Mitä teette jouluna?
Onko teillä luvassa perinteinen suku- ja perhejoulu vai jotain ihan muuta?
Kommentit (147)
Ihan tavallisesti varmaan. Mies ostaa pari pulloa viinaa ja muutaman keissin kaljaa, alkaa ryypätä aatonaattona ja viimestään joulupäivänä ajaa mut ja lapset kotoa. Mennään sitten kaverille yöksi ja itken kohtaloani, kunnes mies tulee hakemaan ja vetää sitten turpiin mua kotona.
Syödään, juodaan, avataan lahjoja ja harrastetaan seksiä. Sitten taas syödään ja juodaan, mutta ei avata lahjoja. Ja harrastetaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamupalaksi riisipuuroa, mantelin saanut saa avata konvehtirasian ja valita itselleen ensimmäiseksi. Puuron jälkeen saunaan, jonka jälkeen pukeudutaan juhlavaatteisiin. Joulurauhan julistus katsotaan tv:stä glögiä juoden sekä torttuja ja pipareita syöden.
Hetken rauhoittumisen jälkeen katamme pöytään jouluastiat ja teemme pieniä viimeistelyjä jouluateriaa varten, tyyliin kermavaahdon vatkaus. Minä ja lapset lähdemme joulukirkkoon, mies joko lähtee mukaan tai jatkaa valmisteluja.
Kirkon jälkeen käymme koko perhe hautausmaalla viemässä kynttilöitä ja ihailemassa kynttilämerta. Sitten onkin jo aika mennä kotiin syömään.
Ruokailuun käytämme aikaa runsaasti, mutta sitten onkin aika avata lahjat. Lahjat avaamme vuorotellen, jotta kaikki näkevät, mitä kivaa itse kukin on saanut.
Illalla vielä kahvit moninaisten herkkujen kera.
Tänä vuonna olemme ihan oman perheen kesken, mutta usein mukana on myös isovanhemmat. Perheeseen kuuluu siis vanhemmat ja parikymppiset lapset.
No jippiaijee.
Jouluaaton perinteissä on kysymys myös asioista, jotka tapahtuvat vain kerran vuodessa, kuten aamulla saunominen, useiden lahjojen antaminen ja saaminen sekä Joulurauhan julistuksen katsominen. Normaalisti suklaarasian avaaja tarjoaisi ensin muille ja ottaisi viimeiseksi itse, mutta jouluaattona hän saakin valita ensin itse. Omassa lapsuudessani tämä oli erityisen ihanaa, sillä silloin Juhlapöydän konvehtirasiassa oli vain yksi/per kerros kaikkien himoitsimia toffee-konvehteja.
En tiedä mitä teen, mutta itse asiassa voisin mennä jonnekin keikalle eli töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulin kutsuneeksi sukulaisperheen meille jouluksi ja nyt jo harmittaa. Menee siihen malliin kuitenkin, että mies seurustelee vieraiden kanssa ja minä teen yksin kaiken keittiössä.
Ensimmäinen uhriutuja löytyi siis... Eikös ne jouluvalmistelut tehdä ennen joulua, jouluna ollaan.
Sinäkö laitat ruoat pöytään jo aatonaattona, ja niitä sitten jouluna syödään, ja oleillaan vaan?
No ainakin omassa joulupöydässä ainoa, mikä alusta asti tehdään aattona, on keittoperunat. Kaikki muu on valmistettu jo aimmin, ja ne laitetaan vaan tarjolle aattona. Jaa niin, ja leikkaanhan mä leivän, no joo siis kaksi asiaa.
Emme tee mitään. Mies raskaassa työssä joten syö masun täyteen ja huilii. Tosin vanhempieni haudalla käymme ja isovanhempieni. Meillä joulu ei näy oikeastaan mitenkään. Ei koristeita, ei lahjoja, ei jouluruokia eikä muutakaan hössötystä. Kunhan ollaan.
Otan aurinkoa 8) Ai että, en malta odottaa. Meillä ollut perheen kanssa jo monta vuotta perinteenä olla aina joulu ulkomailla. Tänä vuonna mennään taas! Yksi vuoden kohokohtia ehdottomasti.
No ainakin omassa joulupöydässä ainoa, mikä alusta asti tehdään aattona, on keittoperunat. Kaikki muu on valmistettu jo aimmin, ja ne laitetaan vaan tarjolle aattona. Jaa niin, ja leikkaanhan mä leivän, no joo siis kaksi asiaa.[/quote]
Meilläkin on suurimmat valmistelut tehty edellisenä päivänä, mutta jää aatollekin töitä, joista suurimmat liittyvät alkuruokiin. Esimerkiksi tuulihattujen täyttäminen täytyy tehdä vasta hieman ennen ruokailua, samoin mätileipästen valmistelu. Riisipuuroakaan ei viitsi keittää edellisenä iltana ja joulutortutkin maistuvat tuoreina parhailta. Juhlapöydän kattaminenkin on oma työnsä ja pyöriihän tiskikonekin useita kertoja aaton aikana. Tarkoitus ei kuitenkaan ole valittaa työn määrää, sillä meillä kaikki tekevät oman osuutensa, vaan osoittaa, että ilman kotitöitä ei selviä edes aattona. Saattaisin minäkin valittaa, jos joutuisin tekemään kaiken itse. Yllä kerrotut kun eivät ole kaikki pienet työt, joita aatolle jää.
Vietetään perheen kanssa, äitini ja äitin isä tulevat syömään meille ja iltapäivällä siirrymme veljeni luokse, missä sitten syödään lisää :D ja avataan lahjat.
Joulu ♡
Ja lisäksi valmistan kaikki ruuat itse laatikoista kinkkuun. Laatikot pakkaseen jo ennen aattoa ja kinkku sitten aattona. Riisipuuro on ainut mitä en tee.
Jätämme kerrankin koko hössötyksen, lapset perheineen ovat olleet jo vuosia omillaan. Viikon risteily Tyynellä merellä alkaa Dubaista 23.12.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy nyt katsoa mitä keksii, poikaystävä näillä näkymin viettämässä joulua kavereiden kanssa ryypäten. On kuulemma perinne.
Miksi seurustelet hänen kanssaan? Ajattele tulevaisuutta. Haluatko olla naimisissa kuvaamasi kaltaisen miehen kanssa ja mahdollisesti jopa tehdä lapsia hänen kanssaan? Minä en ainakaan haluaisi.
No joo.Appivanhempien luokse en enää jouluna mene,mies voi halutessaan mennä,mutta enpä usko.Sen verran järkkyä sikailua on appeni meille tehnyt.Viime viikon lomalla haukkui pystyyn häämme ja varsinkin minut.Yötä myöten.
Uhkasi viedä harrikan romuttamolle ja tiesi että emme ole maassa.Kielsi meitä osallistumasta hautajaisiinsa ja tämä sekoilu on nyt jatkunut puoli vuotta.Varsinkin minusta puhuu aivan järkkyjä,mutta en toisaalta valheista hätkähdä.Onneksi olen vahva enkä kiinnostunut tuollaisen väkivaltaisen henkilön alistamisyrityksistä.
Muu perhe syyllistää meitä ja ainoa mitä on tehty on yritetty puolistautua.Sellaista.Hyvä jos lukevat tämän.
Multa loppui kiinnostus sukujuhliin.
Kotona kahdestaan,haudalla,hyvää ruokaa ja sen kanssa shampanja auki.Keräämme viinejä ja siinäkin varmaan syy haukkua pystyyn.
Olipa purkaus.
Ollaan ihan perheen kesken, miehen ja kahden lapsemme kanssa. Anoppi asuu 300 km päässä ja sinne menee miehen veli uusioperheensä kanssa. Äitini asuu 150 km päässä ja hän menee siskoni perheen luo, isät on molemmilta kuolleet.
Leppoisaa yhdessäoloa, lapset katselevat piirrettyjä ja minä olen keittiössä viimeistelemässä ruokia. Päivällä riisipuuroa ja illalla perinteisesti jouluruokaa. Jaetaan lahjat ja pelataan jotain lautapeliä minkä varmaan ostamme koko perheen yhteiseksi lahjaksi 😊Ensimmäiset kyläilyt ehkä Tapanina jos silloinkaan. Rauhoitutaan yhdessä koko perhe 😊🤶🏻🎄
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallisesti varmaan. Mies ostaa pari pulloa viinaa ja muutaman keissin kaljaa, alkaa ryypätä aatonaattona ja viimestään joulupäivänä ajaa mut ja lapset kotoa. Mennään sitten kaverille yöksi ja itken kohtaloani, kunnes mies tulee hakemaan ja vetää sitten turpiin mua kotona.
Toivottavasti tämä on trolli! Muussa tapauksessa en todellakaan ymmärrä, miksi et ajattele edes lapsiasi ja eroa.
Vierailija kirjoitti:
Töissä. Olenkin ainut perheellinen työpaikalla että kävipä taas hyvä tuuri.
Ihmeellinen kommentti. Miksi sinulla pitäisi olla joku etuoikeus saada joulu vapaaksi koska olet "perheellinen"? Niille muille ihmisille voi olla tärkeää tavata esimerkiksi vanhempiaan jouluna, vaikka ei lapsia olisikaan.
Jos oikein hyvä tuuri käy, niin saan olla töissä - muutoin olisin keskenäni kotona.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan perheen kesken mies, teinipoika ja minä. Siskoni tulee myös. Varmaan nämä jutut toistuvat tuhansissa perheissä Suomessa vähän mukailtuna, vähän eri aikoihin. katsotaan aamulla toljanteria, sytytellään kynttilöitä ja jouluvaloja. Juodaan aamukahvit rauhassa ja syödään lohileipiä. Käydään hakemassa sisko meille ja valmistellaan joulupöytää. Katsotaan joulurauhan julistus ja syödään joulupuuro. Sisko saa aina mantelin :D Käydään viemässä joulutervehdys yhdelle yksinäiselle vanhukselle, juodaan kahvit kanssaan .
Hämärän tultua käydään haudoilla ja sieltä tullaan joulusaunaan. Saunan jälkeen syödään joulupäivällinen., jota yhdessä teinin kanssa valmsiteltu.Lahjat jaetaan sitten pöydän siivouksen jälkeen. Availlaan niitä yksitellen niin toistetkin näkevät mitä lahjansaaja saa. Katsellaan jotain kevyttä joulukuvaa ja juodaan vielä illalla joulukahvit.
Aika lailla näin menee meidänkin joulu! Joskus saatetaan vielä illalla raahautua yökirkkoon laulamaan joululauluja.
Ollaan kaksi kotona miehen kanssa. Valtaosa ajasta loikoillaan alasti sängyssä ja katsotaan mitä keksitään ;) Välillä syödään ja saunotaan, otetaan vähän skumppaa ja loikoillaan sohvalla tai sängyssä. Joulu on ihanaa aikaa, kun pääsee eroon pakkorutiineista.
Vietetään joulua mun vanhempien luona Lyonin lähellä Ranskassa. Se on ihan maaseutua, kylässä on yksi ravintola, jossa käydään drinkeille jouluaattona. Siitä joulu alkaa. Aattoiltana syödään perheen parissa kevyt illallinen. Aattoiltana käydään messussa ja sen jälkeen drinkeillä siinä kylän ainoassa ravintolassa. Jouluateria syödään joulupäivänä, varmaan joku 10-15 henkeä. Lahjoja ei juurikaan anneta. Minä ja minun suomalainen mies tullaan Suomesta, muuten siellä on minun sisko ja veli ja niiden perheet, jotka on kaikki ranskalaisia.
En kaipaa mitään suomalaista joulua.