Pitävätkö ihmiset tosiaan sairaanhoitajia ja AMK-insinöörejä samantasoisina koulutukseltaan?
Tuli mieleen kun ystäväporukassa juteltiin miten niin monessa pariskunnassa mies on insinööri ja nainen sairaanhoitaja. Joku sanoi, että voi johtua siitä että ovat samantasoisia koulutukseltaan. Eihän ihmiset oikeasti ajattele noin? Toki voivat teknisesti olla saman tason koulutuksia, mutta onhan se nyt selvää että insinöörin koulutus ja työt ovat paljon haastavampia kuin sairaanhoitajien.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmat on AMK-tutkintoja, mutta onhan insinöörin tutkinto huomattavasti vaativampi kuin sairaanhoitajan. Vähän samahan se on maisteritason tutkinnoissa. Joku DI:n tutkinto on oikeasti vaativa kun taas joku KTM tai humanisti-FM on helppoja tutkintoja.
Olen itse DI ja uskallan väittää sen olevan helpoimpia maisteritason tutkintoja. Ehkä KTM kamppailee samassa sarjassa. Mutta verrattuna vaikka matemaattis-luonnontieteellisiin opintoihin niin DI-opinnot ovat lähinnä leikkiä.
Taas näitä järjettömyyden jättiläisiä. Luonnontieteet ovat passe. Niitä lukee nykyään luuseriporukka.
Vierailija kirjoitti:
On siinä nyt vähän eroa missä se sh on. Leikkurissa, teholla tai ensiavussa onkin vastuullinen työ, mutta sitten taas jossain psykiatrian osastolla jaellaan lääkkeitä ja katotaan potilaiden kanssa telkkaa.
Helpommin sh:ksi pääsee opiskelemaan kun insinööriksi.
Tervetuloa kokeilemaan tänne akuuttipsykiatrian osastolle tätä helppoa työtä👍
Vierailija kirjoitti:
Ovat samanarvoisia koulutuksia.
Työtehtävinä sairaanhoitajan ammatti on vastuullisempi, koska liittyy vakavimmillaan ihmishenkien pelastamiseen.
T. Valtiotieteiden maisteri
Keep talking. Moderni yhteiskunta on anarkiassa jos sähköä ei ole. Kait olet huomioinut lehtiotskikot ensi talven varalta, eikä kyseessä ole kuin parin tunnin hallituista katkoista.
T: sähköinssi (ja DI ja arska)
Vierailija kirjoitti:
Työtehtävinä sairaanhoitajan ammatti on vastuullisempi, koska liittyy vakavimmillaan ihmishenkien pelastamiseen.
Kun suunnittelen esim sillan ja se romahtaa koska laskuvirhe lujuuslaakennoissa olen mitoittanut sen väärin ja tappaa mennessään kaikki sillalla olevat niin kyllä väitän olevani insinöörinä vastuullisemmassa ammatissa.
Toi ingenjöörän duuni kun ei näy missään - mukamas - niin sitä ei mielletä vastuulliseksi.
Oli se ihan sama mitä suunnittelen: mainosvalo katolle, rappuset, robotin työtilan, linjan layout.
Työni on pitää ihmiset terveinä ja turvassa.
Meillä hoitsuopiskelijoilla ja inssiopiskelijoilla oli yhteisiä bileitä, joissa tutustuttiin.. Siitä johtuu pariutumise.
Vissiin vielä nykyäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen insinööri ja puolisoni on sairaanhoitaja. Mielestäni on saman tasoinen koulutus ja työ.
Kyylläpä kyllä..
Kumpikin on AMK tutkintoja niin tietysti ovat samanarvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siinä nyt vähän eroa missä se sh on. Leikkurissa, teholla tai ensiavussa onkin vastuullinen työ, mutta sitten taas jossain psykiatrian osastolla jaellaan lääkkeitä ja katotaan potilaiden kanssa telkkaa.
Helpommin sh:ksi pääsee opiskelemaan kun insinööriksi.Tervetuloa kokeilemaan tänne akuuttipsykiatrian osastolle tätä helppoa työtä👍
Ai sinnekö pääsee töihin ilman koulutusta. No sitten en enää ihmettele ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Valtiotieteiden maisteriKeep talking. Moderni yhteiskunta on anarkiassa jos sähköä ei ole. Kait olet huomioinut lehtiotskikot ensi talven varalta, eikä kyseessä ole kuin parin tunnin hallituista katkoista.
Nopeammin on anarkiassa,jos kaikki hoitsut lopettaa hommat,ja kukaan ei saisi terveyden-ja sairaanhoitoa, veikkaan minä.
Kun kerta haluat lähteä tälle linjalle...
Tässähän ei puhuttu ap:n viestissä työstä, vaan koulutuksesta. Molemmathan on ihan valtioneuvoston vahvistamalla asetuksella tehty amk-koulutukseksi eli ne ovat tosiaan faktisesti ihan SAMANARVOISIA KOULUTUKSIA.
Vierailija kirjoitti:
nainen pariutuu aina ylöspäin. ei samantasoisen kanssa
Älä yleistä. Tiedän useita naisia jotka ovat koulutetumpia kuin miehensä.
Mäkin olen käynyt lukion, mulla on kaksi amistutkintoa ja nyt opiskelen amk:ssa. Mieheni on käynyt kaksivuotisen amiskoulutuksen 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Valtiotieteiden maisteriKeep talking. Moderni yhteiskunta on anarkiassa jos sähköä ei ole. Kait olet huomioinut lehtiotskikot ensi talven varalta, eikä kyseessä ole kuin parin tunnin hallituista katkoista.
Nopeammin on anarkiassa,jos kaikki hoitsut lopettaa hommat,ja kukaan ei saisi terveyden-ja sairaanhoitoa, veikkaan minä.
Kun kerta haluat lähteä tälle linjalle...
Länsimaissa on tehty riskikartoitukset, ja jos sähköt katkeaa koko yhteiskunnasta ennalta-arvaamattomasti, koko yhteiskunta menee kaaokseen.
Niin, hoitsut voivat toki mennä laittomaan lakkoon, mutta siitä seuraa juridisia sanktioita. Lakolla uhkailu ylipäänsä on lapsellista touhua, ja lakot pitäisikin kieltään kokonaan. Ne eivät kuulu nyky-yhteiskuntaan ollenkaan. Suomen on täynnä kaappikommareita, jotka ovat aina valmiita menemään lakkoon hyvin asian puolesta. Ja se hyvä asia on raha, sitä pitää aina saada enemmän. Psykologi kutsuisi varmaankin tätä ahneudeksi vain, eikä miksikään muuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
verenpaineen mittaaminen onnistuu insinööreiltä keskimäärin yhtä hyvin kuin sairaanhoitajilta
Niin, jonkunhan on vain pitänyt keksiä verenpainemittari. Ketähän sen muuten keksi?
et ainakaan sinä naisvihoissasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen insinööri ja puolisoni on sairaanhoitaja. Mielestäni on saman tasoinen koulutus ja työ.
Eikä ole. Insinöörikoulutus on vaativampi, koska siellä joutuu lukemaan korkeampaa matematiikkaa ja yliopistofysiikkaa. Sitä paitsi, on aivan järjetöntä kielenkäyttöä Suomessa, että DI on usein vain insinööri naisten puhekielessä. DI ei ole insinööri.
Tuo kirjottaja oli insinööri, ei di. Opettele lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmat on AMK-tutkintoja, mutta onhan insinöörin tutkinto huomattavasti vaativampi kuin sairaanhoitajan. Vähän samahan se on maisteritason tutkinnoissa. Joku DI:n tutkinto on oikeasti vaativa kun taas joku KTM tai humanisti-FM on helppoja tutkintoja.
Olen itse DI ja uskallan väittää sen olevan helpoimpia maisteritason tutkintoja. Ehkä KTM kamppailee samassa sarjassa. Mutta verrattuna vaikka matemaattis-luonnontieteellisiin opintoihin niin DI-opinnot ovat lähinnä leikkiä.
Taas näitä järjettömyyden jättiläisiä. Luonnontieteet ovat passe. Niitä lukee nykyään luuseriporukka.
Hait siis lukemaan, muttet päässyt? Vai pääsit lukemaan, etkä pärjännyt? Sori, se kertoo vaan susta.
Vierailija kirjoitti:
Hoitsun työ on haalarihommaa, vastuu rajoittuu annettujen ohjeiden noudattamiseen.
Se, että insinöörit usein pariutuu hoitsujen kanssa johtuu siitä, että hoitsut ovat niin hyviä sängyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harva inssi on vastuussa sähköistä. Sähkö toki on ehdottoman tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Valtiotieteiden maisteriKun suunnittelen esim sillan ja se romahtaa koska laskuvirhe lujuuslaakennoissa olen mitoittanut sen väärin ja tappaa mennessään kaikki sillalla olevat niin kyllä väitän olevani insinöörinä vastuullisemmassa ammatissa.
Toi ingenjöörän duuni kun ei näy missään - mukamas - niin sitä ei mielletä vastuulliseksi.
Oli se ihan sama mitä suunnittelen: mainosvalo katolle, rappuset, robotin työtilan, linjan layout.
Työni on pitää ihmiset terveinä ja turvassa.
No suuri osa insseistä suunittelee jotain kattolistoja ja muita perusjuttuja.
Kunnia tietenkin niille uraauurtaville ja vastuullisissa töissä oleville.
Vierailija kirjoitti:
Kauanko hoitsulla kestää opettaa insinöörille hommansa? Kauanko insinöörillä kestää opettaa hoitsulle omat hommansa? Niinpä.
Kauanko kestää, että sun idioottimaiset viestit poistuu?
Tiedoksi sairaanhoitajan työ ei ole ole sitä että tehdään mitä lääkäri käskee, luuletko tosiaan että lääkäreitä riittä joka ikisen potilaan hoitoa ja sen vaikuttavuutta seuraamaan sairaaloissa, hoivilla, palveluasumisen yksiköissä ja terveyskeskuksissa.