Mistä ikäluokasta lähtien et usko ihmisten pääsevän enää koskaan eläkkeelle?
Vai uskotko, että eläkejärjestelmä toimii vielä jatkossakin ja kaikki tulevat pääsemään eläkkeelle?
Itse veikkaan, että 1980-luvulla ja sitä myöhemmin syntyneet eivät tule pääsemään joko koskaan eläkkeelle tai heidän kohdallaan eläkeikä nousee ainakin 80 vuoteen. Valtio syytää nykyään valtavia summia suurten ikäluokkien eläkkeisiin, ilman mitään eläkekattoa, eikä eläkkeenmaksajia ole ollenkaan tarpeeksi. Tällä vauhdilla eläkerahastot hupenevat hyvinkin olemattomiin, kun aikanaan vaikkapa nykynuoret ovat eläkeiässä. Asiaa ei varmasti myöskään yhtään auta se, että Suomen taloudessa tehdään jatkuvia leikkauksia ja rahaa syydetään ulkomaille.
Itse olen vielä melko nuori, mutta silti koitan saada itselleni vanhuuden turvaa tekemällä sijoituksia, että niistä tulisi rahaa sitten vanhuksena. Jos valtio jatkaa nykyistä menoa, niin ei ole ollenkaan varmaa, onko eläkejärjestelmää enää olemassa sitten minun eläkeiässäni. Siksi en eläkejärjestelmään myöskään niin paljon luota, että laskisin vanhuuteni toimeentulon pelkästään sen varaan.
Kommentit (123)
Nyt pitäisi kiireesti tehdä laki, että kaikki lääketieteelliset hoidot, mm. syöpähoidot, lopetetaan yli 75-vuotiailta paitsi omakustanteisesti. Miksi pienen joukon pitää elättää suurta syöttöporsasjoukkoa, josta ei ole mitään hyötyä yhteiskunnalle, on ainoastaan massiivinen kuluerä.
Tyhjällä tilalla on taipumus täyttyä.
Suomalaiset eivät synnytä suurperheitä, mutta tänne muuttaa jatkuvasti maahanmuuttajia. Mamujen ensimmäinen sukupolvi ei tietenkään työllisty, mutta toisesta sukupolvesta eteenpäin kyllä työllistyvät. Naapurissa on turkkilaisperhe, joiden lapset ovat olleet hyvissä koulussa ja tytöt olleet ulkomailla vaihdossa ja opiskelevat yliopistossa toisella paikkakunnalla. Vanhemmat ovat todella ylpeitä. Toivottavasti kuitenkin tytöt jäävät hyviin töihin suomeen veroja maksamaan.
Suomi ei autioidu, päinvastoin, hyvä sosiaaliturva houkuttelee tänne väkeä ja hyvä koululaitos tekee lapsista veronmaksajia. Varmasti tulee olemaan ongelmiakin, kuten Tukholmassa, mutta vain marginaaliporukasta. Ja toivottavasti suomalainen poliisilaitos ei ole yhtä onneton hoitamaan ongelmia, kuin ruotsalainen.
Vierailija kirjoitti:
Nyt pitäisi kiireesti tehdä laki, että kaikki lääketieteelliset hoidot, mm. syöpähoidot, lopetetaan yli 75-vuotiailta paitsi omakustanteisesti. Miksi pienen joukon pitää elättää suurta syöttöporsasjoukkoa, josta ei ole mitään hyötyä yhteiskunnalle, on ainoastaan massiivinen kuluerä.
No onneksi EU ja hmisoikeusjärjestöt tuommoisen lain irvikuvan torppaisi jo alkumetreille. Ikä ei voi olla peruste hoitamatta jättämiselle, se olisi syrjintää ja se laissa kielletään.
Oon 40v ja eläkekertymäni on 9e päivässä. Että ihan sama pätkätyöläisenä onko eläkettä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Eikö määrätä suoraan tapporaha jokaisesta eläkeläisestä. Tonni tilille, kun päästää vanhuksen tuskistaan.
Sama koskee tietysti työttömiä ja muita pummeja, mitä nuorempi sitä suurempi palkkio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onneksi EU ja hmisoikeusjärjestöt tuommoisen lain irvikuvan torppaisi jo alkumetreille. Ikä ei voi olla peruste hoitamatta jättämiselle, se olisi syrjintää ja se laissa kielletään.
Sunko mielestä ei ole syrjintää, että kaikki alle 50 - vuotiaat jäi eläkkeittä ja moni nykyinen eläkeläinen on humpannut eläkevarantoja menemään lähes siitä viidestä kympustä eteenpäin?
70-luvulla syntyneet eivät enää pääse loppuelämäkseen eläkkeelle. Sitä ennen jaetaan eläkerahojen rippeet pieninä kertamaksuna = lakkautetaan eläkejärjestelmä. Itse maksamaansa määrää ei todellakaan saa takaisin muut kuin suuret ikäluokat ja he saavat yli sen mitä maksoivat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö määrätä suoraan tapporaha jokaisesta eläkeläisestä. Tonni tilille, kun päästää vanhuksen tuskistaan.
Sama koskee tietysti työttömiä ja muita pummeja, mitä nuorempi sitä suurempi palkkio.
Tää olis hyvä. Tili pullistelisi yli äyräiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän EU sallii orjatyönkin, miksei tällaista? Äkkiäkös sitä lakeja muutellaan kuten tähänkin asti, tosin näin on tehty toistaiseksi vain syöttösikojen hyväksi.
Olen pitkäaikaistyötön ja en jaksa välittää mitä tulevaisuudessa tapahtuu. Minun osalta peli on jo menetetty. Tarvittaessa tapan itseni jos tulevaisuudessa uhkaa kadulle joutuminen.
En pääse ikinä eläkkeelle,eikä työn teko hevon vittuakaan vaikka joka päivä raahaudun töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vähentääkö hoitamatta jättäminen todella kustannuksia? Se että sairauksia ei hoideta eikä toimintakyky palaudu mahdollisimman nopeasti jopa ehkä lisää kustannuksia. Vaikkapa syövän hoitamatta jättäminen ei välttämättä johda kuolemaan vaan siihen että toimintakyky heikkenee merkittävästi. Ihminen elää kituuttaa mutta tarvitsee sekä omaisten että yhteiskunnan palveluja enemmän.
Merkittävämpi säästöjä yhteiskunnalle tuleekin mielestäni siitä että ihmiset kannustetaan käyttämään omat eläkkeensä ennaltaehkäisyyn ja hyvinvointipalveluihin jotka lisäävät toimintakykyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaha. Taas on äärioikeisto propagoimassa. Aiheena: eläkkeet. Tavoite: propagoidaan, jotta ei köyhille tarvitsisi maksaa mitään, koskaan.
Nyt ei ole kyse "köyhille" maksamisesta, vaan sukupolvien välisestä epäoikeudenmukaisuudesta. Toiset maksavat enemmän kuin toiset aikoinaan, jotta ne vähemmän maksaneet saisivat enemmän. Eihän se oikein ole.
Eläköityminen oli tiedossa jo 80-luvulla ja aiemminkin. Eläkemaksuja olisi voitu korottaa jo silloin ja järjestelmää rukata muutoinkin. Ei vain haluttu.
Seliseli.
Olen ihan 60-luvun lopussa syntynyt eli 5-kymppiset kohta edessä. Olen valmistunut 90-luvun alun lamaan joten liikkeelle lähtö on ollut hidasta. Tosin olen aloittanut kesätyöt jo 15-vuotiaana joten yhtäaikaista repaleista opiskelu- ja työhistoriaa, lomautuksia, ulkomaantyökokemusta ja reppureissaamista on takana jo kohta 35-vuotta. Yhtä pitkälti on ollut myös aikaa vaurastua, epävarmuus pistää kerryttämään varallisuutta kuluttamisen sijaan. Ensimmäisen, pienen, edullisen omistusasuntoni ostin heti valmistuttuani kun jonkinlaisia tuloja alkoi olla, katsoin sen paremmaksi ja edullisemmaksi vaihtoehdoksi kuin vuokralla asumisen, köyhällä ei ole siihen varaa. Olen myös ostanut osakkeita jo lukioajoista lähtien kesätyötuloilla, rippi- ja valmistujaislahjoilla ja niistä saamillani osingoilla, vanhemmilta sain ensimmäiset pienet erät. Opiskeluaikoina nostin sitten opintotuen ja kesä- ja viikonlopputulojen lisäksi osinkotuloja, muuten olen sijoittanut niitä aina silloin kun on ollut mahdollista. Nyt viidenkympin korvilla olen jo tosi varakas ja velkaa on alle 20000 euroa, asumme omistusasunnossa ja muutamme piakkoin uuteen ja isompaan, kaksi lasta, noutaja, kaksi uudehkoa autoa, mies jolla vähän yli keskituloinen vakituinen työpaikka minä jo irtisanouduin vakituisesta työstäni ja jatkan freelancerina. Parempi antaa vakituinen paikka nuorelle vastavalmistuneelle kun oma asema tuntuu jo varmalta. Näin sain aikoinaan omankin vakituisen työpaikkani, työpaikkoja minulla on työurani varrella ollut seitsemän joko koko- tai osa-aikaisia, vakinaisia tai määräaikaisia. Kaikista olen kuitenkin saanut tuloja joilla olen voinut kasvattaa varallisuuttani maksamalla asuntolainaa ja ostamalla osakkeita. Kokonaan työttömänä tai opintotukea ja äitiyspäivärahaa enemmän tuilla en ole ollut koskaan. En ole myöskään pitänyt hoitovapaita koska pikkukaupungissa on helppo saada hoitopaikka pienellekin lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähentääkö hoitamatta jättäminen todella kustannuksia? Se että sairauksia ei hoideta eikä toimintakyky palaudu mahdollisimman nopeasti jopa ehkä lisää kustannuksia. Vaikkapa syövän hoitamatta jättäminen ei välttämättä johda kuolemaan vaan siihen että toimintakyky heikkenee merkittävästi. Ihminen elää kituuttaa mutta tarvitsee sekä omaisten että yhteiskunnan palveluja enemmän.
Merkittävämpi säästöjä yhteiskunnalle tuleekin mielestäni siitä että ihmiset kannustetaan käyttämään omat eläkkeensä ennaltaehkäisyyn ja hyvinvointipalveluihin jotka lisäävät toimintakykyä.
No nyt täällä kituuttavat kaikki muut paitsi eläkeläiset. Työssäkäynnistä saatava ainoa ilo on maksajan ilo. Ei tämäkään oikein ole, eikä voi jatkua näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en usko pääseväni koskaan eläkkeelle. Olen 24v.
Minä en myöskään usko, vaikka ikää jo 43v.
Enkä minä usko pääseväni ainakaan ennen kuin olen 70 v ja siihenkin eläkeaikaan on mielestäni syytä varautua osakesalkulla, josta saa osinkotuottoja. Ennusteethan ovat että nykyinen 60%:n ennen eläkettä työansiosta pudotaan tulevaisuudessa 40%:n eläketasolle. Eli jos olet tehnyt täyden työuran samanpalkkaisissa tehtävissä niin eläkkeesi on n. 60% bruttopalkastasi ennen eläkkeelle jäämistä. Tulevaisuudessa se tulee olemaan 40% ja kaikki katkot, myöhään työelämään tulemiset ja huonomman palkan jaksot pienentävät sitä. Sen sijaan loppuun saatetut opinnot nostavat eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en usko pääseväni koskaan eläkkeelle. Olen 24v.
Minä en myöskään usko, vaikka ikää jo 43v.
Enkä minä usko pääseväni ainakaan ennen kuin olen 70 v ja siihenkin eläkeaikaan on mielestäni syytä varautua osakesalkulla, josta saa osinkotuottoja. Ennusteethan ovat että nykyinen 60%:n ennen eläkettä työansiosta pudotaan tulevaisuudessa 40%:n eläketasolle. Eli jos olet tehnyt täyden työuran samanpalkkaisissa tehtävissä niin eläkkeesi on n. 60% bruttopalkastasi ennen eläkkeelle jäämistä. Tulevaisuudessa se tulee olemaan 40% ja kaikki katkot, myöhään työelämään tulemiset ja huonomman palkan jaksot pienentävät sitä. Sen sijaan loppuun saatetut opinnot nostavat eläkettä.
Siis olen tuo edellinen ja 49v nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merkittävämpi säästöjä yhteiskunnalle tuleekin mielestäni siitä että ihmiset kannustetaan käyttämään omat eläkkeensä ennaltaehkäisyyn ja hyvinvointipalveluihin jotka lisäävät toimintakykyä.No nyt täällä kituuttavat kaikki muut paitsi eläkeläiset. Työssäkäynnistä saatava ainoa ilo on maksajan ilo. Ei tämäkään oikein ole, eikä voi jatkua näin.
Kituuttaminen vai ei loppuisi siihen että vanhukset jätetään hoitamatta vaan päinvastoin töissä kituuttaminen lisäksi yhä suurempi osa joutuisi hoivaamaan vajaakuntoisia vanhuksia, käymään heidän puolestaan kaupassa, auttamaan päivittäisissä kotitöissä, hygienian huolehtimisessa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merkittävämpi säästöjä yhteiskunnalle tuleekin mielestäni siitä että ihmiset kannustetaan käyttämään omat eläkkeensä ennaltaehkäisyyn ja hyvinvointipalveluihin jotka lisäävät toimintakykyä.No nyt täällä kituuttavat kaikki muut paitsi eläkeläiset. Työssäkäynnistä saatava ainoa ilo on maksajan ilo. Ei tämäkään oikein ole, eikä voi jatkua näin.
Kituuttaminen vai ei loppuisi siihen että vanhukset jätetään hoitamatta vaan päinvastoin töissä kituuttaminen lisäksi yhä suurempi osa joutuisi hoivaamaan vajaakuntoisia vanhuksia, käymään heidän puolestaan kaupassa, auttamaan päivittäisissä kotitöissä, hygienian huolehtimisessa jne.
Ei kukaan 'joudu' hoivaamaan ketään, paitsi omia lapsiaan. Kaikki muu hoivaaminen on vapaaehtoista.
Eutanasialaki joudutaan ajamaan läpi, mikäli työikäisen väestön maastapako aiotaan pysäyttää.
Ihmiset on tosiaan koko ajan pitkäikäisempää sakkia. Omista isovanhemmistani on vasta kaksi kuollut, 80 ja 82 vuotiaina. Kaksi vielä elää ihan hyväkuntoisena yksin kotonaan asuen, toinen on 91v ja toinen 85v.
Vaikka oma eläkeikä tulee olemaan vähintään 70v niin näin pitkäikäsessä suvussa siitä saanee hetken nauttiakin... eri asia sitten, kuinka siitä voi nauttia kun eläkkeet leikataan minimiin ja elämästä tulee selviytymistaistelua rahan suhteen.