Sinä intin välttänyt mies: minkä syyn takia jätit armeijan suorittamatta?
Minäpä aloitan:
- Tarve teini-iässä kapinoida asevelvollisuutta vastaan, koska se tuntui valtion velvoittamalta orjatyöltä. Ruksasin kyselylomakkeeseen vähän kaikenlaista ei-todellistakin vaivaa, ja tämä johti kahden vuoden lykkäykseen.
- Ahdistuneisuus
- Aloittaessani asepalveluksen suorittamisen 20-vuotiaana, koin jo olevani liian vanha siihen hommaan. Niinpä hakeuduin mahdollisimman pian varusmiessairaalaan hakemaan uudelleen lykkäystä/vapautuksen
- Kaikenlaisen yksityisyyden puuttuminen armeijasta. Olisin seonnut, mikäli minun olisi pitänyt olla 6 kk tai peräti 1 vuosi 24/7 samoissa tiloissa muiden ihmisten seurassa.
- Univaikeudet
- Järjettömät käskyt, tarpeeton auktoriteettivallan näyttäminen ja käyttäminen, alikersanttien antamat keskenään ristiriitaiset käskyt, liiallinen nipottaminen ja huutaminen joka pikkuasiasta, liiallinen ja jatkuva kiire
- Ei yksinkertaisesti kiinnostanut leikkiä sotaa
- En kertakaikkiaan viihdy yhtään vähämielisten 18-19v jannujen keskellä
- Olisin menettänyt paksun ja hyvänlaatuisen tukkani, mikäli olisin jäänyt pidemmäksi ajaksi. Itseasiassa kävin muutamaa päivää ennen intin alkamista leikkauttamassa itselleni hiusmallin, jossa yksikään hius ei mennyt korvan tai kauluksen päälle, mutta silti velvoitettiin ajamaan täysklaniksi
- Heikosti toimiva byrokratia. Yksittäisten ihmisten liiallinen vapaus toimia vittumaisesti.
Kommentit (72)
Jos näen joskus väkivallan ja tappamisen ainoana ratkaisukeinona, pidätän oikeuden määritellä tilanteen itse. Toisin sanoen en suostu tekemään sitä vain toisen käskystä, koska olen vannonut sotilasvalan.
Miksi kukaan edes menee armeijaan?
Oli parempaa tekemistä. C paperit sai hyvin vähällä vaivalla ja totuuden värittämisellä. Ei ole koskaan kyselty, eikä mitenkään ole c paperit olleet esteenä.
Enpä äkkiseltään tunne yhtään lusmua.
Ymmärrän ja hyväksyn täysin, mikäli sairauden/vamman takia ei voi käydä armeijaa, mutta enpä oikein
jaksa hyväksyä tekosyitä.
Ei ole mukava herätä aikaisin tai joku aina komentelee ovat aika lapsellisia tekosyitä luistella.
Lumihiutaleita.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ja hyväksyn täysin, mikäli sairauden/vamman takia ei voi käydä armeijaa, mutta enpä oikein
Ei ole mukava herätä aikaisin tai joku aina komentelee ovat aika lapsellisia tekosyitä luistella.
Lumihiutaleita.
Oletatko yksittäisellä mielipiteelläsi olevan kovinkin paljon painoarvoa? Mieluummin olen lumihiutale kuin sopuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lumihiutaleita.
Oletatko yksittäisellä mielipiteelläsi olevan kovinkin paljon painoarvoa? Mieluummin olen lumihiutale kuin sopuli.
Mielipiteelläni on painoarvoa yhtä paljon kuin omallasikin, miten muutenkaan?
Mielelläsi oletkin varmaan selkäni takana jos vihulainen innostuisi hyökkäämään.
Siksi että siitä ei makseta mitään.
En ole koskaan ollut lainkaan isänmaallinen henkilö enkä tosin nykyisin edes asu Suomessa.
Menin inttiin 105 kiloisena huonokuntoisena läskinä, jouduin jalkaväkeen ja laihduin 25 kiloa. Armoa tai myötätuntoa ei tarjoiltu, pelkkää hikeä ja kyyneleitä.
Olin ällistynyt kun kuulin että nykyään noilla spekseillä saa vapautuksen. Miksi ihmeessä? Vaikka armeijan alku oli raskas, ei keskeyttäminen tullut mieleenkään. Jotkut jutut on vaan vedettävä läpi vaikka vähän ikävältä tuntuisi. Ihmettelen kutsuntalääkäreitä. Nykyään kun on kaikki kevennetyt alokasajat yms. Outoa.
Vierailija kirjoitti:
Oli parempaa tekemistä. C paperit sai hyvin vähällä vaivalla ja totuuden värittämisellä. Ei ole koskaan kyselty, eikä mitenkään ole c paperit olleet esteenä.
Kertoohan se sinun oikeasta luonteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoohan se sinun oikeasta luonteesta.
Lammas sanoo Bää bää. Moraalinvartijat suksikoon suolle
Sain vapautuksen peräpukamien vuoksi. Sanoin että ne on niin kipeät ja vuotaa verta. Leiri olosuhteissa oleminen on täysin mahdotonta. Perinpohjaisen ja kivuliaan tunnustelun jälkeen lääkäri kirjoitti vapautuksen.