Miksi makaronilaatikko jouluruokana herättää aina niin suurta ihmetystä?
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse päätin tänä vuonna tehdä porkkana-, lanttu-, bataatti- ja punajuuri-auralaatikoiden lisäksi myös ihan tavallisen makaronilaatikon joulupöytään. Tämä siksi, että lapset eivät pidä em laatikoista, vaan heille uppoaa parhaiten simppeli, heidän herkkuruokansa, makaronilaatikko, jota he myös toivoivat kun puhuttiin mitä jouluherkkuja laitettaisiin. Kinkkua, viinirypäleitä ynnä muita syövät molemmat kyllä, mutta kaipaavat itsekin kunnon ruokaa. Plus pääsen itse helpoimmalla, kun teen sen tavallisen, kamalan arkisen liha-makaronilaatikon. Me aikuiset emme kaipaa perunoita joulupöytään, ja näin säästyn kastikkeilta yms.
Miten viinirypäleet kuuluu jouluun?
Juustotarjottimelle, näin ainakin meillä :) Ja onhan ne hyviä muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Itä-Suomessa tuo imelletty makaronilaatikko kuuluu perinteiseen pitopöytään mm. hautajaisissa, jouluisin, pääsiäisenä. Ja siis ei mikään tavallinen liha-makaronilaatikko todellakaan. Täällä ei sen sijaan paljoa imellettyä perunalaatikkoa syödä.
T. Karjalainen
Ei se imelletty ole vaikka pikkuisen makea onkin.
Makaronivanukas olisi varmaan osuvampi nimi.
Vierailija kirjoitti:
SE makaroonilaatikko, jota jouluna tarjotaan, on lihatonta ja on tosi hyvää esim. karjalanpaistin kanssa. Äitini teki aina sitä ja valitettavasti en tarpeeksi ajoissa opetellut, nyt on myöhäistä. Sen muistan, että makaroonit laitettiin raakana munamaitoon ja ainakin sokeria oli mausteena suolan lisäksi.
Makaronilaatikko ja karjalanpaisti eivät ole jouluruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SE makaroonilaatikko, jota jouluna tarjotaan, on lihatonta ja on tosi hyvää esim. karjalanpaistin kanssa. Äitini teki aina sitä ja valitettavasti en tarpeeksi ajoissa opetellut, nyt on myöhäistä. Sen muistan, että makaroonit laitettiin raakana munamaitoon ja ainakin sokeria oli mausteena suolan lisäksi.
Onko tämä varmasti kirjattu perustuslakiin? Seuraako minkälainen rangaistus, jos niitä jouluna haksahtaa tarjoamaan?
Vierailija kirjoitti:
Miksei tuota upea juhlaruokaa sitten myydä eineksenä muiden laatikkojen rinnalla, vaan lihamakaronilaatikkoa?
No eihän noita kaupan makaronilaatikoita muutenkaan voi syödä, ovat niin pahanmakuisia!
Vierailija kirjoitti:
Meillä on jouluna aina perunoita ja jauhelihakastiketta sekä simaa.
Eikö ole ollenkaan tippaleipiä?
Mun mielestä makea lihaton makaronilaatikko kuulostaa oksettavalle. Mutta, kukin tavallaan! Joku vois yökkäillä mun jouluherkkuvoileivälle, eli joululimpun päällä sopivasti voita ja vielä paksummin maksapasteijaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä varmasti kirjattu perustuslakiin? Seuraako minkälainen rangaistus, jos niitä jouluna haksahtaa tarjoamaan?
Ei ole perustuslaissa, vaan kansanterveys- ja lastensuojelulaissa. Rangaistusasteikko on kova, hurjemmat tuomiot kuin raiskauksesta.
Meillä makaronilaatikkoa tehtiin vain silloin, kun lapset olivat ihan pieniä, eivätkä jouluruuat vielä maistuneet. Nyt koululaisina ovat jo opetelleet syömään oikeita joululaatikoita, joita ovat peruna- porkkana- ja lanttulaatikko. Niin ei enää tarvitse tehdä sitä makaronilaatikkoa.
