Työttömyyskorvaus tai muutkaan työttömälle maksetut tuet eivät ole palkkaa!
Varmaan monikin on kuullut varsinkin työttömien arvostelijoiden suusta sen, kuinka "työttömien pitää tehdä jotain tukiensa eteen" eli esim. mennä tekemään työttömyyskorvauksella töitä jonnekkin. He sanovat myös että "työttömän palkka on työttömille maksetut etuudet".
Väärin! Työttömyyskorvaus tai muutkaan etuudet eivät ole palkkaa! Työttömyyskorvaus on nimensä mukaisesti korvaus työttömyydestä, ei palkkaa. Palkka on sellainen, jonka työnantaja maksaa työntekijälle. Työnantaja ei maksa työttömälle senttiäkään siitä, että työtön tekee töitä hänen yrityksessään. Työttömälle maksetaan ainoastaan työttömyyskorvaukset yhteiskunnan varoista.
Muistutan myös, että työtön ei ole minkäänlaisessa virallisessa työsuhteessa, kun työtön on ilmaisorjana jossain työkokeilussa/työharjoittelussa/työssäoppimisessa. Tämä tarkoittaa sitä, että työttömälle ei kerry siitä eläkettä eikä vuosilomaa. Työttömästä ei myöskään oteta vakuutuksia eikä työtön ole oikeutettu mm. työterveyshuoltoon.
Eli te, jotka sanotte, että "pitääkö yhteiskunnan varoista kustantaa työttömälle kaikki", niin minä sanon siihen, että pitääkö yhteiskunnan varoista kustantaa työnantajalle työntekijä, kun työnantaja ei halua maksaa palkkaa? Lisäksi pitääkö yhteiskunnan varoista alkaa kustantamaan lomarahat, eläkkeet, vakuutukset ja työterveyshuollotkin, kun työnantaja ei halua niitä maksaa?
Lisäksi näyttää melko vahvasti siltä, että työttömiä ei pohjimmiltaan edes haluta saada töihin, että niitä voidaan käyttää aina uudestaan ja uudestaan ilmaisena työvoimana.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
vituntekeskushaistakaavittu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työntekijä on aina vakuutettu, olkoonkin työtön. Tai ainakin pitäisi olla.
Työttömyystuki ei todellakaan ole korvaus työttömyydestä vaan väliaikainen yhteiskunnan tuki työttömyyden ajalle, jotta elintaso ei romahtaisi täysin aikana työsuhteiden välissä. Ja työntekijän velvollisuus on hakea töitä ja tehdä kaikkensa, jotta tätä tukea ei tarvisi maksaa enää. Yhteiskunta ei ole mitään velkaa työttömälle, mistä pitäisi muka korvausta maksaa, ja kuten sanoit, työttömän ei tarvitse tehdä mitään korvauksen arvoista.Minä etsin itse töitä, omatoimisesti. Ja mitä siitä seurasi? No 6kk karenssi.
Sinne paloi puskurirahasto elämiseen ja sossuunkin piti mennä, veroja ei ole kyllä tarvinnut parin tonnin ansiosidonnaisesta maksaa muutamaan kuukauteen yhtään, kun vihdoinkin aloin ansiosidonnaista saamaan.
Mitä ihmettä tapahtui? Millä perusteilla karenssin antoivat, eikö siitä voinut valittaa? Tiedän että karenssi alkaa heti päätöksestä ja selvittely kestää kauan mutta voisitko silti saada sen purettua ja korvaukset takautuvasti?
Tämä on taas tätä missä jätetään olennainen sanomatta. Ensinnäkin 6 kk karenssia ei ole olemassakaan. Omatoiminen työtä hakeva kertoo vain nyt asian kuten se meni.
Maailmassa on kyse taloudesta, siksi työttömiä kohdellaan niin törkeästi. Koska raha ja talous on niin tärkeää, katsotaan oikeudeksi aiheuttaa mielenterveysongelmia; se on sen arvoista, sanoo ne, jotka ajattelevat, että talous on hengittämämme hapen kanssa yhtä arvokas asia. Talous on mediassa ylivoimaisesti käsitellyin aihe. Siitä voi päätellä, että myös ihmisten halutaan ajattelevan, että on tärkeintä, millainen on talous. Ihmisten halutaan myös ajattelevan, että raha ei riitä. Miksi raha ei riitä, jos kerran resurssit (raaka-aineet, työvoima, energia) riittävät? Saadaan pilata kokonaisia ihmiselämiä, koska "rahaa ei riitä" kaikille ihmisarvoiseen elämään. Mitä pitäisi ajatella yhteiskunnasta, jossa ihmisten henkinen hyvinvointi ei ole yhtä tärkeä arvo, kuin talous? Ehkäpä ei pitäisi ajatella mitään. Sen sijaan voisi kokea vaikka myötähäpeää tämän yhteiskunnan puolesta.
Miksi ollaan nimenomaan sitä mieltä, että työttömien pitäisi tehdä töitä TUKIENSA eteen? Mikseivät työttömät voisi tehdä palkkatyötä, josta saisi niitä tukia vastaavan summan plus eläkekertymän, cv:hen työkokemusmerkinnän, palkkatyöläisen ansiotulovähennykset veroissa jne. asioita, jotka auttaisivat eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vain oikeasti on parempi että työttömät patistetaan edes johonkin toimintaan korvauksien eteen.
Itse olin monta vuotta työttömänä ja aika nopeastikin kotona makaamisen seurauksena tuli sellainen olo etten edes uskalla tai halua töihin.
Onneksi työkkäri patisti karenssin uhalla työkokeiluun. Sai taas rytmin elämään ja halun tehdä töitä.
Nyt on vakityö, palkka on huono(brutto 1700e) mutta nautin työnteosta.
On ja ei. Hyvää siinä on se, että saa tekemistä. HUonoa taas se, että maksettava kulukorvaus on liian pieni. Sitä olisi nostettava minimissään 100 €:lla /kk. On myös annettava työttömälle enemmän valtaa siihen, että päättää itse minne suostuu menemään työllistämistoimiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työntekijä on aina vakuutettu, olkoonkin työtön. Tai ainakin pitäisi olla.
Työttömyystuki ei todellakaan ole korvaus työttömyydestä vaan väliaikainen yhteiskunnan tuki työttömyyden ajalle, jotta elintaso ei romahtaisi täysin aikana työsuhteiden välissä. Ja työntekijän velvollisuus on hakea töitä ja tehdä kaikkensa, jotta tätä tukea ei tarvisi maksaa enää. Yhteiskunta ei ole mitään velkaa työttömälle, mistä pitäisi muka korvausta maksaa, ja kuten sanoit, työttömän ei tarvitse tehdä mitään korvauksen arvoista.Minä etsin itse töitä, omatoimisesti. Ja mitä siitä seurasi? No 6kk karenssi.
Sinne paloi puskurirahasto elämiseen ja sossuunkin piti mennä, veroja ei ole kyllä tarvinnut parin tonnin ansiosidonnaisesta maksaa muutamaan kuukauteen yhtään, kun vihdoinkin aloin ansiosidonnaista saamaan.
Mitä ihmettä tapahtui? Millä perusteilla karenssin antoivat, eikö siitä voinut valittaa? Tiedän että karenssi alkaa heti päätöksestä ja selvittely kestää kauan mutta voisitko silti saada sen purettua ja korvaukset takautuvasti?
Heidän työtarjouksensa ovat kuulemma sitovia. Parin työnantajan kanssa tekemäni aiesopimukset kuulemma ei. Olisi pitänyt kuulemma olla työsopimus, kyllä minä yritin heille rautalangasta vääntää, että ei urakoitsija voi kirjoittaa työsopimusta kesken urakkaneuvotteluiden.
Mulla on ammattitutkinto ja sain sellaisiakin työtarjouksia, joihin minulla ei ole edes ammatillista pätevyyttä.
Pohjois- Savon TE-keskus kyseessä, joka oli yksi niistä kolmesta, joka oli valittu näihin Sipilän työttömien kuritustoimenpiteisiin. Sote- ja maakuntauudistus.
Minuun kohdistettiin täysin laittomia toimia ja karenssikin oli ilmeisen laiton. En ollut edes pitkäaikaistyötön tai mitenkään muutenkaan hankalasti työllistettävä, itse mä olen ennenkin työpaikkani löytänyt.
Te-keskus nyt vaan päätti täysin mielivaltaisesti rangaista minua oma-aloitteellisuudestani. Vitun kusipäät.
Virkamiespäätöksiä on kuulemma äärimmäisen vaikea kumota, edes oikeudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskorvaus on etuus.
Ja tämä ei ole mikään kommunistinen maa, "yhteiskunnan" velvollisuus ei ole työllistää yhtään ketään.
No sehän on vain sinun mielipiteesi, totta helvetissä on velvollisuus jos ihmiset eivät vapailla markkinoilla työllisty. Johan Suomen perustuslaissakin määrätään julkista valtaa turvaamaan jokaiselle oikeus työhön. Sekin laki vaan näyttää nykyään olevan pelkkää paskapaperia kun meillä on kokoomuspoliitikoita joiden mielestä on ihan ok, että sadat tuhannet suomalaiset nyt vaan eivät tule koskaan työllistymään. Silti heitä pitää potkia päähän joka käänteessä.
Puutaheinää, mutta eihän se ole ihmekään, kun oikeudet ja velvollisuudet menevät täysin sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on taas tätä missä jätetään olennainen sanomatta. Ensinnäkin 6 kk karenssia ei ole olemassakaan. Omatoiminen työtä hakeva kertoo vain nyt asian kuten se meni.
Karenssi + työvelvoitekarenssi 6kk, on lusittu jo kuukausi sitten loppuun ja tuon seurauksena veroprosenttini on 0.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karenssi + työvelvoitekarenssi 6kk, on lusittu jo kuukausi sitten loppuun ja tuon seurauksena veroprosenttini on 0.
Karenssi ja työvelvoite eroavat olennaisesti myös siinä, että karenssi on sidottu aikaan, työvelvoite ei. Karenssi poistuu, kun tietty aika on kulunut, olipa sinä aikana tehnyt mitä tahansa. Työvelvoite taas ei poistu muuten kuin sen suorittamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyystuki ei todellakaan ole korvaus työttömyydestä vaan väliaikainen yhteiskunnan tuki työttömyyden ajalle, jotta elintaso ei romahtaisi täysin aikana työsuhteiden välissä. Ja työntekijän velvollisuus on hakea töitä ja tehdä kaikkensa, jotta tätä tukea ei tarvisi maksaa enää. Yhteiskunta ei ole mitään velkaa työttömälle, mistä pitäisi muka korvausta maksaa, ja kuten sanoit, työttömän ei tarvitse tehdä mitään korvauksen arvoista.No eipä se työtönkään ole mitään velkaa yhteiskunnalle, joka ei kykene häntä työllistämään.
Yhteiskunnan tehtävä ei ole työllistää ihmisiä, ellei eletä kommunistisessa yhteiskuntajärjestelmässä. Ei ihme että työttömiä on niin paljon jos uskomus on se että jonkun muun pitäisi hänelle työ löytää ja järjestää.
Sellaista tukimuotoa kun "työttömyyskorvaus" ei ole olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä ei ole mikään kommunistinen maa, "yhteiskunnan" velvollisuus ei ole työllistää yhtään ketään.
No sehän on vain sinun mielipiteesi, totta helvetissä on velvollisuus jos ihmiset eivät vapailla markkinoilla työllisty. Johan Suomen perustuslaissakin määrätään julkista valtaa turvaamaan jokaiselle oikeus työhön. Sekin laki vaan näyttää nykyään olevan pelkkää paskapaperia kun meillä on kokoomuspoliitikoita joiden mielestä on ihan ok, että sadat tuhannet suomalaiset nyt vaan eivät tule koskaan työllistymään. Silti heitä pitää potkia päähän joka käänteessä.
Perustuslaissa määrätään myös, että on oikeus valita asuinpaikkansa vapaasti.
Jos kuitenkin sinun tapaan tulkittaisi asiat toisin päin tässäkin kohdassa, niin se tarkoittaisi, että sinä olisit velvollinen muuttamaan työn perässä jollekin toiselle paikkakunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monien mielestä, jopa perustuslain kirjoittaneiden ihmisten mielestä yhteiskunnalla on tälläinen velvollisuus.
Yhteiskunta (ainakin demokraattinen) on sopimus jossa kaikki koettavat hyötyä siitä että kuuluvat yhteiskuntaan.
Epädemokraattisissa yhteiskunnissa suurimman hyödyn saavat väkivaltakoneiston ja huijaamisen avulla vallassaolijat. Usein tätä epäkohtaa on korjattu vallankumouksella.
Valitettavasti ihmiset ovat laumaeläimiä joita on uskomattoman helppo manipuloida uskonnoilla, aatteilla ja muulla höpinällä antamaan valtaa ja omaisuutta pienelle ihmisjoukolle.
Tässä sinulle selvitys siitä mitä perustuslaissa työstä sanotaan ja kuinka se virallisesti tulkitaan.
"Julkisen vallan on edistettävä työllisyyttä ja pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus työhön. Tällainen velvoite ei kuitenkaan sido viranomaisia siten, että ne olisivat pakotettuja järjestämään kaikille kansalaisille työtä tai koulutusta. Mainittu velvoite käsitetään enemminkin yleisluonteiseksi tavoitteeksi, johon valtiovalta pyrkii. Käytännössä kansalainen joutuu aina itse ottamaan vastuun tulevaisuudestaan ja työllistymisestään."
Lähde Laki24.fi
Vierailija kirjoitti:
Varmaan monikin on kuullut varsinkin työttömien arvostelijoiden suusta sen, kuinka "työttömien pitää tehdä jotain tukiensa eteen" eli esim. mennä tekemään työttömyyskorvauksella töitä jonnekkin. He sanovat myös että "työttömän palkka on työttömille maksetut etuudet".
Väärin! Työttömyyskorvaus tai muutkaan etuudet eivät ole palkkaa! Työttömyyskorvaus on nimensä mukaisesti korvaus työttömyydestä, ei palkkaa. Palkka on sellainen, jonka työnantaja maksaa työntekijälle. Työnantaja ei maksa työttömälle senttiäkään siitä, että työtön tekee töitä hänen yrityksessään. Työttömälle maksetaan ainoastaan työttömyyskorvaukset yhteiskunnan varoista.
Muistutan myös, että työtön ei ole minkäänlaisessa virallisessa työsuhteessa, kun työtön on ilmaisorjana jossain työkokeilussa/työharjoittelussa/työssäoppimisessa. Tämä tarkoittaa sitä, että työttömälle ei kerry siitä eläkettä eikä vuosilomaa. Työttömästä ei myöskään oteta vakuutuksia eikä työtön ole oikeutettu mm. työterveyshuoltoon.
Eli te, jotka sanotte, että "pitääkö yhteiskunnan varoista kustantaa työttömälle kaikki", niin minä sanon siihen, että pitääkö yhteiskunnan varoista kustantaa työnantajalle työntekijä, kun työnantaja ei halua maksaa palkkaa? Lisäksi pitääkö yhteiskunnan varoista alkaa kustantamaan lomarahat, eläkkeet, vakuutukset ja työterveyshuollotkin, kun työnantaja ei halua niitä maksaa?
Lisäksi näyttää melko vahvasti siltä, että työttömiä ei pohjimmiltaan edes haluta saada töihin, että niitä voidaan käyttää aina uudestaan ja uudestaan ilmaisena työvoimana.
Eivätköhän säännölliset palkkatyöt ala olla jo vähän menneen maailman juttuja. Tarvitaan uudenlaista suhtautumista tulonsiirtoihin, ihmisten elämänarvoihin ja velvollisuuksiin liittyen. Valitettavasti maailma on muuttunut. Paluuta menneeseen ei enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on jätetty niin paljon kertomatta ja liioiteltu että huimaa.
Ja jos osaaminen on kunnossa ja ei asu perähikiällä niin kyllä 6 kuukaudessa jotain työtä pitäisi löytyä, varsinkin jos painetta tulee karenssista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kuitenkin sinun tapaan tulkittaisi asiat toisin päin tässäkin kohdassa, niin se tarkoittaisi, että sinä olisit velvollinen muuttamaan työn perässä jollekin toiselle paikkakunnalle.
Mutta työpaikkaasi et saa valita vapaasti, siitä tulee karenssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heidän työtarjouksensa ovat kuulemma sitovia. Parin työnantajan kanssa tekemäni aiesopimukset kuulemma ei. Olisi pitänyt kuulemma olla työsopimus, kyllä minä yritin heille rautalangasta vääntää, että ei urakoitsija voi kirjoittaa työsopimusta kesken urakkaneuvotteluiden.
Mulla on ammattitutkinto ja sain sellaisiakin työtarjouksia, joihin minulla ei ole edes ammatillista pätevyyttä.
Pohjois- Savon TE-keskus kyseessä, joka oli yksi niistä kolmesta, joka oli valittu näihin Sipilän työttömien kuritustoimenpiteisiin. Sote- ja maakuntauudistus.
Minuun kohdistettiin täysin laittomia toimia ja karenssikin oli ilmeisen laiton. En ollut edes pitkäaikaistyötön tai mitenkään muutenkaan hankalasti työllistettävä, itse mä olen ennenkin työpaikkani löytänyt.
Te-keskus nyt vaan päätti täysin mielivaltaisesti rangaista minua oma-aloitteellisuudestani. Vitun kusipäät.
Virkamiespäätöksiä on kuulemma äärimmäisen vaikea kumota, edes oikeudessa.
Jätit siis hakematta sinulle osoitettua työtarjousta? Kyllä se on oma moka, siihen asti kun nostaa työttömyyskorvausta niin on velvollinen hakemaan noita paikkoja siitä huolimatta että olisi joku työpaikka tulevaisuudessa tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivätköhän säännölliset palkkatyöt ala olla jo vähän menneen maailman juttuja. Tarvitaan uudenlaista suhtautumista tulonsiirtoihin, ihmisten elämänarvoihin ja velvollisuuksiin liittyen. Valitettavasti maailma on muuttunut. Paluuta menneeseen ei enää ole.
Ay-liike omalla toiminnallaan ja tempauksillaan on ainoastaan jouduttanut tätä kehitystä.
Mä tiedän omalta alaltani useampiakin työnantajia, jotka haalivat kaikki mahdolliset ilmaistyöntekijät ja harjoittelijat ilman, että on aikomustakaan palkata ketään myöhemmin. Työkokemusta on kyllä tarjolla, sillä kaikki laitetaan tekemään aivan oikeaa työtä, tosin vähimmällä mahdollisella perehdytyksellä.
Itse yritä pysyä töissä, joista maksetaan palkkaa, ja olen jo monta kertaa saanut huomata, että mun keikkani loppuvat, kun yritykseen saadaan sopiva harjoittelija - joku joka tekee saman ilmaiseksi. Sitten pyydetään mua taas apuun, kun harjoittelija ei osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta työpaikkaasi et saa valita vapaasti, siitä tulee karenssi.
Jos töihin pääsee niin ei kai sitten työttömyystukia saakaan? Vai mitä ihmettä? Mitä väliä karenssilla on jos saa palkkaa?
Työllistymisestä ei varmasti ole ikinä ketään rangaistu.
Oikeus työhön ei ole sama kuin velvollisuus työllistää. Vai onko valtion pakko ottaa kaikki palkkalistoilleen? Yrittäjille pakko palkata työntekijöitä?
Neuvostoliitossahan kaikilla oli työpaikka. Vaikka sitten kadun lakaisua muutaman ruplan kuukausipalkalla. Kunhan sen rahansa eteen jotain teki. Luoja mikä meteli täällä siitä nousisi.