Miksi jäät tuijottamaan vierasta ihmistä?
Miksi jäät tuijottamaan vierasta ihmistä julkisilla paikoilla? Hävettääkö sinua jos jäät kiinni tuijottamisesta? Miltä sinusta tuntuisi jos sinua tuijotettaisiin samalla tavalla?
Yhtenä esimerkkinä kerron kaupan hevi-osaston vakiotuijottajista. Monilla jää liikesarja kesken ja pussi toiseen käteen ja pakattava hevi toiseen käteen kun pitää alkaa tuijottamaan osastolle tullutta siistiä ja hajutonta ihmistä. Miksi?
Kommentit (66)
Kaupan kassajonossa joku perässäni oleva tyttö tuijotti. Huomasin sivusilmällä ensin ja kun katoin takasin, niin heti käänsi päänsä pois. Tekee oikeasti mieli kysyä että mitä tuijotat?
Jään helposti tuijottamaan, jos henkilö on erittäin kaunis tai poikkeuksellisen ruma.
Metroissa ja busseissa voisi olla penkit yhdensuuntaisesti, huomioisivat näin että myös sosiaalisten tilanteiden pelko ei olisi esteenä matkustamiselle.
Minä tuijotan kun huomaan toisen katsovan minua. Luulen, että hän on jostain tuttu ja en tunnista häntä. Ajatteln jos siirrän katseeni, niin olen epäkohtelias, kun toinen kuitenkin vähän väliä katsoo minua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jäät tuijottamaan vierasta ihmistä julkisilla paikoilla? Hävettääkö sinua jos jäät kiinni tuijottamisesta? Miltä sinusta tuntuisi jos sinua tuijotettaisiin samalla tavalla?
Yhtenä esimerkkinä kerron kaupan hevi-osaston vakiotuijottajista. Monilla jää liikesarja kesken ja pussi toiseen käteen ja pakattava hevi toiseen käteen kun pitää alkaa tuijottamaan osastolle tullutta siistiä ja hajutonta ihmistä. Miksi?
Me tuijotamme aina kun paikalle saapuu joku, joka ei ole yksi Meistä.
Ap siis huomaa tuijottelijat.
Tuijotat tuijottelijoita? Miksi?
Osa ihmisistä vaan on ilkeitä ja narsistisia, luultavasti nauttivat siitä kun saavat tuijotuksellaan aikaan toiselle epämukavan olon. Tämän olen itse huomannut, mutta joskus jään kyllä tuijottamaan takaisin tällaista tyyppiä enkä anna tälle vallantunteesta johtuvaa riemua.
Koen tuijotuksen häiritseväksi. En tarkoita mitään ohimeneviä nopeita vilkaisuja, joita kaikki toisiin tekee, enkä ystävällisiä katseita, vaan sellaista pitkäkestoista ilmeetöntä tapittamista. Yleensä se tuijottaja on paikallaan, katsoo minua suoraan silmiin ja saattaa vielä kääntää päätään minun liikkeideni mukaan.
Tuijotuksen huomaan siis siitä, että aina kun katson uudestaan (tarkistaakseni onko kyse tuijotuksesta vai sattumalta osuneesta katseesta) siihen ihmiseen päin, niin se täsmälleen sama tuijotus on päällä. Ei siis tarvitse olla itsekin samanlainen tapittaja huomatakseen tuijotuksen, niin kuin olen joskus kuullut AV:llä vihjailtavan. Olisi todella epätodennäköistä, että kumpikaan ei tuijota vaan vain vilkuilee tuijottaako toinen, ja katseet osuisi toiseen aina sattumalta juuri yhtä aikaa niin että jatkuva tuijotus olisi muka vain illuusio.
Olen mielestäni ruma, joten tuijotus tuntuu epämiellyttävältä ja tuomitsevalta, sellaiselta: "Mikä hitto toi on?"
Tänään taisin jäädä vähän turhan pitkäksi aikaa katsomaan kun eräällä vaalealla nuorella naisella oli niin tavattoman kauniit ja suuret siniset silmät.
Minä olen näitä tuijottelijoita. Monta eri syytä:
- kaunis ihminen
- tyylikäs ihminen (mietin mistähän vaatteet on hankittu ja yritän painaa tyylin mieleeni)
- kivasti leikattu tukka
- erikoinen piirre ulkonäössä
- vaikutusvaltaisen näköinen
- köyhä
- poikkeava piirre ulkonäössä
- pariskunnan kysessä ollessa yritän pohtia suhteen laatua (aviopari, tuttavia, uusi/vanha suhde jne)
jne, jne...
Ihmiset ovat mielenkiitoisia.
Vierailija kirjoitti:
- kaunis ihminen
- tyylikäs ihminen (mietin mistähän vaatteet on hankittu ja yritän painaa tyylin mieleeni)
- kivasti leikattu tukka
- köyhä
- pariskunnan kysessä ollessa yritän pohtia suhteen laatua (aviopari, tuttavia, uusi/vanha suhde jne)
jne, jne...
Oletpa epäkohtelias ja itsekäs. Toki saat mielessäsi rakennella vaikka mitä ajatusrakennelmia kanssaihmisistäsi, mutta se ei silti oikeuta muiden pitkäaikaiseen toljotukseen ilman heidän lupaansa. Myös muilla on oikeus omaan tilaan ja rauhaan, eikä heidän tarvitse sietää käytöstäsi vain koska haluat leikkiä kotipsykologia tai muotikriitikkoa päässäsi.
En koskaan jää tuijottamaan. Joskus saatan vilkaista kahdesti, ja yleensä jos kyseessä on erittäin kaunis nainen/komea mies. Tuijota en koskaan, vihaan kyylääviä ihmisiä itse yli kaiken.
Irvistäkää niille seuraavan kerran. Kiusaantuvat!
Varsinkin nuoret ihmiset käyttävät uskomattoman paljon aikaansa ulkonäkönsä tuunaamiseen. Minusta on vain kohteliasta katsoa näitä oman elämänsä Kimkardashianeja, ettei työ ole ollut aivan turhaa.
Vierailija kirjoitti:
- kaunis ihminen
- kivasti leikattu tukka
- köyhä
jne, jne...
On ihmiset minustakin mielenkiintoisia, mutta en silti tuijota heitä epäkohteliaasti. Bussin ikkunasta on kiva katsella ihmisiä huomaamattomasti, mutta jos joku huomaa katseeni, niin on on asiatonta jatkaa kyyläämistä ja saada toinen itsetietoiseksi, ehkä ihmettelemään, onko hänen naamassaan jotain likaa tai muuta "vikaa".
Flirttailut ym. ystävälliset tai läheiset insidekatseet asia erikseen. Ei voi olettaa, että tuntematon suhtautuu ilmeettömään kyyläämiseen automaattisesti hyväntahtoisena uteliaisuutena.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen ihminen kiinnittää huomion, jolla vaihtelee paino joka kerta kun hänet näkee. Sitä on vaikea ymmärtää ja sitä kyllä vähän tuijottaa. Samoin ihminen, joka on tälläytynyt, mutta näyttää siksi aivan hirveältä.
Kuinka voit tietää tuntemattoman ihmisen painonvaihtelut?
Nykyään näkee niin monenlaista laittautumista ettei mustien instakulmien jälkeen hätkähdytä enää mikään. Suomessakin musta huulipuna oli muotia jo 1980-luvulla. Itsekin käytin mustikansinistä eikä kukaan tuijottanut.
Vierailija kirjoitti:
Ap siis huomaa tuijottelijat.
Tuijotat tuijottelijoita? Miksi?
Tuijottaminen on agressiivista käytöstä. Esim. siksi vieraita koiria ei kannata alkaa tuijottelemaan koska koira kokee tollottajan haastavan koiraa tappeluun. Eläinhän se ihminenkin on. Siksi huomaa tollottajat jo automaattisesti ympäristössään koska haluaa mieluiten mukavuudenhaluisena elukkana liikkua turvallisissa paikoissa jollei ole lajista poikkeava adrenaliininarkkari.
Saatan olla mietteissäni enkä tajua tuijottavani.
Vierailija kirjoitti:
Osa ihmisistä vaan on ilkeitä ja narsistisia, luultavasti nauttivat siitä kun saavat tuijotuksellaan aikaan toiselle epämukavan olon. Tämän olen itse huomannut, mutta joskus jään kyllä tuijottamaan takaisin tällaista tyyppiä enkä anna tälle vallantunteesta johtuvaa riemua.
Näitä pitäisi kohdella siten, että pysähtyy ja tapittaa takaisin kunnes toinen älyää kääntää katseensa pois.
Yleensä lievästi ylipainoinen tai sitten läski. Mietin mielessäni mikähän tuonkin ihmiset on ajanut kyseiseen tilaan.