Työttömän aktiivimalli TULEE VOIMAAN ensi vuonna
Minne muka mahtuu KAIKKI Suomen työttömät koulutuksiin ja töihin tai siis "töihin" (eli niihin 9€/pvä pajoille ja "näin teet cv:n"- turhakekursseille)?!!! Pakko siis itseni ainakin vihdoin kävellä sinne junan alle, yhtäkään euroa ei ole varaa karsia enää tuistani pois. Jännä kun Suomi saa toistuvia huomautuksia liian pienistä tuista ja näin taas päätettiin silti. Ja esim. opiskelijoiden kimppakämppien tukien karsimista armahdettiin, no työttömiltä voi onneksi huoletta AINA leikata viimeisetkin hilut pois! Hyvin sairas Suomi 100v.!! No olkaa nyt oikeistolaiset ym .psykopaatit onnellisia, ensi vuonna on ainakin yksi pummi sitten vähemmän!
Kommentit (585)
Tässähän on sekin ongelma että korvausten maksaminen voi viivästyä viikkoja kun odotetaan aktiivisuuslausuntoa te-toimistosta.Joillekin varmaan vaikea odottaa noin kauan.Minulla on sentään osa-aikatyö joka täyttää ehdon.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kannattanut ylläpitää osaamistaan ja huolehtia siitä, ettei osaaminen pääse vanhenemaan. Sillä tavalla ei joutuisi työttömäksi.
T: Ammattikirjallisuutta nytkin vapaa-ajallaan lukeva
Ai jaa, eli jos firma tekee konkan ja irtisanoo kaikki niin se on työntekijöiden vika ollut?
Ja kyllä, opettelen nyt työttömänä lisää omaa alaani omin päin. Ammattikirjallisuus on liian kallista hankittavaksi, mutta onneksi netissäkin on materiaaleja. Eipä tuo ole työnhaussa vielä auttanut. Se onkin nimittäin aina jokin muu asia, joka pitäisi osata kuin juuri ne joita olen opiskellut. Epäilen, että todellinen syy on väärä ikä ja sukupuoli ja se etten tunne ketään firmoissa joihin haen. Kuka nyt tätiä nörtin hommiin palkkaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15 vuotiaasta alkaen, töitä tehneenä, nyt 54 vuotiaana irtisanottuna, täytyisi te-toimiston painostuksesta, mennä ilmaiseen työkokeiluun. Anna mun kaikki kestää. Motiivaatiossa löytyy.
Olisi kannattanut ylläpitää osaamistaan ja huolehtia siitä, ettei osaaminen pääse vanhenemaan. Sillä tavalla ei joutuisi työttömäksi.
T: Ammattikirjallisuutta nytkin vapaa-ajallaan lukevaNiin, että kun kerrot haastattelussa että olenpas lukenut ammattikirjallisuutta niin ovet aukeavat? Niillä sinun lukemilla kirjoilla ei ole Paskankaan merkitystä siinä vaiheessa, kun porukkaa aletaan kortistoon laittamaan siinä sinunkin työpaikassasi.
Minä en edelleenkään ymmärrä miksi ei töissä olevat laita hanttiin myös näille älyvapaille ehdotuksille, koska milloin tahansa voi se oma paikka täyttyä näillä ilmais työntekijöillä ja tätä minä ainakin pelkään koska työttömissä on useiden alojen ammattilaisia.
Niin siinäpä se taika onkin, kun työnantajajärjestöt ja valtion hallitus kykenevät rakentamaan eripuraa työntekijöiden kesken, eli riittävä määrä porukkaa kortistoon ja sitten pistetään ne tappelemaan keskenään, ja näin on loputon riita ja itku valmis.
Valtion hallinto hoitaa homman helposti verottamalla överiksi jolloin kaikki kilpailulle altis liiketoiminta pakkaa kamansa maasta ja sieltä tuli taas tuhansittain lisää työttömiä, jotka on sitten yllätysyllätys kohteena jollekin simputustoimille. Ja kukaan ei tietenkään hauku verottajaa vaan haukutaan huonoja firmoja jotka ei halunneet överiverotusta maksaa ja haukutaan työntekijöitä joiden työn kannattavuus ajettiin em. ratkaisuilla romukoppaan.
