Joudun olemaan 2. joulun peräkkäin töissä vaikka olen perheellinen
Saimme tänään (myöhässä) joululistat työpaikalla ja joudun olemaan tänäkin jouluna vuorossa aattona ja joulupäivänä. Listojen tekijä huomautti, että se on reilua koska saan uudenvuoden vapaaksi. Yritin selittää, että siinä on vissi ero, joulu on perhejuhla ja tärkeä lapsille. Esimerkiksi yksi nuori mies sai joulun vapaaksi, vaikka on siis perheetön. Olisikohan tässä mitään tehtävissä? :( Meni maku taas koko joulun järjestämiseen.
Kommentit (218)
Meillä kaikki tällaiset juhlapyhät, pääsiäiset, joulut, uudetvuodet yms. laitetaan lista seinälle että onko vapaaehtoisia töihin. Aina on löytynyt riittävä määrä ja he ovat sitten olleet omasta vapaasta tahdostaan töissä. Mielestäni reiluin tapa hoitaa asia.
Ap minkä vuoron teit viime vuonna? Mikä vuoro tänä vuonna?
Tää on provo tai sitten todella perseestä. Jokaisessa paikassa saa joka toisen joulun kyllä vapaaksi, jos siis olet jossain hoitolaitoksessa töissä. Eri asia on, jos olet vaihtanut työpaikkaa välillä tai teet keikkatyötä. Kyllä minunkin työpaikassani on paska työilmapiiri ja ainaista tappelua lomista ja vuoroista ( iso osasto sairaalassa), mutta kyllä tähän asti joka paikassa on halutessaan saanut olla joka toinen joulu vapaalla. Se on kyllä ollut jokaisessa paikassa käytäntönä. Ja listat eivät ole vielä myöhässä, niiden viimeinen ilmestymispäivä on ensi perjantaina 24.11.
Meillä mies on toista joulua putkeen töissä ja pakko oli kurkata miltä ensi vuoden vuorot näyttää -töissä silloinkin. Kurjaa mutta tämmöistä tämä vuorotöissä on.
Olen ollut 4-5 joulua töissä (vapaaehtoisesti) ja eipä se meidän perheen joulua ole haitannut.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut 4-5 joulua töissä (vapaaehtoisesti) ja eipä se meidän perheen joulua ole haitannut.
Ei varmasti. kai siellä puolisosi glögipäissään jollekin jakaa, kun lapset laitetaan olus uusia leluja kavereilleen esittelemään.
Kaikki on tyttyväisiä.
Lapset, sinä, puoliso ja se, joka sitä nusuttaa.
Hyvää joulua teille kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oleellista ei mielestäni ole, oletko perheellinen vai perheetön (useimmilla on kuitenkin ainakin lapsuuden perhe) vaan se, oletko jouluihminen vai et. Jouluihmiselle joulu on korvaamatonta aikaa, vaikkei näkisi jouluna ainuttakaan ihmistä omaa peilikuvaansa lukuun ottamatta. Eikö sinun työpaikallasi ole ketään, joka olisi vapaaehtoisesti aattona töissä? Monesti nämä ei-jouluihmiset pitävät tärkeämpänä olla vapaalla vaikka uutena vuotena tai juhannuksena, tällöin sinä voisit vuorostasi tehdä hänen työvuoronsa.
Minusta oleellista on se, että minulla on lapsia, joiden joulumuistot muovautuvat näistä jouluista. Yksi työkaverini on lähdössä jouluksi Thaimaahan ja puhui siihen malliin, että aikoo "unohtaa koko joulun" ja ilmeisesti juoda paljon. Miksi ihmeessä tällaista ei voi tehdä muulloin kuin nimenomaan jouluna?? -aloittaja
Minulla ei ole omia lapsia, mutta asun useamman tuhannen kilometrien päässä perheestäni ja sukulaisistani. Jouluna kaikki sisarukseni perheineen palaavat lapsuudenkotiimme, ja se on aika lailla ainoa aika vuodesta kun pystyn näkemään heitä kaikkia kerralla. Ovat aikuistuttuaan muttaneet ympäri kotimaata, ja harvoin käy niin että kaikki olisimme yhtä aikaa lomalla. Joulu on minulle todella tärkeää aikaa perheen ja sukulaisten kanssa, en todellakaan vaihtaisi sitä pois että joku muu voi viettää 8h pidempään oman perheensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti. kai siellä puolisosi glögipäissään jollekin jakaa, kun lapset laitetaan olus uusia leluja kavereilleen esittelemään.
Kaikki on tyttyväisiä.
