Lapsettomat ovat etuoikeutettuja
Heillä on nytkin viikonloppu. Saattavat olla vaikka kavereiden kanssa kokeilemassa metroa. Miten tätä perheellisyyden taakkaa pitäisi kestää? Voisitteko kertoa?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan, etenkään nainen, ei joudu vanhemmaksi vastoin omaa tahtoaan.
Niin, mutta perhearjesta ei ole tarpeeksi tietoa. Lasta suunniteltaessa ei ole tietoa siitä, mitä lapsen saaminen merkitsee. Perhearjesta tulisi varoittaa viimeistään lukiossa ja korostaa, että lapsettomuus on aivan yhtä hyvä vaihtoehto kuin perheellisyys. Niin moni nuori pelastaisi koko elämänsä, jos tuollainen otettaisiin opetussuunnitelmaan.
Meinaatko että he ovat jotenkin etuoikeutettuja joilla perhe-elämästä on etukäteen tietoa tai jotka ovat itse sitä ymmärtäneet hankkia ilman lukiota tai sitä että sitä aihetta lukiossa olisi käsitelty. Jotenkin alan pitää tätä nykyistä opetussuunnitelmaa ihan hyvänä kun oppilaalla on itsellä enemmän vastuuta tiedon hankkimisesta eikä kaikesta voi syyttää opetusta "mut kun siitä ei lukiossa kerrottu".
Vierailija kirjoitti:
Valintakysymys - hankkiako lapsi(a) vai ei.
Mutta sitä ei voi tietää etukäteen olisiko onnellinen perheellisenä, vaiko ei.
Tyhmät lisääntyy eniten nykyaikana. On muitakin vaihtoehtoja valita elämäntapansa kuin perustaa se 'pakkoperhe'. Kas, kun et ole sitä perheellistynyt tullut ajatelleeksi? Niin makkaa kuin pettaa, myös se lapseton.
Jokainen on täysin vastuussa omista valinnoistaan. Elämä on nääs ihan vapaaehtoista.
Sitä ei tyhmä kaikkien muiden matkija ymmärrä. Jos pissiskaveri tekee lapsen, ei sun tarvitse. Ei ole sellaista käsitettä kuin 'pakkoperhe'. *Pakkoruotsi' on vielä vähän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan on aloitus. Jokainen meistä on aloittanut taipaleensa lapsettomana, jotkut päättävät tietoisesti luopua tästä "etuoikeudestaan" mutta turha siitä on enää jälkikäteen valittaa.
Sanoisin ennemmin että lapselliset ovat niitä etuoikeutettuja, on monta lapsetonta jotka antaisivat toisen kätensä päästäkseen lapsettomuudestaan eroon mutta mitään ei ole tehtävissä.
On paljon enemmän perheellisiä, jotka antaisivat toisen kätensä päästäkseen takaisin lapsettomuuden vaiheeseen, mutta mitään ei ole tehtävissä.
No eihän sitä kädestä tarvitse luopua, vaan niistä lapsista. Heille kyllä löytyy uusi koti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan on aloitus. Jokainen meistä on aloittanut taipaleensa lapsettomana, jotkut päättävät tietoisesti luopua tästä "etuoikeudestaan" mutta turha siitä on enää jälkikäteen valittaa.
Sanoisin ennemmin että lapselliset ovat niitä etuoikeutettuja, on monta lapsetonta jotka antaisivat toisen kätensä päästäkseen lapsettomuudestaan eroon mutta mitään ei ole tehtävissä.
On paljon enemmän perheellisiä, jotka antaisivat toisen kätensä päästäkseen takaisin lapsettomuuden vaiheeseen, mutta mitään ei ole tehtävissä.
Hah, hah... hedelmöityshoidoissa on tuhansia pariskuntia.
Sen sijaan Suomen sisäiseseen adoptioon tulee käytännössä vain huostaanotettuja lapsia ja niitäkin vain muutama vuodessa.
Mutta oletan, ettet ollut tosissasi. Lapsista voi todellakin päästä eroon halutessaan. Soitto lastensuojeluun ja siitä prosessi alkaa.
Lapsettomuudesta ei aina niin vain päästäkään eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valintakysymys - hankkiako lapsi(a) vai ei.
Mutta sitä ei voi tietää etukäteen olisiko onnellinen perheellisenä, vaiko ei.
Itsestään se on lähinnä kiinni tietääkö vai ei. Se toki on valitettavaa että kaikki eivät edes mieti asiaa etukäteen.
Itselläni on kohta nelikuinen vauva ja voin sanoa nauttivani perhe-elämästä enemmän kuin lapsettomasta arjesta ennen tätä.
Tänään nukuin kahdeksaan, söin runsaan aamiaisen miehen valmistamana ja katselin samalla telkkaria. Otin pitkän kuuman suihkun ja nyt hengailen kylpytakissa avlla.
Koko päivän olen saanut nauttia myös maailman rakkaimmasta lapsestani.
Kohta laittautumaan, vauva nukkuu päiväunia. Sitten yhdessä perheenä tekemään jotain kivaa. :)
Ennen olisin luultavasti ollut krapulassa joko tänään tai huomenna, vaihtoehtoisesti vuorotyössä.
Itse ainakin nautin tästä suunnattomasti enemmän.
Mikä ihme tyyppi tuo kehitysvammajankkaaja on?
Vierailija kirjoitti:
Tyhmät lisääntyy eniten nykyaikana. On muitakin vaihtoehtoja valita elämäntapansa kuin perustaa se 'pakkoperhe'. Kas, kun et ole sitä perheellistynyt tullut ajatelleeksi? Niin makkaa kuin pettaa, myös se lapseton.
Jokainen on täysin vastuussa omista valinnoistaan. Elämä on nääs ihan vapaaehtoista.
Sitä ei tyhmä kaikkien muiden matkija ymmärrä. Jos pissiskaveri tekee lapsen, ei sun tarvitse. Ei ole sellaista käsitettä kuin 'pakkoperhe'. *Pakkoruotsi' on vielä vähän aikaa.
Alemmissa sosioekonomisissa luokissa etenkin miehet jäävät ilman lapsia. Ylipäänsä ylimmissä tuloluokissa on enemmän lapsia kuin alemmissa (pl. ma+hanmuuttajat tietyistä maista)
Googlaile vähän asiasta, jos haluat esiintyä vakuuttavasti argumenttiesi kanssa.
Tietysti voit väittää tutkimusten kera, että ylemmissä tuloluokissa olevat ihmiset ovat niitä "tyhmiä", mutta ei kai sitä edes täällä usko kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan ne ovat etuoikeutettuja ap, joista perhe-elämä on kivaa. En itse äitinä tosin kuulu heihin. Lapsettomat jäävät paljosta paitsi verrattuna onnellisiin perheisiin.
Joo, jos haluaa lapsia. Jos ei, niin ei jää paitsi. Esim itse haluaisin perheen, mutten sellaista, jossa minun pitäisi huolehtia kenestäkään avuttomasta ihmisestä, eli en perhettä jossa on lapsia. Eläimistä sen sijaan on kiva huolehtia. Eihän lapsetkaan toki ole huolehdittavana konkreettisesti kuin n 18 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan ne ovat etuoikeutettuja ap, joista perhe-elämä on kivaa. En itse äitinä tosin kuulu heihin. Lapsettomat jäävät paljosta paitsi verrattuna onnellisiin perheisiin.
Ei perhe-elämä voi olla kenestäkään oikeasti kivaa.
Eikös etuoikeudella ole perinteisesti tarkoitettu jotain syntyperän mukana/itsen vaikuttamatta tullutta ominaisuutta, kuten rikasta ja vaikutusvaltaista sukua, ihonväriä tms.? Jokainen voi tietoisesti, ja vieläpä aika helposti valita lapsettomuuden nykypäivän Suomessa.
Lisäksi: minä olen lapseton, mutta kolmivuorotyöni takia minulla on tänään ja huomenna työpäivä, mutta sekin on oma valintani. Ainut vaan, että duunipaikasta pääsisi helpommin eroon kuin lapsista. Joitakin päätöksiä kannattaa harkita tarkemmin kuin toisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta perhearjesta ei ole tarpeeksi tietoa. Lasta suunniteltaessa ei ole tietoa siitä, mitä lapsen saaminen merkitsee. Perhearjesta tulisi varoittaa viimeistään lukiossa ja korostaa, että lapsettomuus on aivan yhtä hyvä vaihtoehto kuin perheellisyys. Niin moni nuori pelastaisi koko elämänsä, jos tuollainen otettaisiin opetussuunnitelmaan.
Meinaatko että he ovat jotenkin etuoikeutettuja joilla perhe-elämästä on etukäteen tietoa tai jotka ovat itse sitä ymmärtäneet hankkia ilman lukiota tai sitä että sitä aihetta lukiossa olisi käsitelty. Jotenkin alan pitää tätä nykyistä opetussuunnitelmaa ihan hyvänä kun oppilaalla on itsellä enemmän vastuuta tiedon hankkimisesta eikä kaikesta voi syyttää opetusta "mut kun siitä ei lukiossa kerrottu".
Mutta perhe-elämän kauheudesta ei oikein saa tietoa. On joitain tutkimuksia, joiden mukaan perheelliset ovat onnettomampia, mutta nekin harvat tutkimukset pitäisi arvata ja osata etsiä. Hyssyttelymentaliteetti pitäisi saada pois ja puhua aivan suoraan siitä, että perhe-elämä on kauheaa ja oma elämä loppuu siihen, kun tulee raskaaksi. Menettää kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei perhe-elämä voi olla kenestäkään oikeasti kivaa.
Entä jos on, silloinkin ei ole kukaan?
Vierailija kirjoitti:
Liikaa puhutaan vain siitä, että on tyhmää hankkia lapset nuorena. Siitä kyllä löytää tietoa ja siitä myös nuorille sanotaan ja varoitetaan. Mutta puuttuu kokonaan se, että on myös tyhmää hankkia lapset aikuisena. Siitä pitäisi olla enemmän sosiaalista painetta, että ihminen heittää koko elämänsä haaskuuseen, kun hankkii lapsia. Voisi elää koko elämänsä itselleen ja nauttia elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Valintoja valintoja. Nukuin yhdeksään, rakastelin mieheni kanssa ja sen jälkeen luin pari tuntia sängyssä. Sitten rauhassa kahvia ja aamupalaa. Ihanaa. N36
Heh, meillä muuten sama, mutta herättiin jo seiskalta, aamuvirkkuja kun ollaan.
Nyt teinit leipovat pitsaa meille päiväruoaksi, illalla ollaan miehen kanssa menossa teatteriin pitkästä aikaa.
N42
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta perhe-elämän kauheudesta ei oikein saa tietoa. On joitain tutkimuksia, joiden mukaan perheelliset ovat onnettomampia, mutta nekin harvat tutkimukset pitäisi arvata ja osata etsiä. Hyssyttelymentaliteetti pitäisi saada pois ja puhua aivan suoraan siitä, että perhe-elämä on kauheaa ja oma elämä loppuu siihen, kun tulee raskaaksi. Menettää kaiken.
Kyllä niistä asioista saa halutessaan paljon tietoa mitä lapsen syntyminen perheeseen tarkoittaa ja mitä se vaatii. Kasvatus opetus yms. on maailma pullollaan. Menettänyt en lasten myötä ole mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheellisilläkin on nyt viikonloppu. Uskoisin, että myös he saavat halutessaan matkustaa metrolla.
No joillain lellityillä tavallisten lasten vanhemmilla varmaan. Jos on kehitysvammainen lapsi, ei voi lähteä tuosta vain metroreissulle. Ja lääkärikäynnit painavat päälle. Miettikää nyt vähän, mitä sanotte.
Ja tähän alapeukkuja? Uskomatonta.
Varmaankin sille, että puhuttiin lapsiperheistä, jolloin keharilapsi on kuitenkin poikkeus kaikkien lapsiperheiden joukossa. Ei kenenkään tarvitse siitä syyllistyä, ettei joka poikkeusta ajatellut.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on kohta nelikuinen vauva ja voin sanoa nauttivani perhe-elämästä enemmän kuin lapsettomasta arjesta ennen tätä.
Tänään nukuin kahdeksaan, söin runsaan aamiaisen miehen valmistamana ja katselin samalla telkkaria. Otin pitkän kuuman suihkun ja nyt hengailen kylpytakissa avlla.
Koko päivän olen saanut nauttia myös maailman rakkaimmasta lapsestani.
Kohta laittautumaan, vauva nukkuu päiväunia. Sitten yhdessä perheenä tekemään jotain kivaa. :)
Ennen olisin luultavasti ollut krapulassa joko tänään tai huomenna, vaihtoehtoisesti vuorotyössä.
Itse ainakin nautin tästä suunnattomasti enemmän.
Eivät kaikki lapsettomat ole alkoholisteja.
Itsekin nautin vauva-ajasta, mutta ei vaihtoehto ollut krapulapäivät.