Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyskorvaus tai muutkaan työttömälle maksetut tuet eivät ole palkkaa!

Vierailija
25.11.2017 |

Varmaan monikin on kuullut varsinkin työttömien arvostelijoiden suusta sen, kuinka "työttömien pitää tehdä jotain tukiensa eteen" eli esim. mennä tekemään työttömyyskorvauksella töitä jonnekkin. He sanovat myös että "työttömän palkka on työttömille maksetut etuudet".

Väärin! Työttömyyskorvaus tai muutkaan etuudet eivät ole palkkaa! Työttömyyskorvaus on nimensä mukaisesti korvaus työttömyydestä, ei palkkaa. Palkka on sellainen, jonka työnantaja maksaa työntekijälle. Työnantaja ei maksa työttömälle senttiäkään siitä, että työtön tekee töitä hänen yrityksessään. Työttömälle maksetaan ainoastaan työttömyyskorvaukset yhteiskunnan varoista.

Muistutan myös, että työtön ei ole minkäänlaisessa virallisessa työsuhteessa, kun työtön on ilmaisorjana jossain työkokeilussa/työharjoittelussa/työssäoppimisessa. Tämä tarkoittaa sitä, että työttömälle ei kerry siitä eläkettä eikä vuosilomaa. Työttömästä ei myöskään oteta vakuutuksia eikä työtön ole oikeutettu mm. työterveyshuoltoon.

Eli te, jotka sanotte, että "pitääkö yhteiskunnan varoista kustantaa työttömälle kaikki", niin minä sanon siihen, että pitääkö yhteiskunnan varoista kustantaa työnantajalle työntekijä, kun työnantaja ei halua maksaa palkkaa? Lisäksi pitääkö yhteiskunnan varoista alkaa kustantamaan lomarahat, eläkkeet, vakuutukset ja työterveyshuollotkin, kun työnantaja ei halua niitä maksaa?

Lisäksi näyttää melko vahvasti siltä, että työttömiä ei pohjimmiltaan edes haluta saada töihin, että niitä voidaan käyttää aina uudestaan ja uudestaan ilmaisena työvoimana.

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä työntekijä on aina vakuutettu, olkoonkin työtön. Tai ainakin pitäisi olla.

Työttömyystuki ei todellakaan ole korvaus työttömyydestä vaan väliaikainen yhteiskunnan tuki työttömyyden ajalle, jotta elintaso ei romahtaisi täysin aikana työsuhteiden välissä. Ja työntekijän velvollisuus on hakea töitä ja tehdä kaikkensa, jotta tätä tukea ei tarvisi maksaa enää. Yhteiskunta ei ole mitään velkaa työttömälle, mistä pitäisi muka korvausta maksaa, ja kuten sanoit, työttömän ei tarvitse tehdä mitään korvauksen arvoista.

Olet niin väärässä kuin vain voi olla. Perustuslain 18§ julkisen vallan on pyrittävä takaamaan jokaiselle oikeus työhön. Työttömyyskorvaus on hyvitys siitä, ettei julkinen valta tätä pysty tekemään. Joten kyllä, yhteiskunta on työttömälle velkaa, ensisijaisesti työpaikan ja toissijaisesti työttömyyskorvauksen.

Vierailija
62/74 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vituntekeskushaistakaavittu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä työntekijä on aina vakuutettu, olkoonkin työtön. Tai ainakin pitäisi olla.

Työttömyystuki ei todellakaan ole korvaus työttömyydestä vaan väliaikainen yhteiskunnan tuki työttömyyden ajalle, jotta elintaso ei romahtaisi täysin aikana työsuhteiden välissä. Ja työntekijän velvollisuus on hakea töitä ja tehdä kaikkensa, jotta tätä tukea ei tarvisi maksaa enää. Yhteiskunta ei ole mitään velkaa työttömälle, mistä pitäisi muka korvausta maksaa, ja kuten sanoit, työttömän ei tarvitse tehdä mitään korvauksen arvoista.

Minä etsin itse töitä, omatoimisesti. Ja mitä siitä seurasi? No 6kk karenssi.

Sinne paloi puskurirahasto elämiseen ja sossuunkin piti mennä, veroja ei ole kyllä tarvinnut parin tonnin ansiosidonnaisesta maksaa muutamaan kuukauteen yhtään, kun vihdoinkin aloin ansiosidonnaista saamaan.

Mitä ihmettä tapahtui? Millä perusteilla karenssin antoivat, eikö siitä voinut valittaa? Tiedän että karenssi alkaa heti päätöksestä ja selvittely kestää kauan mutta voisitko silti saada sen purettua ja korvaukset takautuvasti?

Heidän työtarjouksensa ovat kuulemma sitovia. Parin työnantajan kanssa tekemäni aiesopimukset kuulemma ei. Olisi pitänyt kuulemma olla työsopimus, kyllä minä yritin heille rautalangasta vääntää, että ei urakoitsija voi kirjoittaa työsopimusta kesken urakkaneuvotteluiden.

Mulla on ammattitutkinto ja sain sellaisiakin työtarjouksia, joihin minulla ei ole edes ammatillista pätevyyttä.

Pohjois- Savon TE-keskus kyseessä, joka oli yksi niistä kolmesta, joka oli valittu näihin Sipilän työttömien kuritustoimenpiteisiin. Sote- ja maakuntauudistus.

Minuun kohdistettiin täysin laittomia toimia ja karenssikin oli ilmeisen laiton. En ollut edes pitkäaikaistyötön tai mitenkään muutenkaan hankalasti työllistettävä, itse mä olen ennenkin työpaikkani löytänyt.

Te-keskus nyt vaan päätti täysin mielivaltaisesti rangaista minua oma-aloitteellisuudestani. Vitun kusipäät.

Virkamiespäätöksiä on kuulemma äärimmäisen vaikea kumota, edes oikeudessa.

Jätit siis hakematta sinulle osoitettua työtarjousta? Kyllä se on oma moka, siihen asti kun nostaa työttömyyskorvausta niin on velvollinen hakemaan noita paikkoja siitä huolimatta että olisi joku työpaikka tulevaisuudessa tiedossa. 

Ihmisellä on muutakin elämää, kuin olla kyttäämässä joka helvetin päivä työtarjouksia. En ehtinyt vastata työtarjoukseen ajallaan.

Eikä kyse ole edes oikeista työtarjouksista vaan aina jostain "paskaduuneista", jotain alipalkattuja idioottihommia. Oikeita töitä ei työkkäristä saa, orjahommia, josta ei tienaa kuin tessin minimin, jos sitäkään, en mä lähde semmosiin, ei minua voi pakottaa tollaseen typeryyteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinne paloi puskurirahasto elämiseen ja sossuunkin piti mennä, veroja ei ole kyllä tarvinnut parin tonnin ansiosidonnaisesta maksaa muutamaan kuukauteen yhtään, kun vihdoinkin aloin ansiosidonnaista saamaan.

Mitä ihmettä tapahtui? Millä perusteilla karenssin antoivat, eikö siitä voinut valittaa? Tiedän että karenssi alkaa heti päätöksestä ja selvittely kestää kauan mutta voisitko silti saada sen purettua ja korvaukset takautuvasti?

Tämä on taas tätä missä jätetään olennainen sanomatta. Ensinnäkin 6 kk karenssia ei ole olemassakaan. Omatoiminen työtä hakeva kertoo vain nyt asian kuten se meni.

Karenssi + työvelvoitekarenssi 6kk, on lusittu jo kuukausi sitten loppuun ja tuon seurauksena veroprosenttini on 0.

Karenssi ja työvelvoite eroavat olennaisesti myös siinä, että karenssi on sidottu aikaan, työvelvoite ei. Karenssi poistuu, kun tietty aika on kulunut, olipa sinä aikana tehnyt mitä tahansa. Työvelvoite taas ei poistu muuten kuin sen suorittamalla.

Olen tälläkin hetkellä aikuisten päiväkerhossa "toimenpiteessä", että siinä se työvelvoite on töiden loppumisen jälkeen kulunut. Siellä aion jatkaakin kevääseen, sitten lähden pilkille.

Työkkärin kyykytettäväksi en ole tuolta päiväkerhosta lähtemässä, kun alkaa taas se orjatöiden tarjoaminen ja töihin pakottaminen, ei kiitos.

Vierailija
64/74 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on taas tätä missä jätetään olennainen sanomatta. Ensinnäkin 6 kk karenssia ei ole olemassakaan. Omatoiminen työtä hakeva kertoo vain nyt asian kuten se meni.

Karenssi + työvelvoitekarenssi 6kk, on lusittu jo kuukausi sitten loppuun ja tuon seurauksena veroprosenttini on 0.

Karenssi ja työvelvoite eroavat olennaisesti myös siinä, että karenssi on sidottu aikaan, työvelvoite ei. Karenssi poistuu, kun tietty aika on kulunut, olipa sinä aikana tehnyt mitä tahansa. Työvelvoite taas ei poistu muuten kuin sen suorittamalla.

Olen tälläkin hetkellä aikuisten päiväkerhossa "toimenpiteessä", että siinä se työvelvoite on töiden loppumisen jälkeen kulunut. Siellä aion jatkaakin kevääseen, sitten lähden pilkille.

Työkkärin kyykytettäväksi en ole tuolta päiväkerhosta lähtemässä, kun alkaa taas se orjatöiden tarjoaminen ja töihin pakottaminen, ei kiitos.

Sitten menen töihin, kun palkka on ammattitaitoa ja työkokemusta vastaavaa, oppipojan "palkoilla" te ette minua töihin saa.

Vierailija
65/74 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten menen töihin, kun palkka on ammattitaitoa ja työkokemusta vastaavaa, oppipojan "palkoilla" te ette minua töihin saa.

Eikös noilla meriiteillä suorastaan revitä töihin? Vai olisiko sittenkin asenteessa vikaa...

Vierailija
66/74 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyyskorvaus on etuus.

Ja tämä ei ole mikään kommunistinen maa, "yhteiskunnan" velvollisuus ei ole työllistää yhtään ketään.

Monien mielestä, jopa perustuslain kirjoittaneiden ihmisten mielestä yhteiskunnalla on tälläinen velvollisuus.

Yhteiskunta (ainakin demokraattinen) on sopimus jossa kaikki koettavat hyötyä siitä että kuuluvat yhteiskuntaan.

Epädemokraattisissa yhteiskunnissa suurimman hyödyn saavat väkivaltakoneiston ja huijaamisen avulla vallassaolijat. Usein tätä epäkohtaa on korjattu vallankumouksella.

Valitettavasti ihmiset ovat laumaeläimiä joita on uskomattoman helppo manipuloida uskonnoilla, aatteilla ja muulla höpinällä antamaan valtaa ja omaisuutta pienelle ihmisjoukolle.

Tässä sinulle selvitys siitä mitä perustuslaissa työstä sanotaan ja kuinka se virallisesti tulkitaan.

"Julkisen vallan on edistettävä työllisyyttä ja pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus työhön. Tällainen velvoite ei kuitenkaan sido viranomaisia siten, että ne olisivat pakotettuja järjestämään kaikille kansalaisille työtä tai koulutusta. Mainittu velvoite käsitetään enemminkin yleisluonteiseksi tavoitteeksi, johon valtiovalta pyrkii. Käytännössä kansalainen joutuu aina itse ottamaan vastuun tulevaisuudestaan ja työllistymisestään."

Lähde Laki24.fi

Tuo on tulkinta. Kukin voi tulkita sen miten haluaa. Voi käyttää omia aivojaan ja tehdä tulkinnan itse, tai voi jättää ajattelun muille ja ajatella sitten heidän ajatuksiaan, jos itsellä ei ole kykyä ajatteluun.

Ihmisillä on tapana ulkoistaa suuri osa ajatteluaan auktoriteeteille.

Sinun oma tulkinta ei muuta siten miten lakia virallisesti tulkitaan ja näin ollen myös sovelletaan käytäntöön. Jos yhteiskunta on sinulle mielestäsi työpaikan velkaa, voit siitä katkeroitua mutta se ei muuta sitä faktaa että todellisuudessa se ei ole eikä tule ikinä olemaan.

Paljon on sellaisia turhia lakeja ja sellaisia täysin järjenvastaisia lakeja ja tyhmiä lakejakin.

Sellainen laki, mistä ei ole kuin yksilölle haittaa, sellaista vitun lakia ei kyllä tarvitse noudattaa.

Vierailija
67/74 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet niin väärässä kuin vain voi olla. Perustuslain 18§ julkisen vallan on pyrittävä takaamaan jokaiselle oikeus työhön. Työttömyyskorvaus on hyvitys siitä, ettei julkinen valta tätä pysty tekemään. Joten kyllä, yhteiskunta on työttömälle velkaa, ensisijaisesti työpaikan ja toissijaisesti työttömyyskorvauksen.

