Miten kehdataan väittää, että suomalainen koulujärjestelmä on enemmän tyttöjä varten??
Minusta tuo väite on samantasoinen kuin esimerkiksi tilanteessa, jossa kouluruoka olisi lähes ruoaksi kelpaamatonta ja pojat eivät ottaisi ollenkaan, mutta tytöt suostuisivat syömään jotain. Voidaanko silloin väittää, että ko ruoka on tytöille sopiva/ tytöille suunniteltu jne ?
Suomalainen koulujärjestelmä on monilta osin nykyään huonotasoinen erilaisten heikennysten vuoksi ja pysyy pystyssä lähinnä siksi, että jotkut opettajat siellä vielä jaksaa yrittää. Se, että tytöt menestyvät paremmin ei liity siihen, että paska on kehitelty heitä varten vaan takana on aika paljon isommat rakenteelliset syyt.
Syy-seuraus -suhteiden ymmärrys on jotenkin ihan pielessä. Minua loukkaa tyttöjen puolesta, että heidän kykynsä selvitä paremmilla arvosanoilla huonossa järjestelmässä tulkitaan niin, että heille tämä sopii.
Ugh, sainpa sanottua.
Kommentit (212)
Kerros nyt vielä mitä on ne " isommat rakenteelliset syyt", "kykynsä selvitä paremmilla arvosanoilla" ja miten ihmeessä koulutuksen ykkösmaa mailmaassa on nyt niin hetkessä romahtanut?
Pojat ei pärjää koulussa, koska poikien keskinäinen kulttuuri ei kannusta ottamaan koulua tosissaan. Menestyviä poikia kiusataan, vain urheilussa saa pärjätä. Miten koulu voi tuota muuttaa? Minusta tässä olisi isät avainasemassa. Pitäisi näyttää esimerkkiä että miehetkin lukee ja ohjata pois sellaisesta ettei voi samaan aikaan olla perinteisen poikamainen ja pärjätä koulussa. Suomessa on monessa tilanteessa liikaa machoilua ja siitä kärsii pojat itse.
Sulta ei varmaan tartte edes kysyä, onko oppimiseen vaikuttavia sukupuolidimorfistisia eroja olemassa? Kaikki ongelmat vain koska "poikien annetaan olla poikia"?
Vierailija kirjoitti:
Kerros nyt vielä mitä on ne " isommat rakenteelliset syyt", "kykynsä selvitä paremmilla arvosanoilla" ja miten ihmeessä koulutuksen ykkösmaa mailmaassa on nyt niin hetkessä romahtanut?
Ilmeisesti et seuraa asiaa koskevia uutisia, jos et ole tietoinen heikkenevistä tuloksista? Ei Suomi ole enää mikään koulutuksen ykkösmaa, toki kiva että 80-luku vaivautuu soittaamaan :) tsekkaa nyt aluksi vaikka Pisa-tulokset ja yleisesti mitä loputon integaraatio on saanut aikaan koulussa.
Hui miten pointti viuhui ohi. En ottanut kantaa siihen mitä poikien hyväksi pitäisi tehdä tai heidän kulttuurilleen voisi tehdä, koska halusin ottaa esille sen, ettei tämä tytöilleKÄÄN sovi. Poikkeuksellisesti nostaa esiin sen näkökulman, että onko tämä nyt niin hyvä saatika ihanteellinen tytöilleKÄÄN. Mutta olikin näköjään niin outo näkökulma, että meni ohi.
Vierailija kirjoitti:
Sulta ei varmaan tartte edes kysyä, onko oppimiseen vaikuttavia sukupuolidimorfistisia eroja olemassa? Kaikki ongelmat vain koska "poikien annetaan olla poikia"?
Jos ei suostu lukemaan on aika vaikea oppia tarpeeksi. Jonkun verran voidaan käyttää erilaisia tapoja opetuksessa, mutta suuremmat tietomäärät täytyy joka tapauksessa jokaisen lukea ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Pojat ei pärjää koulussa, koska poikien keskinäinen kulttuuri ei kannusta ottamaan koulua tosissaan. Menestyviä poikia kiusataan, vain urheilussa saa pärjätä. Miten koulu voi tuota muuttaa? Minusta tässä olisi isät avainasemassa. Pitäisi näyttää esimerkkiä että miehetkin lukee ja ohjata pois sellaisesta ettei voi samaan aikaan olla perinteisen poikamainen ja pärjätä koulussa. Suomessa on monessa tilanteessa liikaa machoilua ja siitä kärsii pojat itse.
Ilmapiiriin vaikuttamalla. Itse muistan seuraavia kommentteja:
- sivari on miehelle outo valinta (luokanopettaja, nainen)
- armeija on hieno paikka ja jokaisen miehen pitäisi sinne mennä (hi/yh-opettaja)
- miehen pitää olla voimakas ja hyväkuntoinen, dissasi meille erästä lihavaa (ja ehkä koulun parasta) miesopettajaa (liikunnanopettaja)
Tämmöisestä paskasta nuoret imevät vaikutteita ja tulos on nähtävissä
Pojat ei lue ja pojille ei lueta yhtä paljon kuin tytöille, siksi heidän lukutaitonsa on niin paljon heikomp. Miten koulu voi ratkaista ongelman jos kannustusta ei tule kotona?
Tänäkin jouluna melkein kaikki peruskouluikäisten kirjalahjat kääritään tytöille.
Terv. kirjakaupan myyjä
Vierailija kirjoitti:
Hui miten pointti viuhui ohi. En ottanut kantaa siihen mitä poikien hyväksi pitäisi tehdä tai heidän kulttuurilleen voisi tehdä, koska halusin ottaa esille sen, ettei tämä tytöilleKÄÄN sovi. Poikkeuksellisesti nostaa esiin sen näkökulman, että onko tämä nyt niin hyvä saatika ihanteellinen tytöilleKÄÄN. Mutta olikin näköjään niin outo näkökulma, että meni ohi.
"Enemmän tyttöjä varten", siis olet otsikkosi kanssa eri mieltä?
Mahtaisiko johtua siitä, ettet ilmaise että ymmärtäisit erojen voivan johtua muusta kuin rakenteellisista ongelmista. Saati sitten, että esittäisit minkäänlaista teoriaa siitä mistä ne tyttöjen ja poikien erot sitten johtuvat jos kerran rakenteelliset ongelmat on syy?
Vierailija kirjoitti:
Hui miten pointti viuhui ohi. En ottanut kantaa siihen mitä poikien hyväksi pitäisi tehdä tai heidän kulttuurilleen voisi tehdä, koska halusin ottaa esille sen, ettei tämä tytöilleKÄÄN sovi. Poikkeuksellisesti nostaa esiin sen näkökulman, että onko tämä nyt niin hyvä saatika ihanteellinen tytöilleKÄÄN. Mutta olikin näköjään niin outo näkökulma, että meni ohi.
Väittäisin kyllä että mitään kovin suuria mullistuksia ei tarvita. Seuraan aika paljon keskustelua eri maalaisista kouluista, eikä maailmalla ole tarjota oikein mitään sellaista mihin mielummin lapseni laittaisin kuin suomalaiseen kouluun. Se että rahaa yritetään säästää joka käänteessä, ryhmät on liian suuria, on mielestäni suurin ongelma Suomessa. Mutta muiden maiden ongelmiin verrattuna tämäkin on aika pientä. Monet Pisakisassa pärjäävistä maista pärjää ihan järkyttävällä lasten painostamisella, tasotestaamisella, pitkillä päivillä ja hirveillä määrillä läksyjä. Lasten tulee voida hyvin, pärjäämistä ei tarvi saavuttaa keinolla millä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
"Kuta koulu kovempi, sitä oppi selkeämpi."
Poikia varten pitäisi perustaa vanhan ajan tyyppisiä kouluja, joissa jämerät miesopettajat todellakin vaativat opetetun asian omaksumista ja kuri pidetään tiukasti karttakepin ja karsserin voimalla. Koska sillä tavalla pojat ovat aina oppineet. Nykymuotoinen lässytyskoulu kun ei sovi valtaosalle pojista.
Väärin. Hyvä opettaja saa kyllä oppilaat innostumaan opiskelusta ilman äkseerausta. Esimerkiksi omilla pojilla oli yläasteella historian ja yhteiskuntaopin opettaja, jonka tunnilla ei todellakaan rähinöitä ja joka ei saanut kuria aikaan huutamalla. Tämä samainen opettaja kertoi meille vanhemmillekin, miten mukavia kaikki hänen oppilaansa ovat.
Omilla pojilla ei ole koskaan ollut ongelmia koulussa. He ovat tienneet, mitä varten kannattaa opiskella. Äidit ovat yleensä koulumyönteisiä, mutta varsinkin isien kannattaisi kannustaa lapsiaan opiskelemaan.
Enemmänkin miettisin, että mitä koululaitokselle pitäisi tehdä jotta tytöt ja naiset pärjäisivät työelämässä. Jos koulujärjestelmää muutettaisiin siihen suuntaan, että se palvelee enemmän elämässä, käytännössä ja työelämässä, olisi naisilla tukalat oltavat.
Vierailija kirjoitti:
Pojat ei lue ja pojille ei lueta yhtä paljon kuin tytöille, siksi heidän lukutaitonsa on niin paljon heikomp. Miten koulu voi ratkaista ongelman jos kannustusta ei tule kotona?
Jokainen isä voi tänään ottaa lapsensa mukaan ja mennä kirjastoon, josta lukemista lainataan niin lapsille kuin isälle. Lapset näkevät, kun isä lukee kirjaa ja lisäksi isä lukee lapsilleen. Tuosta seuraa kaikkea muutakin hyvää alkaen läheisyydentunteesta.
Yksi syy siihen, että rakastuin mieheeni, oli juuri tuo kirjojen lukeminen. Olen aina rakastanut kirjoja ja lukemista, joten kirjaa lukeva mies tuntui lottovoitolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kuta koulu kovempi, sitä oppi selkeämpi."
Poikia varten pitäisi perustaa vanhan ajan tyyppisiä kouluja, joissa jämerät miesopettajat todellakin vaativat opetetun asian omaksumista ja kuri pidetään tiukasti karttakepin ja karsserin voimalla. Koska sillä tavalla pojat ovat aina oppineet. Nykymuotoinen lässytyskoulu kun ei sovi valtaosalle pojista.
Väärin. Hyvä opettaja saa kyllä oppilaat innostumaan opiskelusta ilman äkseerausta. Esimerkiksi omilla pojilla oli yläasteella historian ja yhteiskuntaopin opettaja, jonka tunnilla ei todellakaan rähinöitä ja joka ei saanut kuria aikaan huutamalla. Tämä samainen opettaja kertoi meille vanhemmillekin, miten mukavia kaikki hänen oppilaansa ovat.
Omilla pojilla ei ole koskaan ollut ongelmia koulussa. He ovat tienneet, mitä varten kannattaa opiskella. Äidit ovat yleensä koulumyönteisiä, mutta varsinkin isien kannattaisi kannustaa lapsiaan opiskelemaan.
Tässä on vaan se virhe, että lokeroit "hyvät" opettajat ja oppilaat yhdeksi massaksi. Ideaalisessa maailmassa kuka tahansa valmistunut opettaja saa vaikeimmankin hirvityksen kuuliaiseksi ja innostuneeksi ulkoa opettelemaan kreikan jokia. Käytäntö vaan on erilaista. Hyvin harva ihminen on hyvä ihmisjohtaja, edes opettelun kautta. Silti opettajia tarvitaan ja paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kuta koulu kovempi, sitä oppi selkeämpi."
Poikia varten pitäisi perustaa vanhan ajan tyyppisiä kouluja, joissa jämerät miesopettajat todellakin vaativat opetetun asian omaksumista ja kuri pidetään tiukasti karttakepin ja karsserin voimalla. Koska sillä tavalla pojat ovat aina oppineet. Nykymuotoinen lässytyskoulu kun ei sovi valtaosalle pojista.
Väärin. Hyvä opettaja saa kyllä oppilaat innostumaan opiskelusta ilman äkseerausta. Esimerkiksi omilla pojilla oli yläasteella historian ja yhteiskuntaopin opettaja, jonka tunnilla ei todellakaan rähinöitä ja joka ei saanut kuria aikaan huutamalla. Tämä samainen opettaja kertoi meille vanhemmillekin, miten mukavia kaikki hänen oppilaansa ovat.
Omilla pojilla ei ole koskaan ollut ongelmia koulussa. He ovat tienneet, mitä varten kannattaa opiskella. Äidit ovat yleensä koulumyönteisiä, mutta varsinkin isien kannattaisi kannustaa lapsiaan opiskelemaan.
