Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinkun yksinäinen joulu

Vierailija
17.11.2017 |

Onko muita sinkkuja, joilla ei ole jouluksi mitään suunnitelmaa, eikä voi mennä sukulaisten harmiksi, eikä vanhemmat enää elossa tai ovat vanhainkodissa?
Itselläni on nyt toinen joulu tulossa yksin, eikä ole vara lähteä ulkomaillekaan. Voi kun joulu menisi äkkiä ohi..

Kommentit (141)

Vierailija
81/141 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sinkku mutta viwtän joulun vanhempieni kanssa, kylään tulee myös sisarukset lapsineen, ainakin käymään. En koe olevani yksinäinen, joten ei sinänsä liity tähän ketjuun, mutta pakko kommentoida yksi huomio.

Vinkit viettää hemmottelujoulu yksin ovat hiukan hassuja minun näkökulmastani, koska jouluna nimenomaan kaipaan seuraa, niitä "hemmottelupäiviä" voin järjestää vaikka joka viikonloppu. Kirja, leffoja, viiniä, iltakävely, hyvää ruokaa. Ne on yksin elävälle arkea, sen voi järjestää aina kun haluaa, ei mitään spesiaalia. Se juhla muiden seurassa, glögeineen ja vaikka lautapeleineen on sellainen erityinen juhla mitä kaipaan ympäri vuoden, ja miten haluan joulun viettää. Ettei tarvitse syödä yksin.

Vierailija
82/141 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan olisipa Suomessakin kaverijoulut ja että voisi pyytää reilusti vaikka yksinäisiä sinkkukavereita jouluksi oman perheen joulupöytään. Jouluhan on nimenomaan yhdessäoloa ja lähimmäisestä välittämistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/141 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittaja ja tosi ilahtunut vastauksista. Molemmat vanhemmat ovat kuolleet, minut tehtiin ns vanhemmalla iällä. Minulla on yksi lapsi joka viettää joulut isänsä suvun kanssa perinteisesti. Joulu tuntuu aina painajaiselta ja jotenkin säälittävältä. Lapsi haluaa käydä luonani jouluna avaamassa paketit, mutta en jaksaisi hankkia kuusta tai laittaa suuremmin joulua kotiin. Joskus olen ollut matkoilla jouluna, mutta se on tuntunut vielä tyhmemmältä yksin. No, huomaan että en ole ainoa ja vaikka se on surullinen asia muiden joulua kaihtavien suhteen, se vähän lohduttaa.

Ap.

Vierailija
84/141 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sinkku mutta viwtän joulun vanhempieni kanssa, kylään tulee myös sisarukset lapsineen, ainakin käymään. En koe olevani yksinäinen, joten ei sinänsä liity tähän ketjuun, mutta pakko kommentoida yksi huomio.

Vinkit viettää hemmottelujoulu yksin ovat hiukan hassuja minun näkökulmastani, koska jouluna nimenomaan kaipaan seuraa, niitä "hemmottelupäiviä" voin järjestää vaikka joka viikonloppu. Kirja, leffoja, viiniä, iltakävely, hyvää ruokaa. Ne on yksin elävälle arkea, sen voi järjestää aina kun haluaa, ei mitään spesiaalia. Se juhla muiden seurassa, glögeineen ja vaikka lautapeleineen on sellainen erityinen juhla mitä kaipaan ympäri vuoden, ja miten haluan joulun viettää. Ettei tarvitse syödä yksin.

Totta sinänsä, ja ihan hyvä pointti, mutta kyllä esimerkiksi minusta joulun aikaan yksin olemisessa on vähän eri tunnelma. Voi vaeltaa kaupungilla (toivottavasti kevyessä lumisateessa), kadut ovat tyhjiä, hautausmailla palaa kynttilöitä, kotona odottaa villasukat ja viskipaukku.

On myös taito nauttia uudestaan ja uudestaan niistä elämän pienistä iloista, joihin yksineläjällä on muita parempi mahdollisuus.

