Auttakaa pohtimaan mistä ystäväni kummallinen käytös johtuu? Mt-ongelmat vai jotain muuta?
Olemme tunteneen n. viiden vuoden ajan. Ennen näimme usein, mutta reilu vuosi sitten hänen käytöksensä alkoi muuttua. Jätti vastaamatta viesteihin tai vastaili nihkeästi, aikaa ei löytynyt enää tapaamisille, tai jos saatiin nihkeästi sovittua tapaaminen niin hän ehti nähdä vain lyhyen aikaa ja oli etäinen, usein melko tylysti perui tapaamiset viime tippaan. Päättelin, että seurani nyt ei vaan enää kiinnosta ja en sitten enää itse ottanut yhteyttä.
Kuitenkin kyseinen henkilö aina vähän väliä laittaa viestin tyyliin "Hei! Millon voitais nähdä?" - oon sitten aina vastannut tyyliin, että "Mulla olis ens viikolla vapaana nämä päivät, miltä sun aikataulus näyttää, löydettäiskö yhteinen päivä?" Ja joka kerta toistuu sama kaava. Tässä vaiheessa alkaa nihkeys. Ystävä lukee vastaukseni, ja vastaa siihen yleensä vasta parin päivän päästä tyylillä "Mikä tahansa noista päivistä käy". Sitten kun ehdotan vaikka tiistaita, niin vastaus on "Hmm kai se sopii..." Kun kysyn että mitä tehtäis ja mihin aikaan, vastaus "Ei oo väliä" tulee taas pitkällä viiveellä. Kun sitten ehdotan, että no mennäänkö kahville ja sovitaan aika tarkemmin sitten tiistaina viel, vastaus on myöntävä. Kaava on aina sama. Tapaamispäivään mennessä ystävästä ei kuulu mitään, joten minä olen se joka aina laittaa viestin, että niin moneltas nähdään? Ystävä lukee viestin, ja vastaa tyyliin kahden tunnin päästä "Hmm joo, tässä on kyllä kaikenlaisia kiireitä tänään..." Joskus peruu tapaamisen, joskus vain jättää asian auki tolla tyylillä, että kun on vähän kiirettä. Saatan sitten laittaa viestiä, että "Okei, voidaan toki nähdä joku muukin päivä jos et tänään ehdi. Ilmoittele kun sopii". Vastausta ei ikinä tule, paitsi taas 1-6 kk päästä se "Heei koskas voitas nähdä?!"
Tosiaan ei olla nähty nyt varmaan puoleen vuoteen. Hän aina noita tapaamisviestejä laittaa, mutta koskaan ei saada tavattua, koska hän aina peruu. Eikä koskaan oma-aloitteisesti ilmoita, että hei en ehdikään tänään nähdä, siirretäänkö päivää, vaan aina vasta kun laitan viestiä, että "no niin lähden tästä nyt ajamaan leffateatterille" niin sitten sanoo, että "hmm en oikeen tiiä kyllä ehinkö leffaan kun mulla olis saunavuoro parin tunnin päästä..."
Mistä oikein on kyse? Ymmärrän jos seurani ei kiinnosta ja en väkisin sitä tyrkytä, mutta miksi hän jatkuvasti ehdottaa uusia tapaamisia kun joka kerta peruu ne, usein melko epäkohteliaalla tavallakin? Olen miettinyt jotain masennusta tai muuta mt-ongelmaa syyksi. Olen myös miettinyt, voisiko hänellä olla jotain mt-ongelmiin liittyvää muistikatkosta? Kun niitä reippaita "Koskas nähdään!?"-viestejä tulee tasaisin väliaijoin ja tuntuu kuin hän ei muistaisi, mitä keskusteluja siinä välissä on käytyä. Ihan kuin hän olisi unohtanut sen, ettei siksi olla pitkään aikaan nähty koska hän peruu tapaamiset.
Itse en siis häneen enää pidä yhteyttä. Vähän aikaa sitten ehdotti taas tapaamista, edellinen tapaaminen taisi olla joskus kesällä. Vastasin tyyliin, että käviskö viikonloppuna ja kysyin kuulumisia. Hän luki viestini, muttei vastannut koskaan mitään.
Kommentit (36)
Minulla oli joskus samanlainen "ystävä". Huomasin jossain vaiheessa että se olin aina minä joka ehdotti konkreettisesti tekemistä tai tapaamista. Hän ehdotti epämääräisesti että nähdään ensi viikolla tms. Tietenkään tarkempaa aikaa ja paikkaa ei koskaan tullut. Sitten usein perui ettei pääsekkään jos oltiin jotain sovittu. Joskus jätti vastaamatta viesteihin kokonaan. Kuulin muualta että on hankala tyyppi muillekkin. Kontrolloi, hakee huomiota, puhuu selän takana muista, on välillä ylintä ystävä ja välillä ei tunnekkaan. Jätin elämästäni.
Kirjoititko tästä pari päivää sitten Tampereen Jodelissa? Siellä oli aivan identtinen stoori.
Mä olisin voinut masennuksen toipumisvaiheessa toimia noin. Periaatteessa tiesi, että olis hyvä mennä ulos ja nähdä ihmisiä, ja parhaina päivinä jaksoi jopa naputtaa sen viestin kasaan, mutta jos se varsinainen tapaaminen osui huonoon päivään, ei vaan pystynyt. Myös tuo ”eiku sano sä päivä” kuulostaa tutulta - kun itse tietää, että saattaa feidata toisen, niin ainakin tekee sen ajankohtana, jolloin sillä toisella ei olis ollut ”mitään muutakaan.” Masennuslogiikalla se on olevinaan vähemmän paha juttu, vaikkei totta olekaan.
Itse kyllä ehdottelin tapaamisia vain niille, jotka tiesivät masennuksestani, ja peruessani kerroin, että sen takia ei pysty.
Jälkikäteen näen kyllä, että masentuneena olin todella itsekeskeinen ja empatiakyvytön. Ihme, että osa ihmissuhteista säilyi.
Onkohan meillä sama frendi!? Ihan täysin vastaavaa juttua tulee eräältä mun kaverilta nykyään. Just tuota ”hmmm en tiedä ehdinkö” just sinä samana päivänä jolle on sovittu jotain. Ja usein menee vielä niin että ehdottaa itse näkemistä ja sitten feidaa sanomatta mitään, seuraavana päivänä sitten ”hmmmm oli vähä kiireitä”.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan meillä sama frendi!? Ihan täysin vastaavaa juttua tulee eräältä mun kaverilta nykyään. Just tuota ”hmmm en tiedä ehdinkö” just sinä samana päivänä jolle on sovittu jotain. Ja usein menee vielä niin että ehdottaa itse näkemistä ja sitten feidaa sanomatta mitään, seuraavana päivänä sitten ”hmmmm oli vähä kiireitä”.
Lisään että tuolla minun tuttavallani on siis oikeasti jotain ongelmia perheessään tällä hetkellä. Ei silti ole kivaa käytöstä.
Minun mielestäni tuollaiset "Hmm en tiedä ehdinkö tänään"-tyyppiset vastaukset on piilovttuilua. Hän haluaa jostain syystä aiheuttaa sinulle pahaa mieltä, ehkä on passiivis-agressiivinen ihminen tai jotain. Ei halua tehdä asioita helpoksi, vaan tekee kaikesta kauhean vaikeaa. En jaksaisi tuollaista yhtään, miksi et sano suoraan että tuollainen venkslaaminen on hermoja raastavaa ja huonoa kohtelua. Eihän kukaan kestä tuollaista ystävää, joka ei selvästikään halua tavata. Sano sille suoraan. Vaikka olisi masennusta, niin kyllä se sen kestää. Oli mikä oli taustalla, ei noin voi kohdella ihmisiä. Ja sinä annat hänet pompotella sinua- miksi?
Moikka,
kirjoitin eilen tänne vähän samasta aiheesta.
Nimittäin kaverista, joka tosi usein kysyy, mitä minulle kuuluu, ja sitten kun vastaan, niin ei enäö kommentoi mitään. Tässä viimeksi meni niin, että hänen vastauksensa tuli parin päivän päästä. Ei koskaan pahoittele, että vastaus viipyy tai että keskustelu katkeaa. Jatkaa vaan samasta aiheesta. Olen tätä nähnyt niin paljon, että olen ihan kypsä. Viimeksi en sitten enää vastannut mitään.
Ihan samalla lailla kuin ap, en ymmärrä, miksi tämä ihminen pitää yhteyttä tai kyselee kuulumisia, kun menee selvästi hänen arkielämässään prioriteettilistalla alapäähän. Tai siltä se ainakin minusta tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni tuollaiset "Hmm en tiedä ehdinkö tänään"-tyyppiset vastaukset on piilovttuilua. Hän haluaa jostain syystä aiheuttaa sinulle pahaa mieltä, ehkä on passiivis-agressiivinen ihminen tai jotain. Ei halua tehdä asioita helpoksi, vaan tekee kaikesta kauhean vaikeaa. En jaksaisi tuollaista yhtään, miksi et sano suoraan että tuollainen venkslaaminen on hermoja raastavaa ja huonoa kohtelua. Eihän kukaan kestä tuollaista ystävää, joka ei selvästikään halua tavata. Sano sille suoraan. Vaikka olisi masennusta, niin kyllä se sen kestää. Oli mikä oli taustalla, ei noin voi kohdella ihmisiä. Ja sinä annat hänet pompotella sinua- miksi?
Mulle tulee vahvasti mieleen passivis-aggressiivisuus mainitsemastani tutusta. Ollaan tekemisissä oikeastaan yhteisen tuttavapiirin takia, ja itse en muista edes ehdottaneeni tapaamista (mulle tulee joskus muutenkin hänen jutuistaan jotenkin nega olo).
Hän siis ehdottaa tapaamista aina ITSE, ja sitten mahd. viimetipassa: ”hmmmm, enpäs taida sittenkään ehtiä”. Tai sitten vain oharit.
Miksi!?
-25
Vierailija kirjoitti:
Kyky häneltä suoraan miksi tekee näin?
Minulla on omakohtaista kokemusta samanlaisesta tapauksesta. En iljennyt hienotunteisuuttani huomauttaa hänelle huonoista käytöstavoista.
Sitten kerran hän ei tullut tapaamispaikalle ja mieheni haki minut sieltä pois. Päätimme mennä ex tempore syömään ja kuinkas ollakaan sankaritar istui juuri sen kadun varrella olevalla terassilla hauskassa seurassa nauraen, jolla kadulla oli myös ruokapaikamme. Sen jälkeen en ole ottanut minkäänlaista yhteyttä kyseiseen henkilöön enkä myöskään halunnut jatkaa FB-kaveruutta hänen kanssaan. Tyhjän saa pyytämättäkin!
Vierailija kirjoitti:
Pohdi mieluummin, miksi lähdet tuohon mukaan kerta toisensa jälkeen. Luulisi jo ekan kerran jälkeen olevan sen verran itsekunnioitusta, ettet enää alkaisi ehdottelemaan. Jos nyt jostain syystä haluat vielä tyyppiä roikottaa tuttavapiirissä (en kyllä oikein keksi, että miksi), niin ainoa tapa on palauttaa "pallo" aina sille ns. kaverille. Älä kysy häneltä yhtään mitään, vastaat vain. Tuossa esimerkissäsikin SINÄ otit vastuun heti alkamalla kysellä mikä päivä kaverille sopii, kun pelkkä "Joo niin ois, mulle kävis maanantaina tai tiistaina" olisi riittänyt.
Yleensä nämä tyypit ovat kovia valittamaan siitä, ettei heillä ole oikeita ystäviä. Miksiköhän?
Kokemuksesta voin sanoa: ottaa yhteyttä ja sopii tapaamisia kun on viihteellä tai jonkun substanssin alaisena. Käyttäydyin juuri noin kaikkia vanhoja ystäviä kohtaan kun olin radalla ja sitten ku pitikin nähdä parin päivän päästä en ollut muistanut edes koko hommaa ja peruin millon milläkin verukkeella kun ei oikeasti jaksanutkaan. On se gänässä tai muissa oloissa iloisella mielellä helppo tekstata kaikille ja sopia kaikkea menoa. Onneksi nykyään kunnossa ja vanhat kaverit antoi anteeksi tyhmäilyt.
M21
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksesta voin sanoa: ottaa yhteyttä ja sopii tapaamisia kun on viihteellä tai jonkun substanssin alaisena. Käyttäydyin juuri noin kaikkia vanhoja ystäviä kohtaan kun olin radalla ja sitten ku pitikin nähdä parin päivän päästä en ollut muistanut edes koko hommaa ja peruin millon milläkin verukkeella kun ei oikeasti jaksanutkaan. On se gänässä tai muissa oloissa iloisella mielellä helppo tekstata kaikille ja sopia kaikkea menoa. Onneksi nykyään kunnossa ja vanhat kaverit antoi anteeksi tyhmäilyt.
M21
Tätä epäilen yhdestä kaverista, että edelleen käyttää huumeita vaikka väittää ettei käytä. Lupailee innoissaan kaikenlaista, ja parin päivän päästä ei muistakaan enää mitään. Muutkin merkit viittaa että käyttää mut kun ei myönnä niin ei myönnä...
Mulla oli just tuollainen ystävä. Oltiin aikoinaan kuin paita ja perse, sitten tuli molemmille perheet ja työt ja kaikki ja tapaamiset luonnollisesti vähän harveni. Loppujen lopuksi tilanne oli juuri niinkuin ap:lla, jaksoin pari vuotta sitä katsella ja ihmetellä kunnes en enää vastannut mitään niihin iloisiin "Koska nähdään, ikävä <3" -viesteihin, koska tiesin että mitään tapaamista ei ikinä tule kun hän ne peruu lopoujenlopuksi kuitenkin. En ole enää vuosiin kuullut koko ihmisestä mitään.
minä jättäisin hänet rauhaan. Ei selvästikkään aikonut tavata sinua. tuollainen on kyllä tosi ikävää. annetaan ymmärtää että kiinnostaa muttei kiinnosta
Mä laittaisin tuollaisen tyypin tapaamisehdotuksiin aina vakiovastauksen: "Joo, tavataan vaan." ja jättäisin siihen. En ole torjunut, mutten myöskään antanut tyhjien ehdotusten vaikuttaa itseeni tai suunnitelmiini millään lailla.
Ehkä laittaa noita "moi, millon nähään?"-viestejä energisenä nousuhumalassa ja selvinpäin ei jaksakaan?