Joudun olemaan 2. joulun peräkkäin töissä vaikka olen perheellinen
Saimme tänään (myöhässä) joululistat työpaikalla ja joudun olemaan tänäkin jouluna vuorossa aattona ja joulupäivänä. Listojen tekijä huomautti, että se on reilua koska saan uudenvuoden vapaaksi. Yritin selittää, että siinä on vissi ero, joulu on perhejuhla ja tärkeä lapsille. Esimerkiksi yksi nuori mies sai joulun vapaaksi, vaikka on siis perheetön. Olisikohan tässä mitään tehtävissä? :( Meni maku taas koko joulun järjestämiseen.
Kommentit (218)
Jos et saa tätä joulua vapaaksi, varaa jo seuraava joulu vapaaksi. Joissakin työpaikoissa ensimmäisenä lomavarauksen tehnyt on etulyöntiasemassa.
Mutta kyllä sinun pitäisi saada joulu vapaaksi nyt, jos olet ollut usein silloin "kiinni" aikaisempina vuosina.
Joissain paikoissa pärstäkerroin tietty vaikuttaa, vaikka ei saisi..
Jos on jouluaaton ja joulupäivän töissä, niin eikö perhe pysty joustamaan aikataulussa? Minulla meni nuorena yksi joulu ihan plörinäksi kun olin pikkuveljen kanssa elämäni ensimmäisellä ulkomaanreissulla Floridassa juuri joulun alla ja eikös lentokoneeseen tullut vika ja lento myöhästyi jotain 34 tuntia. Meidän piti alkuperäisen aikataulun mukaan olla perillä aattoaamuna, mutta se meni sitten johonkin joulupäivän iltaan ennen kuin päästiin kotiin. Vanhemmat ja isoveli lykkäsivät sitten joulunviettoa päivällä niin että me pidettiin se jouluaatto sitten joulupäivänä, kun päästiin pikkuveljenkin kanssa perille. Ihan hyvin se toimi niinkin!
Eikö lapsille sopisi, että vedätte sen jouluaaton jo 23. päivä? Sehän tarkoittaa vain sitä, että pääsee avaamaan lahjat vähän aikaisemmin. Tärkeäähän on se perheen yhdessäolo, hyvä ruoka ja lasten jouluilo. Joulupukinkin voi helpommin saada tuolle päivälle, ties vaikka alennettuun hintaan! Mitä sen väliä jos se ei olekaan just oikeana päivänä? Eikö joulua muutenkin vietetä vähän väärään aikaan, oikeasti se kai pitäisi olla tammikuussa, jos Jeesuksen syntymää ajatellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda vuoroa jonkun kanssa.
Olen jo yrittänyt, mutta ei ole kukaan suostunut ainakaan vielä :/ -aloittaja
On se isoäiti varmaan tyytyväisempi että saa viettää joulun lapsenlapsensa kanssa, kuin jos nuori olisi sanonut 'ei mulla mitään oo, olkaa te jouluna lomilla vaan', ja mummu viettäis joulun yksin.
Näin ainakin meillä. Mummu suostuisi kyllä siihen että töissä täytyy olla joulunakin, "hyvähän se on että lapset saa olla perheen parissa" -tyylinen kommentti tulisi ihan mukisematta. Täytyyhän lapsia arvostaa. Mutta kyllä siitä kuulisi sitten seuraavat 20 vuotta (pitkäikäinen suku) kuinka hänet jätettiin ihan yksin, että työkaverit on tärkeämpiä kuin oma suku, että ei isovanhempia sen vertaa arvosteta... Ja voin vain kuvitella kuinka pahalta hänestä oikeasti tuntuisi sen joulun ajan, kun on oma perhe jonka on parhaansa mukaan kasvattanut, mutta joka ei edes niin paljoa välitä että tulisi jouluna vanhusta katsomaan.
Ja toki minulle oma mummuni on tärkeämpi kuin työkaverien lapset, ja menen hänen luokseen ennemmin kuin olen töissä jouluna - mutta ihan vain tiedoksi, jos joku ei oikeasti tiedä että muillakin kuin lapsiperheillä saattaa olla joulunläsnäoloa vaativia perheenjäseniä.
Eli mummoosi vedotenko sinulla on oikeus olla seuraavat 20 jouluaattoa kotona, koska mikä tahansa joulu voi olla mummosi viimeinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti mahdollisimman moni nuori lukisi näitä ketjuja ja jättäisi lähtemättä hoito-, pelastus-. poliisi- ja kaupan alalle. Siinä oltaisiinkin ihmeissään, mistä saadaan uusia tekijöitä. Ulkomailtakaan kun ei voida rekrytoida pelkästään ei-kristittyjä.
Joulu on alunperin pakanajuhla ja sitä juhlivat myös muut kuin kristityt. T. Kantasuomalainen ei-kristitty.
Ymmärsit varmasti, että nyt tarkoitettiin lähinnä muslimeja ja hinduja, jotka kai harvemmin joulua viettävät.
Vierailija kirjoitti:
Siis joulu kestää 3 päivää. Kun nyt saisi edes jonkun illan vapaaksi, että voidaan kutsua joulupukki ja jakaa lahjat. Lapset odottaa sitä marraskuusta lähtien. En ole koskaan pyytänyt koko joulua vapaaksi. Mutta tästä yhdestä illastakin on jo vähän syyllinen olo, kun lukee tätä palstaa.
Pidä puolesi vain rohkeasti! Ei vaatimuksesi kohtuuton ole. Ja tähän ketjuun nyt on vain valikoitunut paljon sitä nuorempaa porukkaa, jotka ainakin väittävät, että joulu on heille se vuoden tärkein päivä(t). Muissa ketjuissa taas on paljon ihmisiä, jotka eivät joulusta niin välitä tai jopa jättävät väliin koko joulun. Keskivertotyöpaikasta löytyy varmaan myös tätä jälkimmäistä tyyppiä, joiden kanssa voit vaihtaa itsellesi sen yhden vapaan illan jouluna, jos vuoro osuu kohdallesi:)
Minä olen ratkaissut asian niin, että vietämme pikkujoulun joulukuun aikana, jolloin käymme kaikki joulun traditiot läpi. Pukki tulee ja läheiset kokoontuu yhteen, annamme lahjoja ja vietämme aikaa. Joulukuun alussa on paljon helpompi saada kaikille vapaata yhtaikaa ja koota yhteen sellainen joukko, jota ei oikean joulun aikaan saa kasaan.
Kalenterin mukaisena jouluna sitten joko vietetään toisten ihmisten kanssa uusi joulu (esim toisen puolen suku tai ystäväperhe) tai ihan vaan perheen kanssa. Tässä etuna se, että joulu on kahdesti vuodessa parhaillaan ja sen pääsee viettämään useampien ihmisten kanssa halutessaan :)
En pidä siitä, että ulkopuolinen taho pääsee määräämään jouluni vietosta, joten olen ottanut ohjat omiin käsiini.
Nyt jo siis kolmatta vuotta juhlitaan joulua etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Siis joulu kestää 3 päivää. Kun nyt saisi edes jonkun illan vapaaksi, että voidaan kutsua joulupukki ja jakaa lahjat. Lapset odottaa sitä marraskuusta lähtien. En ole koskaan pyytänyt koko joulua vapaaksi. Mutta tästä yhdestä illastakin on jo vähän syyllinen olo, kun lukee tätä palstaa.
Mun poika oli viime joulun töissä. Tänä joulun kysyi ajoissa ja sai jouluaaton vapaaksi. Hän on menossa harrastuksen Joukupukiksi - vie siis joulun n 10 perheen lapsille. Meillä joulua vietetään sii sitten kun ei joulupukki enää ole kiireinen.
Nyt joku haahka siellä töissä on nostanut kamalan metelin siitä, miten hänen lapsensa kärsivät kun äiti ei ole jouluaattona kotona ennen klo 19... Kyllä se olisi vähintäänkin kohtuullista, että nuori mies, jolla ei todellakaan voi joululla olla mitään merkitystä, suostuisi tekemään hänen vuoronsa.... no niinpä, ehkäpä noihin 10 perheeseen joulupukki voisikin tänävuonna tulla jo 23.pvä?
Tarkoitan siis vaan sitä, ettei tätä minään ihmisryhmäkysymyksenä voida ratkaista. Meistä harva tietää, miksi jooulu on/ei ole toiselle tärkeä/miten he sen viettävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihminen melko tyhmä saa olla, että kouluttautuu hoitoalalla ja vinkuu, kun jouluna joutuu töihin. Tai juhannuksena tai vappuna tai lasten syntymäpäivänä. Eiköhän se kierto töissä ihan reilu ole. Jos oot nyt pari joulua perätysten töissä niin luultavasti saat pari joulua perätysten vapaaksi. Tai sitten kaikki on samalla tavalla useamman joulun peräkkäin töissä.
Lukioikäisenä ammatinvalintaa pähkäillessä ei välttämättä vielä ymmärrä pyhien merkitystä. Uudelleen kouluttautuminenkaan ei ole ihan yksinkertaista omien lasten saamisen jälkeen, varsinkaan jos mieskin on pienituloinen.
Onko se sitten sen seuraavan henkilön syy, joka ei ammatinvalintaa pähkäillessä ole tajunnut mitä vuorotyö tai pyhäpäivät tarkoitttaa? Niin että voit syytää kaiken sen saman harmituksen muille, kunhan ei osu omalle kohdalle?
Joustava työaika on kyllä todella iso (huge) plussa. Tuntuu välillä, ettei ole töissä ollenkaan :D
Lapset saa harrastaa, mitä haluaa, asioiden hoito helppoa jne.
Jos joutuisin menemään tasan klo 7 töihin, tai tekemään vuorotyötä, tai olemaan töissä juhlapyhinä, olisi kyllä aivan hirveää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun poika oli viime joulun töissä. Tänä joulun kysyi ajoissa ja sai jouluaaton vapaaksi. Hän on menossa harrastuksen Joukupukiksi - vie siis joulun n 10 perheen lapsille. Meillä joulua vietetään sii sitten kun ei joulupukki enää ole kiireinen.
Nyt joku haahka siellä töissä on nostanut kamalan metelin siitä, miten hänen lapsensa kärsivät kun äiti ei ole jouluaattona kotona ennen klo 19... Kyllä se olisi vähintäänkin kohtuullista, että nuori mies, jolla ei todellakaan voi joululla olla mitään merkitystä, suostuisi tekemään hänen vuoronsa.... no niinpä, ehkäpä noihin 10 perheeseen joulupukki voisikin tänävuonna tulla jo 23.pvä?Tarkoitan siis vaan sitä, ettei tätä minään ihmisryhmäkysymyksenä voida ratkaista. Meistä harva tietää, miksi jooulu on/ei ole toiselle tärkeä/miten he sen viettävät.
Tuo haahkahan on aivan malliesimerkki suomalaisesta narsunaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ratkaissut asian niin, että vietämme pikkujoulun joulukuun aikana, jolloin käymme kaikki joulun traditiot läpi. Pukki tulee ja läheiset kokoontuu yhteen, annamme lahjoja ja vietämme aikaa. Joulukuun alussa on paljon helpompi saada kaikille vapaata yhtaikaa ja koota yhteen sellainen joukko, jota ei oikean joulun aikaan saa kasaan.
Kalenterin mukaisena jouluna sitten joko vietetään toisten ihmisten kanssa uusi joulu (esim toisen puolen suku tai ystäväperhe) tai ihan vaan perheen kanssa. Tässä etuna se, että joulu on kahdesti vuodessa parhaillaan ja sen pääsee viettämään useampien ihmisten kanssa halutessaan :)
En pidä siitä, että ulkopuolinen taho pääsee määräämään jouluni vietosta, joten olen ottanut ohjat omiin käsiini.
Nyt jo siis kolmatta vuotta juhlitaan joulua etukäteen.
Mistä näkee joulurauhan julistuksen muuna päivänä kuin 24.12
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt jo siis kolmatta vuotta juhlitaan joulua etukäteen.Mistä näkee joulurauhan julistuksen muuna päivänä kuin 24.12
You tube <:>
Meillä töissä kyllä ihan mahtava homma (jota kaikki perheelliset arvostaa) että esimerkiksi joulun ja juhanuksen saa aina vapaaksi halutessaan. Aina on nuoria jotka mielellään tekevät pyhät joista saa hyvät lisät, joskus ennemminkin tulee melkein kilpailu niistä vuoroista! Kerran en saanut juhannusta vapaaksi vaikka halusin (olin siis kaikki muutkin sen listan viikonloput töissä) ja se harmitti tietysti mutta koska yleensä kaikki onnistuu niin ei se maailmaa kaatanut. Ymmärrän hyvin että on persiistä olla kaksi peräkkäistä joulua töissä :(
Mua ärsyttää ajatusmaailma minkä mukaan sinkut ja lapsettomat ovat ihan arvottomia ja heidän pitäisi aina joustaa, että ''ne perheelliset sitte...'', Ihan kuin lapsettomalla sinkulla ei voisi olla mitään elämää!!!! On meilläkin isovanhempia, vanhempia, sisaruksia, heidän lapsia, ystäviä, menoja, tekemistä, haluja. Ei meidän tarvitse aina luopua kaikesta perheellisten takia. Jokainen joustaa vuorollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt jo siis kolmatta vuotta juhlitaan joulua etukäteen.Mistä näkee joulurauhan julistuksen muuna päivänä kuin 24.12
En tiedä, ehkä youtubesta?
Me yleensä katsotaan se sillon aattona (kukin sijainnissaan, jos mahdollista) :)
Ja siis tämä on ainakin meidän perheessä valintakysymys. Halutaanko viettää joulu yhdessä vai ei? Jos halutaan, niin mitä se vaatii?
Meidän tapauksessa joulu ja yhdessäolo ei ole päivämääräsidonnainen. Lähinnä voitamme, kun saamme kaksi joulua ja monet jutut edullisemmin :)
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää ajatusmaailma minkä mukaan sinkut ja lapsettomat ovat ihan arvottomia ja heidän pitäisi aina joustaa, että ''ne perheelliset sitte...'', Ihan kuin lapsettomalla sinkulla ei voisi olla mitään elämää!!!! On meilläkin isovanhempia, vanhempia, sisaruksia, heidän lapsia, ystäviä, menoja, tekemistä, haluja. Ei meidän tarvitse aina luopua kaikesta perheellisten takia. Jokainen joustaa vuorollaan.
Minä kans ajattelen, että jokainen joustaa vuorollaan. Perheelliset on hyvinkin saattaneet joustaa ennen kuin saivat lapsia, joten se ajatus saattaa kummuta juuri sieltä.
Sieltä, kun on lapsettomana ja sinkkuna joustanut perheellisten puolesta.
Moni on ollut lapseton ja sinkku ennen kuin on perustanut perheen :)
Ei se perheellisyys silti mikään itsestäänselvä syy ole siihen, että pitäisi aina saada juhlapyhät vapaata - mutta kyllä se kertoo paljon arvoista, että huomioidaanko se asia lomia jakaessa / tai jos työkaveri pyytää vaihtamaan loma-aikaa.
Itse onneksi olen lapseton ja toimistotyössä, jossa jouluaatto + pyhät ovat vapaat. Suurin osa porukkaa haluaa kuitenkin myös välipäivät vapaiksi, ja niistä sitten pitää sopia. Itse en joulua vietä, ja sen takia otankin mielellään joulun maissa hieman lomaa, että pääsee kunnon reissuun, ja pakenemaan sukulaisten tappelua siitä, missä minä jouluaattoni vietän (vanhemmat eronneet, ja jouluhullut appivanhemmat lisänä). Viidessä paikassa pitäisi olla yhtä aikaa, ja minkä tahansa valitsen, muut neljä suuttuvat. Jos pysyy kotimaassa, koko joulun joutuu kuuntelemaan syyllistäviä puheluita siitä, kuinka huono ihminen olen, kun en vietä joulua juuri heidän kanssaan. En siis suostu siihen, että joku vaatisi minua olemaan joulun paikkeilla töissä ihan vaan koska heillä on lapsia ja minulla ei. Suostun kyllä vuorollani joustamaan, niin että kaikille saadaan tasapuolisesti lomat jaettua.
Kyllä meillä laittavat niin yksinäiset kuin perheellisetkin toivelistaan olla töissä jouluna. Kyllä se tilipussissa näkyy
Syys- ja hiihtolomista sitten ”tapellaan” Kouluikäisten vanhemmilla olisi mielestäni niihin etuoikeus.
Perheellinen joutaa olemaan kaksi joulua peräkkäin töissä, jotta yksinäiset ihmiset pääsevät perheensä luo joulunviettoon. Kyllä nuorten ihmisten joulu omien iäkkäämpien vanhempien luona on tärkeämpi, kuin äidin kotonaolo pikkulapsille.
Meillä mies merivartiostossa. Tänä vuonna on joulun kotona, esim. viime vuonna taas oli KOKO joulun töissä, ei vain aattoa. Lapsi on nyt teini ja on tottunut siihen, että joulua vietetään sillä perheellä joka vapaalla on - kuten muitakin juhlia kuten synttäreitä. Ikinä ei ole joulu tämän vuoksi pilalla ollut. Ei tulisi mieleenikään nillittää siitä, että joutuu OSAKSI jouluaattoa töihin - onhan siinä joulua vaikka millä mitalla jäljellä.
Huonoa listasuunnittelua. Yleensä pyritään katsomaan niin, että joka toinen joulu töitä, joka toinen vapaa. Ihan sama lapsettomilla ja perheellisillä.
Meilläkin nuoret sinkut tuntuvat nykyään nostavan suurimman metelin ja ottavat saikkua, jos joutuvat vuorollaan töihin. Vanhemman sukupolven perheelliset ovat kiltisti tehneet sen joka toisen joulunsa töitä.
Itse sinkkuna olin vapaaehtoinen jouluaaton iltavuorolainen, koska eipä minulla sen kummempaa tekemistä ollut. Kun lapset oli pieniä, olin sen joka toisen joulun töissä. Nyt mummoiässä voin olla useamminkin jouluaattona töissä. Mutta tuntuu, että samat ihmiset haluavat olla joka joulu vapaalla ja nämä ei todellakaan ole perheellisiä.