Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi mies (dippainssi) ei ymmärrä "nouseeko lentokone ilmaan liukuhihnalta?" -pulmaa

Vierailija
20.11.2017 |

Pulmassa siis lentokone on kiitotien päässä, mutta kiitotie onkin liukuhihna, joka pyörii renkaiden pyörimissuunnan nopeuden huomioiden vastakkaiseen suuntaan. Eli kun kone kiihdyttää, liukuhihna kiihdyttää.

Mies ilmeisesti kuvittelee, että lentokone kiihdyttää jotenkin renkaillaan, koska hän väittää, ettei kone nouse liukuhihnalta normaalisti ilmaan. Huvittaa tämä tilanne, koska olen itse TRADENOMI ja äijä on oikeasti 10 vuotta alansa hommia tehnyt dippainssi! :D Ei usko, vaikka miten yritän hänelle perustella, että kone kiihdyttää normaalisti vauhtiaan ja nousee ilmaan.

Miten saisin rautalangasta väännettyä asian?

Kommentit (295)

Vierailija
1/295 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi YouTubesta se myytinmurtajien jakso, jossa ne testaa sitä. Myös murobbs:llä on keskustelu asiasta, ehkä mies ymmärtää siitä.

Vierailija
2/295 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etsi YouTubesta se myytinmurtajien jakso, jossa ne testaa sitä. Myös murobbs:llä on keskustelu asiasta, ehkä mies ymmärtää siitä.

Yritetty molempia. Hokee vain "ei tule nostetta, ei tule nostetta" eikä suostu ymmärtämään sitä, että lentokone kiihdyttää vauhtinsa liukuhihnasta huolimatta ja nousee ilmaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/295 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä sun pitäisi osata noinkin yksinkertainen asia selittää ihan itse. Olethan sentään TRADENOMI!!!!!!

Vierailija
4/295 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä sun pitäisi osata noinkin yksinkertainen asia selittää ihan itse. Olethan sentään TRADENOMI!!!!!!

Sanoin tuon itseironiseen sävyyn, koska tradenomin tutkinto on mielestäni aika turha. Taidat sinäkin olla dippainssi?

Vierailija
5/295 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituspostiin satelee alapeukkuja mutta vain yksi vastaus aiheeseen.

Vierailija
6/295 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voisitko selittää miten se kone tosiaan nousee ilmaan, jos ei se siihen ympärillä olevaan ilmamassaan nähden liiku mihinkään? Insinööri ei kyllä ymmärrä:)

Vierailija
7/295 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murossa ne selitti sen niin hyvin että kuka tahansa ymmärtäisi.

Minä olen ”vain” insinööri (enkä edes ilmailualalla!) ja silti tajusin jo myytinmurtajien jakson ekasta selityksestä.

Vierailija
8/295 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko dippainssi sama kuin tippaiita?

Vierailija
9/295 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoin tuon itseironiseen sävyyn, koska tradenomin tutkinto on mielestäni aika turha. Taidat sinäkin olla dippainssi?

Ohhoh. Enpä olisi aloituksen perusteella uskonut sun olevan noin herkkänahkainen. 

Vierailija
10/295 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voisitko selittää miten se kone tosiaan nousee ilmaan, jos ei se siihen ympärillä olevaan ilmamassaan nähden liiku mihinkään? Insinööri ei kyllä ymmärrä:)

Se kone liikkuu. Myytinmurtajissa testasi sen ja todisti että kone liikkuu. Auto ei liikkuisi, mutta sen pyöriä liikuttaa moottori. Lentokoneen pyörät pyörii vapaasti eikä ne liikuta konetta, vaan moottorien työntövoima. Ajatteles vaikka vesitasoa, ne propellit on veden pinnan yläpuolella, toisin kuin moottoriveneillä, joilla moottorin potkuri liikuttaa venettä.

Vierailija
11/295 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin se liikkuu. Renkaat vain pyörii tuplanopeutta.

Vierailija
12/295 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vain merkonomi ja ymmärrän välittömästi ettei lentokoneen renkaiden vapaa pyöriminen liity mitenkään moottorien aiheuttamaan työntövoimaan, joten kone tietenkin nousee ilmaan.

Vierailija
13/295 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se liukuhina on siinä vain sekoittamassa päättelyketjua. Porukka mieltää liukuhihnan aina kapistuksena, joka pitää juoksijan/kävelijän siinä paikallaan. Sama juttu olisi pyörän tai liukuhihnalle laitetun auton kanssa, koska molemmat vetää pyörillään. Lentokone ei vedä pyörillään, mutta tuota ei haluta ymmärtää. Lentokone ei siis pysyisi paikallaan liukuhihnalla kuten auto, vaan kiihdyttäisi ja nousisi ilmaan. Jos taas autoon laitettaisiin siivet, se ei tietenkään nousisi ilmaan, koska veto tulisi auton pyöriltä.

Vierailija
15/295 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala pihtaamaan kunnes tajuaa. 

Vierailija
16/295 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö muka mun Lada1200S lähtisi lentoon, jos siinä olisi siivet?! Tätä en kyllä hevillä usko.

Vierailija
17/295 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellen väärin muista, niin taisivat myytinmurtajissa ihmetellä että pitääkö oikeasti tämänkaltaista juttua tutkia.

Vierailija
18/295 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aah, vähän huono selostus ap:lla, moni kuvitteli että se kone pysyy paikallaan mikä siis ei ollutkaan totta.

Vierailija
19/295 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusimmilla lentokentillä on jo otettu käyttöön lyhyet liukuhihnakiitoradat, koska ne säästävät merkittävästi lentokentän maa-alaa, rakennuskustannuksia sekä nousukiidon polttoainekuluja. Laskeutuminen ei myöskään vaadi enää pitkää rullaamista.

Vierailija
20/295 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aah, vähän huono selostus ap:lla, moni kuvitteli että se kone pysyy paikallaan mikä siis ei ollutkaan totta.

Se selostus menee juuri noin! On lukijan tehtävä sitten päättää, miten liukuhihna vaikuttaa lentokoneen liikkeellelähtönopeuteen! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän