Mitä luokkasi hikipingosta tuli isona?
Kovistyttökeskustelun innoittamana.
Minä aloitan:
toinen (poika) joutui parikymppisenä huumerikoksesta vankilaan, ja toinen (tyttö) lähti miehen perässä ulkomaille yläasteen jälkeen, sai teini-iässä 2 lasta ja ilmeisesti on vieläkin kotiäitinä vaikka lapset on jo teinejä.
Kommentit (322)
Vierailija kirjoitti:
Yläasteella luokkamme paras oppilas oli sosiaalisesti taitamaton, ylimielinen ja hänellä ei ollut ystäviä. Tavallaan kävi sääliksi,hän oli tosi lahjakas mutta tosi yksinäinen. Suhtautui muihin nuivasti ja ilkeästi, koki olevansa parempi. Yläasteelta asti oli selvää, että lääkikseen tähtää. Hänestä tulikin lääketieteen tohtori, toimii ylilääkärinä.
En tiedä onko aikuistuminen tuonut empatiaa, sosiaalisia taitoja ja kykyä hädässä olevien ja sairaiden ihmisten kohtaamiseen, mitä tossa ammatissa totisesti tarvitaan. Toivottavasti ei ole kohdellut potilaitaan ja kollegoitaan yhtä ylemmyydentuntoisesti kuin luokkatovereita.
Lääkärikunnassa on valtavan paljon juuri kuvailemiasi tyyppejä: Todella älykkäitä ja lahjakkaita ja usein loistavat juuri matematiikassa, fysiikassa, kemiassa ja biologiassa, mutta sosiaalisilta taidoiltaan ja tunnetaidoiltaan aivan toivottomia ja keskenkasvuisia. Epäilen, että monella on taustallaan jotain autismin kirjoon kuuluvaa oiretta, jos ruvettaisiin tutkimaan.
Hyvä puoli on se, että lääkäreitä työskentelee tosi paljon myös hallinnossa, tutkimuksessa jne ja usein nämä sosiaalisesti rajoittuneet sinne hakeutuvatkin. Esimerkiksi ylilääkäri ei juurikaan ole potilaiden kanssa tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Pinko ilmoittautuu. Minusta tuli syrjäytynyt, masentunut alkoholisti, joka ei kyennyt pitämään työpaikkaa puoltakaan vuotta.
Muutos meneillään, mutta hidasta on eikä hyvältä näytä.
Täällä toinen pinko. Minusta tuli KTM, nykyisin oman alan asiantuntijatöistä hoitovapaalla, mutta kaikkeen tähän oli pitkä ja kivinen tie. Ensimmäiset vuodet yliopistossa meni ryypätessä. Yliopistolle en juuri uskaltautunut tai puhumattakaan ulos, ainakaan selvinpäin. Lopulta ymmärsin että lääkitsen alkoholilla vain ahdistusta sekä sosiaalisten tilanteiden pelkoa.
Kiitos YTHS:n, vuosien terapian sekä lääkityksen niin valmistuin lopulta kahdeksan vuoden jälkeen. Nykyään yhteiskuntakelpoinen, äiti ja normaali veronmaksaja. Ulospäin näytän varmasti varsin menestyneeltä, mutta olen kuitenkin nähnyt ja kokenut myös kolikon toisen puolen. En muistele lämmöllä niitä aikoja kuin vain makasin sängyssä pimeässä sotkuisessa asunnossa. Hyvä jos uskaltauduin pihalle roskia viemään sekä se kun ainoa onnen hetki tuntui olevan se, kun pääsi bileisiin ryyppäämään. Onnekas olen kun olen päässyt nousemaan ylös noista ajoista.
Muutos voi olla hidasta mutta se on täysin mahdollista. Kaikkea hyvää sinulle. :)
Meidän luokalla oli neljä ja niistä tuli:
Lääketieteen tohtori
Psykologian tohtori
Diplomi-insinööri
Sirkustaiteilija
Yksi on DI johtavassa asemassa, toinen tohtori asiantuntijatehtävissä Lontoossa ja kolmas EU-virassa keski-Euroopassa.
Pari on virkamiehenä ministeriöissä (valtionvarain-/oikeus_), näistä toinen kärsi jossain vaiheessa pahasta työuupumuksesta. Pari on lääkärinä, toinen taitaa olla ihan terkkalääkäri, toinen on pitkälle erikoistunut kirurgi. Minä olen yliopistouralla. Yksi oli lakiasiantoimistossa, mutta on sittemmin siirtynyt ihan toiselle alalle, jonkinlainen luontaishoitolayrittäjä, tavallaan. Meillä pitkän matikan luokalla oli kyllä kaikki jonkinasteisia pinkoja, eli oikeammin lahjakkaita ja motivoituneita. Myös iso osa kasin ja noin M:n papereiden opiskelijoista on korkeastikoulutettuja, vielä silloin yliopistojen ovet olivat auki tuonne kasiin ja M:ään saakka.
Kaunis, kropastaan huolta pitävä nuori nainen, joka tekee täyspäiväisesti töitä kaupan alalla ja hakee kolmatta kertaa lääkikseen. Ikäväkseni täytyy todeta, että elämäntahti tuntuu ainakin somejuttujen perusteella olevan sellainen, että onkohan kohta burnoutissa ennenkuin edes opiskelemaan pääsee...
Brittiläisen suuryrityksen strategiajohtaja
Opiskelee oikeustieteellisessä, veikkaisin. Ainakin kävi vuoden mittaisen preppauskoulutuksen ja muutti syksyllä lipastokaupunkiin mutta en satavarmaksi mene sanomaan. Toivottavasti kuitenkin on päässyt sinne minne on halunnut.
Kovin hikari on peruskoulun rehtori.
Neljästä tuli lääkäreitä, viisi ihmistä valmistui polilta, ovat nyt kaikki johtoasemissa isoissa firmoissa, neljä meni oikikseen ja ovat nyt hirmutuloilla isoissa kansainvälisissä yrityksissä, muutama ekonomi pyörittää omaa firmaa ja muutama on toisen leivissä.
Tutkija, toisesta luokanopettaja
Psykologi, ison yrityksen tiedottaja, proviisori ja opettaja.
Ollaan edelleen yhteydessä toisiimme.
Minä siis yksi ylläolevista, nyt äitiyslomalla.
Vierailija kirjoitti:
Neljästä tuli lääkäreitä, viisi ihmistä valmistui polilta, ovat nyt kaikki johtoasemissa isoissa firmoissa, neljä meni oikikseen ja ovat nyt hirmutuloilla isoissa kansainvälisissä yrityksissä, muutama ekonomi pyörittää omaa firmaa ja muutama on toisen leivissä.
Tosi tarkkaan tiedät muinaisten lukiokaverisi elämänpolut...
Yksityinen veroasiantuntija. Tienaa verokoneen mukaan 280.000 e/vuosi.
Ekonomi hyväpalkkaisessa ammatissa. On ilmeisesti ollut varaa valita. Pari lääkäriä, yksi on arkkitehti.. Yksi taitaa opiskella journalismia.
No. Lukio jäi kesken ei täsmää, joten et luultavasti.