Miksi makaronilaatikko jouluruokana herättää aina niin suurta ihmetystä?
Kommentit (123)
Missä päin Suomea tuo nostetaan joulupöytään? Olen kuullut että Karjalan suunnalla, mutta täällä monet sanovat Häme. Itse olen Pohjois-Pirkanmaalta eikä meillä ollut ikinä makaronilaatikkoa jouluna.
arkista mahantäyttöruokaa.
Joulupöydässä näkee mielellään herkkuja.
Vierailija kirjoitti:
SE makaroonilaatikko, jota jouluna tarjotaan, on lihatonta ja on tosi hyvää esim. karjalanpaistin kanssa. Äitini teki aina sitä ja valitettavasti en tarpeeksi ajoissa opetellut, nyt on myöhäistä. Sen muistan, että makaroonit laitettiin raakana munamaitoon ja ainakin sokeria oli mausteena suolan lisäksi.
https://www.myllynparas.fi/reseptit/vanhanajan-makaronilaatikko
Vierailija kirjoitti:
Se on niin arkista. Sama kun laittaisi nakkikastiketta joulupöytään. Tai kinkkukiusausta.
Onhan moni muukin jouluruoka aika arkista. Silti niitä halutaan kun ne ovat perinteisiä. Porkkanalaatikkoa ja riisipuuroa syö moni muulloinkin kuin jouluna, ja graavilohtakin. Lapsuudenkodissani piti olla jouluna myös maksalaatikkoa, koska veljeni rakasti sitä (söi mielellään arkenakin).
Veikkaan että kyse on pikemmin siitä ettei makaronilaatikko ole koskaan kuulunut useimpien jouluperinteisiin. Se pitoruokana paikoin tarjottu makaronilaatikko on kyllä ihan erilaista kuin arkiruokana syötäva lihamakaronilaatikko, sen verran on eroa ettei oikeastaan samasta ruokalajista voi puhua.
Niin, kun juustot, lohi, kinkku ja rosolli ovatkin niin todella juhlavia ruokia. :D Eihän kukaan niitäkään arkena syö.
Karjalan suunnalla meillä ollut aina joulupöydässä, lihattomana ja erityisesti karjalanpaistin kaverina.
Vierailija kirjoitti:
arkista mahantäyttöruokaa.
Joulupöydässä näkee mielellään herkkuja.
Kuten muussatusta lantusta, perunasta ja porkkanasta tehdyt laatikot...lisänä pilkottu punajuuri.
Muistelen että mummoni ei esikeittänyt niitä makaroriputkia vaan katkoi ne ja laittoi sen munamaidon päälle. Itse teen nykyisin makaronivuuat ilman esikeittoa, nesteen määrä vain pitää arvioida hyvin, tietysti voi lisätä kesken paiston jos se alkaa kuivua.
Sitä laatikkoa syötiin ihan arkena ja kyllä se lapsista oli herkkuruokaa, jouluna oli perunoita karjalanpaistin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mummuvainaa teki aina jouluisin ja isompiin juhliin makaroonilaatikkoa ILMAN jauhelihaa, se on se juhlalaatikon juju. Jauhelihalla tehty laatikko=arkiruoka.
Olen tämän kirjoittaja, ja mummu asui koko ikänsä Pirkanmaalla. Tai silloin ei oltu koko Pirkanmaata vielä vissiin keksitty, kun eli, mutta Orivesi oli paikkakunta, 40 km Tampereelta Jyväskylän suuntaan. Kun joku kyseli, että missäpäin tämä ruoka jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makaroni ei todellakaan kuulu suomalaiseen jouluruokaperinteeseen! Varsinkaan sellainen maitoon tehty lihaton, valkoinen ja mauton mössö
Entä riisi, tuo muinaissuomalainen vilja? Yhtä autenttinen kuin makarOOni.
Itseasiassa meillä ei ole riisiäkään joulupöydässä enkä tiedä kenellä olisi. Joillain sitä saattaa olla porkkanalaatikossa mutta yhtähyvin voidaan käyttää kotimaista ohraa.
ed
Et tiedä ketään kenellä syötäisiin jouluna riisipuuroa? Ohhoh.
Makaronilaatikko (lihaton) on myös meillä Satakunnassa niin joulu- kuin pitopöytäherkku. Mausteeksi tulee tosiaan sokeria ja myös pikkuisen kanelia. Ei se silti mikään makea ruoka ole.
Jostain netistä olen bongannut tiedon, että tätä laatikkoa on valmistettu joulupöytiin 1930-luvulta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Tunnustan, etten pidä mistään perinteisistä jouluruuista. Ajatus maksa- tai makaronilaatikosta juhlapöydässä on outo. Toki jos juhlavieraita on kymmenittäin, makrulodju ilman lihaa on edullinen lisuke. Sellaisia pula-ajan herkkujahan ne joulupöydän antimet osin ovat.
Pula-ajan herkkuja? Siihen aikaan kun nuo perinteiset jouluruuat on keksitty, makaroni ja riisi ovat olleet suht harvinaisia aineksia, eikä esimerkiksi kermalla, voilla ja mausteilla läträtty kuin juhlapäivinä. Jouluruuat ovat siis nimenomaan herkkuruokia, vaikka nykypäivän eksoottisia ruokia hehkuttavan mielestä se tuntuisikin oudolta.
Olen tehnyt jouluna pizzaa ja kerran teimme, nyt jo edesmenneen, ystäväni kanssa jouluaattona itse eräänlaista kebabia. Se pötkylä oli uunissa useita tunteja, kuten kinkkuakin pidetään. Tänä jouluna teen varmaankin pizzan, en vietä kristillistä joulua, koska joulu ei liity oikeasti kristinuskoon ja en ole kristitty. Jouluhan (jule) liittyy päivän pitenemiseen eli se on valonjuhla.
Itse päätin tänä vuonna tehdä porkkana-, lanttu-, bataatti- ja punajuuri-auralaatikoiden lisäksi myös ihan tavallisen makaronilaatikon joulupöytään. Tämä siksi, että lapset eivät pidä em laatikoista, vaan heille uppoaa parhaiten simppeli, heidän herkkuruokansa, makaronilaatikko, jota he myös toivoivat kun puhuttiin mitä jouluherkkuja laitettaisiin. Kinkkua, viinirypäleitä ynnä muita syövät molemmat kyllä, mutta kaipaavat itsekin kunnon ruokaa. Plus pääsen itse helpoimmalla, kun teen sen tavallisen, kamalan arkisen liha-makaronilaatikon. Me aikuiset emme kaipaa perunoita joulupöytään, ja näin säästyn kastikkeilta yms.
Vierailija kirjoitti:
... koska joulu ei liity oikeasti kristinuskoon ja en ole kristitty. Jouluhan (jule) liittyy päivän pitenemiseen eli se on valonjuhla.
Tulihan se sieltä. Tuo maailman kulunein valistuspläjäys 'julen' alkuperästä!
Mutta miten se liittyy makaronilaatikkoon?
Meillä ainakin lapset 4-v ja 8-v saavat toivoa joulupöytään omia herkkujaan. Lasten herkut on aika yksinkertaisia, kinkusta tykkäävät, mutta muuten toiveena voi olla vaikka se makaronilaatikko. Yhtenä vuotena oli nakkeja ja lihapullia, koska lasten toive. Ei liity kysymykseen mitenkään. Mutta aika harvan lapsen herkkuruokia on esim perinteiset laatikot.
Joulu ilman maksalaatikkoa ei tunnu JOULULTA. Olen viettänyt useita "jouluja" ulkomailla, niistä ei nauti samalla lailla. Suomessa voi maksalaatikon ostaa kaupasta jos ei itse viitsi tehdä, sekin parempi kuin ilman.
Koska se on arkiruokaa. Joillakin on pitopöydässäkin makaronilaatikkoa, mikä on omituista. Varmaan joku alueellinen ero.
En olekaan ikinä kuullut tästä (olen 35-vuotias tamperelainen). Mielenkiintoista kuinka erilaisia olemme näinkin pienessä maassa :).