Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri teki lasun

Vierailija
28.11.2017 |

Kun olemme unohtaneet kaksi lääkärikäyntiä. Mitä ihmettä nyt tapahtuu? Olemme normaali perhe, molemmat olemme töissä ja lapset päiväkodissa. Pk on sujunut hyvin.

Ahdistaa. Sosiaalityöntekijää menemme tapaamaan....

Kommentit (195)

Vierailija
161/195 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestelmä toimii; lääkärillä herännyt huoli voiko unohtamisten takana olla jotain muuta, hän tekee lasun. Menette tapaamiseen ja selvitätte miksi näin on käynyt (itse asia on ymmärrettävä, voisi itsellekin käydä joskus jos kaikki vaan menee pieleen), sosiaalityöntekijä kyselee ja tsekkaa että kaikki kunnossa. Asia selvitetty.

Jos taustalla olisi esim. perhe, jossa on muitakin ongelmia, olisi pystytty selvittämään tilannetta, luomaan asiakkuussuhde ja tukemaan perhettä. Tarkoitushan on suojella lapsia.

Vierailija
162/195 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän naisen, joka antoi lapselle pääkipuun panacodin, kun ei ollut muuta kotona --> lääkäri teki lasun siitä, että äiti oli oli antanut lapselle huumetta!

Panacod on vahva kipulääke, kolmiolla merkitty. Luokitellaan huumelääkkeeksi.

Tunnetpa lääkkeet hyvin. Panacodia ei luokitella huumelääkkeeksi. Panacod on pkv-lääke eikä n-lääke. Kolmio tarkoittaa sitä että lääke SAATTAA heikentää suorituskykyä eikä esimerkiksi auton ajaminen panacodin jälkeen ole kiellettyä millään tavoin. Huumelääkkeet ovat asia erikseen.

Tätä alapeukutetaan. Vaikkei Panacod ole virallisesti ns. huumelääke, vahva pkv-lääke (pkv=pääasiassa keskushermostoon vaikuttava lääke) kuitenkin ja reseptilääke, eikä sitä pidä ominpäin mennä antamaan ainakaan lapselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/195 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te ette tosiaan näytä tajuavan, ennenkuin osuu omalle kohdalle. Onko teillä teinejä? Joka päivä lähtee helkkarin iso pinkka lasuilmoitus-kirjeitä ihan hyville perheille. Katsos, kun Suomessa on meneillään valtavat huumekokeilujen määrät ihan sinunkin paikkakunnallasi. Jos et kulje metriä teinisi perässä hänen tavatessaan kavereitaan, saataa postilaatikko/luukku kolahtaa sinunkin kohdallasi. Silloin ei tarvita päihdeperhettä, laiminlyöntejä kasvatuksessa tai taloudellisia ongelmia. Ei sitten minkäänlaista historiaa missään epämääräisessä. Tarvitaan vain yksi utelias teini, joka vanhempien vaivannäöstä ja puheesta huolimatta haluaa kokeilla. Joku näkee sen. Ilmoittaa nimen eteenpäin. Tulee lasu. Ja alkaa se rumba, joka on ensinnäkin shokeeraava ja pidemmän päälle (jonoja on) täysin mehut vievä. Kenen tahansa teini voi joutua houkutukseen! Eihän nämä huumekokeilut muuten olisi räjähtämässä käsiin! On tärkeää että ollaan selvillä, mutta kun kirje postilaatikosta paljastuu, on siinä melkoiset fiilikset. Minä en ole mieheni kanssa sivusta seurannut. Tämä on osunut meidän omalle kohdallemme, emmekä ole ainoita. Perusteellisen asian tutkimisen jälkeen todettiin yhdessä sos.työntekijöiden kanssa palaverissa, että ilmoitus on ollut aiheeton. Asia on loppuunkäsitelty. Mutta! Silti kävimme läpi sen helvetin. Vain epäilys riittää. Meidän nuoremme kohdalla riitti, että oli joskus pysähtynyt juttelemaan porukan liepeille, jossa joku/jotkut käyttivät. Niin että päivittäkää tietämystänne! Lasu on kelle tahansa mahdollinen, jopa yhä todennäköisempi.

Luulin, että kirjoittaja olisi ensisijaisesti huolissaan lapsestaan, mutta suurin hätä onkin lastensuojeluilmoituksesta. Eipä ihme, että lapsi harhailee.

Luitkohan tarpeeksi huolella tekstini? Me vanhemmathan nimenomaan olimme huolissamme. Siksi kirjeen saaminen olikin sellainen shokki! Ei se ollut mukavaa miltään kantilta. Alkoi perusteellinen selvitystyö teinin kanssa, kuten kirjoitin. Se oli kaikkea muuta kuin kevyttä, jos nyt edes ymmärrät mitä tarkoitan. Huoli oli teinistä ja siitä mitä tuleman pitää. Lisäksi tietysti pelättiin leimautumista, joka lienee ihan luonnollistakin. Vai pitäisikö lasu-ilmojen vastaanottamisesta tehdä jotenkin jokapäiväinen asia joka ei hetkauta? Se ei ole sitä, eikä se sellaiseksi muutu. Tarkoitukseni oli tuoda esille, että kuka tahansa voi joutua näiden asioiden kanssa tekemisiin. Myös sinä, joka kirjoitustani lainasit ja omaan tapaasi tulkitsit. Onko sinulla lapsia? Tiedätkö, missä he liikkuvat joka sekunti? Ettet vain olisi sinisilmäinen ja täysin kyvytön tiedostamaan tätä mahdollisuutta? Aika moni on.

No sehän olisikin kamalaa jos lasu ei leimaisi, vaan ihan normaalisti autettaisiin lasta silloin kun ongelmia ilmenee. Tärkeintä on pystyä luokittelemaan ihmiset, häpeä ja nolous maailman parantaa.

Vierailija
164/195 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo meni jo perille että lasu tehdään LAPSESTA, voitko jo lopettaa päällepäsmäröinnin ja mennä lukemaan jotain muuta ketjua.

Vierailija
165/195 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä, joiden elämä pyörii kotitöiden ymrpäillä, ei riitä ymmärrys siihen, miten joillain voi olla paljon tärkeämpääkin tekemistä. Ihan normaalia unohtaa välillä aikoja, unohdan usein itsekin. Eri asia tietysti, jos lapsi olisi sairas, mutta se ei ollut tässä se tilanne. Äitinä kuitenkin voin antaa lapsilleni niin paljon enemmän henkistä pääomaa, kun ymmärrän elämässä muustakin kuin niistä kotitöistä. Nyt kuitenkin ollaan Suomessa, missä työpäivät ovat vain 8 tuntisia. Uraan pääsee jo 9 tunnilla ( täällä taas vedetään herne nenään tästä, mutta 9h on normaali britin työpäivä eivätkä kaikki ole siellä ls tapauksia). Loppuaika menee lasten kanssa, mikä on itselleni tärkeää. Jotain lääkäriaikoja nyt voi unohtua helpostikin. Enpä ole ikinä ajatellut sen olevan kovin tärkeää tai mikään juttu.

Ihme vastakkainasettelu! Olen kotiäiti jo ties miten monetta vuotta ja kirjoituksestasi päätellen lapsillani tulee olemaan henkistä pääomaa -paljon- enemmän kuin sinun lapsillasi.

Ja lekuriajat voi unohtua, se on noloa minusta, mutta ei missään tapauksessa mikään huolenaihe.

Vierailija
166/195 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä ymmärrän, että asioita unohtuu. Kun lapset olivat pienempiä, olin työpaikassa, missä oli älytön stressi koko ajan ja vuoroja vaihdettiin. Mutta pakko oli kulkea töissä, koska rahaakin oli saatava. Olin välillä niin väsynyt, että en muistanut kaikkia asioita. Onneksi pojalla on älyttömän hyvä muisti ja muisti kaikki hammaslääkärit yms. kun itse unohdin ne. Muuten olisi sinä syksynä lasuja paukkunut useampikin. Jälkeen päin tuntui, että se vuosi oli pitkää ja pimeää mustaa, kun olin niin väsynyt.

Onneksi sain vaihtaa työpaikkaa, niin elämä helpottui.

Ja kyllä, oli asiat seinäkalenterissa ja puhelimen kalenterissa. Mutta silti oli päiviä, että en muistanut kaikkia asioita, joita olisi pitänyt huolehtia.

Itse olen tyyppiä, joka aina unohtaa kaiken, mutta silti ei kirjoita mitään kalenteriin. Koska kyllähän minä nyt tällä kertaa muistan... nelivuotisneuvolan unohdin kaksi kertaa peräkkäin ja kolmannella olin laittanut ylös väärän päivän. Ei meistä lasua tehty. Kohteliaasti mutta tiukasti neuvolan täti vain muistutti, että se on aina hukkaan mennyttä aikaa, jos toinen jää tulematta ja joku muu olisi voinut sen ajan tarvita. Mutta kommentteja lukiessa on todettava, että harvinaisen täydellisiä äitejä näyttää meiltä löytyvän. Jää mietityttämään, että puuttuuko aloituksesta jotakin tietoa.

Sulta ja muilta sun kaltaisistasi pitäisi kieltää oikeus Kela-korvauksen ja periä täysi hinta jokaiselta missatulta käynniltä. Jaksaisitkohan sitten miettiä sitä kalenterin käyttöä.

En varmaankaan. Tästä syystä saan usein parkkisakkoja, koska en muista laittaa parkkikiekkia. Olen myös unohtanut oman lääkäriajan yksityisellä ja aina "kiltisti" maksanut. Toki on turhauttavaa maksaa oman typeryyden vuoksi. Mutta toiset meistä ovat täydellisiä, toiset myöntävät tekevänsä virheitä.

Vierailija
167/195 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua hämmentää tässä keskustelussa se, että monen mielestä on ihan okei unohdella yhteiskunnan kustantamia lääkäriaikoja. "Kun nehän on ilmaisia ne lääkärikäynnit."Veronmaksajana tuollainen välinpitämättömyys pännii ja kovaa.

Vierailija
168/195 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo itseänikin huvittaa miten alkoi satamaan alapeukkua kun kerroin että panacod EI ole huumelääke :D Suosittelen että otatte asiasta selvää mikä on huumelääke ja mikä ei. Turha siitä on itkeä kun panacod nyt vain ei ole huumelääke eikä sitä huumelääkkeeksi alapeukuttamalla luokitella.

Kyllä sitä huumaavaan tarkoitukseenkin käytetään. Kodeiini muuttuu elimistössä morfiiniksi. Lapselle ei anneta toisen lääkkeitä muutenkaan.

No sen farmakokinetiikka- ja dynamiikka on hieman eri kuin tavallisen morkun (joka muuten ON huumelääke). Joku tuolla sanoi että panacod luokitellaan huumelääkkeeksi. Panacodia ei luokitella huumelääkkeeksi. Sairaalan lääkehuoneessa voidaan havaita tämä jopa tyhmäselkeästi: panacodia löytyy laatikosta, määristä ei pidetä lukua. Morfiinia löytyy lukkojen takaa huumelääkekaapista, määriä valvotaan tarkasti. Monikin lääke voi metaboliassa muuttua toiseksi, se ei siitä huumetta tee.

Vierailija
169/195 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on itse varannut nuo lääkäriajat niin sopisi kyllä muistaakin ne. Kokonaan eri asia sitten jos ajat ovat annettuja, minulle on itsellenikin käynyt niin että valmiiksi arvottu tutkimusaika on ollut kolme viikkoa aiemmin kuin postissa siitä saamani ilmoitus on tullut perille. Ja kun varasin korvaavan ajan soittamalla useamman kuukauden päähän, niin etukäteen täytettävät kysymyspaperit olivat kuitenkin perillä vasta samana päivänä kuin tutkimus oli. Sen ensimmäisen varatun päivän kysymyspapereita en ole saanut vieläkään, ja tapauksesta on nyt yli puoli vuotta.

Vierailija
170/195 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän naisen, joka antoi lapselle pääkipuun panacodin, kun ei ollut muuta kotona --> lääkäri teki lasun siitä, että äiti oli oli antanut lapselle huumetta!

Panacod on vahva kipulääke, kolmiolla merkitty. Luokitellaan huumelääkkeeksi.

Ei sitä huumeeksi luokitella, toki väärinkäytetty lääke. Se on pääasiassa keskushermostoon vaikuttava lääke, mutta ei huumeeksi luokiteltava.

Vierailija
171/195 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri pääsi vähän näyttämään valtaansa tyyliin "minulle ei vittuilla"

Lääkärillä on velvollisuus tehdän lastensuojeluilmoitus, jo huoli herää. Vittuillakseen hän ei sitä tee.

Vierailija
172/195 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallista miten ihmiset alapeukuttavat viestiä 148 vaikka kyse on aivan faktasta 😂

T. Lääkäri joka EI olisi tehnyt aloittajasta lasua

Ap:n tapauksessa taustalla oli varmasti muutakin, jota ap ei tässä kertonut. En minäkään parin vastaanottoajan unohduksen takia olisi tehnyt ilmoitusta.

tkl

Vierailija
173/195 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua hämmentää tässä keskustelussa se, että monen mielestä on ihan okei unohdella yhteiskunnan kustantamia lääkäriaikoja. "Kun nehän on ilmaisia ne lääkärikäynnit."Veronmaksajana tuollainen välinpitämättömyys pännii ja kovaa.

Ei musta ole ok, mutta mieluummin sanktiomaksu korkeaksi kuin lasu.

On muuten hillittömän epäreilua, joutua kustantamaan moninkertaisesti yhteiskunnan palveluja ja sitten vielä palvelutkin muutetaan vasemmistotyyliin tällaisiksi holhoaviksi. . Menen yksityiselle aina kun on varaa. Mutta ei sitä aina ole, verot on niin hirveät.

Vierailija
174/195 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistaa vaan mennä sinne ikään kuin selittelemään. Ainoa selitys on kolme kalenteria.

Ap

Jos tämä ahdistaa niin varmaan tiedät silloin itsekin, että syy ei ole riittävä eikä kovin hyvä.

Vierailija
175/195 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa valmistautua tapaamiseen ja kertoa esim lasten terveyshistoriasta milloin ovat viimeksi käyneet mikä sairaus on kyseessä miten usein kontrollia ollut jne. En todellakaan usko että olisitte huostaanoton piirissä, tosin en ole alan asiantuntija. Hyvä kuitenkin kertoa miten jatkossa panostatte siihen että ette ENÄÄ unohtele,selkeyttäkää esim omia vastuitanne lasten asioiden suhteen, laittakaa jääkaapin oviin lappuja jne. Sen sijaan kun otatte vastaan täällä ilkeitä kommentteja niin keskittykää tulevaan ratkaisuun, ja lasten hoitamiseen, tsempit!

Vierailija
176/195 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin jos virka-ajan jälkeen huomaa että aikaa pitäisi siirtää ja se on huomiselle, niin ei oikeesti löydy kanavaa mitä pitkin ajan voi peruuttaa... Tai ainakin jossain kohtaa oli niin, olen toki antanut palautteen kuntaan.

Vierailija
177/195 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

nti X kirjoitti:

Kannattaa valmistautua tapaamiseen ja kertoa esim lasten terveyshistoriasta milloin ovat viimeksi käyneet mikä sairaus on kyseessä miten usein kontrollia ollut jne. En todellakaan usko että olisitte huostaanoton piirissä, tosin en ole alan asiantuntija. Hyvä kuitenkin kertoa miten jatkossa panostatte siihen että ette ENÄÄ unohtele,selkeyttäkää esim omia vastuitanne lasten asioiden suhteen, laittakaa jääkaapin oviin lappuja jne. Sen sijaan kun otatte vastaan täällä ilkeitä kommentteja niin keskittykää tulevaan ratkaisuun, ja lasten hoitamiseen, tsempit!

Jos kyseisillä viranomaisilla on oikeus lapsen terveystietoihin, he hankkivat ne itse omia kanaviaan pitkin. Vanhemmat eivät todellakaan saa levittää mitään lapsensa terveystietoja asiaankuulumattomille henkilöille.

Vierailija
178/195 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä molemmilla on todella kiire töissä.. Ja nuo käynnit vain unohtui. Käytän kolmea eri kalenteria, ja yhtä kutsua ei edes saatu.

Ap

Vaikuttaa, että on vähän turhan kiireistä töissä kun lasten lääkärissä käynnit unohtuvat? Sun velvollisuus on huolehtia lastesi terveydestä ja jos et sitä tee niin sen tekee kohta jotkut muut.

Mitä muuta olet kiireissäsi unohtunut. Onko lapsilla liian pienet kengät, entä onko ehtinyt työkiireiden takia vaatteet jäädä jo pieniksi? Uraohjusten lapset tunnistaa helposti siitä että vaatteet ehtii jäädä pieniksi kun ei "ehdi" huolehtia niistä.

Työ on tärkeää joo, mutta lasten hyvinvointi on tärkeämpää!

Vain Suomessa ahdasmielisyys nostaa päätään. Ajatelkaa, että me kaikki maksamme tällaiset selvästikin aika turhat lastensuojelukäynnit. Olisi mukavaa, jos raha tällaisista siirrettäisiin vaikka vanhustenhoitoon, jossa ei sitten apua vanhukselle saa millään. Ei unohtaminen tai huonomuistisuus tee vanhemmasta huonoa. Lääkäriltä aika törkeä temppu. Huonomuistinenkin voi olla kiinnostunut lastensa pukeutumisesta ja terveydestä, mutta ei vaan muista sovittuja aikoja. Suomessa vanhemmatkin tekevät paljon töitä, ei ihme, että syntyvyys on laskussa, kun lapset ja vaativa työ on vaikea yhdistelmä ilman syyllistämistäkin. Antaa uraohjustenkin hankkia lapsia, älkäämmekö syyllistä heitä, heillä on kuitenkin rahaa hankkia lapsilleen esimerkiksi hyviä harrastuksia ja lastenhoitajan, vaikka verotus tasaakin Suomessa melkoisesti tuloeroja.

Vierailija
179/195 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lasu todellakaan tarkoita sitä et lapset heti otetaan pois tai muuta traagista. Teidän lapsen kohdalla ollaan vaan huolissaan, koska hänen terveydestä ei ole huolehdittu asianmukaisella tavalla. Oli syy mikä tahansa. Mut jos teillä on kaikki hyvin, ei lasu aiheuta erityisiä toimenpiteitä teille, tilanne vaan tarkastetaan. :) Eikö ole hienoa, että lapsista pidetään näin huolta?

Lasun ensisijainen tehtävä ei ole syyllistää vanhempia ja olla teidän kiusananne. On tärkeää tunnistaa tilanteet, joissa perheet kaipaavat erityistä apua tai tukea arkeensa. Siinä ajatellaan aina lapsen ja perheen etua, teitä halutaan ensisijaisesti AUTTAA, eikä ketään syyttä suotta tuomita. Lähes kaikki lastensuojelun piiriin kuuluvista on "tavallisia perheitä", stereotypioista kannattaa pyrkiä eroon :) Lääkäri toimi täysin ammattivelvollisuutensa mukaisesti. 

Vierailija
180/195 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta annan aloittajalle vinkin. Mulla tärkeissä asioissa hälyttää sekä tietokoneen kalenteri että kännykän kalenteri. Lisäksi mulla on tapana jo edellisenä iltana katsoa kalenteristani, mitä ohjelmaa mulla on seuraavana päivänä. Ihan jo siksikin, että en aamulla porhalla kahdeksaksi työpaikalle, jos pitääkin olla jo klo 6 lentokentällä matkalla asiakaspalaveriin toiselle puolelle Suomea. Laita siis hälytys kaikkiin kalentereihisi tai synkronoi käyttämäsi kalenteri kännykän kanssa. Ja katso edellisenä iltana, missä sun pitää seuraavana päivänä mihinkin aikaan olla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi