Sinkun yksinäinen joulu
Onko muita sinkkuja, joilla ei ole jouluksi mitään suunnitelmaa, eikä voi mennä sukulaisten harmiksi, eikä vanhemmat enää elossa tai ovat vanhainkodissa?
Itselläni on nyt toinen joulu tulossa yksin, eikä ole vara lähteä ulkomaillekaan. Voi kun joulu menisi äkkiä ohi..
Kommentit (141)
Tosi hyviä ehdotuksia kaikki nuo edelliset. Ottakaapa ja tehkää niistä jokin. Miksi jäädä tahallaan kärsimään, kun joulun voi viettää muutenkin?
Täällä sitten yksinäiset käy alapeukuttamassa ja haukkumassa kaikki ehdotukset, joista voisi olla apua heille. Aivan kuten kaikki muutkin palstalla apua hakevat.
Vierailija kirjoitti:
Täällä sitten yksinäiset käy alapeukuttamassa ja haukkumassa kaikki ehdotukset, joista voisi olla apua heille. Aivan kuten kaikki muutkin palstalla apua hakevat.
Toki näinkin. Masentuneet eivät jaksa lähteä rientoihin varsinkaan jouluna.
Jos saa joululahjat ostettua, osa meistä saa, kaikki ei, se kotoa lähteminen on jo urotyö. Osa meistä jaksaa pukeutua, jotkut saa käytyä suihkussa, joillakin on ruokaa jääkaapissa, muutamalla joku joulukoriste. Loput raahautuu olohuoneeseen pyjamassa katsomaan lasten jouluaamua. Kuka meidät hakee hautausmaalle ja yhteisjouluihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt tätä myös, jossain vaiheessa saattaa olla edessä yksinäiset joulut. Luulen kuitenkin, että kun vanhemmista aika jättää, niin olisin tervetullut viettämään joulua veljen perheen kanssa. Se vain, että haluttaisi antaa heillekin kuitenkin se joulurauha olla ihan vain keskenään... en tiedä kehtaisinko kuitenkaan tuppaantua, vaikka sanoisivatkin että minusta ei olisi mitään vaivaa.
Tää on niin perisuomalainen asenne! Mieti nyt itse, jos veljesi olisi se yksinäinen ja pitäisi sinun perheesi luokse kutsusta tulemista vastenmielisenä tuppautumisena.. ja sinä vielä loukkaantuisit kun ei kelpaa. Sitten voisitte kyräillä ja olla puhumatta toisillenne 30v. En voi kuin ihmetellä toisten sisarussuhteita!
En kyllä nää sellaista tapahtuvaksi, että meistä kumpikaan loukkaantuisi kutsusta kieltäytymisestä taikka edes kutsumatta jättämisestä. Ei olla kovin loukkaantuvaa sorttia. Meillä on lapsesta asti joulua vietetty rauhallisena perhejuhlana, jolloin suku ei tapaa kokoontua vaan antaa kunkin viettää joulua omine perheineen. Tällaisia yksinäisiä sinkkuja kuten minä ei meillä ole ollut muita. Olisin varmasti tervetullut, ja myöskin viihtyisin veljeni luona, mutta tietyllä tapaa olo olisi ulkopuolinen, jos ymmärrät.
Jos olisin pirteä, en olisi masentunut ja yksinäinen.
Miten kävisi joulun vietto maatilamatkailupaikassa.Useat maatilamatkailikohteet järjestävät joulupaketteja, joihin voi yksinkin mennä.On täysihoito ja mukavaa jouluista ohjelmaa.Siellähän saisi seuraakin kun on yhteiset ateriat ja erilaista tapahtumaa yleensä joulukirkkoineen ym.Itse voisin ainakin tuollaiseen mennä mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ensimmäinen yksinäinen ja samalla ensimmäinen köyhä joulu edessä. Ei ainakaan vielä ahdista, mutta luulen, että itkien sen vietän.
Kaikki myötätunto sinnepäin, toivottavasti vielä koet iloisia jouluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhempasi ovat vielä elossa voisitko mennä heitä katsomaan vanhainkotiin tai hakea luoksesi? :) Tai onko ketään sukulaisia tai tuttuja joilta voisi kysyä saisitko liittyä edes hetkeksi seuraan? Monet seurakunnat järjestävät myös yksinäisten joulun minne voi kuka tahansa yksinäinen tulla!
Uskon että tuo tuntuu kurjalta, mutta jos et saa ketään seuraksesi niin koita silti keksiä mielestä tekemistä. Joulukirkossa kannattaa käydä, tulee todella jouluinen fiilis ja siellä ei tarvitse olla yksin. Sitten kotona voi kuunnella jouluista musiikkia, katsoa hyviä elokuvia, leipoa pipareita ja torttuja, sekä illalla kannattaa käydä hautausmaalla kävelemässä.
Hieno idea. Pari dementoinutta housuun kusevaa vuodepotilasta kotihoitoon jouluksi :)
aavee ei koskaan petä :D
Saahan noihin sohviin suojuksia, sietäisit hävetä, kun menettäisit ystävän, kaipaisit silti vaikka inkontinenssia.
Olen jo vuosia viettänyt yksinäisen joulun, vaikka voisin mennä useamman omaisen luo.
Julkinen liikenne pysähtyy klo 16 enkä halua yöpyä hevonkuusenpöpelikössä, vaan viihdyn kotona.
Aina voi kirjoittaa palstalle, jos toivoo seuraa. :) Ehkä kaikkein kaheleimmat ovat pois palstalta edes jouluna.
Oon 27v sinkku. Kaikki joulut on nyt menny vanhempien luona. Ei siinä mitään, koska tykkään viettää sen muutaman päivän siellä ja rauhoittua siellä. Alkaa naurattaa mikä on tilanne esim. 10v päästä :D Olenko edelleen vanhemmilla joulua viettämässä. m27
Saunan lämmitys olisi varmaan ihan mukavaa, jos ei asuisi kerrostalossa. Talon sauna lämpiää sillon kun lämpiää. Usein jouluaattona on ollut naisille ja miehille esikseen yhteissauna, jota en itse koe kovin mukavaksi.
Kotikaupungissa on myös yksinäisille tarkoitettu jouluaaton ateria, mutta tämä paikka (maatila) on hiukan syrjässä jos ei omista autoa. Kalliiksi tulisi taksillakin ajella.
Maatilajoulu on varmaan hieno, mutta kallis. Olin kerran viikon eräällä maatilalla, siellä oli kyllä täysihoito ja hyvää ruokaa. Hinta vaan oli minulla kova, eli 700 euroa. (Ja kun oli kesä, Suomessa oltiin niin satoi siitä viikosta 4 päivänä).
Joulu on niin tunteisiin käyvää aikaa. Minä kyllä itken usein aattona. Joskus olen miettinyt, että mitä ihmeen joulua minä oikein kaipaan? Sitä ihannejoulua, maalla, sitä saunaa lämmittäen. Muutama lapsonen, eivät riitelisi siis. Koira ja kissa. Hyvää ruokaa, joulupukki tuo kaikille lahjoja. Kotona on rauha maassa ja erittäin siistiä. Kun se ei ollut minun lapsuutenikaan joulu tuollainen. Toki muistan kivojakin katkelmia monista jouluista, ei pelkästään vaikka sitä, että usein isä hermostui jostain ennen joulua ja käski koko porukan mennä muualle viettämään joulua.
Tämä sama reaktio eli tulevaan juhlaan liittyvä hermostuminen ja lisäksi sitten ryyppääminen oli myös entisellä miehelläni. Kerran oli poissa kotoa aaton vastaisen yön (oltiin saatu rahaa juuri eräästä työstä, jota hän lähti nostamaan...itse pahojen aavitusten vallassa jäin lapsen kanssa kotiin). Joi kaikki rahat, minun piti lähibaarista hakea rahaa lapsen äidinmaidonkorvikkeeseen. Silti siitä joulusta on jäänyt mieleen se, kun toin vielä jäisen kuusen sisälle, lapsi istui sitterissä ja katseli silmät loistaen ihmeellistä kuusta. Olimme kahden, exä jatkui ryyppäämistään. Se on yksi parhaimmista muistoistani joulusta ;) lapsen siis vielä vauvan, ilo ja hän potki pontevasti sitterissään kun näki kuusen. Anteeksi OT!
