Ei vain ole mahdollista, että en saa pannukakkua onnistumaan!
Tällainen tuli tänään, tehty ihan perusohjeella (1l maitoa, 4 munaa, ripaus suolaa, 2 rkl sokeria, 5dl jauhoja, 100g voita) http://aijaa.com/ckLMWd -> Ei vaan hyytynyt taikina sisältä sellaiseksi kuin pannukakun kuuluisi (ja pinnasta tuommoinen ihmeellinen), vaikka oli varmaan 45 min. uunissa. Ja kyllä annoin turvota ennen paistoa puolisen tuntia ja paistoin siis 200 asteessa.
Eikä tämä ole ensimmäinen kerta. Ohjeita olen kokeillut monia.
Pari kertaa olen vahingossa onnistunut viimeisten vuosien aikana (silloin pannukakku näyttää jo tyyliin 15 min. päästä ihan erilaiselta kuin nämä epäonnistuneet!), mutta sitten kun mielestäni olen seuraavalla kerralla käyttänyt samaa ohjetta, tulos onkin ollut samanlainen kuin tänään.
Mistä ihmeestä tämä on kiinni? Vaikeat leivonnaiset onnistuu aina hyvin, mutta sitten en saa lapsille yhtä vaivaista pannukakkua onnistumaan. :'D
Kommentit (48)
Kokeile tällä Hesarin ohjeella. Jos ei onnistu niin tiedät että vika on uunissa :) Tällä teen aina itse ja onnistumisvarmuus tasan 100%, jos noudattaa ohjetta pilkulleen. Huom voi lisätään vasta viimeisenä, muuten latistaa taikinan.
Vierailija kirjoitti:
Ai, nyt vasta katsoin ap:n kuvat, sä haluatkin tuollaisen tasaisen kenkäpohjapannukakun. Siihen tarvitaan sitä leivinjauhetta. Ja täytyy kyllä sanoa että itsestäni tuo ei ole herkullista millään lisukkeilla. t. 40
Siis ei se tasaisuus ole se juttu :D Vaan se, että sisällys kypsyy hyvin. Ja aina silloin kun oma pannukakkuni on mielestäni onnistunut, siihen on tullut tuollainen erilainen pinta kuin aloituskuvassa.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile tällä Hesarin ohjeella. Jos ei onnistu niin tiedät että vika on uunissa :) Tällä teen aina itse ja onnistumisvarmuus tasan 100%, jos noudattaa ohjetta pilkulleen. Huom voi lisätään vasta viimeisenä, muuten latistaa taikinan.
Vain tilaajille..
Niin voihan se uunikin olla, vaikka melko uusi on kyseessä ja muut leipomukset onnistuu. :o
Maailman paras pannukakku -reseptillä minun on aina onnistunut tehdä täydellinen pannukakku.
Märät ainekset:
8 dl maitoa
3 munaa
n. 50 g voita
aitoa vaniljauutetta
Kuumenna ensin pari desiä maitoa, johon sulatat voin. Lisää loppu maito, kananmunat ja vanilja, ja vispaa hyvin sekaisin.
Kuivat ainekset:
4 dl puolikarkeita vehnäjauhoja
0,5 dl sokeria
suolaa maun mukaan
1 tl leivinjauhetta
Sekoita nämä hyvin, jonka jälkeen kaada märät aineet kuiviin aineisiin hyvin sekoittaen. Anna taikinan turvota vähän aikaa.
Sulata hieman voita uunipannulla uunissa, ja kaada sitten taikina uunipannulle ja paista n. 225 C, n. 30-35 min.
Itse teen puolikkaan taikinan ja paistan sen isossa paistinpannussa (halkaisija n. 30 cm), valurautapannu käy oikein hyvin! Kuumenna pannu liedellä, lisää hieman voita ja anna sulaa kunnolla. Sitten taikina pannulle, ja uuniin.
Hesarin ohje on siis tällainen:
Kuohkea pannukakku
Kuohkea pannukakku tunnetaan myös nimillä "maailman paras pannukakku" tai "taivaallisen hyvä pannukakku". Ohjeen salaisuus on leivinjauheen sekä runsaan voin ja sokerin käyttö.
3 kananmunaa
8 dl täysmaitoa
4 dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
½ tl suolaa
1 dl sokeria
2 tl vaniljasokeria
100 g voita
Riko kananmunien rakenne isossa kulhossa. Sekoita joukkoon puolet maidosta.
Yhdistä leivinjauhe vehnäjauhoihin. Lisää jauhot kulhoon sekoittaen.
Kaada joukkoon loput maidosta, mausta suolalla ja sokereilla. Anna jauhojen turvota nesteessä vähintään puoli tuntia.
Sulata voi. Anna hetki jäähtyä, sekoita sitten voi muiden ainesten joukkoon.
Vuoraa 30 cm x 40 cm:n kokoinen korkealaitainen uunipelti leivinpaperilla. Kaada taikina leivinpaperin päälle ja paista 225-asteisessa uunissa 25–30 minuuttia. Anna jäähtyä ja "kiinteytyä" hetken ajan. Tarjoa esimerkiksi kermavaahdon ja hillon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Maailman paras pannukakku -reseptillä minun on aina onnistunut tehdä täydellinen pannukakku.
Märät ainekset:
8 dl maitoa
3 munaa
n. 50 g voita
aitoa vaniljauutetta
Kuumenna ensin pari desiä maitoa, johon sulatat voin. Lisää loppu maito, kananmunat ja vanilja, ja vispaa hyvin sekaisin.Kuivat ainekset:
4 dl puolikarkeita vehnäjauhoja
0,5 dl sokeria
suolaa maun mukaan
1 tl leivinjauhetta
Sekoita nämä hyvin, jonka jälkeen kaada märät aineet kuiviin aineisiin hyvin sekoittaen. Anna taikinan turvota vähän aikaa.Sulata hieman voita uunipannulla uunissa, ja kaada sitten taikina uunipannulle ja paista n. 225 C, n. 30-35 min.
Itse teen puolikkaan taikinan ja paistan sen isossa paistinpannussa (halkaisija n. 30 cm), valurautapannu käy oikein hyvin! Kuumenna pannu liedellä, lisää hieman voita ja anna sulaa kunnolla. Sitten taikina pannulle, ja uuniin.
Huom., olen omatoimisesti vähentänyt sokerin ja rasvan määrää alkuperäisestä reseptistä. Minusta ainakaan voita ei tarvitse olla 100 g, jos taikinaan laittaa 50 g ja vielä pannulle lisäksi, niin hyvin riittää. Isoon taikinaan 1 dl sokeria on ihan sopiva.
Kotikokin sivuilta maailman paras pannukakku. Jos ei onnistu, niin sitten on välineistä kiinni, esim. uuni ei paista tasaisesti.
Ai, nyt vasta katsoin ap:n kuvat, sä haluatkin tuollaisen tasaisen kenkäpohjapannukakun. Siihen tarvitaan sitä leivinjauhetta. Ja täytyy kyllä sanoa että itsestäni tuo ei ole herkullista millään lisukkeilla. t. 40