JATKUVAT MENKAT?
Mitä ihmettä tapahtuu, löysin keskusteluja vain Demi.fi:stä eikä nekään vastanneet täysin omaa ongelmaani.
Menkoista olen saanut nauttia jo 10 vuotta. Aivan alusta alkaen ne ovat olleet säännölliset ja kestäneet viisi päivää, kierto on ollut 28-30 päivää. Kolmen vuoden jälkeen aloin syömään e-pillereitä. Yaz, Mercilon ja 2013 alkaen Gestinyl, jota syön vieläkin. Mitään sivuoireita tästä nykyisestä merkistä ei ole tullut. Joskus harvoin menkat ovat myöhässä päivän tai kaksi, mutta yleensä ne alkavat kellontarkasti. Taukoviikolla menkat ovat runsaat ja tummaveriset. Toukokuussa 2017 munasarjat ja kohtu ultrattiin aivan muissa asioissa ja ne näyttivät olevan hyvässä kunnossa kaikin puolin.
Nyt kuitenkin viimeisen kahden kuukauden aikana menkat ovat tulleet kahdesti kuussa. Lokakuussa 13-18.10. (6 päivää) ja 28.10.-2.11. (6 päivää), 13.11.-19.11. ja tänään ei vieläkään näy loppua vuodolle. Tämä viimeisin vuoto on ollut tihuttelevaa, siteeseen ei tule kuin ruokalusikallinen päivässä, mutta paperiin pyyhkiessä enemmän. Väri on vaaleamman punaista kuin normaalisti. Alavatsakipuja on lähes päivittäin, sellaisia kuin menkkojen alkaessa yleensä on. Itsellä normimenkoissa kivut loppuvat parin päivän jälkeen.
Olen syönyt e-pillerini säännöllisesti, unohduksia ei ole tullut. Vuoto vaan jatkuu, vaikka siis syön pillereitä koko laatan ja vasta taukoviikoksi lopetan.
Mitä ihmettä tapahtuu? Lääkäriaika minulla on 29.11. aivan muissa asioissa, mutta aion asiasta mainita myös siellä (yleislääkäri). Ja onhan tämä nyt ihan älyttömän turhauttavaa kun vain vuodan koko ajan!
Kommentit (26)
Mene gynelle mielummin kuin yleislääkärille.
Varaa aika gynelle, ei ole normaalia.
Limakalvon liikakasvu kohdussa tai myoomia. Lekurille (gyn) ultraan ja hakemaan keltarauhaskuuri niinku heti. Tarvitset mahdollisest myös rautakuurin anemian takia. Itse en odottelisi vaan menisin yksityiselle gynekologille niin pian kuin mahdollista. Rahaa voi käyttää niin paljon turhempaankin kuin oma terveys.
Meillä ehkäisyasioita hoidetaan perhesuunnitteluneuvolassa, itse soittaisin sille lääkärille, joka pillerit määräsi. Yleislääkäri tuskin sanoo juuta eikä jaata, korkeintaan käskee katsomaan, miten oireet etenee.
Anemian oireita minulla ei ole ollut, viime loppukuun labrakokeissa (käyn kilpirauhasen vajaatoiminnan takia usein, se kuitenkin hallinnassa) ja hemoglobiinini oli 146, mitä se on ollut lähes aina.
Voiko anemia kehittyä kuinka nopeasti?
Ja mietin vielä, että kärsiikö tässä odottaa tuota yleislääkärin aikaa vai osaatteko kokemuksesta sanoa, että kannattaa vain varata aika nopeasti yksityiseltä?
Kokemuksia limakalvon liikakasvusta tai myoomista?
-ap
Veikkaisin noita e-pillereitä. Itse joudun jättämään käytöstä pois, kun oireita alkoi tulla, mulla menkat kesti 2viikkoa. Lopetin pillerit ja kierto tasoittui.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaisin noita e-pillereitä. Itse joudun jättämään käytöstä pois, kun oireita alkoi tulla, mulla menkat kesti 2viikkoa. Lopetin pillerit ja kierto tasoittui.
Kuinka kauan ehdit käyttää pillereitä? Itse olen syönyt pillereitä kokonaisuudessaan 7 vuotta ja nykyisiä 4 vuotta.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä ehkäisyasioita hoidetaan perhesuunnitteluneuvolassa, itse soittaisin sille lääkärille, joka pillerit määräsi. Yleislääkäri tuskin sanoo juuta eikä jaata, korkeintaan käskee katsomaan, miten oireet etenee.
Taidampa heti huomenna soittaa sinne! Kiitos muistutuksesta :)
-ap
Käytännössä tuhoat itsesi ja terveytesi hormonimyrkyillä. Kai sinulle kerrottiin, että ne ovat kaikkea muuta kuin turvallisia ja sivuoireiden ilmestyessä saatat kärsiä niistä koko loppuelämän? Nuoret naiset pilataan tahallaan ja tietoisesti näillä ehkäisyillä. Epätasa-arvo kukoistaa.
