Joudun olemaan 2. joulun peräkkäin töissä vaikka olen perheellinen
Saimme tänään (myöhässä) joululistat työpaikalla ja joudun olemaan tänäkin jouluna vuorossa aattona ja joulupäivänä. Listojen tekijä huomautti, että se on reilua koska saan uudenvuoden vapaaksi. Yritin selittää, että siinä on vissi ero, joulu on perhejuhla ja tärkeä lapsille. Esimerkiksi yksi nuori mies sai joulun vapaaksi, vaikka on siis perheetön. Olisikohan tässä mitään tehtävissä? :( Meni maku taas koko joulun järjestämiseen.
Kommentit (218)
Hoitoalalla minäkin olen ja meillä on sekä lapsettomissa että lapsellisissa ihmisissä sekä jouluihmisiä että niitä, joille joulu merkitsee vain lisiä. Toki ei-jouluihmisiä on vähemmän eli me muutkin joudumme pilaamaan joka kolmannen joulumme.
Minulla taas esimerkiksi juhannus ei merkitse mitään, joten annan sen mielelläni vapaaksi jollekin, joka on jouluaattona töissä. Työjouluina ei tosiaan auta muu kuin venyä Oscarin arvoiseen suoritukseen ja olla näyttämättä ketutustaan potilaille ja omaisille sekä ottaa kaikki irti niistä sekunneista, joina saa olla kotona.
Ymmärrän kyllä AP:ta tässä asiassa. En sen takia, että perheellisillä pitäisi olla joku etuoikeus jouluun, vaan mielestäni asian pitäisi mennä niin, että joka toinen joulu olisi vapaana. Tämä olisi sitä oikeudenmukaisuutta.
Joulu menee taatusti pilalle, jos teet työvuorosta valtavan numeron. Kuten yllä todettiinkin: Joulu kestää kolme päivää. Etköhän ehdi jossain välissä kotonakin piipahtaa.
Meillä mutsi oli usein jouluna töissä ja se oli tietysti meistä lapsista harmillista. Muistan kysyneeni äidiltä että miksei hänen työkaverinsa Pirkko voi olla jouluna töissä, kun hänellä ei ole lapsia. Äiti melkein suuttui silloin ja opetti, ettei ihmisen arvo ole kiinni siitä, onko lapsia vai ei. Myös Pirkko ansaitsee vapaan joulun siinä missä muutkin, ja hänen tapansa viettää joulua on aivan yhtä arvokas kuin meidänkin perheemme. Jäipä tällainen mieleen. Ihan hyvä joulun opetus mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä kun syntyvyys laskee.. Kuka oikeesti haluu tehdä nykyään lapsia kun tietää että kaikki mitä teet tuomitaan. Esimerkiksi nää pyhät ja lomat: hoitakaa ite kakaranne mut ei vttu kun taas on perheelliset ”vinkumassa” lomia lasten lomien kanssa ja vedotaan johonki muistoihin!!!
Kai sitä on vaan jäätävä kotiäidiks jos haluu jotenkin tarjoo inhimmillisen lapsuuden omille lapsille. Materia kun ei hyvin kasvatettuja lapsia tee onnelliseks tai lämmitä mieltä vanhempana.
Toiko itse keksimämme ideologia onnellisuutta perheisiin vai osattiinko ennen paremmin, kun kotiäiti oli varsin yleinen ammatti...
Kaikkea ei voi saada joten joudumme tekemään selkeitä arvovalintoja. Ap on kouluttautunut hoitoalalle, tehnyt lapsia, eikä se ole työyhteisön ongelma sovittaa yhteen alaa ja perhettä vaan...
Ei tekis nykypäivänä yhtään pahaa monille äideille nostaa se pää pois sieltä omasta pseestä ja kattoo vähän miten ne lapset oikeesti voi. Joka ikinen äiti voi suoriutuu siitä tehtävästä paremmin. Tekeekö se uus iphone sut tai lapses onnellisemmaks jos kuitenki se aito ihmisyhteys sieltä taustalta puuttuu? Muutenkin nykypäivänä lapsia tehdään vaan koska se ois kiva, sit lähetää duuniin samantien takas kun ollaa synnäriltä päästy ja kerran vuodessa keretään sen lapsen kanssa olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vuokrafirmalta työntekijä tilallesi. Problem solved.
Ai niinkö se toimiikin, kiitti vinkistä! Jos itsekin tarvitsen vapaata niin sanon vaan esimiehelle, että hankippa vuokratyöntekijä! Miksi en ole aiemmin tajunnut!
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Tuskin sinä koko päivää noina päivinä töissä olet? Luotte raamit sen mukaan missä vuorossa olet. Isä hoitaa anopin sinun työvuoron aikana. Jos olet iltavuorossa jouluaatto on jo aamulla. jne...
t. 3 vuorolainen since -99
Oma äitini oli hoitaja ja lähes joka joulu töissä, koska siitä sai paremmin rahaa. Aamuvuoro ei paljoa haitannut, kun nukkuttiin pitkään ja isä kanssa touhuttiin sitä joulua. Äiti tulikin sitten illaksi kotiin valmiiseen pöytään.
Iltavuoroisin joulupukki kävi jo aamusta ja äiti sai vatsan täyteen ennen työvuoroa ja rääppeitä muille vuorossa oleville.
Yövuoroon äiti lähti "kesken" joulun vieton.
Joten ei ne äidin työvuorot mitenkään ollut meidän jouluista pois. Lahjat tuli jaettua, piparit leivottua, ruuat syötyä, pelit pelattua ja isovanhemmat tavattua.
Vierailija kirjoitti:
Vuokrafirmalta työntekijä tilallesi. Problem solved.
Monissa paikoissa hoitoalalla on vuoden loppupuolella jo sijaiskielto :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda vuoroa jonkun kanssa.
Olen jo yrittänyt, mutta ei ole kukaan suostunut ainakaan vielä :/ -aloittaja
Miksi edes pitäisi? Siksi, ettei ole lapsia? Lapsettomalle joulu voi olla yhtä tärkeä. Itselleni esim. siksi, että isoäitini on jo 87 vuotta ja todellakin otan hänet meille jouluksi. Enkä jousta tästä vain siksi, että joku akka on levittänyt jalkansa jollekin miehelle. Joo, kyllä risoo, että lapselliset kuvittelee olevansa jossakin erikoisasemassa vain siksi, että heillä on lapsia.
No sulla on ainakin joulumieli kunnossa... Sääli isoäitiäsi.
Minusta oleellista on se, että minulla on lapsia, joiden joulumuistot muovautuvat näistä jouluista. Yksi työkaverini on lähdössä jouluksi Thaimaahan ja puhui siihen malliin, että aikoo "unohtaa koko joulun" ja ilmeisesti juoda paljon. Miksi ihmeessä tällaista ei voi tehdä muulloin kuin nimenomaan jouluna?? -aloittaja[/quote]
Teillä saa siis lomaa joulun aikaan? Yritä ensi vuonna olla lomalla ja siten varmistaa vapaa joulu. Meillä on sekä jouluna että pääsiäisenä useamman viikon lomakielto, joten kaikki normaaleihin ihmisoikeuksiin kuuluvat reissut ym. täytyy unohtaa.
Minä olen kyllä joulun vapaalla, mutta kaikki muut loppuvuoden viikonloput olen töissä. Olin töissä myös viime viikonlopun. Viisi viikonloppua putkeen töissä, jouluaatto ja aatonaatto vapaata ja sit uudenvuodenaattoviikonloppu töitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oleellista ei mielestäni ole, oletko perheellinen vai perheetön (useimmilla on kuitenkin ainakin lapsuuden perhe) vaan se, oletko jouluihminen vai et. Jouluihmiselle joulu on korvaamatonta aikaa, vaikkei näkisi jouluna ainuttakaan ihmistä omaa peilikuvaansa lukuun ottamatta. Eikö sinun työpaikallasi ole ketään, joka olisi vapaaehtoisesti aattona töissä? Monesti nämä ei-jouluihmiset pitävät tärkeämpänä olla vapaalla vaikka uutena vuotena tai juhannuksena, tällöin sinä voisit vuorostasi tehdä hänen työvuoronsa.
Minusta oleellista on se, että minulla on lapsia, joiden joulumuistot muovautuvat näistä jouluista. Yksi työkaverini on lähdössä jouluksi Thaimaahan ja puhui siihen malliin, että aikoo "unohtaa koko joulun" ja ilmeisesti juoda paljon. Miksi ihmeessä tällaista ei voi tehdä muulloin kuin nimenomaan jouluna?? -aloittaja
Niillä lapsilla ei tässä nyt pitäisi olla mitään tekemistä. Toisaalta ei myöskään uudella vuodella tai juhannuksella. Itse vuorotyötä tekevänä olen tehnyt selväksi, että joulu on minulle tärkeä muut juhlapyhät olen mielellään töissä. Valitettavasti sama on muillakin työkavereilla ja olemme siksi vuorotellen joulut töissä. Sinuna en höpisisi mitään lapsista, mutta reilua olisi, että saisit ainakin seuraavat kaksi joulua vapaaksi.
Samat provot kiertää, just puitiin miksi sinkut haluaa talvilomansa hiihtolomaviikolle, nyt joulu käsittelyssä ja pian tapellaan taas kesälomista!
Vierailija kirjoitti:
Samat provot kiertää, just puitiin miksi sinkut haluaa talvilomansa hiihtolomaviikolle, nyt joulu käsittelyssä ja pian tapellaan taas kesälomista!
Ei nää mitään provoja ole, lapselliset vain todella kokevat olevansa niin etuoikeutettuja, ettei kenellekään muulle kuulu mitään. Ovat ihan aidosti hämmästyneitä, että muillakin on elämää.
Mun äiti oli sairaanhoitaja 3-vuorotöissä. Aika harvoin oli jouluaatto vapaa. Mut se olikin 70-90-luvuilla, ei oltu niin kermaperseporukkaa vielä. Hyvin meni isän kanssakin aatto, käytiin joulurauhan julistusta kattomassa, jos mutsi oli aamutöissä ja sit vietettiin ilta kotona koko porukka ja jos mutsi meni iltatöihin, syötiin isän kanssa aikaisemmin, avattiin lahjat ja sit syötiin vielä tosi myöhään, kun mutsi tuli kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä AP:ta tässä asiassa. En sen takia, että perheellisillä pitäisi olla joku etuoikeus jouluun, vaan mielestäni asian pitäisi mennä niin, että joka toinen joulu olisi vapaana. Tämä olisi sitä oikeudenmukaisuutta.
Kolmevuorotyössä ei voi olla joka toista joulua vapaana,tai sitten osa porukasta ei ole koskaan joulua vapaalla. Viikossa kun on tyypillisesti vapaapäiviä 2/7, ei 1/2. Vastaavasti joulun voi olla vapaalla 2 kertaa seitsemästä eli noin reilu joka kolmas joulu, olettaen, että myös jouluna on normaalimiehitys töissä.
Minullakin on perhe, vaikkei omia lapsia olekaan. On äiti, isä, mies, sisko ja siskontyttö, koirat ja kissat sekä vanha mummi, joka ei montaa joulua enää ehdi täällä viettää. Minun perheeni on minulle vähintään yhtä tärkeä kuin omasi sinulle, vaikka siihen ei kuulukaan muita lapsia kuin siskontyttö ja karvakamut. En siis aio tarjoutua vaihtamaan mitään vuoroja vain sen takia, että joku pelkää lapsiensa menevän rikki siitä, jos äiti on joulun töissä.
Molemmat vanhempani olivat usein joulut töissä lisien vuoksi, eikä siitä mitään traumoja mulle tai siskolle jäänyt. Päinvastoin, saatiin nukkua vaikka kolmeen, jos huvitti, ja syödä mitä haluttiin. Monena vuonna etsittiin vanhempien piilottamaa lahjasäkkiä ja naarattiin koko talo. Se oli hauskaa, kun vanhemmat olivat töissä ja mummi antoi meidän tehdä mitä tykättiin. Kyllä ne lapset on joululomalla sen aikaa, että niitä ehtii nähdä.
Ajoitatte vain joulupöydän siihen aikaan kun olet kotona (lounas/illallinen), ja jaatte lahjat silloin. Mä olin viime vuonna joulun töissä, tänä vuonna erikseen pyysin vapaan, kun mummin kunto on alkanut huonontua niin, että tuskin enää ensi vuoden joulua voi hänen kanssaan viettää.
Ja se ”perheetönkin” on tosiaan jonkun lapsi ja sillä voi olla niitä läheisiä yhtä lailla kokoontumassa joulunviettoon. Ei ne sun lapset siihen kuole, jos käyt jouluna töissä, kun ei muidenkaan lapset. Äitiys ei tee sun pyynnöistä automaattisesti tärkeämpiä kuin muiden.
Toiko itse keksimämme ideologia onnellisuutta perheisiin vai osattiinko ennen paremmin, kun kotiäiti oli varsin yleinen ammatti...
Kaikkea ei voi saada joten joudumme tekemään selkeitä arvovalintoja. Ap on kouluttautunut hoitoalalle, tehnyt lapsia, eikä se ole työyhteisön ongelma sovittaa yhteen alaa ja perhettä vaan...