Itse asiassa sinä olet väärässä. Yhteiskunnan tehtävä ei yhäkään ole järjestää työpaikkaa työttömille. Mutta se tuntuu olevan yleinen harhaluulo työttömien keskuudessa. Ei ihme että työttömiä on niin paljon ja pitkäaikaistyöttömien määrä on kasvanut.

Vierailija
68/74 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on jätetty niin paljon kertomatta ja liioiteltu että huimaa.

Ja jos osaaminen on kunnossa ja ei asu perähikiällä niin kyllä 6 kuukaudessa jotain työtä pitäisi löytyä, varsinkin jos painetta tulee karenssista.

Kyylähän sitä sullekkin jotain töitä pitäisi löytyä, jos satut työttömäksi jäämään. Vaikka käpyjä menet keräilemään metsään, varsinkin jos karenssista tulee painetta siihen..heh heh heh..

Auttaisikohan väkivallan uhka paremmin? Karenssi, taloudellista väkivaltaahan se on..

Mutta että turpaan saannin uhalla, tervemenoa keräilemään käpysiä metsään ja "palkaksi" vittuilu huonosti tehdystä "työstä"..

Huumoria huumoria, idiootti. Kaikenlaisia pellejä sitä onkin.. jotain tee, tee jotain.. hah hah hah

Vierailija
69/74 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa sinä olet väärässä. Yhteiskunnan tehtävä ei yhäkään ole järjestää työpaikkaa työttömille. Mutta se tuntuu olevan yleinen harhaluulo työttömien keskuudessa. Ei ihme että työttömiä on niin paljon ja pitkäaikaistyöttömien määrä on kasvanut.

Turhaan ne sitten hallituksessa sillä asialla päätään vaivaavat. Onhan se selvä homma, että ne pääsevät töihin, jotka osaavat tai joilla on suhteita. Muut saavat jatkaa työnhakua ja työllistyvät, kun sopiva paikka aukeaa. Kuntiakin olisi turha sakottaa pitkäaikaistyöttömistä, heillä ei ole mitään velvollisuutta työllistää ketään.

Vierailija
70/74 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sä kehtaat syylistää työttömiä siitä, että kaikille nyt ei vaan ole töitä. Toivottavasti joudut itse työttömäksi, vitun idiooti!

Syy työttömyyteen on jossain aivan muualla, kuin työttömissä itsessään, oletko sä oikeesti noin saatanan tyhmä?

Vierailija
71/74 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vain oikeasti on parempi että työttömät patistetaan edes johonkin toimintaan korvauksien eteen.

Itse olin monta vuotta työttömänä ja aika nopeastikin kotona makaamisen seurauksena tuli sellainen olo etten edes uskalla tai halua töihin.

Onneksi työkkäri patisti karenssin uhalla työkokeiluun. Sai taas rytmin elämään ja halun tehdä töitä.

Nyt on vakityö, palkka on huono(brutto 1700e) mutta nautin työnteosta.

Puhu vain omasta puolestasi.

Vierailija
72/74 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten työttömiä rangaistaan? Jos ei hoida velvoitteitaan, siitä voi seurata tiettyjä asioita, jotka eivät ole rangaistuksia vaan seuraamuksia velvoitteiden hoitamatta jättämisestä.

Siten että jos ei kolmessa kuukaudessa ole viikkoa töissä/yrittäjänä/osallistu johonkin niin korvausta pienennetään viitisen prosenttia.

Kyllä se rangaistukselta tuntuu. Mistä saa töitä edes tuon verran ja haloo, yrittäjä viikon kolmen kuukauden välein?

Toki voi pilipalijärjestelyihin osallistua jos kunnassa sellaista on järjestää mutta ei se ketään hyödytä, ei edes niitä katkeria jotka huutaa "minun selkänahasta revitään loisten makaaminen" jne.

Moni "loinen" on tehnyt töitä jopa vuosikymmeniä ennen työttömyyttään, maksanut veroja ja ollut kunon kansalainen ja yhtäkkiä on ihan pohjasakkaa jolle ei saisi maksaa mitään ilman "vastikkeellisuutta" joka voi oikeasti olla mielenterveyttä ja itsetuntoa horjuttavaa nöyryytystä ja saada talouden jopa pahemmin kuralle kuin täystyöttömyys. 

Voit tarttua tuohon työhön tai yrittäjyyteen mutta sun oma kolmas vaihtoehto on "osallistu johonkin". Kyllä kolmen kuukauden välein voi johonkin osallistua.

Yrittäjänä viikko voisi olla myös oivallinen vaihtoehto, mutta kuulostaa että se ei suomen byrokratiassa ole käytännössä mahdollista. Mikä olisi sen parempi kuin että työtön käyttää osaamistaan pienimuotoisesti johonkin mikä hyödyttää toista, auttaa vaikka remontissa tai huoltaa autoa.

Hyvin varovainen saa olla sen kanssa että "tekee jotain", jos auttaa naapuria tai remontoi jonkun autoa onkin yhtäkkiä syyllistynyt veronkiertoon ja harmaaseen talouteen ja saattaa olla jopa yrittäjä te:n silmissä ja naps vaan, karenssia pukkaa.

Kyllä tuossa on ajatuksena vain ja ainoastaan tukien pienentäminen säännöllisesti.

Vaikka asia muuksi verhotaan.

Vierailija
73/74 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten työttömiä rangaistaan? Jos ei hoida velvoitteitaan, siitä voi seurata tiettyjä asioita, jotka eivät ole rangaistuksia vaan seuraamuksia velvoitteiden hoitamatta jättämisestä.

Siten että jos ei kolmessa kuukaudessa ole viikkoa töissä/yrittäjänä/osallistu johonkin niin korvausta pienennetään viitisen prosenttia.

Kyllä se rangaistukselta tuntuu. Mistä saa töitä edes tuon verran ja haloo, yrittäjä viikon kolmen kuukauden välein?

Toki voi pilipalijärjestelyihin osallistua jos kunnassa sellaista on järjestää mutta ei se ketään hyödytä, ei edes niitä katkeria jotka huutaa "minun selkänahasta revitään loisten makaaminen" jne.

Moni "loinen" on tehnyt töitä jopa vuosikymmeniä ennen työttömyyttään, maksanut veroja ja ollut kunon kansalainen ja yhtäkkiä on ihan pohjasakkaa jolle ei saisi maksaa mitään ilman "vastikkeellisuutta" joka voi oikeasti olla mielenterveyttä ja itsetuntoa horjuttavaa nöyryytystä ja saada talouden jopa pahemmin kuralle kuin täystyöttömyys. 

Voit tarttua tuohon työhön tai yrittäjyyteen mutta sun oma kolmas vaihtoehto on "osallistu johonkin". Kyllä kolmen kuukauden välein voi johonkin osallistua.

Yrittäjänä viikko voisi olla myös oivallinen vaihtoehto, mutta kuulostaa että se ei suomen byrokratiassa ole käytännössä mahdollista. Mikä olisi sen parempi kuin että työtön käyttää osaamistaan pienimuotoisesti johonkin mikä hyödyttää toista, auttaa vaikka remontissa tai huoltaa autoa.

Voi toki "osallistua johonkin" mutta pointti olikin se että kenenkään tervepäisen itsetuntoa ja elämänhallintaa ei nosta viikon istuminen pajalla värityskirjoja värittämässä/lattian luuttuamisesta ja loppupäivän istuskelusta eikä se todellakaan nosta Suomea yhtään mihinkään.

Ainoa "hyöty" on se että työsskäyvät voivat tuntea tyydytystä ja ylemmyyttä kun "loiset" tekevät jotain.

Ammattitaitoiselle, pitkän työrupeaman tehneelle on nöyryyttävää tulla leimatuksi vajaakuntoiseksi ja joutua pomotettavaksi vain sen takia että ulkopuoliset haluavat korvauksen olevan vastikkeellista.

Jos oikeatsi saisi tehdä jotain hyödyllistä (vieläpä sellaista mikä on itselle mieluisaa) ei monikaan asiasta valittaisi.

Lisäksi on se ikävä ongelma että jos tekee viikon (ei välttämättä putkeen ja päivät voivat vaihdella eri kuukausina) voi se viivästyttää päivärahojen käsittelyä ja se taas aiheuttaa monelle pelkällä kelan rahalla olevalle ongelmia.

Vierailija
74/74 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös noilla meriiteillä suorastaan revitä töihin? Vai olisiko sittenkin asenteessa vikaa...

Asennevika on työnantajissa, vaativaa ja tarkkuutta vaativaa työtä pitäisi tehdä 2-3henkilön edestä 1/4 osa ihmisen palkalla. Ei käy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän