Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voin käsittää, miltä someen väkisin tungetuista lapsista tuntuu/tulee tuntumaan

Vierailija
21.11.2017 |

Onneksi lapsuuteni aikana ei ollut vielä somea tai blogeja. Muuten todennäköisesti joutuisi vaihtamaan koko henkilöllisyyden.

Mutta ilmiönä taas... Kysehän on siitä, ettei vanhempi tunnusta/käsitä lapsen oikeutta yksityisyyteen. Tämä tarkoittaa sitä, että lapsen asioita ei tulisi jakaa ympäriinsä, etenkin yksityiskohtaisia.

En tiedä, oliko äidilläni jonkin asteinen välillinen munchenhausen (joo, väärin kirjoitettu todennäköisesti...), mutta hönelle suurinta herkkua oli suu vaahdossa kertoilla sairauksistani jokaiselle, joka jaksoi hetkenkin kuunnella. Esimerkiksi: sairastin rankan vesirokon n. 7 -vuotiaana. Äitini päivitteli tätä KAIKILLE, siis kaupan kassaa ja postinkantajaa myöten. Jokainen, joka ei päässyt tarpeeksi nopeasti pakoon, sai kuulla pitkät kertomukset vesikelloistani ja kuumeestani.

Tämä oli nöyryyttävää ja kiukutti, että miksi minun asioitani huudellaan tuolla tavoin. Äidille tästä sanoessa sain äidin raivot päälleni. Hänellä kuulemma oli töysi oikeus kertoa kelle haluaa.

"Huvittavinta" asiassa tietty se, ettei äitiä vointini sitten kotona kiinnostanut pätkääkään. Siskoni minulle kantoi lääkkeet, kuumemittarit ja muut, sekä muutenkin hoiti.

Isäni taas ei myöskään ollut täysin perillä sanasta "yksityisyys".
Hän huoltajuuden saatuaan kertoili joka paikassa lapsuuteeni liittyviä asioita, korostaen paremmuuttaan huoltajana. Ja näitäkin kerrottiin joka paikassa.

Facebookiin kun hän liittyi, niin sinjekin jakoi näitä juttuja, lopulta liittäen oikeuden papereita "todistaakseen nämä jutut kaikille".
Ja julkisesti, totta kai.

Pyysin poistamaan, muttri suostunut, koska hänen oikeutensa.

Onneksi olin jo täysi-ikäinen, joten tajusin ottaa yhteyden ylläpitäjiin ja selostin tilanteen. Oli isukki niin vihainen saatuaan bannit. Lisää suuttui, kun kerroin seuraavasta vastaavasta tekeväni rikosilmoituksen.

Olinkin sitten paska tytär, joka ei tajunnut vanhempansa oikeutta kertoilla noita asioita, ja että tämähän auttaa minuakin, kun saisin sitä kautta ihmisten ymmärryksen ja sympatiat 👍👍👍👍👍👍👍😑

Joo. Mielenkiinnolla odotan, kun nämä minun kokemukseni x 1000 kasvavat aikuisiksi.
Kaikki heistä reposteltu nettiin, vailla kenenkään välittämättä yksityisyyksistä. Saa nähdä, milloin tulee eka oikeudenkäynti tuollaisesta.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/18 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hashtag kidsfashion gugguudesign jne. Varmaan teininä arvostaa, kun tajuaa olleensa vaatemerkin ilmainen mainos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hashtag kidsfashion gugguudesign jne. Varmaan teininä arvostaa, kun tajuaa olleensa vaatemerkin ilmainen mainos.

Itse mieton, että jos joku äiti pitää blogia, jossa blogin sisältönä 99,9% lapset, niin eikö blogituotoista kuuluisi iso provikka lapsille?

Vierailija
4/18 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin otti usein päähän, kun äiti kertoili kaikkia mun juttuja sukulaisille ja kavereilleen, joita en välttämättä edes tiennyt. Osa niistä asioista oli sellaisia, että olisin mieluusti pitänyt perheen piirissä. 

Tästä on seurannut se, että vaikka kauppareissulla nähdessä joku henkilö, jonka nimeä en edes osaa yhdistää ulkonäköön, on saattanut kysyä musta jotain, minkä en tiennyt olevan hänen tiedossaan. Se on kiusallista. Joskus sanoin yhdestä utelijasta äidilleni, että kerro ensi kerralla sille ettei mun asioita tarvitse kysellä.

Vierailija
5/18 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse mieton, että jos joku äiti pitää blogia, jossa blogin sisältönä 99,9% lapset, niin eikö blogituotoista kuuluisi iso provikka lapsille?

Kuuluisi, ja muutenkin kuvan julkaisu kaupallisessa yhteydessä ei ole sallittua ilman kuvattavan suostumusta. Tässä kohtaa tietysti suostumuksen antaa huoltaja, mutta palkka kuuluisi tällöin mallille, eli lapselle.

Vierailija
6/18 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bloggaajien lapset on usein valjastettu mainostamaan tuotteita. Olin aika tyrmistynyt mennessäni erääseen blogiin, jossa oli ensin tunnelmakuvia perheestä, ihan vaan tavallisen oloisesti ja lopuksi sitten lasten käyttämät vaatteet hintoineen.... Mitä mahtavat nuo lapset ajatella koko blogiprojektista myöhemmin?

Vierailija
7/18 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen antanut oman mielipiteeni kuulua niin etten ole ostanut noita merkkejä lapsille. Minulla on kaksi lasta ja pistän muutaman tonnin vuodessa lasten vaatteisiin. Ja tiedän muitakin jotka karttavat kyseisiä merkkejä.

Vierailija
8/18 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluisi, ja muutenkin kuvan julkaisu kaupallisessa yhteydessä ei ole sallittua ilman kuvattavan suostumusta. Tässä kohtaa tietysti suostumuksen antaa huoltaja, mutta palkka kuuluisi tällöin mallille, eli lapselle.

Toivottavasti kaikki palkatta jääneet lapsimallit penäävät saatavansa heti kun siihen kykenevät.

Vierailija
9/18 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, jotenkin todella härskiä, että vaikkapa instagramiin pitää laittaa näitä #gugguudesign #molokids jnejne. Mikä ihmeen tarve on lapsen yksityisyyden kustannuksella korostaa, mitä vaatemerkkejä teillä käytetään? Nyt ne valot päälle ihmiset, pukeutukaa itse mihin haluatte ja antakaa kasvonne ilmaiseksi mainoskäyttöön, jos haluatte, mutta säästäkää lapsenne.

Vierailija
10/18 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin jotenkin vielä sulattaa sen, että yksityisessä profiilissa julkaistaan satunnainen kuva lapsesta. Moderni versio sille, että kahvipöydässä katsellaan valokuva-albumia naapurin kanssa. Kunhan sitä lasta ei nolata kuvassa, ja tässäkin miettisin kyllä aika tarkkaan onko ihan pakko.

Mutta julkisessa profiilissa ei ikinä, tai vielä pahempaa kaupallisessa tarkoituksessa.

Vierailija
11/18 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä voin jotenkin vielä sulattaa sen, että yksityisessä profiilissa julkaistaan satunnainen kuva lapsesta. Moderni versio sille, että kahvipöydässä katsellaan valokuva-albumia naapurin kanssa. Kunhan sitä lasta ei nolata kuvassa, ja tässäkin miettisin kyllä aika tarkkaan onko ihan pakko.

Mutta julkisessa profiilissa ei ikinä, tai vielä pahempaa kaupallisessa tarkoituksessa.

Perhepotretit vielä ymmärrän, mutta lapsesta yksinään olevat kuvat on outoja. Tai siis outoja sikdi, että miksi niitä pitää julkaista? Miksei niitä edelleen voi esitellä sieltä valokuva-albumista? On kuitenkin eri asia näkeekö kuvan muutama vai muutama sata.

Netistä kun et saa kuvia pois.

Vierailija
12/18 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perhepotretit vielä ymmärrän, mutta lapsesta yksinään olevat kuvat on outoja. Tai siis outoja sikdi, että miksi niitä pitää julkaista? Miksei niitä edelleen voi esitellä sieltä valokuva-albumista? On kuitenkin eri asia näkeekö kuvan muutama vai muutama sata.

Netistä kun et saa kuvia pois.

Joo, olen samaa mieltä kanssasi, en itsekään julkaise lapsista edes yksityisessä profiilissa mitään. Mutta en täysin tuomitse, jos se on erittäin satunnaista... parempi kuitenkin olisi vaikka sähköpostilla laittaa jos ei kasvokkain nähdä.

Vierailija
13/18 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ymmärrä edes sitä, että lasten kuvia ihan normitilanteistakaan julkaistaan esim. facebookissa. Mielestäni kuvan voi julkaista vain jos kasvot eivät näy tai muuten ei tunnista henkilöä. Monet äidit ovat vain niin intona näistä lastensa tekemisistä, koulujen ja harrastusten aloituksista, juhlahetkistä ym. että laittavat murujensa kuvia ihan vapaasti nettiin eri kanaville nimien kanssa. Fiksu vanhempi ei toimi näin.

Vierailija
14/18 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti kaikki palkatta jääneet lapsimallit penäävät saatavansa heti kun siihen kykenevät.

Mitäpä se raha lohduttaa, jos kokee tulleensa hyväksikäytetyksi julkisesti.

Vierailija
15/18 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä edes sitä, että lasten kuvia ihan normitilanteistakaan julkaistaan esim. facebookissa. Mielestäni kuvan voi julkaista vain jos kasvot eivät näy tai muuten ei tunnista henkilöä. Monet äidit ovat vain niin intona näistä lastensa tekemisistä, koulujen ja harrastusten aloituksista, juhlahetkistä ym. että laittavat murujensa kuvia ihan vapaasti nettiin eri kanaville nimien kanssa. Fiksu vanhempi ei toimi näin.

Itsellä on tosi kaksijakoinen fiilis näistä. On tosi kiva nähdä kavereiden lastenkin hienoja kuvia ja hetkiä. Omistakin olisi kiva kertoa, mutta joku jarru on päällä. Toisaalta juurikin se, että somejulkisuutta ei ole lapsi pyytänyt.

Nyt kun vanhempi on jo teini, olen pari kertaa kysynyt hänen kuvistaan saako laittaa, esim rippikuvan. On ollut ihan ok hänelle.

Vierailija
16/18 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä se raha lohduttaa, jos kokee tulleensa hyväksikäytetyksi julkisesti.

Ei se lohdutakaan, mutta näpäyttää omahyväisesti käyttäytyvää mammaa.

Vierailija
17/18 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ja Faceen ja Instaan (samaa firmaa) ladatut kuvat omistaa Face. Onko kaikki lukeneet käyttöehdot tosiaan? ”Hauskaa” sit kun kuvia ilmestyy muuhun yhteyteen.

Vierailija
18/18 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

”When someone uploads a photograph to Instagram, they retain the copyright to the image. Instagram, however, does gain a non-exclusive, fully paid and royalty-free transferable, sub-licence to use the content uploaded to its platform, but are unlikely to license a posters’ image for profit as doing so would put users offside. This means that Instagram can use the content as it chooses and can also licence the content to third parties.”

https://www.lexology.com/library/detail.aspx?g=0e178580-108a-4394-9fa0-…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän