Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi makaronilaatikko jouluruokana herättää aina niin suurta ihmetystä?

Vierailija
27.11.2017 |

Ihmettelen.

Kommentit (123)

Vierailija
21/123 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulun juhlaversio makaronilaatikosta on ihan eri kuin lihamakaronilaatikko jota arkiruokana puputetaan.

Meidän suvun tapaan siinä on ollut putkimakaronia (tai siis sellasta pitkää putkea) ja hieman makea kermainen munamaito.

Nimenomaan, makaronien pitää olla pitkiä tässä joulun lihattomassa makaronilaatikossa, jota meilläkin on aina joulupöydässä!

Vierailija
22/123 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makaroni ei todellakaan kuulu suomalaiseen jouluruokaperinteeseen! Varsinkaan sellainen maitoon tehty lihaton, valkoinen ja mauton mössö

Kuinka pitkän ajan jälkeen ruokaa saa kutsua perinneruuaksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/123 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen.

Varmaan samasta syystä kuin maksalaatikko.

Vierailija
24/123 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset meillä ilahtuisivat makaroonilaatikosta joulupöydässä.

Jouluruoista ainoastaan kinkku on lasten mieleen. Mikään muu ei kelpaa. Joudun keittämään lapsille perunaa jouluruoan kylkeen, ettei pelkällä lihalla tarvi elää.

Vierailija
25/123 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouluruoista ainoastaan kinkku on lasten mieleen. Mikään muu ei kelpaa. Joudun keittämään lapsille perunaa jouluruoan kylkeen, ettei pelkällä lihalla tarvi elää.

Kokeile tänä vuonna makaronilaatikkoa :)

Vierailija
26/123 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummuvainaa teki aina jouluisin ja isompiin juhliin makaroonilaatikkoa ILMAN jauhelihaa, se on se juhlalaatikon juju. Jauhelihalla tehty laatikko=arkiruoka.

Ja sen takia tätä ruokaa kutsutaankin mummunmakaroonilaatikoksi erotukseksi (liha)makaroonilaatikosta.

T. Eri

Hämäläinen makaronilaatikko. Vanhan ajan pitoruoka, joka kuuluu tehdä pitkistä putkimakarooneista. Syödään karjalanpaistin, lihapullien tai kinkkuliemen kanssa.

Meilläkin sitä on jouluna, ainakin jossain kattauksessa.

Vierailija
27/123 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin joka vuosi jotain uutta jouluruoista AV:lta. Viime vuonna opin, että jotkut syövät jouluna täytekakkua, ja nyt opin, että jotkut syövät jouluna myös makaronilaatikkoa. Kiitos, sivistävä AV!

Vierailija
28/123 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itä-Suomessa tuo imelletty makaronilaatikko kuuluu perinteiseen pitopöytään mm. hautajaisissa, jouluisin, pääsiäisenä. Ja siis ei mikään tavallinen liha-makaronilaatikko todellakaan. Täällä ei sen sijaan paljoa imellettyä perunalaatikkoa syödä.

T. Karjalainen

Vierailija
29/123 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on vierasajatus, että jouluna tarjoiltaisiin makaroni- ja maksalaatikkoa. Vaikka lapsuuden joulupöytään kuului maksalaatikko ja ketsuppi. Ne oli ainoat asiat jota pikkuveljeni yleensäkään söi, että sitä hänelle joulunakin.

Oli yllätys, kun aikuisena kuulin, että jossain päin se maksalaatikko on myös normaali jouluruoka. Toki se on ihan ymmärrettävä juttu: maksaa ja ohraa. Hyvinkin perinteistä Suomea.

Suomalaiset juhlaruuat: porkkana-, lanttu-, peruna-, maksa- ja makaronilaatikko. Sitten sitä possun halvimmasta päästä lihaa ja etikkasäilykkeitä. Kyllä kelpaa! ;)

No, mutta kukin tekee joulunsa ja joulupöytänsä omakseen. Hauskaa joulun odotusta.

