usein koska kirvelyltä ei yksinkertaisesti pysty. Jotain mitä olen huomannut heikentävän tilannetta /auttavan:
-hormonia sisältävää kosteuttavaa voidetta, hormoniton ei auta
-ei sheivaamista yhtään häppärien alueelle!
-mahdollisimman paljon ilman housuja, yöt on kai jo itsestäänselviä tuuletuksen paikkoja
-vain puuvillaisia alushousuja, ei suojia, ei vahvoja pesuaineita
-mahdollisimman vähän pesua ja pelkällä vedellä
-esim juoksulenkille hyvä voidella limakalvot valmiiksi ettei hankaa
-seksi auttaa ennaltaehkäisevästi
kallis ja ärsyttävä vaiva johon ei valitettavasti näytä olevan mitään nopeaa tai pysyvää apua ennen korvaushoitoa
Voi tulla kausittain. Itsellä ainakin tämmöistä ylimärkää, rutikuivaa -vaihtelua kuukausitolkulla, eikä edes mitenkään säännönmukaisesti. Unioireilu liittyy.
Itselläni esivaihdevuodet aiheuttavat samanlaista vaivaa kuin APllä. Esim.erityisesti silloin ihan alkuun oli kirvelyä virtsaputkessa ja etenkin virtsatessa, mutta testeissä ei löytynyt virtsatietulehdusta taikka sukupuolitauteja. Muutkin alapään limakalvot ajoittain äärimmäisen kuivat, jopa istuminen voi sattua taikka vaatetus. Erityisesti kierron eri vaiheissa kuivuusoireet pahenevat, mikä teki seksin kivuliaaksi, mitkään voiteet ei auta silloin. Alkoivat yhtäkkiä, suht nuorena, olin 35. Lääkärin kirjoittama paikallinen hormonikorvaushoito sekä hormonittomat naisten intimialueen kuivuuteen tarkoitetut apteekin voiteet eivät paljoa tuoneet apua. Myös silmät alkoivat kuivua niin pahoin, ettei mikään silmiä kosteuttava tuote apteekista oikein auttanut. Näihin löysin apua vasta paljon myöhemmin muualta, kerron siitä tuolla lisää. Edelleen tänä päivänäkin juuri ennen kuukautisia aina pissattaa kamalasti, on painon tunne rakossa, pitää rampata vessassa. Kehon hormonimuutokset aiheuttavat minulla tämän tunteen. Samalla vatsaa turvottaa rajusti, ja myös suolen puolella saattaa olla liian vilkasta.
Myöhemmin sitten, päälle 40 vuotiaana, lääkäri totesi minulla D-vitamiin puutoksen. Pyydettyäni ensin itse sen mittausta. Ympärivuotinen D-vitamiinilisä, 50 mikrogrammaa öljykapselina(D on rasvaliukoinen vitamiini, öljy auttaa sitä imeytymään) on auttanut minulla kaikenlaiseen ihon ja limakalvojen kuivuuteen parhaiten. Etenkin jatkuva silmien kuivuus helpotti, ja virtsaaminen ei kirvele. Toki edelleen alapään kuivuutta on, eniten kuukautisten aikaan, silloin käytän paikallishoitotuotteita. Vuodot alkoivat olla runsaampia noin 40v iässä, mikä lisäsi kuivumista(vuodon aikana). Olen nyt 47, vuodon määrä normalisoitunut, vuodot hieman epäsäännöllistyneet viimeiden vuoden kuluessa, oletan varsinaisten vaihdevuosien olevan lähempänä.
Lääkäri totesi minulle, että kuulemma jokaisen suomalaisen tulisi ottaa D-vitamiinia purkista, meillä on liian vähän aurinkoa tuottamaan sitä ympäri vuoden iholla ja ravinnostakaan sitä ei saa tarpeeksi, ei edes monipuolisesti syömällä. Sen puutokset suomalaisilla eivät ole siis mitenkään harvinaisia. Mainitsen D-vitamiinin kertoakseni että aina kuivuudessa ei ole kyse pelkästään esivaihdevuosi / vaihdevuosi oireista, vaan mukana voi olla muutakin. Josko tämä tieto jotakuta toistakin auttaisi.
APn oireet kuulostavat esivaihdevuosilta, tai ainakin itsellä ne oireillut noin. Kyllä, voivat alkaa ihan yhtäkkiä. Kaikilla oireet lienee yksilöllisiä, toisilla rajut, toisilla lievät, ja alkamis-/päättymisikä voi vaihdella paljonkin. Sekä se että mistä apua oireisiin, tai löytyykö edes itselle toimivaa. Olemme yksilöitä, emme vain naisia.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja jatkaa.. Ikä 40 v. Kävin gynellä 3 viikkoa sitten ja kaikki näytti ainakin silloin normaalilta, hyvältä- silloin tämä kuivuusongelma ei ollut vielä rysähtänyt päälle. Olen käynyt työterveyslääkärissä virtsavaivojen takia ja toivoin aikaa urologille, katsotaan saanko lähetteen julkisen jonoihin. Ultrassa kävin yksityisellä myös - ei mitään selittävää. Että olen aika paljon tämän takia juossut testeissä ja eri lääkäreillä, kiitos vain ikäville kommentoijille...
Toki voi mennä uudestaan vielä eri gynekologille, mutta tosiaan kaipasin kommentteja voiko esivaihdevuosioireet alkaa hyvästä tilanteesta aivan päinvastaiseen vai tapahtuuko muutos pikkuhiljaa. Mutta joku tosiaan kommentoikin ketju alussa että voi...
Ai luoja. Kyllä, mene uudestaan gynekologille. Olisit voinut myös kertoa nuo oleelliset asiat jo aloituksessa.
Ikäsi? Veikkaan esivaihtaria. Siihen kuuluu mielestäni just tuo, että esim. kerran pari vuodessa estrodialia erittyykin niin vähän että tekee oireet. Sitten ne vaan häviää.
varsinkin jos ikäsi on 45-50. Ne on perinteisin esivaihtarivuodet ja sit varsinaiset vaihtarit 50-55/56.