Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystävä pesee peiton vain kerran vuodessa :

Vierailija
20.11.2017 |

Kiva kuulla kun olen itsekin yöpynyt heidän luonaan joskus.. :|

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin tuollainen kalliin ja hienon untuvapeiton. En ole vielä sitä uskaltanut pestä. Tuulettanut ulkona narulla pari kertaa ja tietysti noita pussilakanoita pessyt.

Mitähän tuo untuva sanoo vedestä?

Tuuletus riittää, voi pestä, tosin vaan silloin kun siihen on oikeasti tarve, kannattaa viedä pesulaan, vaatii kunnon kuivauksen, ettei untuva paakkuunnu.

Vierailija
22/43 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa mun peiton pesuohjelapussa lukee, että suositellaan pestäväksi kerran vuodessa. Pesen kuitenkin puolen vuoden välein, kuvottava ajatus ettei pesisi ikinä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peitot tuuletetaan huolella mielellään kerran viikossa ja vain tarpeen mukaan.

Vierailija
24/43 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pestään siis.

Vierailija
25/43 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin tuollainen kalliin ja hienon untuvapeiton. En ole vielä sitä uskaltanut pestä. Tuulettanut ulkona narulla pari kertaa ja tietysti noita pussilakanoita pessyt.

Voi niitä pestä, mutta ne haisee kosteena aivan järkyttävälle. Pesin just untuvatyynyjä ja huh sitä hajua.

Joo, kyllä se kuivausrummun vaatii.

Tai pesu kesällä ja kuivaus auringossa kuumana päivänä ja pöyhintä vähän väliä.

Vierailija
26/43 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pese silkkipeittoa, sitä suositellaan vain tuuletettavaksi ja muutama tunti auringonvaloa, jotta silkki pysyy pehmeänä ja kuohkeana. Silkki on luonnostaan antibakteerinen, likaa, hajuja jne hylkivä, joten se ei kaipaa pesua paitsi jos siihen kaatuu jotain tahroja aiheuttavaa.

Talvella käytettävää untuvapeittoa ei myöskään voi pestä kotona, sillä 260x240 peitto ei mahdu pesukoneeseen. Sen vien kerran vuodessa pesulaan ottaessani silkkipeiton kesäksi käyttöön.

Vierailija
27/43 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh? Siinähän on pussilakana päällä. 

Miten esim. sohvat, joissa ei ole irtopäällistä.

Vierailija
28/43 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei välttämättä vaihdeta vieraan (yhden yön) jälkeen kuin tyynyliina. Kunnon pudistelu(pussilakanan+aluslakanan) ulkona yleensä riittää jos vieraat nukkuneet yön yövaatteissa, muutaman vieraan jälkeen sitten tietysti pesu näillekin.

Omissa tyynyissä tyynynsuojukset, joilla vähentää itse tyynyn pesuväliä. Peitot sen verran ohuita että helppo pestä sen kerran-kaksi vuodessa, jos olisi paksu untuvapeitto hankkisin siihen peitonsuojuksen ettei itse peittoa tarvitsisi kuin tuulettaa. Ikeassa edullisia nämä mainitsemani suojukset.

Vierailija
29/43 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haistan jo ihmisten kotien eteisessä, kenellä on paskainen peitto vuoteessa.

Vierailija
30/43 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kesällä eri peitot kuin talvella ja pesen ne silloin kun otan pois käytöstä

Vierailija
31/43 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ei välttämättä vaihdeta vieraan (yhden yön) jälkeen kuin tyynyliina. Kunnon pudistelu(pussilakanan+aluslakanan) ulkona yleensä riittää jos vieraat nukkuneet yön yövaatteissa, muutaman vieraan jälkeen sitten tietysti pesu näillekin.

Omissa tyynyissä tyynynsuojukset, joilla vähentää itse tyynyn pesuväliä. Peitot sen verran ohuita että helppo pestä sen kerran-kaksi vuodessa, jos olisi paksu untuvapeitto hankkisin siihen peitonsuojuksen ettei itse peittoa tarvitsisi kuin tuulettaa. Ikeassa edullisia nämä mainitsemani suojukset.

Todella ällöttävää, kerrotteko vieraille, että nukkuvat käytetyissä lakanoissa?

Vierailija
32/43 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään pese peittoja kuin kerran vuodessa. Meillä on erikseen talvi- ja kesäpeitot ja pesen ne aina ennen kuin laitan kesäksi/talveksi säilöön.

Vierailija
33/43 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään pese täkkiäni ja tyynyjäni kuin kerran vuodessa. Lakanat vaihdan kahden viikon välein. Miehen täkin pesen pari kolme kertaa vuodessa. Hänen tyynyjensä päällä on suojatyynyliina varsinaisen tyynyliinan alla, koska hän on kova hikoilemaan ja kuolaamaan.

Vieraita varten meillä on erikseen tyynyt ja täkit yläkaapissa. Niitä käytetään kerran pari vuodessa, joten ei niitä ole tarpeen solkenaan pestä.

