Mitä teette jouluna?
Onko teillä luvassa perinteinen suku- ja perhejoulu vai jotain ihan muuta?
Kommentit (147)
Eikö joulusta jo voitaisi luopua? Jokainen viettäköön mitä haluaa omassa hiljaisuudessaan, mutta tää jatkuva jouluhössötys ja kaupallisuus ärsyttää.
Töissä. Olenkin ainut perheellinen työpaikalla että kävipä taas hyvä tuuri.
Ollaan perheen kesken mies, teinipoika ja minä. Siskoni tulee myös. Varmaan nämä jutut toistuvat tuhansissa perheissä Suomessa vähän mukailtuna, vähän eri aikoihin. katsotaan aamulla toljanteria, sytytellään kynttilöitä ja jouluvaloja. Juodaan aamukahvit rauhassa ja syödään lohileipiä. Käydään hakemassa sisko meille ja valmistellaan joulupöytää. Katsotaan joulurauhan julistus ja syödään joulupuuro. Sisko saa aina mantelin :D Käydään viemässä joulutervehdys yhdelle yksinäiselle vanhukselle, juodaan kahvit kanssaan .
Hämärän tultua käydään haudoilla ja sieltä tullaan joulusaunaan. Saunan jälkeen syödään joulupäivällinen., jota yhdessä teinin kanssa valmsiteltu.Lahjat jaetaan sitten pöydän siivouksen jälkeen. Availlaan niitä yksitellen niin toistetkin näkevät mitä lahjansaaja saa. Katsellaan jotain kevyttä joulukuvaa ja juodaan vielä illalla joulukahvit.
ei onneks töissä enää mut perhejoulu.:)! pääsevät töissäkin sitten paaljon helpommalla.
Mennään sisareni perheen luoksi syömään aattoiltana. Lasten takia siellä on aina hieno joulutunnelma. Kahdestaan kotona se ei juuri muista vapaailloista poikkeaisi.
Emt. Ei kiinnosta v*ttuakaan. Noniin, nyt tätäkään ei tarvitse poistaa.
Jouluaattoilta ja joulupäivän aamuvuoro työn merkeissä. Viime vuonna vapailin kaikki joulunpyhät joten kosto seuraa tänä vuonna.
Molemmat viettävät joulun omien ikääntyneiden sukulaistensa parissa. Omaan jouluuni ei kuulu mitään merkittäviä perinteitä; jouluruokia laitan äitini luona ja niitä syödään, ehkä käy jotain vieraita, mutta ei sen kummempaa. Miesystäväni suvussa on tapana viettää isompia sukujuhlia.
Itselleni joulu ei ole merkityksellinen juhla, joten minulle sopii oikein hyvin viettää se äitini kanssa. Uudenvuoden vietän sitten miesystäväni kanssa, se on minulle paljon tärkeämpi hetki.
Kotona ollaan oman perheen kesken; minä, mies ja teinipoika. Isäni tulee kans. Ehkä anoppi ja appi tulee.
Isäni tulee vasta iltapäivällä kun aletaan syömään. Sitä ennen minä valmistelen ruoat ja mies sekä lapsi koristelee kuusen. Minä siivoan heidän jäljet ja keittiön tuhanteen kertaan. Keitän puuron joka korvaa lounaan.
Vierailija kirjoitti:
Joulu pitäisi kieltää.
Miksi?
Menen puolisoni kanssa Lappiin viikoksi.
Ei sukuloida.
Tulin kutsuneeksi sukulaisperheen meille jouluksi ja nyt jo harmittaa. Menee siihen malliin kuitenkin, että mies seurustelee vieraiden kanssa ja minä teen yksin kaiken keittiössä.
Olemme kotona rauhassa mieheni kanssa. Syömme hyvin ja katselemme jouluohjelmia televisiosta. Ehkä käymme saunassa. Emme jaksa sukujouluja, enkä minä tykkää emmännöidä, joten vietämme joulun aina kahdestaan.
Joulussa parasta on joulun odotus! Ihana väkerrellä koristeita, ostella niitä ja valoja.
Ja laittaa koti ja piha jouluisen näköisesti.
Jouluna syödään, levätään ja ulkoillaan
Miehen ja koiran kanssa pyhät menee mukavasti
Aamupalaksi riisipuuroa, mantelin saanut saa avata konvehtirasian ja valita itselleen ensimmäiseksi. Puuron jälkeen saunaan, jonka jälkeen pukeudutaan juhlavaatteisiin. Joulurauhan julistus katsotaan tv:stä glögiä juoden sekä torttuja ja pipareita syöden.
Hetken rauhoittumisen jälkeen katamme pöytään jouluastiat ja teemme pieniä viimeistelyjä jouluateriaa varten, tyyliin kermavaahdon vatkaus. Minä ja lapset lähdemme joulukirkkoon, mies joko lähtee mukaan tai jatkaa valmisteluja.
Kirkon jälkeen käymme koko perhe hautausmaalla viemässä kynttilöitä ja ihailemassa kynttilämerta. Sitten onkin jo aika mennä kotiin syömään.
Ruokailuun käytämme aikaa runsaasti, mutta sitten onkin aika avata lahjat. Lahjat avaamme vuorotellen, jotta kaikki näkevät, mitä kivaa itse kukin on saanut.
Illalla vielä kahvit moninaisten herkkujen kera.
Tänä vuonna olemme ihan oman perheen kesken, mutta usein mukana on myös isovanhemmat. Perheeseen kuuluu siis vanhemmat ja parikymppiset lapset.
Ollaan kolmistaan. Minä ja 2 teiniä. Joulupäivänä käydään äitini luona syömässä. Me päätettiin, ettei hössötetä. Nukutaan pitkään ja syödään suklaata. En jaksa enää innostua suurista perhejouluista.
Ollaan vuokrattu mökki Etelä-Savosta.
Töitä, töitä, töitä .. hyvää joulua ja kiitos!