Sinä intin välttänyt mies: minkä syyn takia jätit armeijan suorittamatta?
Minäpä aloitan:
- Tarve teini-iässä kapinoida asevelvollisuutta vastaan, koska se tuntui valtion velvoittamalta orjatyöltä. Ruksasin kyselylomakkeeseen vähän kaikenlaista ei-todellistakin vaivaa, ja tämä johti kahden vuoden lykkäykseen.
- Ahdistuneisuus
- Aloittaessani asepalveluksen suorittamisen 20-vuotiaana, koin jo olevani liian vanha siihen hommaan. Niinpä hakeuduin mahdollisimman pian varusmiessairaalaan hakemaan uudelleen lykkäystä/vapautuksen
- Kaikenlaisen yksityisyyden puuttuminen armeijasta. Olisin seonnut, mikäli minun olisi pitänyt olla 6 kk tai peräti 1 vuosi 24/7 samoissa tiloissa muiden ihmisten seurassa.
- Univaikeudet
- Järjettömät käskyt, tarpeeton auktoriteettivallan näyttäminen ja käyttäminen, alikersanttien antamat keskenään ristiriitaiset käskyt, liiallinen nipottaminen ja huutaminen joka pikkuasiasta, liiallinen ja jatkuva kiire
- Ei yksinkertaisesti kiinnostanut leikkiä sotaa
- En kertakaikkiaan viihdy yhtään vähämielisten 18-19v jannujen keskellä
- Olisin menettänyt paksun ja hyvänlaatuisen tukkani, mikäli olisin jäänyt pidemmäksi ajaksi. Itseasiassa kävin muutamaa päivää ennen intin alkamista leikkauttamassa itselleni hiusmallin, jossa yksikään hius ei mennyt korvan tai kauluksen päälle, mutta silti velvoitettiin ajamaan täysklaniksi
- Heikosti toimiva byrokratia. Yksittäisten ihmisten liiallinen vapaus toimia vittumaisesti.
Kommentit (72)
Rehellisesti? Ei huvittanut. En ole väkivaltainen, en halua saada koulutusta tappaa ihmisiä. En myöskään halunnut tuhlata vuotta elämästä, jonka voisin tehdä jotain järkevämpää. En myöskään ole motivoitunut puolustamaan tällaista maata, joksi tämä on viimeisen kymmenen vuoden aikana muuttunut. Saavat viherkomukat keskenään organisoida puolustuksen näiden nappisilmiensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olisin halunnut inttin, mut on lättäjalat niin eivät huolineet.
Hopeakettu
Karrankin Hopeaketulle yläpeukkuja. Sekin johtuu kai siitä, että Hopeaketulla on lättäjalat, jolloin yläpeukuttajat saavat siita nautintoa, jolloin "vastenmieliselle" Hopeaketullekin on helppo yläpeukuttaa :)
En ole kovin hyvä itseäni huomattavasti vähä-älyisempien auktoriteettien kanssa. Ex-Pomoa ärsytin niin, että näki hänen haluavan tirvaista lättyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalla on selkeästi ongelmia elämänhallinnassa. Toki itse olen jo lähempänä hautuumaata kuin synnytyssairaalaa, mutta ei käynyt mielessäkään lusmuta varusmiespalveluksesta aikoinaan.
Siellä yksi tosimies huutelee. "Vaan lusmut, heikot ja hintit jättää armeijan välistä." Öyh. Armeija ei ole mikään miehisyyden mitta.
Ja miehisyyden mitta on maanpetturuus ja yleinen epäluotettavuus?
Maansa ja ihmisten eteen voi tehdä paljon muutakin kuin käydä armeija. Ihmisillä on katsos syitä tälle "maanpetturuudelle ja epäluotettavuudelle" kuten esim. oma terveys joka rajoittaa. Se, ettei ole käynyt armeijaa, ei automaattisesti tarkoita että olet laiska, saamaton ja epäluotettava maanpetturi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalla on selkeästi ongelmia elämänhallinnassa. Toki itse olen jo lähempänä hautuumaata kuin synnytyssairaalaa, mutta ei käynyt mielessäkään lusmuta varusmiespalveluksesta aikoinaan.
Siellä yksi tosimies huutelee. "Vaan lusmut, heikot ja hintit jättää armeijan välistä." Öyh. Armeija ei ole mikään miehisyyden mitta.
Mitäs maanpetturuutta se nyt on jos ei ole suorittanut armeijaa? Minut on ainakin vapautettu rauhan ajaksi.
Mikä tekee minusta epäluotettavan ja millä perusteella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maansa ja ihmisten eteen voi tehdä paljon muutakin kuin käydä armeija. Ihmisillä on katsos syitä tälle "maanpetturuudelle ja epäluotettavuudelle" kuten esim. oma terveys joka rajoittaa. Se, ettei ole käynyt armeijaa, ei automaattisesti tarkoita että olet laiska, saamaton ja epäluotettava maanpetturi.
Kyllä muutakin kuuluu tehdä, mutta armeija ei estä niitä. Terveydellinen syy on eri asia, kuin se ettei kiinnosta. Jos armeijan jättää välistä, koska ei kiinnosta niin kyllä se kertoo ihmisestä juuri laiskana, samattomana ja epäluotettavana maanpetturina.
Sivarissa oli paremmat edut. Maksettiin yksiö kalliosta, seutulippu, ruoat, täys terveydenhuolto Diacorissa ja korotettu päiväraha koska iltaruuat sai ravintolasta mukaan ja joutui itse lämmittämään. Työaika säännöllinen 7.5h päivässä.
Ja tämä tarina on tosi.
Jos intin käy, niin kuuluu maailman mittapuulla varsin pieneen vähemmistöön. Esimerkiksi länsimaista Suomi on ainut, jolla on yleinen asevelvollisuus käytössä. Tässä siis jo yksi syy lisää olla käymättä.
Kävin alokasajan loppuun ja sitten riitti. Mielestäni se oli ihan tarpeeksi pitkä aika minun osaltani mitä haluan antaa sota-asioille elämässäni. Saisi ihmiskunta lopettaa tämän sotahulluuden ja heittää aseet pois.
Tajusin että se on minun oma asiani jos en tahdo olla armeijassa enää. Ei yhteiskunnan eikä kenenkään muun asia. Olen urheilullinen ja pärjäsin kaikissa hyvin. Ainoa että oma mieli ei nähnyt mitään hyvää armeijassa, johtuen siitä että en suostuisi tappamaan ikinä ketään toista ihmistä. joten jäin palaamatta lomilta ja neljäntenä päivänä menin Tilkkaan ja sain lykkäystä armeijasta. Seuraavan kerran kun menin niin sotilaslääkäri kysyi onko mitään muuttunut ja sanoin ei ole. Sitten sain vapautuksen.
Sivarit ja aseistakieltäytyjät ovat paskahousuja. Terveydellisistä syistä vapautuvat ovat asia erikseen.
res.ltn
Vierailija kirjoitti:
Sivarit ja aseistakieltäytyjät ovat paskahousuja. Terveydellisistä syistä vapautuvat ovat asia erikseen.
res.ltn
Aika hyvin on armeijan kouhotus sinuun ainakin purrut.
Hyvin alkaneet opiskelut, kiinnostava, uusi työpaikka, mukava asunto ja elämä muutenkin mallillaan. Laskin, että armeijan käyminen olisi tullut menetettyjen ansioiden näkökulmasta liian kalliiksi. Siispä hommasin vapautuksen.
Koska asevelvollisuus koskee vain miehiä, koen samalla tehneeni moraalisesti oikean ratkaisun. Jos riittävän moni mies ikäluokasta järkeilisi samoin kuin minä, loppuisi orjatyö siihen.
Armeijan käyneenä pitää sen verran kommentoida että antaa perustaitoja mutta saman koulutuksen pystyisi opettamaan kuukausia lyhyemmällä tiiviimmällä koulutuksella.
Ampumakilpailu oli ihan mukava vaihtelu siihen arkeen ja pääsi muita vastaan kilpailemaan.
Joen kirjoitti:
Armeijan käyneenä pitää sen verran kommentoida että antaa perustaitoja mutta saman koulutuksen pystyisi opettamaan kuukausia lyhyemmällä tiiviimmällä koulutuksella.
Ampumakilpailu oli ihan mukava vaihtelu siihen arkeen ja pääsi muita vastaan kilpailemaan.
Armeijan käymisen perusteella luulet olevasi sotilaskoulutuksen asiantuntija? Itse päinvastoin väittäisin ettei se parin kuukauden joukkokoulutuskausi riitä mihinkään, vielä kun kertausharjoituksiinkaan ei näytä olevan varaa.
Kyllä kuukausia lyhyemmällä ajalla. Olen vielä sen kannalla että jos halutaan oikeasti kunnollisia valmiita sotilaita tai joukko joilla "työkyky" kunnossa toimia niin on "aikuisia" elämää jo nähneitä miehiä koulutettava joilla vielä kiinnostusta.
Vierailija kirjoitti:
Hopeakettu
Lätttäjalat? Eiväthän ne kauniit ole, mutta ainakin meidän isäntä on reservin vänrikki. Ja jalat on niin latuskat, ettei holvia ole missään kohdassa. Tukipohjallisia toki käyttää, mutta armeija meni mallikkaasti. Eli ei kai ne lättäjalat pelkästää.
Tulipahan armeija aikanaan käytyä, mutta jos siinä iässä nyt olisin ja kaiken sen siitä ja sen suorittamisesta tietäisin kuin nyt tiedän , niin tuskinpa menisin.
Ei siis mitään hyötyä koko lsitoksesta ollut ja ihan hukkaan meni siellä aika.
Vierailija kirjoitti:
Hopeakettu
No ei siitä kyllä mitään vapautusta saisi,b-miehenä palvelisit ja saisit ehkä jotai marssivapautuksia korkeintaan, mutta nainen kun tietenkin oikeasti olet,niin ethän sinä sitä tiedä.
Sokeuden. En ollut paikalla edes kutsunnoissa, kun eihän siinä olisi ollut mitään järkeä.