Olen ollut koko päivän kotona. Niinpä vaan taas tuli postilta se tuttu "emme tavoittaneet teitä, hakekaa paketti postista"! Törkeyden huippu!
Joka kerta sama juttu jos jonkun paketin tilaa. Vaikka olen kotona, niin silti vaan röyhkeästi laitetaan lappu luukusta, ettei muka ketään ollut kotona ja paketin voi hakea postista. Eivät TAATUSTI edes soittaneet ovikelloa! Postin touhu on aina vaan törkeämpää ja törkeämpää.
Kommentit (222)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakettien määrä on kasvanut ja postiliikenne muuttunut pakettipainotteisemmaksi eikä peruspostin jakelukalustoa ole mitoitettu pakettiliikenteen tarpeisiin. Posteljooni ei siis mitenkään voi tuoda paketteja ovelle, eihän niillä ole edes autoja kaikilla kaupunkialueilla erityisesti.
Erillisen pakettijakelun pyörittäminen normaalin perusjakelun lisäksi on taas kannattamatonta ja käytännössä aivan mahdotonta. Ei siihen ole henkilöstöä tai kalustoa olemassakaan. Eli käytännössä on täysin mahdotonta ajatella, että posti toisi paketin ovelle oli siitä maksettu erikseen tai ei.
Käytännössä paketin saa ovelle tilaamalla sille kuljetuksen erillispalveluna sen jälkeen kun se on viety postiin. Postilla on sopimus alihankkijan eli jonkun pakettipalveluihin erikoistuneen kuljetusyrityksen kanssa näiden pakettien toimituksesta, ja ko. yritys hakee paketit postitoimipaikasta ja toimittaa asiakkaille.
Tämän voi tilata postin asiakaspalvelun kautta ja se maksaa asiakkaalle 11€, joka maksetaan kuljettajalle pakettia vastaanotettaessa.
Miksi posti sitten myy kotiinkuljetuksia jos sillä ei ole mitään mahdollisuuksia niitä paketteja kotiin toimittaa? Eikö tuo ole petos ottaa maksu kun ei ole aikomustakaan sitä maksettua palvelua järjestää?
Ymmärrän sinänsä ongelman, mutten sitä että ihmisten rahat kelpaa, mutta itse palvelu jää saamatta. Jos mä myyn huutonetissä olematonta kännykkää niin saan tuomion. Posti saa kuitenkin jatkuvasti myydä olematonta kotiinkuljetusta ilman mitään pelkoa syytteistä. Riittää kun pistää valheellisen kortin postiluukusta, sillä koko homma on ok.
Ei posti myy olematonta kotiinkuljetusta, jos tilaa sen halvimman kotiinkuljetuksen niin yritetään kerran toimittaa. Jos posteljooni ei saa paketteja kulkemaan mukana niin on yritetty ja ei ole onnistunut, paketti pitää hakea itse postista tai tilata sille erillinen kotiinkuljetus postin asiakaspalvelun kautta.
Koko suomessa ei ole samat olosuhteet postinjakelun kannalta. Jossain jakelupiirissä voi olla perusjakelu autolla ja sen verran vähemmän jaettavaa että paketit voidaan mahdollisesti tuoda mukana, mutta esimerkiksi jossain kaupunkiympäristössä pakettien jakelu peruspostin mukana ei vaan kertakaikkiaan toimi.
Ja osoitekohtainen seulonta, voidaanko pakettia toimittaa kotiin vai ei tietyllä palvelulla, on käytännössä mahdotonta erityisesti ulkomaan paketeille. Jos paketin kotiintoimitus halutaan varmistaa niin siihen on sitten se palvelu, missä asiakkaan kanssa sovitaan erikseen jakeluajankohta ja paketti käydään sitten tuomassa, yleensä alihankkijan toimesta.
Se on lähettäjän ongelma, jos asiakkalle luvataan muuta kuin millainen palvelu on tilattu. Jos ulkomaan paketti pitää saada ovelle asti varmuudella niin sitten on ihan nämä kuriirifirmat jotka hoitaa homman, mutta tottakai kuluja tulee sitten myös sen mukaisesti.
Kun ei todellakaan yritetä. Koita nyt sisäistää tämä. Posti ei edes yritä sitä yhtä kertaa toimittaa sitä pakettia jonka kotiinkuljetus on maksettu. Siitä täällä purnataan. Posti ottaa rahat, mutta ei palvele. Ei edes yritä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuus on, ettei niillä postinkantajilla todellakaan ole pakettilähetyksiä mukana. Tästä on ollut juttua jo muutama vuosi sitten. Postista oli kerrottu, ettei voi tietää, kuka paketinsaaja olisi kotona ja kuka ei, ja kantajalla ei käytännön syistä ole mahdollista ottaa kaikkia paketteja mukaansa.
Onko tämä totta??? Postin homma on nimenomaan jakaa kirjeet ja paketit - sehän on postilaitoksen idea. Ei käytännön syistä mahdollista ottaa paketteja mukaan?! Mitä hittoa, ihan oikeasti?
Postilaitoksen ideahan on Suomessa tuottaa voittoa. Pitäähän johdon pöyristyttävän suuret palkat saada maksettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tänään jaeta postia. Missä asut? Vai onko sulla firma?
En ole aloittaja , mutta ainakin meille jaettiin tänään kuusi kirjettä ja lehdet.
Ihme juttu. Mikä kunta? Itse just tänään puhuttiin kotona, että mitä ne postinjakajat tiistaisin tekee. Tiistaipostit jaetaan vain yrityksiin. Pohjois-pirkanmaalla, kaupunkialueella asumme.
Ystäväni osti kuukausi sitten huonekalun ja posti otti sovitusti yhteyttä ja kysyi milloin voi tuoda sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
älkää pliis dissatko niitä jakajia ilman oikeata tietoa postista. jos ette ole siellä työskennelleet, ette tiedä millaista työ tosissaan on ja mitä se pitää sisällään. posti on ainoa työpaikka, jossa työn määrä kyllä kasvaa, mutta palkassa se ei näy mitenkään. postia on vieläkin paljon vaikka kuinka puhutaan "postin määrän vähenemisestä". ja ajatelkaa nyt sitten joulun alla. miljoonia joulukortteja ja paketteja. pelkästään joulukorttien lajitteluun kuuluu mukavasti aikaa. postin lajittelua hidastaa myös nykyinen lajittelutapa, joka on hitaampi kuin aikaisemmin. käsin joutuu käydä kaikki postit läpi, rappu kerrallaan. tee tämä sitten sata kertaa joulukorttejen kanssa. postipyörään ei mahdu välillä edes kaikki ne postit mukaan, jotka pitäisi ensimmäisille taloille saada. tämän lisäksi reitillä haetaan ainakin viisi kertaa lisää postia juurikin niistä harmaista nippulaatikoista, joihin autokuski tuo loput lajitellut postit. pakettien kanssa vieläkin hankalampaa. jos on epävarma paketin mahtuvuudesta laatikkoon tai ovesta sisään, on fiksumpaa kirjoittaa siitä suoraan lappu, niin silloin se ehtii nopeammin kuin se, että kokeilee ensin ovelle ja sitten vie takaisin postille ja kirjoittaa lapun. paketteja on paljon. oikeasti. ei ne jakajat ilkeyttään sitä tee. postin johto se on kussut kaiken.
En puutu nyt muuhun, mutta kyllä ihan kaikkialla on työmäärät ja työteho kasvaneet ihan valtavasti, posti ei ole siinä poikkeus. Mutta on hullua ja erittäin ärsyttävää hyppyyttää ihmisiä postikonttoreissa koko ajan.
Varsinkin silloin, kun siitä kuljetuksesta on maksettu. Jos palvelun tarjoaa se pitää myös toteuttaa. Vitutti ihan valtavasti joutua lähtemään autottomana taksilla kaukana olevaan postiin, kun oli niin painava paketti jota ei ilman autoa saanut kotiin, kun posti toimitti vain lapun, että ei voitu toimittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole aloittaja , mutta ainakin meille jaettiin tänään kuusi kirjettä ja lehdet.
Ihme juttu. Mikä kunta? Itse just tänään puhuttiin kotona, että mitä ne postinjakajat tiistaisin tekee. Tiistaipostit jaetaan vain yrityksiin. Pohjois-pirkanmaalla, kaupunkialueella asumme.
Ystäväni osti kuukausi sitten huonekalun ja posti otti sovitusti yhteyttä ja kysyi milloin voi tuoda sen.
Kunta Satakunnassa. Musta tuntuu, että oli tosiaan useamman päivän kirjeet koottu yhteen ja jaettu tänään. Joskus on päiviä ettei tule postista mitään, muttei ne näköjään välttämättä osu tiistaiksi.
Tilasin Saksasta ison paketin, ei olisi mahtunut postilaatikkoon saatikka -luukkuun. Hämmästyin valtavasti kun ovikello soi ja postipoika ojensi paketin ja kuittasin sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunta Satakunnassa. Musta tuntuu, että oli tosiaan useamman päivän kirjeet koottu yhteen ja jaettu tänään. Joskus on päiviä ettei tule postista mitään, muttei ne näköjään välttämättä osu tiistaiksi.
Näyttää olevan kuntakohtaisia eroja. Kiitos kun vastasit!
Vierailija kirjoitti:
Tilasin Saksasta ison paketin, ei olisi mahtunut postilaatikkoon saatikka -luukkuun. Hämmästyin valtavasti kun ovikello soi ja postipoika ojensi paketin ja kuittasin sen.
Sulla kävi tuuri. Onneksi olkoon!
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama. Paitsi että se paketti ei ole noudettavissa sieltä postista samana päivänä kuin se kortti on postilootaan laitettu, vaan vasta seuraavana päivänä klo 16 jälkeen! Jokamikä tarkoittaa sitä, että kun olen päivät kotona ja tavoitettavissa, saankin sen pakettini vasta parin päivän viiveellä (jos ei satu viikonloppu siihen väliin), koska olen iltatyöläinen ja pääsen töistä vasta kun posti on jo kiinni, ja seuraava mahdollisuus sen noutamiseen on sitten seuraavana aukiolopäivänä.
.
Tämä on mielestäni myös aivan idioottimaista.
On käynyt useasti, syynä tuohon noutopäivän siirtymiseen on kaiketi se, että kantajat lähtevät eri paikasta kuin lähetykset noudetaan eli lähetykset siirtyvät noutopaikkaan vasta seuraavan päivän kuljetuksella.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te voi tilata paketteja työpaikallenne? Ei nyt ehkä jonnekin sairaalaan tai kaupan kassalle, mutta jos olette toimistotyössä. Minä teen aina niin ja saan taatusti paketit ovelle kannettuina.
Työpaikalle en tilaa mitään minkä jaksan itse viedä sinne, posti on 100m kotoani. Työpaikalla joutuu kyselemään kuka kuitannut ja minne laittanut. Trukkilavoilla tulleita toimituksiakin olen monesti etsinyt kun kuskit jättävät ne minne sattuu. Lähetysten päällä on aina ollut puhelinnumeroni, eivät vain aina viitsi soittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos maanantaina jää kirjeitä tms. jakamatta niin ne jaetaan tiistaina. Eli tiistainakin voi tulla postia.
"Tiistaisin ei enää jaeta aikakauslehtiä, mainoksia, kirjeitä tai ilmaislehtiä siinä tapauksessa, että kaikki alkuviikon lähetykset saadaan jaettua jo maanantaina."
Tämä on vähän erilainen tarina, mutta postiin liittyvä.
Palautin tutulta tulleita vaatteita paketissa ja maksoin noin kahdeksan euron postimaksut. Kolmen kuukauden jälkeen tutulta tuli viestiä, että paketti ei ole koskaan saapunutkaan, vaikka välimatkaa oli Vantaa - Helsinki. Jonkin aikaa myöhemmin postista tuli kirje jonka mukaan heillä on tämä palautettu paketti. Noudin sen sitten erinäisten kommervenkkien jälkeen lähipostista tai olin siis noutamassa.