Tätä lisäksi väitetään kilpailun yms. kannalta tehokkaaksi, mutta tosiasiassa tässä käy niin, että valtion hallitus väärässä leirissä ollessaan tulee tuhonneeksi sen ainoan ja tärkeimmän pääoman mitä Suomella on käytettävissään, ja se on siis suomalaisen työn kysyntä JA kannattavuus. Suomalaisen työn kysyntä ja kannattavuus on se osinko jonka edestä pitäisi valtion hallinnon kyetä tekemään ratkaisujaan.
Jokainen jonka tämän älyää, tajuaa myös, että valtion hallinnon tehtävä ei ole istua sen enempää työnantajien kuin työntekijöidenkään leirissä, kuten ei myöskään pääomien leirissä.
Sanomattakin on selvää että samalla myös pitää pystyä tekemään kovempiakin päätöksiä erityisesti pääomiin liittyen, samoin kuin valtion hallinnon omiin kuluihin liittyen.
Sekä oikeisto että vasemmistovetoinen hallinto kääntää kyllä talousasiat aina päälaelleen, ne tekevät sen siksi että ajavat vain omien eturyhmiensä asiaa, ja tällöin siis jää hoitamatta KOKO maan talousasiat, ja siihen kuuluu paljon muitakin ihmisiä ja ryhmiä, kuin pelkästään oikeisto tai vasemmisto.
Jos tässä hoidettaisiin asioita oikein, kyllähän silloin tehtäisiin ihan selkeitä rakenteellisia korjaustoimia, ja se tarkoittaa mm. menoleikkuita hallinnossa ja veroratkaisuja muualla kotimarkkinoilla niin, että työn kysyntä saadaan selvään kasvuun, se tarkoittaa mm. investointeja yms. niitä voidaan veroratkaisuilla laittaa käyntiin aina vaikka puolipakolla, tosin sitten on hyväksyttävä sekin että samalla osa pääomista menee muualle. Saavat kyllä mennäkin, ei se mitään haittaa jos talouskuplat purkautuu joissakin asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15 vuotiaasta alkaen, töitä tehneenä, nyt 54 vuotiaana irtisanottuna, täytyisi te-toimiston painostuksesta, mennä ilmaiseen työkokeiluun. Anna mun kaikki kestää. Motiivaatiossa löytyy.
T: Ammattikirjallisuutta nytkin vapaa-ajallaan lukevaNiin, että kun kerrot haastattelussa että olenpas lukenut ammattikirjallisuutta niin ovet aukeavat? Niillä sinun lukemilla kirjoilla ei ole Paskankaan merkitystä siinä vaiheessa, kun porukkaa aletaan kortistoon laittamaan siinä sinunkin työpaikassasi.
Minä en edelleenkään ymmärrä miksi ei töissä olevat laita hanttiin myös näille älyvapaille ehdotuksille, koska milloin tahansa voi se oma paikka täyttyä näillä ilmais työntekijöillä ja tätä minä ainakin pelkään koska työttömissä on useiden alojen ammattilaisia.
Ei, omaan työhöni ei voi tulla koskaan ilmaistekijää. Ensinnäkin alallani on osaajapula, ja työnantajaa on helppoa vaihtaa. Toinen asia on se, että käsittelen paljon sellaista tietoa, jota ei voi antaa ilmaishessujen näppeihin.
Investoinnit ja palkkaamishalut saadaan kyllä käyntiin vaikka pakolla, mutta sitten pitää olla tosiaan kova tahto hoitaa asia kuntoon, koska mukana tulee myös negatiivisiakin hetkellisiä vaikutuksia.
Joka tapauksessa lopputulos on enemmän sen kaltainen että suurempi osa tulosta haetaan vapailta markkinoilta, ja puolestaan sisämarkkinat on kovemman sääntelyn alaisena niin, että esim. kustannuksien nostaminen ei käy ihan noin vain (koska ne tapaavat tuhoamaan em. vapaiden markkinoiden toimintamahdollisuuksia).
Hyvä puoli on tässä ainakin se että tällöin ei voida paljon valittaa hintojen määräytymisestä koska suurempi osa niistä määritetään vapailla markkinoilla, eikä järjestöillä eikä hallinnolla ole niin suurta sanaa siihen miten asiat pitäisi hinnoitella. Tokihan on päivänselvää että mikä tahansa maan käyttöön, asumiseen ja elämiseen yms. liittyvä on edelleen valtion näpeissä, ja niinkuin aina, se on aina jatkossakin iso riski kenelle tahansa, että niiden parissa aletaan kuppaamaan kansalta ja yrityksiltä rahat pois ihan överiksi. Tämä on kuitenkin se suuri mylly jonka toiminta pitää kyetä laittamaan kuriin, ja siihen on vaikea saada niin suurta poliittista tahtoa että se oikeasti tapahtuisi. Mutta ehkä sitten, jos Suomessa alkaa olemaan miljoona työtöntä jne, niin alkaa siinä olemaan jo ihan uudelle suurpuolueellekin tilausta...
Hallitus on sinänsä oikeassa siinä, että aktiivimalli tullee lisäämään työntarjontaa: aktiivimalli nimittäin palvelee varmasti oikein hyvin epätyypillisiä työmuotoja, kuten osa-aikaisia, nollasopimus- ja keikkatöitä. Harmillista tässä kuitenkin on se, että suomalainen tukijärjestelmä taas ei palvele osa-aikaisia, nollasopimus- ja keikkatöitä tekevää työtöntä. Näissä työmuodoissa ei ole lainkaan tavatonta, että työtön joutuu olemaan pitkiäkin aikoja käytännössä tulotta odotellessaan palkkalaskelmaa, hakemuksen käsittelyä ja ties mitä selvitystä työnsä laadusta. Toisin sanoen vaikka työllisyystilastot kaunistuisivatkin, ne eivät auta työtöntä taloudellisesta ahdingosta, vaan todennäköisemmin lisäävät sitä.
Perustulo ruokkisi yhtä lailla kyseisiä työmuotoja, mutta tekisi kuitenkin työskentelyn tällä tavalla nykyistä huomattavasti mutkattomammaksi, ja jokainen tienattu euro ennen kaikkea parantaisi työttömän taloudellista asemaa - nykyisessä mallissa, saati suunnitellussa aktiivimallissa, se ei tule sitä tekemään.
Terv. itsekin keikkatyöläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en edelleenkään ymmärrä miksi ei töissä olevat laita hanttiin myös näille älyvapaille ehdotuksille, koska milloin tahansa voi se oma paikka täyttyä näillä ilmais työntekijöillä ja tätä minä ainakin pelkään koska työttömissä on useiden alojen ammattilaisia.Ei, omaan työhöni ei voi tulla koskaan ilmaistekijää. Ensinnäkin alallani on osaajapula, ja työnantajaa on helppoa vaihtaa. Toinen asia on se, että käsittelen paljon sellaista tietoa, jota ei voi antaa ilmaishessujen näppeihin.
Ihmeen paljon palstalla on näitä superhypererikoisosaajia, joita on maailmassa vain muutama ja joista on jatkuva kilpailu työnantajien keskuudessa. Todellisuudessa suurin osa ihmisistä on ihan hyviä ja motivoituneita työntekijöitä, jotka hoitavat työnsä kunnolla.
Kaikki työt eivät ole superhypererikoisosaamista vaativaa hommaa vaan tuikitavallista työtä. Töissä nyt joutuu muutenkin opettelemaan uusia asioita alinomaa, kiitos parin vuoden välein vaihtuvien järjestelmien ja nykyisin niin suositun työnkierron.
Eli työttömyystuet muuttuvat vastikkeellisiksi= palkkioksi, eikä työssäollessa enää tarvitse maksaa työttömyysturvamaksuja? Tämä selvä. Tyhmempi on luullut, että niitä työssä ollessaan on maksanut juuri siksi, että työttömyyden kohdatessa saisi OMIAAN takaisin. Tosissaanko tässä nyt selitetään, että pitäisi askarrella joulutonttuja kunnanpajalla saadakseen jo kerran maksamiaan rahoja takaisin päin?
TAJUTKAA JO SAATANA!pakolaisetvittuumsuomesta niin meille jää sitä rahaa. Valitettavasti huostaanototjapakolaistenmajotus ovat kaksi eri asiaa mutta miljoonabisnestä josta hyötyy valtio ei kansalaiset. Suomenitsenäisyysonmennyttä(niitäpakolaisia on.yli 150000josuomessa....)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en edelleenkään ymmärrä miksi ei töissä olevat laita hanttiin myös näille älyvapaille ehdotuksille, koska milloin tahansa voi se oma paikka täyttyä näillä ilmais työntekijöillä ja tätä minä ainakin pelkään koska työttömissä on useiden alojen ammattilaisia.Ei, omaan työhöni ei voi tulla koskaan ilmaistekijää. Ensinnäkin alallani on osaajapula, ja työnantajaa on helppoa vaihtaa. Toinen asia on se, että käsittelen paljon sellaista tietoa, jota ei voi antaa ilmaishessujen näppeihin.
Jollain IT-hessulla taitaa nyt olla turhan ruusuinen kuva omasta asemastaan :-)
Vierailija kirjoitti:
Hallitus on sinänsä oikeassa siinä, että aktiivimalli tullee lisäämään työntarjontaa: aktiivimalli nimittäin palvelee varmasti oikein hyvin epätyypillisiä työmuotoja, kuten osa-aikaisia, nollasopimus- ja keikkatöitä. Harmillista tässä kuitenkin on se, että suomalainen tukijärjestelmä taas ei palvele osa-aikaisia, nollasopimus- ja keikkatöitä tekevää työtöntä. Näissä työmuodoissa ei ole lainkaan tavatonta, että työtön joutuu olemaan pitkiäkin aikoja käytännössä tulotta odotellessaan palkkalaskelmaa, hakemuksen käsittelyä ja ties mitä selvitystä työnsä laadusta. Toisin sanoen vaikka työllisyystilastot kaunistuisivatkin, ne eivät auta työtöntä taloudellisesta ahdingosta, vaan todennäköisemmin lisäävät sitä.
Perustulo ruokkisi yhtä lailla kyseisiä työmuotoja, mutta tekisi kuitenkin työskentelyn tällä tavalla nykyistä huomattavasti mutkattomammaksi, ja jokainen tienattu euro ennen kaikkea parantaisi työttömän taloudellista asemaa - nykyisessä mallissa, saati suunnitellussa aktiivimallissa, se ei tule sitä tekemään.
Terv. itsekin keikkatyöläinen
Kyllä vaan.
Lisäksi koko asetelma passiivi/aktiivi on tehty ihan väärin.
Passiivisuudesta rankaistaan.
Aktiivisuudesta ei mitään, ainoastaan lisää vaivaa.
Jos asia tehtäisiin toisinpäin, eli passiivisuuteen ei puututa yhtään mitenkään, mutta sen sijaan aktiivisuudesta jaetaan esim. korotettua päivärahaa tai muuta vastaavaa, tällöin se systeemi olisi jo ihan perusteltukin. En näe mitään ongelmaa siinä, jos heille, jotka työttömänäkin viitsivät kehittää itseään ja yrittävät saada aikaan työllensä tilausta, saisivat tukensa korotettuina. On nimittäin niinkin että työvälineet ja itsensä markkinointi ja yhteydenpito yms. ne kaikki maksaa rahaa, eikä välttämättä edes ihan vähän.
Suomi on kuitenkin korkean lisäarvon ja korkean palkkatason maa, täällä on erittäin vaikea tehdä kannattavasti sellaisia töitä joissa ei tarvittaisi esim. työvälineitä, ja tämä pitäisi ilman muuta huomioida kaikessa työvoimapolitiikassa ja tukiratkaisuissa myös. Se on suorastaan rikos alkaa vaatimaan joltakin kansalaiselta hyvää tuottoa ilman että hänellä on edes työvälineitä tai muita edellytyksiä asiaan, kun taas sitten jollekin toisille kansalaisille kustannetaan ihan ilmaiseksi kymppitonnien työvehkeet ja resurssit vain siksi että se on poliittisesti hyväksyttyä.
Vierailija kirjoitti:
Näin minäkin olin kuvitellut. Mutta jos 18 tunnin palkalla pitäisi pärjätä siihen asti (pari kolme viikkoa tai pidempäänkin), että työttömyyspäiväraha alkaa taas juosta, niin koko ajatus on järjetön. Mieluummin minäkin pienentäisin työttömyyspäivärahani määrää kuin olisin kokonaan ilman rahaa. Enkä ole koskaan edes ollut työtön.
Tätä murrosvaihetta varten pitääkin ehdottomasti säästää rahaa, jos sitä ei jo riittävästi ole jemmassa. Sitten kun tuosta alkurytäkästä selviää, niin eihän sen jälkeen ole enää hätää, vaikka päivärahojen saaminen kestäisikin. Jos ensimmäisellä kerralla tulee yli kuukauden viive ja seuraavallakin, niin sittenhän niitä tippuu tasaiseen tahtiin jälkijunassa. Pitää vaan olla puskuria sen verran että pari kuukautta selviää ilman päivärahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen paljon palstalla on näitä superhypererikoisosaajia, joita on maailmassa vain muutama ja joista on jatkuva kilpailu työnantajien keskuudessa. Todellisuudessa suurin osa ihmisistä on ihan hyviä ja motivoituneita työntekijöitä, jotka hoitavat työnsä kunnolla.
Kaikki työt eivät ole superhypererikoisosaamista vaativaa hommaa vaan tuikitavallista työtä. Töissä nyt joutuu muutenkin opettelemaan uusia asioita alinomaa, kiitos parin vuoden välein vaihtuvien järjestelmien ja nykyisin niin suositun työnkierron.
Jep. Nykytyöelämä on osoittanut karvaasti itse kullekin, että kukaan ei ole korvaamaton. Ei edes se vankka ammattilainen - joskus voi jopa sanoa, ettei ainakaan se vankka ammattilainen.
Vankka ammattitaito nimittäin maksaa. Ja joskus YT-neuvotteluissa ei katsota sitä osaamista ja kokemusta, mitä hintaan sisältyy, vaan pelkästään sitä hintaa. Moni kokenut ammattilainen onkin siitä hyvästä saanut väistyä nuorempien, kokemattomampien ja ennen kaikkea halvempien työntekijöiden tieltä - joista taas hyvin moni jää rannalle siksi, ettei koko työhön "palkata" työntekijää, vaan työtä kierrätetään työkokeilijoilla ja harjoittelijoilla.
Vierailija kirjoitti:
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2588
Autetaan näitäki työllistyy
Eihän ne taida tappaa omaa lypsävää lehmäänsä siellä eduskunnassa - ei varmaan mene läpi vaikka nimiäkin tulisi tarpeeksi vai mitä arvelette?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin minäkin olin kuvitellut. Mutta jos 18 tunnin palkalla pitäisi pärjätä siihen asti (pari kolme viikkoa tai pidempäänkin), että työttömyyspäiväraha alkaa taas juosta, niin koko ajatus on järjetön. Mieluummin minäkin pienentäisin työttömyyspäivärahani määrää kuin olisin kokonaan ilman rahaa. Enkä ole koskaan edes ollut työtön.
Tätä murrosvaihetta varten pitääkin ehdottomasti säästää rahaa, jos sitä ei jo riittävästi ole jemmassa. Sitten kun tuosta alkurytäkästä selviää, niin eihän sen jälkeen ole enää hätää, vaikka päivärahojen saaminen kestäisikin. Jos ensimmäisellä kerralla tulee yli kuukauden viive ja seuraavallakin, niin sittenhän niitä tippuu tasaiseen tahtiin jälkijunassa. Pitää vaan olla puskuria sen verran että pari kuukautta selviää ilman päivärahoja.
Pitää ja pitää. Mutta sitä puskuria pääsee aika hitaasti kertymään, jos ollenkaan, kun katkot maksuissa tämän tästä syövät kaikki kerrytetyt säästöt.
Ja toisaalta taas itse ajattelen, että työnteon tulisi hyödyttää tekijäänsä. Teen itse ajoittain todella paljon töitä keikkamuotoisena, ja kausittain taas olen työttömänä. Työttömyysajat ovat erittäin ongelmallisia juuri siksi, että selvitysajat venyvät ja tuet viivästyvät, ja ne vaivalla kerrytetyt säästöt hupenevat helposti peruselämiseen. Puskurirahasto kertyy hitaasti ja kuluu vielä nopeammin, ja kaikki se hyöty, jonka kuvitteli saavuttavansa työtä tekemällä, hupenee. Eli vaikka kuinka paljon teki töitä, oma taloudellinen asema työttömänä ei ole parantunut lainkaan, itse asiassa päinvastoin. Kun niinä tulottominakin kausina pitäisi kuitenkin laskut maksaa.
Eduskuntatalon rappusille tekeen harakiri, tai vielä parempi, spilän rappusille.
Ei taida koskea uussuomalaisia yms.
Aika ahtaalle taas ajetaan ihmisiä. Kunhan ei nyt vaan sattuisi mitään ikävää. Huonoja muistoja 90-luvun lamasta mitä voi seurata kun jo valmiiksi tiukilla olevien peukaloruuvia kiristetään.
Minun käsittääkseni ainakin Kokoomuksessa luullaan, että firmoilla ihan oikeasti on huutava työvoimapula ja että työttömät eivät hae töihin ihan vain siksi, kun tuet on niin hyviä. Onhan heillä riveissään mm sopeutumiseläkeläinen Suvi Lindén, joka väittää ettei hänelle sopivia töitä Oulusta löydy - ehkä tuollaisista tapauksista päättelevät että liian hyviä on tuet juu.