Lapset, sinä, puoliso ja se, joka sitä nusuttaa.
Hyvää joulua teille kaikille!
Kannattaisko sun laittaa se korkki kiinni? Sen verran onnetonta tuo kirjoittaminen.
-ohis
En jaksa koko ketjua lukea, mutta siitä mitä luin oli ilo nähdä, miten vanhempien työssäkäynti erikoisinekin aikatauluineen on ihan mukava ja luonteva osa rakkaita lapsuusmuistoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihminen melko tyhmä saa olla, että kouluttautuu hoitoalalla ja vinkuu, kun jouluna joutuu töihin. Tai juhannuksena tai vappuna tai lasten syntymäpäivänä. Eiköhän se kierto töissä ihan reilu ole. Jos oot nyt pari joulua perätysten töissä niin luultavasti saat pari joulua perätysten vapaaksi. Tai sitten kaikki on samalla tavalla useamman joulun peräkkäin töissä.
Lukioikäisenä ammatinvalintaa pähkäillessä ei välttämättä vielä ymmärrä pyhien merkitystä. Uudelleen kouluttautuminenkaan ei ole ihan yksinkertaista omien lasten saamisen jälkeen, varsinkaan jos mieskin on pienituloinen.
Onko se sitten sen seuraavan henkilön syy, joka ei ammatinvalintaa pähkäillessä ole tajunnut mitä vuorotyö tai pyhäpäivät tarkoitttaa? Niin että voit syytää kaiken sen saman harmituksen muille, kunhan ei osu omalle kohdalle?
Toivottavasti mahdollisimman moni nuori lukisi näitä ketjuja ja jättäisi lähtemättä hoito-, pelastus-. poliisi- ja kaupan alalle. Siinä oltaisiinkin ihmeissään, mistä saadaan uusia tekijöitä. Ulkomailtakaan kun ei voida rekrytoida pelkästään ei-kristittyjä.
Mä olisin halunnut olla toissajoulun töissä, mutta en saanut, kun joulun pyhinä pn vähemmän työntekijöitä kuin normaalisti, ja itse olin vasta 3kk aiemmin aloittanut työt kyseisessä työpaikassa, eikä jouluna voi kaikki uudet työntekijät olla töissä, vaan tarvitaan myös osaamista
Turhaa kitinää.
Joulu voi olla tärkeä lapsettomallekin.
Jos välttämättä haluat joulun vapaaksi, lahjo joku lapsettomista työkavereistasi vaihtamaan vuoroja kanssasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda vuoroa jonkun kanssa.
Olen jo yrittänyt, mutta ei ole kukaan suostunut ainakaan vielä :/ -aloittaja
Miksi edes pitäisi? Siksi, ettei ole lapsia? Lapsettomalle joulu voi olla yhtä tärkeä. Itselleni esim. siksi, että isoäitini on jo 87 vuotta ja todellakin otan hänet meille jouluksi. Enkä jousta tästä vain siksi, että joku akka on levittänyt jalkansa jollekin miehelle. Joo, kyllä risoo, että lapselliset kuvittelee olevansa jossakin erikoisasemassa vain siksi, että heillä on lapsia.
No sulla on ainakin joulumieli kunnossa... Sääli isoäitiäsi.
On se isoäiti varmaan tyytyväisempi että saa viettää joulun lapsenlapsensa kanssa, kuin jos nuori olisi sanonut 'ei mulla mitään oo, olkaa te jouluna lomilla vaan', ja mummu viettäis joulun yksin.
Näin ainakin meillä. Mummu suostuisi kyllä siihen että töissä täytyy olla joulunakin, "hyvähän se on että lapset saa olla perheen parissa" -tyylinen kommentti tulisi ihan mukisematta. Täytyyhän lapsia arvostaa. Mutta kyllä siitä kuulisi sitten seuraavat 20 vuotta (pitkäikäinen suku) kuinka hänet jätettiin ihan yksin, että työkaverit on tärkeämpiä kuin oma suku, että ei isovanhempia sen vertaa arvosteta... Ja voin vain kuvitella kuinka pahalta hänestä oikeasti tuntuisi sen joulun ajan, kun on oma perhe jonka on parhaansa mukaan kasvattanut, mutta joka ei edes niin paljoa välitä että tulisi jouluna vanhusta katsomaan.
Ja toki minulle oma mummuni on tärkeämpi kuin työkaverien lapset, ja menen hänen luokseen ennemmin kuin olen töissä jouluna - mutta ihan vain tiedoksi, jos joku ei oikeasti tiedä että muillakin kuin lapsiperheillä saattaa olla joulunläsnäoloa vaativia perheenjäseniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sitä se on nykyään näinä tasa-arvon aikoina...ei ole nuorilla halua joustaa mistään kenenkään muun hyväksi, edes jouluna.
Onhan niillä nuorillakin perheet, joiden kanssa joulua haluaa viettää. Ei sinun perheesi ole yhtään sen tärkeämpi kuin muidenkaan.
Tottakai kaikilla on perheet, mutta kun kyse on kuitenkin aikuisista (?) ihmisistä. Täälläkin löytyy paljon ketjuja siitä, kuinka monet aikuiset skippaavat koko joulun välistä. Monille nuorille aikuisille joulua tärkeämpiä vapaapäiviä on vuoden aikana lukuisia, uusivuosi, juhannus, kesäfestarit ym. Tuntuu vaan olevan monilla periaate, että heillä nyt tulee olla samat oikeudet kuin perheellisilläkin ja joulu otetaan vapaaksi vaikka vaan ihan piruuttaan, niin kuin joku jo tuossa edellä avautuikin. Jos joustetaan, toki joustoa pitää sitten löytyä puolin ja toisin, tyyliin perheellinen jouluna ja sinkku juhannuksena.
Entä me nuoret joille perhejuhlat on tärkeitä? Jos haluan juuri joulun, enkä juhannusta tai festareita?
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti mahdollisimman moni nuori lukisi näitä ketjuja ja jättäisi lähtemättä hoito-, pelastus-. poliisi- ja kaupan alalle. Siinä oltaisiinkin ihmeissään, mistä saadaan uusia tekijöitä. Ulkomailtakaan kun ei voida rekrytoida pelkästään ei-kristittyjä.
Joulu on alunperin pakanajuhla ja sitä juhlivat myös muut kuin kristityt. T. Kantasuomalainen ei-kristitty.
en ymmärrä miksi tästä tehdään perheellinen/perheetön asia.
meillä töissä lähinnä tapellaan kuka saa olla joulun töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sitä se on nykyään näinä tasa-arvon aikoina...ei ole nuorilla halua joustaa mistään kenenkään muun hyväksi, edes jouluna.
Onhan niillä nuorillakin perheet, joiden kanssa joulua haluaa viettää. Ei sinun perheesi ole yhtään sen tärkeämpi kuin muidenkaan.
Tottakai kaikilla on perheet, mutta kun kyse on kuitenkin aikuisista (?) ihmisistä. Täälläkin löytyy paljon ketjuja siitä, kuinka monet aikuiset skippaavat koko joulun välistä. Monille nuorille aikuisille joulua tärkeämpiä vapaapäiviä on vuoden aikana lukuisia, uusivuosi, juhannus, kesäfestarit ym. Tuntuu vaan olevan monilla periaate, että heillä nyt tulee olla samat oikeudet kuin perheellisilläkin ja joulu otetaan vapaaksi vaikka vaan ihan piruuttaan, niin kuin joku jo tuossa edellä avautuikin. Jos joustetaan, toki joustoa pitää sitten löytyä puolin ja toisin, tyyliin perheellinen jouluna ja sinkku juhannuksena.
Yleensä festareilla käydään (jos käydään) kesälomalla, joka on ihan itse tienattua vapaata. Lisäksi noi festarit tuppaavat olemaan enemmän teinien suosiossa kuin aikuisten.
Siis joulu kestää 3 päivää. Kun nyt saisi edes jonkun illan vapaaksi, että voidaan kutsua joulupukki ja jakaa lahjat. Lapset odottaa sitä marraskuusta lähtien. En ole koskaan pyytänyt koko joulua vapaaksi. Mutta tästä yhdestä illastakin on jo vähän syyllinen olo, kun lukee tätä palstaa.
Ei muutu. Olen lapseton ja samassa työssä 20 vuotta. Ne, jotka olivat itsekkäitä mammoja silloin, ovat itsekkäitä nytkin. Lapset ovat tässä välissä varttuneet kolmikymppisiksi, mutta edelleen minun odotetaan joustavan joulun aikaan heidän sukujoulujensa vuoksi. En siis päässyt matkalle viime vuonna, kun työparini oli pakko olla välipäivät lomalla hyysäämässä aikuisia (muuten lapsettomia) jälkeiläisiään. Meillä siis itse joulunpyhät on työpaikka kiinni. Olen vuosien varrella kolmesti yrittänyt saada lomaa, kahdesti esimies ei ole myöntänyt, yhdellä kerralla töihin pakotettu kollega sairastui sopivasti.