Vierailija
30/123 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kyllä todella hämmentynyt, kun menin ekaa kertaa hämäläisten appivanhempieni joulupöytään ja siellä oli makaronilaatikkoa! Olen siis itse muualta kotoisin enkä ollut koskaan moisesta kuullut. Nykyisin se on yksi lemppareistani, kun en syö lihaa niin lihatonta makaronilaatikkoa harvoin saa 😋

Vierailija
31/123 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolassa syötiin aina pizzaa kebabbia ja hampurilaisia. Ruokajuomana energiajuomia ja siideriä.

Perinneruokaa siis

Vierailija
32/123 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisko reseptiä?

Vois tehdä, muuten vaan lisäkkeeksi ennen joulua. Vaikka pikkujoulu juttuihin, niin yllättän parit kaverit.

Vierailija
33/123 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan törmännyt makaronilaatikkoon joulupöydässä.

Ja olen tosiaan aina luullut että kyseessä on normaali lihamakaronilaatikko.

Ei tuo nyt sitten enää kuulosta niin oudolta, kun kyseessä ei olekaan perus makaronilaatikko.

Vierailija
34/123 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teillä muuten ole perunaa jouluaattona? Minkä kanssa syödään sillit ja kalat?

Vierailija
35/123 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisko reseptiä?

Vois tehdä, muuten vaan lisäkkeeksi ennen joulua. Vaikka pikkujoulu juttuihin, niin yllättän parit kaverit.

Googlaa 'vanhanajan makaronilaatikko'. Löytyy Myllyn Parhaan, Marttojen, Kotikokin ym. ohjeita.

Vaikea sanoa, mikä niistä on paras.

Tärkeää on se, että laatikko ei ole liian kiinteää. Sen kuuluu olla sellaista pehmeän kermaista. Eikä se saisi olla liian makeaakaan. Muskottia pitää olla!

Niitä pitkiä makaroneja voi olla vaikeaa löytää. Toiset tekevätkin laatikon sarvimakaroneista. Luultavasti pennetkin toimisivat. Minä olen kuitenkin pitäytynyt niissä putkissa, joita haen vaikka Tallinnasta, jos en muualta löydä.

Vierailija
36/123 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketsuppia kun varaa vaan tarpeeksi, niin hieno ruokahan tuo on makarooooni.

Vierailija
37/123 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut sitä aina.

Oletin, että se liittyi isovanhempien karjalaisuuteen.

Ihan joka juhlissa kun oli karjalanpaistia, oli myös makaronilaatikkoa. Ja joulu jos mikä on juhla, joten noita on aina löytynyt meidän joulupöydästä.

Vierailija
38/123 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se on arkisista ruuista arkisinta, aivan kuten maksalaatikkokin. En ymmärrä miten niitä pidetään jossain jouluruokana.

Suomi on suuri maa ja meillä riittää erilaisia perinteitä.

Minä kuulun siihen länsisuomalais-hämäläiseen porukkaan, joka ihmettelee maksalaatikon arkipäiväisyyttä.

Minulle se on juhlaruokaa, jota valmistetaan itse ja nautitaan merkkipäivinä.

Vierailija
39/123 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksalaatikkohan on koirille ostettavaa ruokaa. 

Olen uusmaalainen ja maksalaatikkoa ei meidan joulupoydassa nahty.

Vierailija
40/123 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ollut sitä aina.

Oletin, että se liittyi isovanhempien karjalaisuuteen.

Ihan joka juhlissa kun oli karjalanpaistia, oli myös makaronilaatikkoa. Ja joulu jos mikä on juhla, joten noita on aina löytynyt meidän joulupöydästä.

Mun isovanhemmat ja heidän vanhempansa olivat uudeltamaalta, ja mummi teki aina kyseistä makaronilaatikkoa, oli kyseessä sitten isäinpäivä, hääpäivä tai synttärit. Ex-mieheni oli Etelä-Karjalasta, enkä koskaan saanut hänen sukunsa pidoissa kyseistä ruokaa. Aika jännä.