Siellä postissa vain huomasin, että tämä paketti oli jokin toinen kuin se jonka alunperin lähetin ja vielä pakattu maksikirjeeseen. Maksikirje oli tullut Vaasasta. Olihan se toki kiva asia, että posti ilmoitti kirjeessä säilyttävänsä tätä jonkun toisen henkilön lähetystä puoli vuotta. Olisin voinut vielä pokkana kuitata, että mullehan se kirje tulee ja saanut haltuuni kirjesalaisuuden vastaisesti jollekin toiselle henkilölle kuuluvaa omaisuutta. Jes!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuus on, ettei niillä postinkantajilla todellakaan ole pakettilähetyksiä mukana. Tästä on ollut juttua jo muutama vuosi sitten. Postista oli kerrottu, ettei voi tietää, kuka paketinsaaja olisi kotona ja kuka ei, ja kantajalla ei käytännön syistä ole mahdollista ottaa kaikkia paketteja mukaansa.
Onko tämä totta??? Postin homma on nimenomaan jakaa kirjeet ja paketit - sehän on postilaitoksen idea. Ei käytännön syistä mahdollista ottaa paketteja mukaan?! Mitä hittoa, ihan oikeasti?
Ne paketit eivät mahdu kärry-, polkupyörä- tai mopojakajan matkaan mukaan. Oletteko ikinä katsoneet, miten pienet laukut postiljooneilla on? Eikä se kärrykään vedä kuin ehkä parin-kolmen taloyhtiön postit. Kun jättöjä saattaa olla lähelle tuhat (yksi postiluukku = yksi jättö), on pakko priorisoida. Kirjeposti ja lehdet ovat etusijalla, koska paketista voi tehdä juuri tuon pakettikortin. Jos ottaa paketit mukaan yrittääkseen jakaa ne, niin niitä on pakko raahata mukana koko useampituntisen piirin ajan. Ei niitä käydä siinä välissä viemässä jakelutoimipaikkaan.
Omilta postinjakoajoilta muistan pahimpina etenkin kaiken maailman kirjakerhojen paketit. Oli Suurta Suomalaista ja kakaroiden Pennyä ja mitä kaikkea. Ne tulivat kaikki aina kerralla jakeluun. Jokainen paketti oli jotain 2-3 cm paksu, eli teoriassa "mahtui luukusta", käytännössä ei. Kun lähetyksiä ei saa jättää luukun ulkopuolelle, oli pakko kiskoa ne melkein mahtuneet taas ulos ja raahattava loppuaika mukana.
Olin kärryjakajana Espoon keskuksen alueella, ja tuota kuraa tuli joka jumalan kuukausi omalle piirille useampi kymmenen lähetystä. Miettikää, miten paljon tilaa ne vievät - ja kaikki muut paketit siihen päälle. Tai miten helvetisti ne painavat.
Sama juttu muuten aikataulukirjojen ja Ikean sekä Bilteman kuvastojen kanssa. Niillä onneksi oli viikko tai kaksi jakoaikaa, eli pystyi viemään pari rapullista päivässä.
Tervemenoa Postille töihin, jos ette usko. Katsotaan, kuinka monta kuukautta jaksatte. Minä jaksoin kolme vuotta, sitten lähdin parempiin hommiin. (Ja haen mukisematta pakettini konttorilta tai matkahuollosta tai asiamiespostista.)
Toivoisin, että koko Posti menisi lakkoon niin, että kaikki joutuisivat hakemaan itse kamansa jostain hevonkuusesta. Tai että ovillekanto loppuisi kokonaan ja otettaisiin ne ruotsalais- ja norjalaismalliset ala-aulaan tulevat pikkulaatikostot käyttöön. Postinjakajien palkka kun ei todellakaan vastaa työn raskautta - mulle tuli käteen jotain 1600 euroa kuukaudessa...
Niille, jotka ihmettelevät että miksi lähetys on noudettavissa vasta klo 16 jälkeen: kaikki jakamatta jääneet paketit pistetään jakelutoimipaikassa samaan rullakkoon, jonka sitten raskaan kuski noutaa klo 14-15 välillä, kun (ainakin teoriassa) kaikki jakajat ovat saapuneet piireiltään ja pistäneet jakamattomat pakettinsa siihen rullakkoon. Ei niitä viedä sinne asiamiespostiin tai konttorille tms. yksi kerrallaan.
Jos jakaja epäilee, että lähetys ei ehdi tuohon kuljetukseen (esimerkiksi joulun alla piirien jakoaika venyy tunteja myöhäisemmäksi), sekä korttiin että pakettiin pistetään seuraava päivämäärä ja se menee sitten seuraavana päivänä noutopaikkaan. Näin vältytään siltä, että asiakas menee hakemaan pakettia, joka on vielä jakelutoimipaikassa.
/116
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos maanantaina jää kirjeitä tms. jakamatta niin ne jaetaan tiistaina. Eli tiistainakin voi tulla postia.
"Tiistaisin ei enää jaeta aikakauslehtiä, mainoksia, kirjeitä tai ilmaislehtiä siinä tapauksessa, että kaikki alkuviikon lähetykset saadaan jaettua jo maanantaina."
Mulle tuli tänään tiistaina mainospostia, Pirkan lehti yms muuta, en katsonut vielä kovin tarkkaan. Asun Turussa 20100 alueella.
Jos posti ottaa rahat siitä, että tuo paketit kotiin, niin kyllä sen nyt vaan täytyy järjestää asia niin, että se tapahtuu. En oletakkaan, että joku kirjepostin jakaja roudaa pyörällään mun 2x30 kg paketit mulle, vaan että posti järjestää sen paketin jaon vaikkapa autolla ilman, että se kirjetyyppi jakaa mulle lapun jossa sanotaan että on yritetty toimittaa kun kerran sitä pahuksen pakettia EI ole yritetty tuoda mulle kotiin. Mikä tässä oli vaikea ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Ei posti myy olematonta kotiinkuljetusta, jos tilaa sen halvimman kotiinkuljetuksen niin yritetään kerran toimittaa. Jos posteljooni ei saa paketteja kulkemaan mukana niin on yritetty ja ei ole onnistunut, paketti pitää hakea itse postista tai tilata sille erillinen kotiinkuljetus postin asiakaspalvelun kautta.
Tää on täysin bullshittiä. Tilaan säännöllisesti lemmikille ruokaa ulkomaisesta nettikaupasta. Alkuun toimitus tapahtui kuuriirilla, postin pakettiautolla ja kerran oli jopa postin teksteillä varustettu kuorma-auto. Koskaan ei ole yritetty soittaa toimitusajasta vaikka myös puhelinnro löytyy paketin tiedoista. Viime kerroilla paketteja ei edes ole yritetty toimittaa vaan on jätetty tää on yritetty toimittaa lappu. Meillä on valvontakamerat päällä 24/7 ja jos on postiauto käynyt pihassa niin se kyllä on näkymätön tai käyttää muutoin stealth-teknologiaa.
Mulle Postista sanottiin tuhon soittamiseen, että se joka kuljettaa paketteja, niin hänen ei tarvitse soittaa vastaanottajalle, jos jostain syystä ei pääse esim. sisälle kerrostaloon.
Eli meillä tilanne oli se, että odotin kotiin pakettia Saksasta ja meidän talossa on ovikoodi. Tällä firmalla ei ollut silloin mitään "lisähuomautus"-kohtaa tilausta tehdessä, joten ovikoodinumeroa en voinut lisätä. Puhelinnumeron kuitenkin pystyin laittamaan.
Tuli postin mukana lappu, että "teille on saapunut paketti ja on noudettavissa x-konttorista". Soitin Postiin ja ihmettelin tätä heille, että miks ei ole soitettu, kun pakettia on yritetty toimittaa kotiin, että alhaalla oltais paketin kanssa ja vastattiin ettei kuljettajan tarvitse soittaa puhelimellaan kenellekään paketista, heillä kun ei ole työpuhelimia, vaan käyttävät omia.
Sanoin sitten tälle henkilölle, että olen tilannut kotiintoimituksen, joten alkakaahan tuomaan vähän vikkelään, etten todellakaan aio itse sitä hakea. Jotain yritti vänkää vastaan, mutta suostui lopulta ottamaan ovikoodin ylös ja laittoi kuljettajan matkalle. Helpommalla oltais selvitty, jos alunperin kuljettaja olisi soittanut 15sek. puhelun alaovelta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne paketit eivät mahdu kärry-, polkupyörä- tai mopojakajan matkaan mukaan. Oletteko ikinä katsoneet, miten pienet laukut postiljooneilla on? Eikä se kärrykään vedä kuin ehkä parin-kolmen taloyhtiön postit. Kun jättöjä saattaa olla lähelle tuhat (yksi postiluukku = yksi jättö), on pakko priorisoida. Kirjeposti ja lehdet ovat etusijalla, koska paketista voi tehdä juuri tuon pakettikortin. Jos ottaa paketit mukaan yrittääkseen jakaa ne, niin niitä on pakko raahata mukana koko useampituntisen piirin ajan. Ei niitä käydä siinä välissä viemässä jakelutoimipaikkaan.
Omilta postinjakoajoilta muistan pahimpina etenkin kaiken maailman kirjakerhojen paketit. Oli Suurta Suomalaista ja kakaroiden Pennyä ja mitä kaikkea. Ne tulivat kaikki aina kerralla jakeluun. Jokainen paketti oli jotain 2-3 cm paksu, eli teoriassa "mahtui luukusta", käytännössä ei. Kun lähetyksiä ei saa jättää luukun ulkopuolelle, oli pakko kiskoa ne melkein mahtuneet taas ulos ja raahattava loppuaika mukana.Olin kärryjakajana Espoon keskuksen alueella, ja tuota kuraa tuli joka jumalan kuukausi omalle piirille useampi kymmenen lähetystä. Miettikää, miten paljon tilaa ne vievät - ja kaikki muut paketit siihen päälle. Tai miten helvetisti ne painavat.
Sama juttu muuten aikataulukirjojen ja Ikean sekä Bilteman kuvastojen kanssa. Niillä onneksi oli viikko tai kaksi jakoaikaa, eli pystyi viemään pari rapullista päivässä.Tervemenoa Postille töihin, jos ette usko. Katsotaan, kuinka monta kuukautta jaksatte. Minä jaksoin kolme vuotta, sitten lähdin parempiin hommiin. (Ja haen mukisematta pakettini konttorilta tai matkahuollosta tai asiamiespostista.)
Toivoisin, että koko Posti menisi lakkoon niin, että kaikki joutuisivat hakemaan itse kamansa jostain hevonkuusesta. Tai että ovillekanto loppuisi kokonaan ja otettaisiin ne ruotsalais- ja norjalaismalliset ala-aulaan tulevat pikkulaatikostot käyttöön. Postinjakajien palkka kun ei todellakaan vastaa työn raskautta - mulle tuli käteen jotain 1600 euroa kuukaudessa...
Eihän tämä ole sinun vikasi. Mutta mielestäni Postin tulisi voida toimittaa kirjeet ja paketit kuten laki sanoo. Nimittäin semmoinenkin asia on keksitty kuin pakettiauto. (vinkki Postin johdolle).
No siis eikö noista tapauksista voi olla yhteydessä kuluttajansuojapalveluun? Jos siis on maksettu erikseen kotiinkuljetuksesta niin kyllähän siihen kuuluu aina se, että sieltä soitetaan ja kysytään sopivaa aikaa tuoda paketti ja jos näin ei toimita niin sehän on asiakkaan huijaamista. Itse myös tällaisissa tilanteissa olisin yhteydessä yritykseen, josta olen tuotteet tilannut ja pyytäisin hyvityksen, kun heidän tekemänsä sopimus Postin kanssa ei ole toiminut, vaikka siitä olisi maksettu.
En puutu nyt muuhun, mutta kyllä ihan kaikkialla on työmäärät ja työteho kasvaneet ihan valtavasti, posti ei ole siinä poikkeus. Mutta on hullua ja erittäin ärsyttävää hyppyyttää ihmisiä postikonttoreissa koko ajan.