Ihmettelen vaan noita monia ruokia, esim. karjalanpaistia jouluna syystä, että kuinka ihmiset jaksaa syödä niin monia eri ruokia? Jos on kinkku, kuka jaksaa jotain karjalanpaistia? Sama laatikoissa, tulee ihan liikaa, jos kaikki mahdolliset on joulupöydässä.
Lihaton makaronilaatikko on samantyylinen lisuke kuin esimerkiksi polenta, joka on lähinnä maissipuuroa. Miten se nyt voi herättää niin suurta kummastusta?
Olen syönyt joskus makaronilaatikkoa jouluisin eri paikoissa, mutta eihän se niin hyvää ole kuin perinteiset (ympäri Suomen tarjottavat) laatikot.
Vastaus otsikon kysymykseen, joka sopii vastaukseksi moneen muuhunkin:
Siksi, että varsin monet ovat yleisssivistymättömiä. Vihataan vieraita kulttuurejakin, vaikkei näemmä tunneta edes oman maan perinteitä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen vaan noita monia ruokia, esim. karjalanpaistia jouluna syystä, että kuinka ihmiset jaksaa syödä niin monia eri ruokia? Jos on kinkku, kuka jaksaa jotain karjalanpaistia? Sama laatikoissa, tulee ihan liikaa, jos kaikki mahdolliset on joulupöydässä.
Jouluhan on vähintään kolme päivää pitkä.
Meillä sitä vietetään Loppiaiseen.
Siihen mahtuu monta eri tavoin koottua ateriaa!
LIpeäkala mainittu. Lisää lieskaa väittelyyn.
Muuten olen sitä mieltä, että makaronilaatikko on herkkua karjalapaistin tai lihakastikkeen kera. Lihamakaronilaatikko on tympeää arkiruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Muuten olen sitä mieltä, että makaronilaatikko on herkkua karjalapaistin tai lihakastikkeen kera. Lihamakaronilaatikko on tympeää arkiruokaa.
Lipeäkala, valkokastike ja muussatut perunat. Päälle maustepippuria.
Nam!
Meillä se ei kuulu joulupöytään, koska kukaan muu ei voi sietää sitä.
Joudun valmistamaan sitä vain itselleni ennen joulua syötäväksi. Kaikki valittavat sitten hajusta.
Y
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lipeäkala, valkokastike ja muussatut perunat. Päälle maustepippuria.
Nam!
Meillä se ei kuulu joulupöytään, koska kukaan muu ei voi sietää sitä.Joudun valmistamaan sitä vain itselleni ennen joulua syötäväksi. Kaikki valittavat sitten hajusta.[/quote
Ymmärrän sinua. Onko Suomen kalpein ruoka lipeäkala, valkokastike, perunat, valkopippuri, maito ja ranskis? Hyvää kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vastaus otsikon kysymykseen, joka sopii vastaukseksi moneen muuhunkin:
Siksi, että varsin monet ovat yleisssivistymättömiä. Vihataan vieraita kulttuurejakin, vaikkei näemmä tunneta edes oman maan perinteitä.
Ei tässä ole misään yleissivistyksestä tai sen puutteesta kyse. Meidän suvussa, eikä miehenkään, makaroni ei kuulu missään muodossa joulupöytään. Länsi-Suomesta ollaan molemmat.
Meillä puuttuu monta muutakin ns. perinteistä ruokaa joulupöydästä, esim. perunalaatikko (koko perhe tykkää enemmän muusista) ja lipeäkala. Monen mielestä karjalanpaisti on jouluruokaa, itse en muista jouluna syöneeni ikinä karjalanpaistia, vaikka muuten ihan hyvä ruoka onkin. Ennemmin miellän sen hautajais- kuin jouluruokana.
Rikkaissa jouluruokaperinteissä on se hieno puoli, että on ihan suotavaa valita ne oman perheen maun mukaiset eväät pöytään. Kaikkea ei tarvitse olla.
Lainaamassasi kommentissa sanottiinkin _jouluna_. Eikö jouluaamu ole joulua vai?