Vai, että kuolamaan.

Joo, etkö ole koskaan nähnyt nukkuessaan kuolaavaa ihmistä? Mies nukkuu suu auki, koska hän nukkuessaan hengittää suun kautta (ja kuorsaa pirusti), ja samalla noruu suunpielestä kuolavana tyynylle. Minusta se on ällöä, mutta harvemmin valvon öisin sitä katselemassa, onneksi. Paras nuoruudenkaverini oli samanlainen. Yökylässä oli kiva olla mutta oli kyllä ältsiä nukkua samassa 120-senttisessä, kun toiselta valui kuolaa suunpielestä nukkuessa.

Vierailija
34/43 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sellaiset kevyet kesäpeitot molemmilla ja siten jättipeitto tarvittaessa niiden päällä jos on kylmä. Ne kevyet peitot maksaa tarjouksissa jotain 15 euroa, niin aika harvoin tulee pestyä, ostan uudet. Ja sille jättipeitolle riittää yleensä tuuletus, kun ei siihen ainakaan hikeä tai muuta orgaanista likaa kerry. Lakanat toki on kaikissa ja niitä vaihdetaan yleensä 2 viikon välein.

Äitini lapsuudessa  oli tapana ostaa häälahjaksi sellaiset paksut silkkipeitot, joiden kai oli tarkoitus kestää koko ikä. Silloin ei ollut edes pussilakanoita. 

Vierailija
35/43 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Untuvat puhdistuvat vedessä. Nehän ovat ennen peittoon ja tyynyyn joutumista olleet vesilinnun käytössä. Ennemmin untuvapeitosta hajoaa päällinen ja untuvat karkaavat  kuin untuvat muuten tuhoutuvat. Ne kestävät 60-asteisen pesun, mutta vain hienopesuainetta! Kuivaus on se vaikea vaihe. Pitää saada mahdollisimman nopeasti kuivaksi ja myös pöyhiä. Onnistuu kyllä ulkona pyykkinarulla kevättuulessa, kunhan sitä käy pöyhimässä käsin.

Ap, oletko koskaan kuullut lakanoista? Niitä kun käyttää peittojen päällä ja vaihtaa tarpeeksi usein, peitot pysyvät puhtaampina.

Vierailija
36/43 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh kun nykyään ei voi edes koskea johonkin kuivaan, vaikka olis lakana välissä, jos siihen on JOSKUS imeytynyt jotain esim. hikeä. :D Kyllä on hygieenisyys huipussaan. Sitten antibiootteja kitaan kun sairastuu immuniteettien ollessa nollassa.

Eri asia, jos haistaa tai peitto on oikeasti ihan vaihtanut väriä. Muuten ei tarvitse pestä, ihan vaan "koska", vaan luotetaan niihin aisteihin ja tutkimuksiin eikä mutuihin.

Vierailija
37/43 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole pessyt peittoa koskaan. Yli 10 vuotta jo ollut käytössä, ja kuin uuden näköinen ulkoa päin. Lakanat pestään kyllä tiheään, jottei lika mene läpi. Tyynyt menee likaisiksi, kun rasvaa valuu päästä alaspäin, mutta ei lika ylöspäin samalla tavoin edes siirry.

Vierailija
38/43 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Untuvat puhdistuvat vedessä. Nehän ovat ennen peittoon ja tyynyyn joutumista olleet vesilinnun käytössä. Ennemmin untuvapeitosta hajoaa päällinen ja untuvat karkaavat  kuin untuvat muuten tuhoutuvat. Ne kestävät 60-asteisen pesun, mutta vain hienopesuainetta! Kuivaus on se vaikea vaihe. Pitää saada mahdollisimman nopeasti kuivaksi ja myös pöyhiä. Onnistuu kyllä ulkona pyykkinarulla kevättuulessa, kunhan sitä käy pöyhimässä käsin.

Ap, oletko koskaan kuullut lakanoista? Niitä kun käyttää peittojen päällä ja vaihtaa tarpeeksi usein, peitot pysyvät puhtaampina.

Yli 20 vuotta sitten ostamastani untuvapeitosta on juurikin päällinen täynnä reikiä, minkä vuoksi en ole sitä hetkeen viitsinyt enää pestä untuvien karkailun vuoksi. Olen noita reikiä paikkaillut silitettävällä paikkakankaalla, mutta eiväthän ne pidä. Pitäisi vaan jaksaa paikata reiät ompelemalla, mutta kun reikiä on kymmenittäin.

39/43 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan aina uuden peiton ja tyynyt syksyllä. Mä niitä pesemään rupea.

Vierailija
40/43 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään peittoa pese kuin kerran vuodessa. Tyynyt pesen kuukauden välein. Ne hiestyvät nopeasti. Tyynyliinan vaihdan joka päivä. Minulla on sängyssä 2 tyynyä ja vaihdan tyynyä yöllä. Minulla ainakin pää hikoilee eniten