Tässä on vaan se virhe, että lokeroit "hyvät" opettajat ja oppilaat yhdeksi massaksi. Ideaalisessa maailmassa kuka tahansa valmistunut opettaja saa vaikeimmankin hirvityksen kuuliaiseksi ja innostuneeksi ulkoa opettelemaan kreikan jokia. Käytäntö vaan on erilaista. Hyvin harva ihminen on hyvä ihmisjohtaja, edes opettelun kautta. Silti opettajia tarvitaan ja paljon.
Onko sitten se huutava ja raivoava opettaja, joka iskee karttakepillä sormille hyvä opettaja? Sitähän tuossa aiemmin väitettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kuta koulu kovempi, sitä oppi selkeämpi."
Poikia varten pitäisi perustaa vanhan ajan tyyppisiä kouluja, joissa jämerät miesopettajat todellakin vaativat opetetun asian omaksumista ja kuri pidetään tiukasti karttakepin ja karsserin voimalla. Koska sillä tavalla pojat ovat aina oppineet. Nykymuotoinen lässytyskoulu kun ei sovi valtaosalle pojista.
Väärin. Hyvä opettaja saa kyllä oppilaat innostumaan opiskelusta ilman äkseerausta. Esimerkiksi omilla pojilla oli yläasteella historian ja yhteiskuntaopin opettaja, jonka tunnilla ei todellakaan rähinöitä ja joka ei saanut kuria aikaan huutamalla. Tämä samainen opettaja kertoi meille vanhemmillekin, miten mukavia kaikki hänen oppilaansa ovat.
Omilla pojilla ei ole koskaan ollut ongelmia koulussa. He ovat tienneet, mitä varten kannattaa opiskella. Äidit ovat yleensä koulumyönteisiä, mutta varsinkin isien kannattaisi kannustaa lapsiaan opiskelemaan.
Tässä on vaan se virhe, että lokeroit "hyvät" opettajat ja oppilaat yhdeksi massaksi. Ideaalisessa maailmassa kuka tahansa valmistunut opettaja saa vaikeimmankin hirvityksen kuuliaiseksi ja innostuneeksi ulkoa opettelemaan kreikan jokia. Käytäntö vaan on erilaista. Hyvin harva ihminen on hyvä ihmisjohtaja, edes opettelun kautta. Silti opettajia tarvitaan ja paljon.
Ideaalisessa maailmassa aikaa ei koulussa todellakaan käytetä Kreikan jokien opetteluun.
Jos ny ihan ekana heivattaisiin ne koulukirjat ulos ikkunasta ja suljettaisiin koulukiinteistöt. Sitten ulos luontoon oppimaan tekemisen kautta. Matkoja tutustumaan oikeisiin asioihin jne. Eikä pelkkää toisiinsa tai mihinkään muuhun riippumattomien nippelitietojen ulkoa opettamista yms selkeiden valheiden uskomista tai rangaistaan.
Mies kun ei tyydy siihen että enemmistö on jotain mieltä jonka jälkeen tämä väittämä olisi totta.
Vierailija kirjoitti:
Jos ny ihan ekana heivattaisiin ne koulukirjat ulos ikkunasta ja suljettaisiin koulukiinteistöt. Sitten ulos luontoon oppimaan tekemisen kautta. Matkoja tutustumaan oikeisiin asioihin jne. Eikä pelkkää toisiinsa tai mihinkään muuhun riippumattomien nippelitietojen ulkoa opettamista yms selkeiden valheiden uskomista tai rangaistaan.
Mies kun ei tyydy siihen että enemmistö on jotain mieltä jonka jälkeen tämä väittämä olisi totta.
Ja kirjoista luopumalla se romahtanut lukutaito varmaan jotenkin paranee?
"Kuta koulu kovempi, sitä oppi selkeämpi."
Poikia varten pitäisi perustaa vanhan ajan tyyppisiä kouluja, joissa jämerät miesopettajat todellakin vaativat opetetun asian omaksumista ja kuri pidetään tiukasti karttakepin ja karsserin voimalla. Koska sillä tavalla pojat ovat aina oppineet. Nykymuotoinen lässytyskoulu kun ei sovi valtaosalle pojista.