Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teette jouluna?

Vierailija
19.11.2017 |

Onko teillä luvassa perinteinen suku- ja perhejoulu vai jotain ihan muuta?

Kommentit (147)

Vierailija
101/147 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenguru kirjoitti:

Mennään koko perhe kylpylään valmiiden pöytien ääreen :)

Mihin kylpylään?

Vierailija
102/147 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen kummilapsen perheen luo, muussa tapauksessa olisin yksin ja kävisin kylpylän joulupöydässä (Siuntio).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/147 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä, ikävä kyllä. Kai siinä muutaman tunnin ehtii pieniä lapsiaankin tavata.

Vierailija
104/147 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn paskalla

T. Paskamies

Vierailija
105/147 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lappiin perheen luokse kuten aina. Mies jää kotiin, kuten aina ja käy varmaan omilla vanhemmillaan. Ollaan aina joulut omien perheiden kanssa, lapset päättää kummassa haluavat joulunpyhät olla.

Vierailija
106/147 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on aina perinteinen joulu, tahdottiin tai ei.

Joulua edeltävänä viikonloppuna on "puurojuhla" läheisille, lähinnä miniän perheelle ja muutamalle ystävälle lähipiiristä. Puuroa, torttuja, pipareita yms. Heille joita ei tavata aattona.

Aatonaattona tulee 2 kotoa jo muuttanutta lasta kotiin auttamaan valmisteluissa. Koristellaan kuusi kuopuksen kanssa, juodaan glögiä ja nautitaan rauhasta.

Aattoaamuna keitän puuron valmiiksi aamiaiselle kun kaikki muut vielä nukkuvat. Aamupäivällä valmistellaan viimeisiä ruokia iltaa varten ja paistan tuoreita torttuja. Puolenpäivän aikaan tulevat loputkin juhlijat päiväkahville - torttuja ja pipareita tarjolla. Iltapäivä menee valmistellessa, käydään vuorotellen joulusaunassa. N klo 16 aloitetaan joulupäivällinen joka jatkuu tuonne 21-22 saakka. Välissä toki ennen kahvia ja kakkua availlaan lahjat, tänävuonna ei ole vielä lapsenlapsille pukkia mutta ensivuonna sitten taas.

Ilta päättyy siihen että anoppi on lähtenyt kotiinsa, pienimmät on jo aikaa sitten nukkumassa ja isot "lapset" (omat + kumppanit) pelaavat huojuvaa tornia ja maistelevat glögiä tai viiniä. Joka vuosi olen niin onnellinen siitä kikatuksesta ja puheen sorinasta mikä tuosta tulee:) Itse löhöilen sohvalla mieheni kanssa ja vaan katselen heitä - mun pesuettani.

Varsinaisesti mun joulurauhani alkaa joulupäivänä kun kaikki on lähteneet koteihinsa eikä ole enää mitään tekemistä.

Tuli oma kokemus mieleen nuorena miniänä. Minulla on myös anoppi, jonka mielestä joulun pitää mennä aina samalla tavalla. Lautapelejä, lautapelejä. LAUTAPELEJÄ. Hän rakastaa katsoa, kun aikuiset pojat miniöineen pelaa illalla LAUTAPELEJÄ.

Inhoan lautapelejä ja ainakin mieheni myös inhoaa niitä. Mutta kun ei ole osannut panna äidilleen koskaan vastaan, niin on pienestä asti pelannut vanhempiensa kanssa niitä helvetin lautapelejä.

Onneksi mies aikuistui minun kanssani ja uskalsi sanoa, että haluaa oman joulun, eikä kotiinsa viettämään sitä joka vuonna saman kaavan mukana menevää joulua ja pelaamaan anopin mieliksi niitä lautapelejä :)

Käy jo valmiiksi sääliksi miniöitä, kun tietävät., että ensi jouluna pelataan taas sitä hemmetin huojuvaa tornia, kun anoppi niin haluaa, vaikka itse haluaisi vetäytyä hyvän kirjan ja suklaan kanssa sänkyyn tai selailla nettiä tai muuten vain oleskella. Mutta sitä huojuvaa tornia pitää pelata, että anoppi saa lojua sohvalla ja katsoa pesuettaan, kun ne on viimeiset 20 vuotta pelanneet hänen mieliksi huojuvaa tornia.

Anteeksi purkaus, minulla on lautapelitrauma :D

Ymmärrän :D Okei, jotkut lautapelit on ihan jees silloin tällöin, mutta että niistä on nykyään tullut jotain ikuiden perheidyllin symboleja, ei hemmetti.

Vierailija
107/147 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lappiin perheen luokse kuten aina. Mies jää kotiin, kuten aina ja käy varmaan omilla vanhemmillaan. Ollaan aina joulut omien perheiden kanssa, lapset päättää kummassa haluavat joulunpyhät olla.

Lapsillanne ei sitten ilmeisesti olekaan omaa perhettä.

Vierailija
108/147 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin vääntää tortun jos toisenkin.

T. Torttumies

Vierailija
109/147 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeen tarkkaan ihmiset suunnittelee jo kuukautta aiemmin joulun vieton. Näistä jäi pikaisesti mieleen se Ranskassa joulua viettävä, joka tietää jo, että käyvät lasillisen nauttimassa illalla jossain ravintolassa. Tai joku muu, kenellä oli minuuttisuunnitelma aatoksi.

Itse vietän perheen kanssa kotona. Saan olla vapaalla tämän joulun (toivottavasti, joululista ei ole vielä tullut). Mitään muuta ei ole suunnitelmissa, kuin että sauna joskus ja ruoka joskus ja lahjat illalla. Muuten perheen kanssa vietämme joulua siten, miten se päivä nyt sattuu menemään.

Niin me ihmiset ollaan erilaisia. Mä nautin suunnattomasti siitä, että joulu on perinteinen. Tietyt asiat tehdään tietyssä järjestyksessä. Rakastan jouluvalmisteluja. Monihan tässäkin ketjussa on sanonut, että haluaa valmiiseen pöytään vihdoin (kylpylä, risteily, muu matka), mutta minä taas haluan valmistella. Haluan leipoa ja siivota ja laittaa ruokaa. Nautin niistä. Mun luonteelle on tyypillistä myös suunnitella ja aikatauluttaa. En halua stressiä, mulla on "hallinnan tunne" kun tiedän, miten asiat soljuu. Joten on täysin luonnollista, että tiedän aaton aikataulun etukäteen, myös aatonaaton ja joulupäivän. Toisaalta ymmärrän myös, että kaikki eivät ole samanlaisia.

Vierailija
110/147 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies menee hautausmaalle kunniavartioon. Me lasten kanssa käydään läheisen ystäväperheen luona puurolla ja kahvilla. Sitten kotiin valmistelemaan jouluateriaa. Käydään katsomassa Stockmannin jouluikkunaa, jokajouluinen perinne hautausmaalla käynnin yhteydessä. Appivanhemmat tulevat meille aattoillaksi.

Osa lapsista on nirsoja, hommataan sellaiset ruoat että jokaiselle löytyy jotain mieleistä.

Lahjoja jaetaan kohtuudella.

Vierailija
111/147 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittelin aiemmin, ettei perhettämme kutsuttu miehen puolen sukujouluun. Se ontahallista vittuilua ja eristämistä ja meilläkin oli lapsi, niin isovanhemmat eivät halunneet viettää yhdessä joulua meidän perheen kanssa vaan toisen lapsen wt uusperheen kanssa. Nyt olen kasvanut sen verran aikuiseksi, että nautin komestaan pikkuperheenä joulun viettämisestä. En anna muiden tekemisten vaivata ja pilata jouluani vaan nautin siitä, mitä meillä on. Vieläkin näköjään se menee kuitenkin tunteisiin. Kumma juttu tuo muutama tunti jouluna.

Vierailija
112/147 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennään miehen äidille jonne kokoontuu miehen sisarukset ja myös isä, vanhemmat ovat eronneet vuosikausia sitten. Ensin syödään riisipuuro, se kuka saa mantelin taitaa avata ensimmäisen lahjan joita on valtava kasa lattialla :D Appiukko on innokas ostamaan joululahjoja, kaikenlaista hassua krääsää mm. Varmaan juodaan alkollista glögiä ja napostellaan pähkinöitä. Ja lahjoja availlaan vuoronperään, jokainen saa aina hakea kasasta muille paketit ja ne avataan vuoronperään. Jossain vaiheessa syödään sitten jouluruokia, ja sen jälkeen taas lahjoja. Kahvitellaan ja lahjoja. Lautapelejä pelataan ja puhutaan paskaa :D Mieheni perhe on hyvin hauska joten varmaan nauran taas mahani kipeäksi. Pitääkin ostaa vedenpitävää maskaraa. Yleensä olemme menneet pian puolenpäivän jälkeen anopille ja olleet iltamyöhään. Miehellä on 2 veljeä ja yksi sisko, kelläkään ei ole perhettä.

Vierailija
113/147 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeen tarkkaan ihmiset suunnittelee jo kuukautta aiemmin joulun vieton. Näistä jäi pikaisesti mieleen se Ranskassa joulua viettävä, joka tietää jo, että käyvät lasillisen nauttimassa illalla jossain ravintolassa. Tai joku muu, kenellä oli minuuttisuunnitelma aatoksi.

Itse vietän perheen kanssa kotona. Saan olla vapaalla tämän joulun (toivottavasti, joululista ei ole vielä tullut). Mitään muuta ei ole suunnitelmissa, kuin että sauna joskus ja ruoka joskus ja lahjat illalla. Muuten perheen kanssa vietämme joulua siten, miten se päivä nyt sattuu menemään.

Minun mielestäni jouluaatossa ihaninta on juuri vuodesta toiseen toistuvat perinteet. Vuoden muina päivinä työt sanelevat pitkälti sen, mitä tehdään ja mihin aikaan, mutta jouluaattoni oli lähes samanlainen jo 50 vuotta sitten omassa lapsuudessani ja pysyy toivottavasti mahdollisimman samanlaisena vielä hyvin kauan.

Vierailija
114/147 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme käy missään ja meile tulee syömään vanhempani. Emme stressaa mistään, olemme vain, teemme vain asioita joista nautimme. Lomailemme ja nautimme lapsestamme.

Meillä tämä ihan sama!!!

Vierailija
115/147 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan kotona, koska mies sai tietää, että on töissä päivystysvuorossa aattona, eli soittoja tulee ja joutuu vähän väliä todennäköisesti hilpaisemaan jonnekin. Ollaan sovittu lapsen kanssa, että pari lahjaa saa aattona, ja loput ostetaan Joulun jälkeen alennusmyynneistä. Mummi, joka on yksineläjä, tulee meille viettämään aattoa ja tehdään joitain jouluruokia, mut kinkkua ei meinata tänän vuonna ostaa. Käydään joulukirkossa ja haudalla, katsotaan jouluohjelmia ja pelataan jotain lautapeliä ja thats it.

Vierailija
116/147 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan kotona, koska mies sai tietää, että on töissä päivystysvuorossa aattona, eli soittoja tulee ja joutuu vähän väliä todennäköisesti hilpaisemaan jonnekin. Ollaan sovittu lapsen kanssa, että pari lahjaa saa aattona, ja loput ostetaan Joulun jälkeen alennusmyynneistä. Mummi, joka on yksineläjä, tulee meille viettämään aattoa ja tehdään joitain jouluruokia, mut kinkkua ei meinata tänän vuonna ostaa. Käydään joulukirkossa ja haudalla, katsotaan jouluohjelmia ja pelataan jotain lautapeliä ja thats it.

Mitähän se mummi mahtaa tykätä, kun pöydässä ei ole ollenkaan kinkkua? Vanhoillekin perinteet on tärkeitä. Osta edes niitä valmiita kinkkuviipaleita.

Vierailija
117/147 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tavallisesti varmaan. Mies ostaa pari pulloa viinaa ja muutaman keissin kaljaa, alkaa ryypätä aatonaattona ja viimestään joulupäivänä ajaa mut ja lapset kotoa. Mennään sitten kaverille yöksi ja itken kohtaloani, kunnes mies tulee hakemaan ja vetää sitten turpiin mua kotona.

Oikeasti täytyykö sinun asua miehen kanssa?

Kun olin nuori, naapurit joskus häiriköivät ja lapset ahdistuivat, nykyään tunnen melkein ikävää sitäkin paikkakuntaa kohtaan.

Nämä selviytymistarinat ovat kivoja lukea, kun joku juuri jouluna vapautui perhehelvetistä, niukka ruokavalio mutta onnellinen alku.

4 vuotta ettei ole ketään, en aina kärsi, kuitenkin joulu tärkeä.

Vierailija
118/147 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän se mummi mahtaa tykätä, kun pöydässä ei ole ollenkaan kinkkua? Vanhoillekin perinteet on tärkeitä. Osta edes niitä valmiita kinkkuviipaleita.

No mummi on ihan minun oma äitini, joka on aikaisempina vuosina jo puhunut, että ei ole yhtään kinkun perään, eikä sitä syökään kuin pari siivua, jos on pöydässä ollut, joten ihan hyvillä mielin jätän sen pois=)

Vierailija
119/147 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pattayalla kuukausi ja jouluna ajattelin pamputtaa kalkkunaa.

Roskasakin joulu!

Vierailija
120/147 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sovittu lapsen kanssa, että lahjat ostetaan joulun jälkeen.... Alennusmyynnit on nyt. Suo lapsellesi lapsuuden joulu. Miksi ei kinkkua tai kalkkunaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi