Mikä on sopiva palkka 16-vuotiaalle koko illan lapsenvahtikeikasta?
Tehtävänä on olla seurana ja päälle katsojana entuudestaan tutuille 10- ja 12-vuotiaille ja illan kulku esim. elokuvan katsominen herkkuja syöden, lautapelejä, iltapalan, iltapesujen ja nukkumaan menon valvominen. Tämän jälkeen vielä hetki, jolloin voi tehdä mitä vain kyläpaikassa keksii viihdykkeeksi. Keikkaan kuuluu illan syömiset, herkut ja kotiin kuljetus. Työaika noin klo 18-23.
Mikä olisi sopiva palkka?
Kommentit (63)
Illan syömiset ja sipsit ja jädet ei tuon ikäiselle ole osa palkkaa, koska hän ei muutenkaan alaikäisenä joudu maksamaan omia ruokiaan vaan saa syödä ilmaiseksi vanhemmillaan. Unohda siis ne. Maksat palkkaa 7 h / tunti.
Ajattelenko minä asiaa liian vapaamielisesti? Kyseessä on tuttu, luotettava nuori, joka jo opiskelee ja asuu osan ajasta itsenäisesti opiskelupaikkakunnalla. Päällekatsottavat lapset osaavia, tavallisia lapsia. Tarvittava aika on ennemmin lyhyempi kuin pitempi ja me jos jokin hätä tulee, me olemme heti puhelimen päässä ja paikalla 15 minuutissa.
ap.
Mieti vaikka sitä, että miten tärkeitä omat lapsesi ovat sinulle. Heidän arvonsa sinä määrittelet lastenvahdille maksettavan palkan muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi uskaltaa antaa lapsensa kuusitoistavuotiaalle hoitoon? Siellähän voi tapahtua jotain, miten kuusitoistavuotias voi osata hoitaa tilanteen?
Ehkäpä hän ei ole niin uusavuton kuin sinä.
Siis ovatko nämä "16-vuotias liian nuori" -jutut ihan tosissaan kirjoitettu?
Sen ikäinen voi olla jo täysivaltaisesti työelämässä Suomen lain mukaan. Ja lastenvahtikeikkaa tekevät jo monet useasti.
Millaisa lapsia teillä oikein on tai mitä itse olette olleet? Totta kai 16-vuotias (jos normaali) on täysin pätevä katsomaan lasten perään.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelenko minä asiaa liian vapaamielisesti? Kyseessä on tuttu, luotettava nuori, joka jo opiskelee ja asuu osan ajasta itsenäisesti opiskelupaikkakunnalla. Päällekatsottavat lapset osaavia, tavallisia lapsia. Tarvittava aika on ennemmin lyhyempi kuin pitempi ja me jos jokin hätä tulee, me olemme heti puhelimen päässä ja paikalla 15 minuutissa.
ap.
Jos teini asuu itsenäisesti, niin silloin maksaisin mahdollisimman avokätisesti. Yksin asuvalla nuorella ei koskaan voi olla rahaa liikaa. Maksaisin väh. 50 euroa tuosta illasta.
Ja tosiaan sipsit ja karkit eivät ole 16-vuotiaalle "palkkaa". Jos haluat ruoassa ja juomassa palkan maksaa, ni osta teinille vaikka koppa kaljaa palkan lisäksi.
T: 28
25-50 €. Kun kuitenkin voi olla ihan mukava työ.
Sama liksa kuin auikuisellekin. Ei pelkkä nuori ikä ole mikään peruste maksaa huonompaa palkkaa samasta työstä.
10-20€
Eihän tuossa ole mitään varsinaista työtä, on vaan seurana.
Ruoat ja kyydit vielä.
Max. 20€, verotonta tuloa.
Mä sain ton ikäsenä 10e/tunti, se oli ihan hyvä ja reilu korvaus mielestäni. Tosin olin yleensä kerralla 12h ja kokkasin lapsille yms.
Vierailija kirjoitti:
ap.
Ajattelet liian vapaamielisesti, jos kuvittelet ettei omillaan asuvalle nuorelle tarvitse maksaa kunnon palkkaa. Sitä kutsutaan hyväksikäytöksi.
Illan syömisiä, juomisia tai autokyytiä kotiin en ajatellut palkaksi. Ajattelin ne lähinnä kuvaukseksi työnluonteesta. Autokyyti kotiin on jo turvallisuusasiakin, eikä palkkarahaa tarvitse käyttää taksiin.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi uskaltaa antaa lapsensa kuusitoistavuotiaalle hoitoon? Siellähän voi tapahtua jotain, miten kuusitoistavuotias voi osata hoitaa tilanteen?
80-luvulla oli ihan yleistä, että yläasteikäiset hoitivat kesäisin pieniä lapsia vanhempien ollessä töissä.
Sitäpaitsi 16 vuotias voi olla jo venhempikin.
100 e, koska kyseessä on ilta. Toisaalta kannattaa muistaa, että jos maksat vain sen monen ehdottaman 20 e illasta(tai kerrot etukäteen, että tämä on palkka), niin se nuori voi täysin tyynesti poistua paikalta ja jättää lapset keskenään. Jos sinulla ei ole omasta mielestäsi velvollisuutta maksaa työstä palkkaa, ei hänelle synny velvollisuutta sitä työtä tehdä.
10-12-vuotiaat ei tartte mitään kaitsentaa.
16-v. on vain seurana.
Helppo homma. Loppuillan saa lojua netissä.
5€/h.
Maksa kunnolla, jos haluat, että tulee toistekin. Vähintään 60 e. Tai sitten käy niin, että kun seuraavan kerran pyydät avuksi, niin nuori suostuu, mutta soittaakin 15 min ennen sovittua aikaa, että ei pääsekään.
Jos itse tai omat lapsesi ovat noin jälkeenjääneitä, älä kuitenkaan yleistä.
Noin isoille lapsille vähän nuorempikin käy "lastenvahdiksi". Mitään varisnaista hoitoahan he eivät tarvitse vaan seuraa, joka osaa myös toimia aikuismaisemmin pulmatilanteissa kuin ikätoveri.