Mitä teette jouluna?
Onko teillä luvassa perinteinen suku- ja perhejoulu vai jotain ihan muuta?
Kommentit (147)
Minä ja 3&4v mennään lapsuudenkotiin jo 22.päivä ja auttelen jo 72v äitiäni joulun kokkauksissa ja siivoamisessa. Mies tulee myöhemmin, siskon perhe myös. Veljen perhe tulee aattona myös, isosiskon perhe ei tällä kertaa. Meitä on näinkin jo 14. Aika italialaiset tunnelmat tiedossa :D Mutta se valmistelu, saunat ja ruokailuun asti on aina jees, kun joulupukki tulee on mayhem päällä kun lahjoja on niin liikaa. Ääh, no mutta yöllä sitten taas on kivaa kun homma rauhoittiu ja jutellaan vaan ja ehkä pelataan jotain. Joululahjakirjaa on ihana lukea näin lapsiperheellisenä ihan liian myöhään <3
Omituisia noi alapeukuttajat. Lukevat tunnollisesti varmaan jokaisen joulukuvauksen ja sitten alapeukuttavat. Miksi ihmeessä? Huomattavasti fiksumpaa olisi laittaa vain yläpeukku, jos siltä tuntuu.
Istun lentokoneessa matkalla kotia kohti. Vähän erilainen joulu.
Perhe on hajonnut ja ei ole sukua tiedossa. Käyn aattona vanhempien luona.
Asun maassa, jossa joulun kasite on jotain muuta kuin Suomessa. Emme siis "vieta" joulua mitenkaan. Menee ihan kuin mika tahansa paiva.
Suomessa ollessani inhosin jouluhossotysta, onneksi siita ollaan nyt paasty eroon.
Me ollaan ulkomailla eikä vietetä joulua erityisesti. Mieluummin olisin kotona, mutta minulla on paljon pitämättömiä ylityövapaita, joita en pysty pitämään käytännössä muulloin kuin joulun aikaan. Ja heti uuden vuoden jälkeen minua taas tarvitaan välttämättä töissä. Perhejoulut ovat meillä jo takanapäin, tai sitten eivät ole vielä alkaneet uudestaan. Pari viimeistä joulua oli sellaisia, että nuoret aikuiset kiukuttelivat itku silmässä, että onko heidän ihan pakko tulla ruokapöytään mummin kanssa (mummi tuotu laitoksesta meille jouluillaksi). Olisivat olleet paikalla ainoastaan lahjojen jakamisen verran ja sitten olisi menty poikaystävien perheisiin viettämään "oikeaa" joulua. Se loukkasi niin pahasti, että meni maku koko hommasta.
En tiedä vielä, jouluaatto kun on vasta 4 viikon päästä. En koskaan mieti elämääni niin pitkälle. Minä olen mahdollisesti jo kuollut siihen mennessä tai ainakin asun kodittomana tuolla jossain kadulla. Sielläpä sitten makaan maassa ehkä joku roskiksista löytynyt peitto päällä ja ripuloin syötyäni joitain biojäteastiasta löytämiäni tähteitä. Sukulaisia ja tuttavia kyllä on, mutta eivät he tällaista luuseripaskaa luokseen jouluksi halua.
Nautin lomasta! Ansaitusta sellaisesta :)
Aattona ollaan omalla perheellä kotona, meidän lapset on jo aikuistuvia, vanhin jo opiskelemassa, mutta tulee kotiin lähes koko lomaksi. Meillä on aika perinteinen aatto: riisipuuro ja lumiukkoelokuva ja joulurauhan julistuksen kuunteleminen. Kynttilät viedään hautausmaalle, sitten saunotaan pihasaunassa ja sen jälkeen on jouluateria. Sen jälkeen lahjat ja kahvit. Iltaa istutaan pitkään, jutellaan vaan ja syödään vähän lisää, todennäköisesti pelataan jotain lautapeliä.
Joulupäivänä vietetään pyjamapäivää, syödään jouluaterian jämiä, luetaan, ehkä katsotaan joku elokuva. Tapanina mennään äitini luo, sinne tulee sisarukseni ja heidän lapsiaan perheineen. Syödään hyvin, kaikki tuovat jotain ruokaa tullessaan, äitini kun on vanha, eikä hirveästi jaksa kokkailla.
