Lapsi (23v.) on tempassut 10 000euron luoton pankista :(
Tiedän sen siitä, kun hänen tilinsä tapahtumat näkyy edelleen minun verkkopankissani.... on aikoinaan liitetty siihen. En siis kyttää sieltä, nyt vain osui silmiin kun saldo oli 4000e normaalin nollan sijasta--
Muuttanut omilleen kesäkuussa, ja nyt on maksanut 3000e ilm. maksamattomia vuokriaan ja muita laskuja n.3000 eurolla.
Pienipalkkaisessa työssä, joten tulee olenasn niin syvässä suossa pankin lyhennyksien kanssa, ettei varmasti edes käsitäkkään.
Otanko asian puheeksi vai annan olla?
Pitkin syksyä olen kysellyt, onko saanut vuokrat ym. maksettua, niin aina on vastaus ollut "joo"
Kommentit (33)
Ainakin omien kahden lapseni tiedot hävisivät verkkopankista 18-vuotispäivää seuraavana päivänä. Ja ihan pankin toimesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyvä kun sai lainaa ja laskut maksettua. Noin sitä asiat hoidetaa. Lopeta sinä se kyttääminen.
Vuokria ei kyllä lainarahalla yleensä hoideta.
Ainakin opiskeluaikana hoidetaan. Opintolaina.
Ai nykyään voi opintolainaa nostaa kerralla 10 000 euroa? On ne systeemit muuttuneet ;DD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyvä kun sai lainaa ja laskut maksettua. Noin sitä asiat hoidetaa. Lopeta sinä se kyttääminen.
Vuokria ei kyllä lainarahalla yleensä hoideta.
Tarkoitin jos ei saa maksettua laskuja ja vuokraa niin se asia hoidetaan ottamalla lainaa. Maksamattako pitäisi olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti provo jäi surkeaksi yritelmäksi. Täysikäisen lapsen tilitiedot eivät ole vanhemman nähtävissä.
Kyllä on, jos lapsi ei poista oikeuksia.
Ihmettelen, minkä lainan on muka saanut ja mitä varten?
Itseasiassa oikeudet raukeaa automaattisesti sinä päivänä kun lapsi täyttää 18 vuotta ja lapsen täytyy erikseen pyytää oikeuksien säilyttämistä jos haluaa vanhempien edelleen näkevän tiedot.
Kahdesta eri pankista olen saanut tämän saman tiedon kun lapseni täytti 18 vuotta. Minusta olisi parempi noin päin että jäisi näkyviin ja asiaa ei otettaisi puheeksi niin lapsi ei välttämättä huomaisi tehdä poistamista.
Säästöpankissa näkyy mullakin vielä pojan toinen tili vaikka on täysi-ikäinen. Käyttötilinsä joutui käymään itse pankissa muuttamassa omille tunnuksilla, olisi muuten vieläkin minun verkkopankkiin liitettynä. Eri pankeilla näköjään eri käytännöt.
Onneksi ap:n poika ottanut lainan pankista eikä pikavippeinä. Antaisin hoitaa itse asiansa, toki jos ottaa asian puheeksi niin mielellään neuvoisin.
Nyt kiinnostaisi tietää, minkälaisen talouskasvatuksen olet antanut lapsellesi? Onko hän saanut kotoa hyvät eväät talousasioiden hoitoon? Oletko puhunut hänen kanssaan rahasta, mistä sitä saa, mihin sitä kannattaa ja mihin sitä ei kannata käyttää? Oletko puhunut verotuksesta ja sijoittamisesta? Oletko opettanut häntä pitämään kirjaa menoistaan?
Kävittekö yhtään näitä asioita tai edes yksin elämiseen liittyviä kuluja läpi, ennen kuin hän muutti pois?
Vierailija kirjoitti:
Osuuspankissa myös, otin itse katseluoikeuden äidiltäni pois kaksi vuotta sitten ja olen nyt 29-vuotias. Joskus satuin selailemaan verkkopankkini asetuksia muuten vain ja sieltä näin, että kyseinen ominaisuus oli kuin olikin äidilläni. En tietäisi tänäkään päivänä varmaan muuten.
Samoin Nordeassa näkyi vanhempien verkkopankissa oma tilini pitkään. Sain tietää tämän siitä, kun äitini raivostui taksin käytöstäni ollessani 24-vuotias. Tämän jälkeen soitin Nordeaan ja pyysin poistamaan katseluoikeuden.
Jos olisin Ap, seuraisin vielä toistaiseksi tilitietoja jonkin aikaa hiljaisuudessa, miten lainan takaisinmaksu ja vuokranmaksu sujuu ym., jos alkaa mennä päin mäkeä niin yrittäisin keskustella asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti provo jäi surkeaksi yritelmäksi. Täysikäisen lapsen tilitiedot eivät ole vanhemman nähtävissä.
Valitettavasti ei ole provo.
Minulle ihan sama uskotko sinä vai et.
Tulin kysymään neuvoa/mielipidettä asiaan. Kiitos panoksestasi keskusteluun.
Ap
ilmeisesti lapsesi ei ole ainakaan huomattavsti vanhempi Marttiina Aitolehti. Useampaankin kertaan julkisuudessa paistatellut ja näyttävän näköistä elämää viettäneen tähden äiti hoiteli tyttärensä velat, niin että Marttiian M ei edes tainnut tajuta kuinka onnekas ja etuoikeutettu on.
Tarkoitan, että minuta on hienoa, että lapsenne on ilmeisesti haluaa elää omaa ja itsenäsitä elämää. Hienoa jos hän on työssä. Vaikea kysymys, että pitäiskö sinun sitten puuttua lapsesi rahan käyttöön. Minusta ei suoraan, onhan hän jo aikuinen ja vastuussa omista valinnoistaan ja teoistaan. Mutta yleisemmällä tasolla tietysti voitte keskustella taloudesta ja sivuta rahankäyttöä. ja elämän muuttumisen myötä. Voimia teille molemmille!
Kyllä on jäänyt lapselle opettamatta, että hyväksyttävät lainat ovat opintolaina ja asuntolaina. Ja myöhemmässä elämässä sijoituslaina, mutta noilla kahdella ensimmäisellä pääsee alkuun ja se opintolainakin toimii sijoituslainana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on, jos lapsi ei poista oikeuksia.
Ihmettelen, minkä lainan on muka saanut ja mitä varten?
Itseasiassa oikeudet raukeaa automaattisesti sinä päivänä kun lapsi täyttää 18 vuotta ja lapsen täytyy erikseen pyytää oikeuksien säilyttämistä jos haluaa vanhempien edelleen näkevän tiedot.
Kahdesta eri pankista olen saanut tämän saman tiedon kun lapseni täytti 18 vuotta. Minusta olisi parempi noin päin että jäisi näkyviin ja asiaa ei otettaisi puheeksi niin lapsi ei välttämättä huomaisi tehdä poistamista.
Riippuu varmasti pankista, OP:ssä oikeuksia ei (ainakaan minun kohdallani) automaattisesti poistettu. Itse poistin äitini käyttöoikeuden vasta 26- vuotiaana, vaikka olinkin tietoinen että hänellä oikeus on.
Meillä tosin on avoimet välit ja juttelemme kaikista asioista, mutta toki on varmasti mahdollista että joku ei olisi tästä tietoinen. Äidillä minun tilini näkyi samalla tavalla kuin muutkin hänen tilinsä, mutta muistaakseni minulla ei näkynyt mitenkään erityisesti paitsi asetuksista, että käyttöoikeus on myös hänellä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on jäänyt lapselle opettamatta, että hyväksyttävät lainat ovat opintolaina ja asuntolaina. Ja myöhemmässä elämässä sijoituslaina, mutta noilla kahdella ensimmäisellä pääsee alkuun ja se opintolainakin toimii sijoituslainana.
- Aiankin itselläni meni ohi, että missä olisi kerrottu, että mihin Ap:n lapsi lainarahansa käytti. -Ta ainakin itselleni jäi mielikuva, että AP vai arvaili, että rahoist osa olisi mennyt maksamattomiin vuokriin.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut täysi-ikäinen yli 40 vuotta. Vanhempani näkevät minun, vaimoni ja lasteni tilitiedot vieläkin.
Kun joku tarvitsee rahaa nopeasti puhelinsoitto vanhemmilleni riittää. Ovat olleet eläkkeellä parikymmentä vuotta ja viihtyvät kotona, eivät ole koskaan sanoneet että muutamasta siirrosta olisi liikaa vaivaa. Kännykällä en viitsi hoitaa omia pankkiasioita verkkopankissa työaikana, aina ei ehdikään, kannettavalla hoidan jos on pakko, mieluiten 50" näytöllä varustetulla koneella kotona.
Otin Danskesta 10000€ käyttölainan vuosi sitten.
Täytin yöllä nettipankista kaavakkeen, ajattelin, että käsittelyyn aamulla ja siitä eteenpäin..
Mitä vielä. Rahat oli käytössä heti, eikä käyttötarkoituksia kyselty.