Vierailija
85/141 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan olisipa Suomessakin kaverijoulut ja että voisi pyytää reilusti vaikka yksinäisiä sinkkukavereita jouluksi oman perheen joulupöytään. Jouluhan on nimenomaan yhdessäoloa ja lähimmäisestä välittämistä.

Kuka sinua estää? Minä olen järjestänyt kaverijoulun jo useana vuonna peräkkäin, ja aina on ollut paljon hauskempaa kuin sukujouluissa. :)

Vierailija
86/141 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhempasi ovat vielä elossa voisitko mennä heitä katsomaan vanhainkotiin tai hakea luoksesi? :) Tai onko ketään sukulaisia tai tuttuja joilta voisi kysyä saisitko liittyä edes hetkeksi seuraan? Monet seurakunnat järjestävät myös yksinäisten joulun minne voi kuka tahansa yksinäinen tulla!

Uskon että tuo tuntuu kurjalta, mutta jos et saa ketään seuraksesi niin koita silti keksiä mielestä tekemistä. Joulukirkossa kannattaa käydä, tulee todella jouluinen fiilis ja siellä ei tarvitse olla yksin. Sitten kotona voi kuunnella jouluista musiikkia, katsoa hyviä elokuvia, leipoa pipareita ja torttuja, sekä illalla kannattaa käydä hautausmaalla kävelemässä.

Hieno idea. Pari dementoinutta housuun kusevaa vuodepotilasta kotihoitoon jouluksi :)

aavee ei koskaan petä :D

Kokemuksesta voin sanoa, että aika kulkee nopeasti. Toivottavasti muistat sanasi, kun/jos itse elät vanhaksi. Tosin dementoituneena et voi muistaa.

Vierailija
87/141 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viettänyt yksi viimeiset yli 10 joulua. Ekat olivat vaikeita, mutta nyt joulu menee ohi helposti.

Vierailija
88/141 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aloittaja ja tosi ilahtunut vastauksista. Molemmat vanhemmat ovat kuolleet, minut tehtiin ns vanhemmalla iällä. Minulla on yksi lapsi joka viettää joulut isänsä suvun kanssa perinteisesti. Joulu tuntuu aina painajaiselta ja jotenkin säälittävältä. Lapsi haluaa käydä luonani jouluna avaamassa paketit, mutta en jaksaisi hankkia kuusta tai laittaa suuremmin joulua kotiin. Joskus olen ollut matkoilla jouluna, mutta se on tuntunut vielä tyhmemmältä yksin. No, huomaan että en ole ainoa ja vaikka se on surullinen asia muiden joulua kaihtavien suhteen, se vähän lohduttaa.

Ap.

Olet painajaismaiset, säälittävät joulusi ansainnut! Jos puhut sinkku joulusta ja siitä miten oma lapsesi viettää joulut isän perheellä etkä oikein viitsisi joulua laittaa lapsellesi niin olet NIIN ansainnut ankeat joulusi. Itse nautin jouluvalmisteluista ja lapsistani/perheestäni. Meillä vietetään rentoa joulua, nauttien läheisten seurasta. Ai et on mahtavaa olla ydinperhe, lähes 30 ydinperhe vuoden kokemuksella. Toki sen eteen on tehty töitä, ydinperhettä ei saavuteta helposti, joten jouluna voi entistä makeammin nauttia työnsä tuloksista. Nyt vain odotellaan, että pienet jalat taas tepsuttaa joku joulu. Mukavaa joulunalusaikaa sinullekin! Ps. Ulkomaan joulu tuli koettua jo seurustelusuhteessa eikä ikinä enää, niin ankea tunnelma oli pariskuntanakin. Suomessa on upeaa viettää joulua perheen ja läheisten kesken, stressaamatta.

Vierailija
89/141 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen neljättä vuotta yksin joulun. Yritän asennoitua siihen ja keksiä jotain tekemistä ja joskus näen jotain ystävää sitten Tapaninpäivänä tms. Olen saanut kutsun jonkun ystäväperheen joulun viettoon, mutta ajatus masentaa entisestään. Sielläkö sitten ulkopuolisena istuskelen toisten joulupöydässä?Ajatus vaan lisää yksinäisyyden tunnetta.

Töissä tekee mieli liioitella aina, kun joku puhuu mitä kaikkea on jouluna tehnyt. Hävettää oma yksinäisyys.

Vierailija
90/141 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös tulossa toinen yksinäinen joulu vuosiin. Nuorempana se oli OK, kun ei ollut mihin verrata. Vasta kotoa muuttaneena nautinkin kun sain viettää omaa joulua ahdistavan sukujoulun sijasta. Sen jälkeen oli kuitenkin monta ihanaa, perinteistä pariskuntajoulua, nyt kun on taas yksin, on orpo olo. Voisin periaatteessa mennä äidin luo, mutta emme tule toimeen ja matkaa on sen verran että pitäisi olla yötä. Vietän varmaan samanlaista antijoulua, kuin nuorena, syön pakastepitsaa ja katson telkkaria. Koristeita tai jouluruokia en hanki, tuntuisi turhalta vaivalta.

Vierailija
91/141 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kaipaan sellaista joulua, että saisin olla hyvien ystävien kanssa, ja suku (appivanhemmat) olisi helkkarin kaukana. Pyytäisin paljon mieluummin sekä sinkku- että ei sinkkuystäviä kylään aatoksi. Ei ole kiva viettää talven ainoaa kivaa päivää katselemalla appivanhempien nahistelua.

Vierailija
92/141 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt tätä myös, jossain vaiheessa saattaa olla edessä yksinäiset joulut. Luulen kuitenkin, että kun vanhemmista aika jättää, niin olisin tervetullut viettämään joulua veljen perheen kanssa. Se vain, että haluttaisi antaa heillekin kuitenkin se joulurauha olla ihan vain keskenään... en tiedä kehtaisinko kuitenkaan tuppaantua, vaikka sanoisivatkin että minusta ei olisi mitään vaivaa.

Vierailija
93/141 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miniä aikoinaan haaveili, että kunpa olisi iso talo ja sinne voisi sitten kutsua koko suvun jouluna. Nyt se iso talo on, mutta ei ole kutsuttu. Miniän suku siellä viettää joulua ja hyvä niin. Ehkä hän ymmärtää, että en ole sellainen sukujoulutyyppi.

Kuitenkin hoidan paljon heidän lapsiaan, jota taas toinen mummo ei tee. Ensimmäistä lapsenlastani hoidin päivittäin kolme vuotta.

Meille sitten on vakiintunut tapa, että ollaan papan kanssa kahden jouluaatto ja saadaan puhelu ja kiitokset joululahjoista. Tänä jouluna ajateltiin ottaa aikaa ja lähteä jonnekin valmiiden pöytin ääreen. Annettaisiin vaan lahjat ja häippästäisiin.

Jokatapauksessa miniä on minulle rakas ja koko heidän perheensä.

Vierailija
94/141 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt tätä myös, jossain vaiheessa saattaa olla edessä yksinäiset joulut. Luulen kuitenkin, että kun vanhemmista aika jättää, niin olisin tervetullut viettämään joulua veljen perheen kanssa. Se vain, että haluttaisi antaa heillekin kuitenkin se joulurauha olla ihan vain keskenään... en tiedä kehtaisinko kuitenkaan tuppaantua, vaikka sanoisivatkin että minusta ei olisi mitään vaivaa.

Tää on niin perisuomalainen asenne! Mieti nyt itse, jos veljesi olisi se yksinäinen ja pitäisi sinun perheesi luokse kutsusta tulemista vastenmielisenä tuppautumisena.. ja sinä vielä loukkaantuisit kun ei kelpaa. Sitten voisitte kyräillä ja olla puhumatta toisillenne 30v. En voi kuin ihmetellä toisten sisarussuhteita!

