Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vuonna -57 syntynyt äitini kertoo kuinka sotavuosien jälkeen hänen lapsuudessaan oli pula kaikesta

Vierailija
27.11.2017 |

Mikähän juttu tuo on kun tarkemmin ajattelee; hän syntyi yli 10 vuotta sodan loppumisen jälkeen ja ollut teini ikäinen -70 luvulla, oliko silloin muka jokin pula-aika?

Kommentit (223)

Vierailija
1/223 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sota-aikainen (henkinen) pula vielä 90-luvullakin...

Vierailija
2/223 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen syötiin pettua ja hiihdettiin kouluun kesät, talvet. Silti silloin kaikki oli paljon paremmin kuin nykyisin. Sellainen se on, valikoiva muisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/223 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 50-luvulla oli vielä pulaa monistakin asioista, mutta ei enää 60-luvulla.

Vierailija
4/223 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli sota-aikainen (henkinen) pula vielä 90-luvullakin...

Sitä minäkin ajattelen. Meidän suvusta puuttuu ns yksi sukupolvi, kumppanini isoäiti on vain täpärästi isääni vanhempi, joten vanhempani ovat näitä sotaveteraanien kasvatteja, vanhoine tapoineen ja traumoineen..

Vierailija
5/223 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1951, ja silloin oli vielä pulaa melkein kaikesta. Sokeri,kahvi ja vehnäjauhot olivat niin sanotusti kortilla. Eli säännösteltyä. Jokaisella perheenjäsenillä oli elintarvikekortti johon oli merkitty minkä verran es.sokeria olit oikeutettu ostamaan kuukausdessa. Kun lapsi syntyi,hänelle annettiin nopeasti nimi, jotta hän sai oman elintarvikekortin.

Vierailija
6/223 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syntynyt 1954, elämä oli köyhää, mutta mitään varsinaista pula-aikaa ei minun eläessäni ole ollut.

Vierailija
7/223 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1960-luvulla ei ollut jääkaappeja. Maitoa ym säilytettiin kerrostaloissa ikkunoiden välissä ja ok-taloissa vintillä ja kesällä kellarissa.

Usein oli kova nälkä! Katsokaa sen aikuisia elokuvia ym. Suomessa ei ollut pulleita ihmisiä!

Ruoka oli hyvin yksipuolista!

Kesällä sai tuorekurkkua ja joskus tomaattia. Jätskiä sai vain kesällä.

Mitään ruokaa ei mennyt roskiin-ei koskaan. Homeisesta leivästä leikattiin home pois, homeisesta mehusta ja hillosta kuorittiin vihreä home pois. 

Vierailija
8/223 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1960-luvulla ei ollut jääkaappeja. Maitoa ym säilytettiin kerrostaloissa ikkunoiden välissä ja ok-taloissa vintillä ja kesällä kellarissa.

Usein oli kova nälkä! Katsokaa sen aikuisia elokuvia ym. Suomessa ei ollut pulleita ihmisiä!

Mitään ruokaa ei mennyt roskiin-ei koskaan. Homeisesta leivästä leikattiin home pois, homeisesta mehusta ja hillosta kuorittiin vihreä home pois. 

Miten tuo poikkeaa nykyisestä leipäjonojen aikakaudesta?

Vierailija
9/223 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan se köyhää aikaa. Isä oli köyhä, äiti oli köyhä, talodenhoitaja oli köyhä, autonkuljettaja oli köyhä, hovimestari oli köyhä ja puutarhanhoitajakin oli köyhä. Köyhässä perheessä kasvoin.

Vierailija
10/223 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi on trolli.

Vierailija
11/223 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olihan se köyhää aikaa. Isä oli köyhä, äiti oli köyhä, talodenhoitaja oli köyhä, autonkuljettaja oli köyhä, hovimestari oli köyhä ja puutarhanhoitajakin oli köyhä. Köyhässä perheessä kasvoin.

Hienoa aikaa, kun silloin ei ollut näitä kirottuja tuloeroja.

Vierailija
12/223 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli kyllä jääkaappi, vaikka aika köyhiä oltiinkin. Jätskillä herkuteltiin joskus talvellakin. Olen syntynyt v. 60.  

Vierailija
13/223 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äidin perheessä oli köyhää ihan koko ajan ja yhä vieläkin eläkkeellä, isän perheessä ei missään vaiheessa.

Vierailija
14/223 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ulkovessa, joskus -65 tuli jääkaappi, kouluissa jaettiin vaate- ja kenkäkuponkeja köyhäinapuna. Koulussa sa keittoruuan, leivät ja maito piti tuoda itse. Samoilla suksilla hiihdin 7-vuotiaana, millä 15 vuotias isoveljeni vuorotellen. Luistimet sain 11 v, ne oli 3-4 numeroa liian iot, käytetyt, joiden varret oli ihan pehmeät ja retkotti. Pyöräilemään opin miesten pyörällä, tangon välistä. Ekan appelsiinin söin 8 vuotiaana. Olen syntynyt vuonna 1961. Pulaa ei sinänsä ollut, mutta vähän tavaraa...

Vierailija
15/223 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aivan varmasti on voinut ollakin, mutta en mä nyt tiedä onko siihen mitkään sotajutut enää vaikuttaneet. Mutta kyllä Suomessa köyhyyttä on ollut.

Vierailija
16/223 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani syntyivät sota-aikana ja minä synnyin heidän ollessaan jo kohtalaisen vanhoja. Jotenkin meillä ihannoitiin sitä sota-ajan puutteellista ja köyhää elämää siten, että minunkin elämäni oli oltava sellaista 1980-luvulla ja 1990-luvulla lapsena ja nuorena. Vaatteet olivat lähes poikkeuksetta käytettyinä sukulaisilta saatuja, sisarusten vanhoja vaatteita, äidin itsensä tekemiä tai sen aikaisilta kirpputoreilta ostettuja. Ilmeisesti vanhemmat ajattelivat, että koska heillä ei lapsena juuri ollut uusia, kaupasta ostettuja vaatteita, niin ei meillä lapsillakaan saanut niin olla. Ei meitä lapsia edes ollut niin kovin montaa, mutta olimme syntyneet sen verran isoin ikäeroin, että vanhimmat syntyivät 1960-luvun alussa ja minä nuorimpana 1980-luvun alussa. Siksi jouduin käyttämään jo melko monta vuotta sitten ostettuja, muodista pois menneitä vaatteita. Saunassa käytiin vain kerran viikossa samoin kuin vaihdettiin vaatteet, koska ei vanhempienkaan lapsuudessa oltu peseydytty tai vaihdettu vaatteita useammin. Ruoka oli aina mahdollisimman halpaa ja yksinkertaista, metsästä poimittiin mahdollisimman paljon sieniä ja marjoja, kasviksia kasvatettiin kotipihalla, samoin kuin marjoja pensaissa ja omenoita puissa. Kalaa saatiin kesällä mökiltä läheisestä järvestä eli mahdollisimman paljon se oli ilmaista tai lähes ilmaista ruokaa. Leipä oli melkein aina kotona tehtyä tai kaupan halvinta mahdollista leipää, lihakin oli aina halvinta mahdollista ja todella usein oli ruokana sianlihakastiketta tai perunoita. Pizzaa tai pastaa oli todella harvoin eikä myöskään päästy esim. ostamaan hampurilaisia juuri koskaan, koska niitä ei ollut saatavilla sota-aikanakaan eli meillä elettiin tavallaan sitä sota-ajan mahdollisimman yksinkertaista elämää vielä pitkään sodan jälkeen eikä välitetty siitä, että me lapset emme olleet erityisen suosittuja muiden lasten joukossa vanhoine vaatteinemme, usein pahalle haisten pesujen vähyyden tähden ja siksi, että emme juuri saaneet rahaa esim. makeisiin, limsaan tai vaikka muotivaatteisiin tai joihinkin muihin asioihin, mihin muut saivat rahaa. Sellaisia asioita kun ei ollut sota-aikana!

Vierailija
17/223 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinakortti poistui vasta 1970. Tosin sen tarkoitus ei enää pitkään aikaan ollut ollut säänöstely, vaan kulutuksen kontrollointi. Korttiin merkittiin ostot, ja jos ostoja oli liikaa, joutui puhutteluun.

Vierailija
18/223 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gini-kerroin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa aikaa, kun silloin ei ollut näitä kirottuja tuloeroja.

Tuloeroja ei tietääkseni ole tilastoitu ennen vuotta 1966, jolloin ne olivat korkeammat kuin kertaakaan sen jälkeen. Nykyään tuloerot on jossain 70-luvun alun tasolla.

Vierailija
19/223 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syntynyt -71 ja sisävessa ja kylpyhuone rakennettiin meillä vasta kesällä 1979. Ihanin muutos oli että sisävessan tulon myötä meillä alettiin myös käyttää kaupan vessapaperia. Sähköt ja vuokseva vesi keittiöön oli tullut jo ennen syntymääni.

Ruoka oli aika yksipuolista, kotimaista ja sitä ei tosiaankaan mennyt hukkaan. Muistan että esim. makaroonia pääsin maistamaan ekan kerran koulussa ja yritin selittää äidilleni mitä makaroonilaatikko oli.

Hauskaa oli myös nopea kehitys. Ensimmäinen väritelkkari meille tuli Los Angelesin olympialaisten mukana kesällä 1984. Siinä oli jotain täysin uutta, johdollinen kauko-ohjain ja teksti-tv. Esimakua tietokoneajoista.

Savon maaseudulla kasvoin.

Vierailija
20/223 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo poikkeaa nykyisestä leipäjonojen aikakaudesta?

Ruokavalio yleensä oli suppea. Ihmiset eivät olleet ylipainoisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi