Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi makaronilaatikko jouluruokana herättää aina niin suurta ihmetystä?

Vierailija
27.11.2017 |

Ihmettelen.

Kommentit (123)

Vierailija
81/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikko kuulosti aika juntilta, mutta kummasti viisastuin, kun maltoin lukea keskusteluketjun ensimmäisen sivun. Vai on erikseen olemassa joulumakaroonilaatikko. Aika hauska juttu. Jännä, kun en ollut siitä aiemmin kuullut. Mutta ei kai siinä, kukin juhlii joulua tyylillään! :)

Vierailija
82/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otsikko kuulosti aika juntilta, mutta kummasti viisastuin, kun maltoin lukea keskusteluketjun ensimmäisen sivun. Vai on erikseen olemassa joulumakaroonilaatikko. Aika hauska juttu. Jännä, kun en ollut siitä aiemmin kuullut. Mutta ei kai siinä, kukin juhlii joulua tyylillään! :)

Muutama viikko sitten mulle tarjottiin tommosta joulujuhlamakaronilaatikkoa ja mä luulin, että sen valmistus on mennyt pieleen kun se maistui niin oudolle. Mutta täällä viisastuin, että siihen laitetaan tarkoituksella sokeria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, makaroonilaatikkoa ilman lihaa. Mummo teki aina juhlapäivinä ja joulunakin sitä oli. Hyvää!! Tavallista makaroonilaatikkoa ei tulis mieleenkään tehdä.

Vierailija
84/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska sitä on tarjolla perusruokana monen perheessä joka toinen viikko. Nyt ei enää tarvitse ihmetellä.

En usko, että on. Meillä ei ole makaronilaatikkoa syöty ikinä, ei kertaakaan. Koulussakaan sitä ei ole koskaan tarjottu. Missään kyläpaikoissakaan en ole törmännyt.

Vierailija
85/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ollut sitä aina.

Oletin, että se liittyi isovanhempien karjalaisuuteen.

Ihan joka juhlissa kun oli karjalanpaistia, oli myös makaronilaatikkoa. Ja joulu jos mikä on juhla, joten noita on aina löytynyt meidän joulupöydästä.

Äitini oli syntyjään Karjalasta, rajalta eikä heillä ollut koskaan kuultukaan makaronilaatikosta:)

"Karjalakin" on niin laaja käsite. Itse miellän taustani takia "oikeaksi" Karjalaksi vain Kannaksen alueen.

(Anteeksi te pohjoiskarjalaiset, kymenlaaksolaiset ja muut!)

Siellä kyllä tunnettiin makea makaronilaatikko. Metsäpirttiläinen mummoni teki sitä melko usein. Myös jouluisin.

Vierailija
86/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Briteissä on melkein aina sunnuntaipäivällisellä Yorkshire Puddingia paistin kanssa. Ainesosat puddingissa ovat suunnilleen samat kuin pannukakussa. Eipä siis paljoa poikkea lihattomasta makaronilaatikosta. Ehkä tuo tapa on kulkeutunut meille joskus jostain muualta. Oli miten oli, sain sitä kerran joulupöydässä eksäni isoäidilläja hyvää se oli kinkun ja kastikkeen kanssa.

Vierailija
87/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Briteissä on melkein aina sunnuntaipäivällisellä Yorkshire Puddingia paistin kanssa. Ainesosat puddingissa ovat suunnilleen samat kuin pannukakussa. Eipä siis paljoa poikkea lihattomasta makaronilaatikosta. Ehkä tuo tapa on kulkeutunut meille joskus jostain muualta. Oli miten oli, sain sitä kerran joulupöydässä eksäni isoäidilläja hyvää se oli kinkun ja kastikkeen kanssa.

Niinpä.

Eikä se ihmeellinen Amerikan herkku - mac and cheese - paljon tästä poikkea. Lisää vain juuston määrää ja jättää kanamunat pois.

On vain NIIN junttia syödä suomalaisia jouluruokia.

Vierailija
88/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useissa  maissa, esim. Unkarissa, Puolassa ja Itävallassa tarjotaan  lihapatojen lisäkkeinä yleisesti erilaisia jauholuomuksia. Venäjällä myös, Kiinassa on won toneja. Meilläkin perinneruoissa on mykykeittoja. Varmaan ihan yleismaaimallinen tapa "jatkaa" kallista lihaa.

Vierailija
89/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen.

Äiti teki joulupöytään maksalaatikon kaikkien muiden lisäksi.

Silloin ei eineksiä vielä näkynyt joulupöydässä, rosollin teossa ja lanttulaatikossa avustin itsekin.

Vierailija
90/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan joka juhlissa kun oli karjalanpaistia, oli myös makaronilaatikkoa. Ja joulu jos mikä on juhla, joten noita on aina löytynyt meidän joulupöydästä.

Äitini oli syntyjään Karjalasta, rajalta eikä heillä ollut koskaan kuultukaan makaronilaatikosta:)

"Karjalakin" on niin laaja käsite. Itse miellän taustani takia "oikeaksi" Karjalaksi vain Kannaksen alueen.

Siellä kyllä tunnettiin makea makaronilaatikko. Metsäpirttiläinen mummoni teki sitä melko usein. Myös jouluisin.

Kymenlaakso ei ole kyllä koskaan ollut Karjalaa. Sen sai monikin evakko kokea henkilökohtaisesti. Pohjois-Karjala on oikeasti Savoa, mutta naurettavin keksintö Etelä-Karjala. Sehän se on menetetty Karjala.

Vierailija
91/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se on arkisista ruuista arkisinta, aivan kuten maksalaatikkokin. En ymmärrä miten niitä pidetään jossain jouluruokana.

Maksalaatikko on jouluna itse tehtyä, se maistuu ihan erilaiselta kuin kaupan, toki teen muutkin laatikot itse, tulee paljon parempia. Kaupan laatikot maistuu arkiruualta.

Vierailija
92/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se on arkiruokaa. Joillakin on pitopöydässäkin makaronilaatikkoa, mikä on omituista. Varmaan joku alueellinen ero.

Se pitopöydän makaroonilaatikko ei ole sitä samaa tavallista, vaan ns. lisuketta, eli siinä ei ole jauhelihaa ollenkaan, sitä ei siis syödä "pääruokana" yksinään kuten arkena.

Vierailija
93/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse päätin tänä vuonna tehdä porkkana-, lanttu-, bataatti- ja punajuuri-auralaatikoiden lisäksi myös ihan tavallisen makaronilaatikon joulupöytään. Tämä siksi, että lapset eivät pidä em laatikoista, vaan heille uppoaa parhaiten simppeli, heidän herkkuruokansa, makaronilaatikko, jota he myös toivoivat kun puhuttiin mitä jouluherkkuja laitettaisiin.  Kinkkua, viinirypäleitä ynnä muita syövät molemmat kyllä, mutta kaipaavat itsekin kunnon ruokaa. Plus pääsen itse helpoimmalla, kun teen sen tavallisen, kamalan arkisen liha-makaronilaatikon. Me aikuiset emme kaipaa perunoita joulupöytään, ja näin säästyn kastikkeilta yms.

Miten viinirypäleet kuuluu jouluun?

Vierailija
94/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makaroni ei todellakaan kuulu suomalaiseen jouluruokaperinteeseen! Varsinkaan sellainen maitoon tehty lihaton, valkoinen ja mauton mössö

Entä riisi, tuo muinaissuomalainen vilja? Yhtä autenttinen kuin makarOOni.

Se on kylläkin makaroni. -oni-päätteiset sanat kirjoitetaan yhdellä o:lla. Sama juttu esim. hormoni ja tamponi.

Vierailija
95/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullut lihattomasta makaronilaatikosta. Siis eikö siinä ole muuta kuin makaronia ja munamaitoa?

Vierailija
96/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kuullut lihattomasta makaronilaatikosta. Siis eikö siinä ole muuta kuin makaronia ja munamaitoa?

Toiset laittaa sekaan sipulia ja juustoa.

Vierailija
97/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen viettänyt elämäni joulut Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa, ja molemmilla seuduilla on aina ollut makaronilaatikkoa joulupöydässä. Itse en ole sitä tehnyt, koska sitä on meillä aika usein arkena. Muutenkin jouluna on niin monia ruokalajeja ja nyt vain kolme syöjää (en ole harrastanut sukujouluja nyt aikuisena), että olen suosiolla jättänyt jotkut jouluruuat tekemättä.

Maksalaatikko kuitenkin kuuluu ehdottomasti jouluun. Mitään kaupan arkihöttöä en todellakaan pöytään laita. Itse tehtynä maksalaatikko on ihan eri asia. Se on jämäkkää ja tuhdimpaa. Naudan maksasta teen, aina kaksi laatikkoa. Minulle rusinoita ja miehelle ei. Porkkanalaatikkoa tein jo syksyllä, kun nostimme sadon, joten sitä ei nyt niin tee mieli, mutta imelletty perunalaatikko on niin herkkua, että sitä tulee tehtyä laatikkokaupalla myös appiukolle, langolle ja kälylle. Muutama ylimääräinenkin laatikko joutaa tulla, saa vielä töissä herkutella eväsruokana tammikuulla.

Vierailija
98/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makaroni ei todellakaan kuulu suomalaiseen jouluruokaperinteeseen! Varsinkaan sellainen maitoon tehty lihaton, valkoinen ja mauton mössö

Entä riisi, tuo muinaissuomalainen vilja? Yhtä autenttinen kuin makarOOni.

Itseasiassa meillä ei ole riisiäkään joulupöydässä enkä tiedä kenellä olisi. Joillain sitä saattaa olla porkkanalaatikossa mutta yhtähyvin voidaan käyttää kotimaista ohraa.

ed

Et tiedä ketään kenellä syötäisiin jouluna riisipuuroa? Ohhoh.

Itseasiassa ei ole meillä joulupöydässä. Aamulla kyllä.

Vierailija
99/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska sitä on tarjolla perusruokana monen perheessä joka toinen viikko. Nyt ei enää tarvitse ihmetellä.

Joulupöydän maeonilaatikko on imelää ja siihen ei tule jauhelihaa.

Vierailija
100/123 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Änkilänsalo ei ole kovin kaukana, rajan takana sekin