Olen 32-vuotias lapseton sinkku pk-seudulta ja en halua mennä vanhemmilleni joulun viettoon. Mielellään viettäisin joulua muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Kootaanko porukka kasaan? Allas sea pool on auki joulunakin eli sinne pääsisi joulusaunaan :)
Sofi
Huhuu tämän ketjun yksinäiset, kokoonnutaanko yhteen vaikka aattona? :) Sofi
Plaffis kirjoitti:
Jouluaattoisin järjestetään ainakin isommissa kaupungeissa monenlaisia yksinäisten jouluja erilaisissa ravintoloissa, baareissa ja juhlatiloissa. Muutaman kympin voi tosin maksaa, kun niissä on jouluruokapöydät ja glögit ja jotain ohjelmaakin usein. Pukki käy ja pappikin puhuu. Eihän se tietysti sama ole kuin olla rakkaiden kanssa, ja ujolle tai introvertille muutenkin ahdistavaa, mutta kyllä ihmisten ilmoille jouluksi pääsee. Joulupäivänä on myös kaikenlaista konserttia sun muuta. Olis mukava jos olis jotain nettisovelluksia joilla esim. lesket, eronneet, lapsettomat, yksinäiset jne. voisivat tavoittaa toisiaan ja järjestää esim. 6-10 hengen yhteisiä joulunviettoja. Voisi syntyä uusia ystävyyksiä ja upeita muistoja.
En kyllä voi kuvitella mitään ankeampaa kuin nämä ns. yksinäisten joulut. Olla siellä nyt kärvistelemässä vieraiden ihmisten kanssa, kun sitä yksinäisyyttä oikein tupataan kurkusta alas. Tuntemassa itsensä siinä joukossa oikein superyksinäiseksi.
Paljon mieluummin kotona kuuntelemassa hyvää musiikkia ja lukemassa mieluista kirjaa. Suklaata ja punaviiniä käden ulottuvilla. Mikä sen parempaa?
Vierailija kirjoitti:
Plaffis kirjoitti:
Jouluaattoisin järjestetään ainakin isommissa kaupungeissa monenlaisia yksinäisten jouluja erilaisissa ravintoloissa, baareissa ja juhlatiloissa. Muutaman kympin voi tosin maksaa, kun niissä on jouluruokapöydät ja glögit ja jotain ohjelmaakin usein. Pukki käy ja pappikin puhuu. Eihän se tietysti sama ole kuin olla rakkaiden kanssa, ja ujolle tai introvertille muutenkin ahdistavaa, mutta kyllä ihmisten ilmoille jouluksi pääsee. Joulupäivänä on myös kaikenlaista konserttia sun muuta. Olis mukava jos olis jotain nettisovelluksia joilla esim. lesket, eronneet, lapsettomat, yksinäiset jne. voisivat tavoittaa toisiaan ja järjestää esim. 6-10 hengen yhteisiä joulunviettoja. Voisi syntyä uusia ystävyyksiä ja upeita muistoja.
En kyllä voi kuvitella mitään ankeampaa kuin nämä ns. yksinäisten joulut. Olla siellä nyt kärvistelemässä vieraiden ihmisten kanssa, kun sitä yksinäisyyttä oikein tupataan kurkusta alas. Tuntemassa itsensä siinä joukossa oikein superyksinäiseksi.
Paljon mieluummin kotona kuuntelemassa hyvää musiikkia ja lukemassa mieluista kirjaa. Suklaata ja punaviiniä käden ulottuvilla. Mikä sen parempaa?
Jos osallistujat ovat avoimin mielin niin uskon että yksinäisten joulujuhlassakin voi olla mukavaa. Omasta asenteesta se on paljon kiinni. Se että olet yksin jouluna ei tarkoita automaattisesti että olet syrjäytynyt/alkoholisti/täysin ilman ystäviä elämässä. Monilla sinkuilla tai juuri eronneilla voi olla se tilanne, että muutoin on ihmisiä elämässä mutta juhlapyhinä kaikki vetäytyvät oman perheen ja sukulaisten pariin. On myös paljon muita syitä miksi ihan tavalliset ihmiset ovat jouluna yksin. Yksinäisyyteen liittyy edelleen vahva häpeän stigma ja siksi yksinäisten joulujuhlia pidetään lähinnä syrjäytyneille tarkoitettuina.
Mitä ajattelit ja missä kokoontuminen?
et ole yksin- tilanne on samanlainen ja olen surullinen. ei ole rahaa joten tiedä mitä sitä edes syö kun jo pelkkä yksinäisyys nakertaa. voimia sinulle.
Jos mulle tulisi tilanne että joutuisin viettämään joulua yksin, ilmoittautuisin viipymättä töihin. Oman työpaikan vuorolistat on tehty mutta varmaan jonkun keikkafirman listalle menisin. Tai vapaaehtoistyöhön. Ja jos tietäisin että edessä olisi yksinäinen joulu, olisin ilman muuta töissä niin monta vuoroa kuin annettaisiin olla.