Toki tuo syöpäkin voi olla mahdollinen, mutta en halua nostaa sitä päälimmäiseksi mieleeni.
Luin kuitenkin kohdunkaulan syövästä ja minulla oli marraskuussa 2016 papa-kokeessa merkintä ASC-US-muutos, jonka ehkäisyneuvolan sairaanhoitaja selitti minulle "on samantapainen kuin esim. bakteeritulehdus, joka menee itsestään ohi".
Vuotohäiriöt liittyvät siihen myös.
Soitan aamulla ehkäisyneuvolaan ja sen jälkeen varaan ajan gynelle.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Kohdunulkoinen raskaus?
Tein viime viikolla huvikseni raskaustestin kaiken hyvän ja pahan varmuuden vuoksi, negatiivista näytti.
"Jos raskaus on kiinnittynyt kohdun ulkopuolelle, eivät kuukautisten tyyppiset vuodot välttämättä jää pois. Oireena on määrältään vaihteleva verinen vuoto sekä alavatsalle paikallistuvat kivut."
No kaipa tämäkin selviää siellä gynellä.
-ap
Koska kilpirauhasarvosi on kontrolloitu viimeksi? Kilpirauhassairauksiin kun liittyy myös erilaiset vuotohäiriöt.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä tuhoat itsesi ja terveytesi hormonimyrkyillä. Kai sinulle kerrottiin, että ne ovat kaikkea muuta kuin turvallisia ja sivuoireiden ilmestyessä saatat kärsiä niistä koko loppuelämän? Nuoret naiset pilataan tahallaan ja tietoisesti näillä ehkäisyillä. Epätasa-arvo kukoistaa.
No mitäpä luulet? Olen vasta aikuisena etsinyt kunnollista tietoa näistä, mutta lopettaminen tuotti rajut iho-oireet, jatkuvan itkuisuuden (en ole ollenkaan herkkä ihminen) ja yllättäen mieheni häiriintyi kun ei voinut käyttää kettua kolossa ilman sadetakkia.
Kysyin mieheltäni söisikö hän miesten e-pilleriä, sanoi ettei söisi haittojen takia.
Haluaisin kyllä lopettaa nämä, mutta muut ehkäisyvalmisteet eivät miellytä minua. Ehkä täytyy vain pistää kova kovaa vasten ja vaatia miestä käyttämään kondomia niin kehoni saa olla rauhassa. Tai vaihtoehtoisesti selibaatti, veikkaan miehen suostuvan ennemmin kondomiin :)
-ap
Vierailija kirjoitti:
Koska kilpirauhasarvosi on kontrolloitu viimeksi? Kilpirauhassairauksiin kun liittyy myös erilaiset vuotohäiriöt.
Juurikin viime kuussa, menossa ensi viikolla uuteen kontrolliin.
Arvot olivat syyskuussa liikatoiminnan puolella ja lokakuussa tiputettiin annos 100 mikrogr./päivä. Nyt uskoisin, että arvot ovat ns. normalisoituneet. Olo sen suhteen on ollut hyvä. Lääkitys on ollut minulla jo 3 vuotta.
-ap
Kiitos kaikille asiallisista vastauksista! Oletin, että AV:n tapaan saan vain pelkkää naljailua osakseni.
-ap
Noniin, ajattelin päivittää tänne miten homma on edennyt. Ehkä joku muukin joskus googlettelee aihetta...
Soitin tänään ehkäisyneuvolaan, josta nostettiin kädet pystyyn. Ei kuulemma voi johtua e-pillereistäni = ei heidän asiansa. Laittoi lähetteen klamydiatestiin. Olen 99,9% varma, ettei mieheni ole pettänyt minua ja suhteemme alkaessa kävimme molemmat testeissä. Olen nähnyt hänen tuloksensa ja hän minun. Nuorempana olen sairastanut klamydian ja ne kivut olivat aivan hirveät ja täysin erilaiset kuin tämä nykyinen kipu, paikkakin on eri.
Seuraavaksi soitin omalle terveysasemalleni, sieltä epäiltiin sen olevan jotakin hormonaalista ja käskettiin mennä tuohon testiin pian, jotta voin varata ke/to päivystysajan. Onnekseni saan sellaisen, ei huvittaisi maksaa +120€ siitä, jos tämä onkin vain joku vuotohäiriö jolle ei löydy syytä. Jos tk:n vastaus ja jatkot eivät miellytä tai toimi, menen kyllä yksityiselle.
-ap
Nostan tätä itse vastausten toivossa :)