Siinäpä se. Rakastan joulua ja sen tunnelmaa, kiireettömyyttä ja hiljaisuuta. Meillä ei koskaan ole ollut mitään hirveää jouluhässäkkää eikä lahjamerta, lähinnä on ostettu tarpeellista ja tehty paljon myös itse. Jotain pientä ylimääräistäkin toki, hemmottelua.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan ulkomailla eikä vietetä joulua erityisesti. Mieluummin olisin kotona, mutta minulla on paljon pitämättömiä ylityövapaita, joita en pysty pitämään käytännössä muulloin kuin joulun aikaan. Ja heti uuden vuoden jälkeen minua taas tarvitaan välttämättä töissä. Perhejoulut ovat meillä jo takanapäin, tai sitten eivät ole vielä alkaneet uudestaan. Pari viimeistä joulua oli sellaisia, että nuoret aikuiset kiukuttelivat itku silmässä, että onko heidän ihan pakko tulla ruokapöytään mummin kanssa (mummi tuotu laitoksesta meille jouluillaksi). Olisivat olleet paikalla ainoastaan lahjojen jakamisen verran ja sitten olisi menty poikaystävien perheisiin viettämään "oikeaa" joulua. Se loukkasi niin pahasti, että meni maku koko hommasta.
Minkälaisia joulut sitten olivat lastenne lapsuudessa, jos he kokevat, että poikaystävien luona vietetään oikeaa joulua, mutta teillä ei?
Juhlitaan muutamien sukulaisten kanssa ulkomailla.
Asun pysyvästi ulkomailla mutta tulen yleensä jouluna Suomeen. Vietän joulua perheeni, isovanhempien ja sukulaisten kanssa. Jouluaatto ollaan vain perheen kanssa ja muina päivinä mennään sukuloimaan. Päivien ohjelma koostuu lähinnä syömisestä, pienestä ulkoilusta, television katsomisesta ja seurapeleistä. Joulun aikaan minun on mahdutettava myös ystävien tapaaminen ja kaikki muu Suomi-ohjelma.
Meillä joudaan jouluna viinaa. Ja juodaan paljon. Ja koko joulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia joulut sitten olivat lastenne lapsuudessa, jos he kokevat, että poikaystävien luona vietetään oikeaa joulua, mutta teillä ei?
Poikaystävien perheissä oli heidän sisarustensa lapsia paikalla, meillä vain vanhuksia. Onhan siinä ihan ymmärrettävä ero. Kaksi tuntia nuoret sitten lopulta istuivat pöydässä eli siihen asti, kun mummi vietiin takaisin.
Menen vaimon siskon luokse, johon tulossa vaimon puolen perhettä. Esitetään että kaikilla on mukava joulu joulupukkeineen ja riisipuuroineen. Puhutaan kirjakieltä, taivastellaan jotain lastenhoidollisia ongelmia, leikitään 3- ja 1-vuotiaiden kanssa, lauletaan joululauluja ja muistetaan kehua anoppia kun se NIIIIN on nähnyt taas vaivaa ruokien eteen ja itse haukkuu pöperöitään mauttomiksi.
Kotiin päästyäni vedän kännit ja ranteet auki jos luonnetta riittää.
Syön kynttilöitä, plärään konvehteja ja vien haudoille kirjoja.
Noustaan aattona Silja Linen laivaan Helsingissä (Serenade). Laivan lähdettyä mennään kiertämään laivan kauppoja ja jokainen saa valita yhden lahjan. Tavataan Joulupukki. Sitten mennään syömään ja ruokailun jälkeen hyttiin, jossa avataan lahjat (pari lahjaa jokaiselle on jo hankittu tai hankitaan ennen matkaa). Täysi-ikäiset saattavat mennä yökerhoon.
Joulupäivänä noustaan maihin ja mennään Tukholmassa joulukirkkoon. Pyöritään kaupungissa vähän. Laivalla sitten shoppailua (tuliaiset) ja ruokailua. Tapaninpäivänä kirjaudutaan hotelliin Helsingissä (vieraillaan sukulaisilla) kahdeksi yöksi.
Pelkästään risteily maksoi nelinumeroisen summan, mutta molemmilla vanhemmilla on ollut töissä aika stressaavaa joten ei jakseta laittaa joulua.
Lomailen Tansaniassa. Safarilla ennen joulua ja Sansibarille joulun jälkeen, mutta itse joulu vielä suunnittelematta.
Ohis Pari siivua sitä kinkkua yleensä lautaselle laitetaankin. Varsinkin, jos on vieraana. Ihme pihistelyä olla tarjoamatta kinkkua. Toivottavasti pöydässä kalkkunaa ja kalaa kinkun sijasta edes.