Vierailija
95/141 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miniä aikoinaan haaveili, että kunpa olisi iso talo ja sinne voisi sitten kutsua koko suvun jouluna. Nyt se iso talo on, mutta ei ole kutsuttu. Miniän suku siellä viettää joulua ja hyvä niin. Ehkä hän ymmärtää, että en ole sellainen sukujoulutyyppi.

Kuitenkin hoidan paljon heidän lapsiaan, jota taas toinen mummo ei tee. Ensimmäistä lapsenlastani hoidin päivittäin kolme vuotta.

Meille sitten on vakiintunut tapa, että ollaan papan kanssa kahden jouluaatto ja saadaan puhelu ja kiitokset joululahjoista. Tänä jouluna ajateltiin ottaa aikaa ja lähteä jonnekin valmiiden pöytin ääreen. Annettaisiin vaan lahjat ja häippästäisiin.

Kai siellä miniän perheessä asuu myös poikasi? Mitä jos kertoisit hänelle, että olisi mukava päästä mukaan kokemaan lapsenlasten jouluilo?

Vierailija
96/141 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa olla joulu yksin. Olen itselleni parasta seuraa. Monet joulut ovat känniset exät ja sukulaiset pilanneet. Tämän joulun vieton määritän minä itse itselleni, jee jee.

Vierailija
97/141 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla jotain sinnkujen jouluillallisia. Seurakunnallahan jotain toimintaa kai on, mutta kaikki eivät halua uskonnolliseen yhteisöön tai olisivat mieluummin ikäisessään seurassa (ymmärtääkseni näissä seurakunnan joulutilaisuuksissa on enemmistönä vanhemmat yksinäiset).

Vierailija
98/141 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai siellä miniän perheessä asuu myös poikasi? Mitä jos kertoisit hänelle, että olisi mukava päästä mukaan kokemaan lapsenlasten jouluilo?

Kyllähän siellä poikakin asuu. Ymmärrän kuitenkin, että miniä haluaa oman perheensä sinne. Olen siitä mielissäni, että hän kuitenkin kertoo minulle asiansa, joita ei kuulemma voi äidilleen kertoa. Äitinsä on aika tiukka ja dominoiva ihminen.

Vierailija
99/141 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntisin itseni paljon yksinäisemmaksi, jossakin yksinäisille järjestetyssä joulujuhlassa kuin yksin, jos olisin yksinäinen. Jos olisin yksinäinen, hyödyntäisin joulunajan niiden projektien edistämiseen, joille ei muuten ole koskaan arjessa aikaa. Matkustelisin, tutustuisin maailmaan, kokeilisin nettitreffiä, tekisin käsitöitä ja urheilisin, nukkuisin, katsoisin leffoja päivät pitkät ja makoilisin vain. Nauttisin. Jotenkin tässä tulee sellainen olo, että onko teillä mitään mielenkiintoista tekemistä joulupyhille? Ei kai sitä jouluakaan kannata väkisin viettää, jos se kärsimystä on.

Vierailija
100/141 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen joskus parikymppisenä viettänyt muutaman joulun ihan vapaaehtoisesti yksin. Se ei ollut mitenkään ahdistavaa, kun olisin voinut mennä vanhempien luokse halutessani. Minulle riitti joulutunnelmaan joulumusiikki, palapeli ja Wienernougat & Vihreät kuulat, nämä joulun parjatut herkut. 

Kerran olen käynyt auttamassa Hurstin jouluruokailun järjestämisessä. Siinäkin pääsi kivasti joulutunnelmaan. Joulukirkko on myös kiva, jos vain löytyy joku iltakirkko. Tuomasmessun joulukirkossa olen ollut pari kertaa. 

Monissa ravintoloissa tarjotaan myös jouluruokia, ei tarvitse itse ryhtyä kokkaamaan jos ei halua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan