***ENSIKOT VKO 15***
Aloitetaanpa taas uusi pino =)
Ite ensin neuvolaan ja sitten vasta kuulumisia...
Lisa & Pertti-Irmeli 36+6
Kommentit (84)
Tervetuloa mukaan kaikki uudet =)
Fiolla onkin jännät paikat...
Niistä h&m:n odotusvaatteista. Musta ne xl:t oli kans melkoreiluja vaikka normistikin kokoa käytän ja masu meni kokoajan yläkäyrillä. Ostin jo odotusaikana yhden imetyspaidan ja vaikka se on mun kokoa (xl) ja omat rinnatkin on aika isot (85e/f), on paita rinnoista melko löysä...
Mietin juuri, että pitäsköhän tonne tonne vauvapuolellekin perustaa jo meidän enskojen lista, kun meitä jakaantuneitakin rupeaa jo olemaan.
Meidän neiti voi ihan kohtuullisen hyvin. Nukkuu päivät ja kukkuu iltayön. Tissistä se ei syö vieläkään kauhean hyvin, mut mä en jaksa ottaa asiasta ressiä. Syötän pullosta jos siltä tuntuu. Se ei tee musta huonoa äitiä. Harmittaa vaan, kun omaa maitoa riittäis ja helpommalla pääsis jos neiti imuttais ravintonsa suoraan tisusta.
Tänää oiskin neidin eka neuvola...
Iglu ja Kepa 18päivää
Tervetuloa mukaan kaikki uudet =)
Fiolla onkin jännät paikat...
Niistä h&m:n odotusvaatteista. Musta ne xl:t oli kans melkoreiluja vaikka normistikin kokoa käytän ja masu meni kokoajan yläkäyrillä. Ostin jo odotusaikana yhden imetyspaidan ja vaikka se on mun kokoa (xl) ja omat rinnatkin on aika isot (85e/f), on paita rinnoista melko löysä...
Mietin juuri, että pitäsköhän tonne tonne vauvapuolellekin perustaa jo meidän enskojen lista, kun meitä jakaantuneitakin rupeaa jo olemaan.
Meidän neiti voi ihan kohtuullisen hyvin. Nukkuu päivät ja kukkuu iltayön. Tissistä se ei syö vieläkään kauhean hyvin, mut mä en jaksa ottaa asiasta ressiä. Syötän pullosta jos siltä tuntuu. Se ei tee musta huonoa äitiä. Harmittaa vaan, kun omaa maitoa riittäis ja helpommalla pääsis jos neiti imuttais ravintonsa suoraan tisusta.
Tänää oiskin neidin eka neuvola...
Iglu ja Kepa 18päivää
Osbornelle vielä niistä vaatteista, vaikka taisitkin jo käydä katselemassa. Mä viimeksi keräsin sieltä rekeistä farkkuja lukuunottamatta kaikista mahdollisista malleista, mistä vaan xl löytyi, sovitettavaksi housut - yleensä kun on vaan otettava kaikki mitä löytyy enemmänkin sen koon perusteella kuin mallin, kun vaihtoehtoja yleensä vähän surkeasti tällaisille paksukaisille... Kaikki meni jalkaan ja joissakin housuissa se XL oli jopa liian iso minulle ja L olisi käynyt, jos vaan olisi ollut tarjolla... vaikka kyllä ihan reilua XL:ää on mun takamus... Harmitti tietysti kun mukavimmat mallit ei istuneet kovin kivasti: jää sinne takareisiin jotain ylimääräistä pussia tms. tai sitten takataskut on jotenkin " väärällä kohdalla" tällaista peppua ajatellen. Ja sitten ne housut, joissa on sellaisia outoja pussitaskuja, eli älyttömät säkit siellä takamuksessa lisäämässä " massaa" :) Joo ei kiitos. Kesän tullen näyttää olevan enemmän noita pellavahousuja tarjolla, mutta niiden ostamista mietin vielä, kun jotenkin ne vaan ei tällaisessa " säkkikoossa" näytä niin kivalta ihan ryppyisinä ja venähtäneinä...
Mä ostin sellaiset suorat mustat housut, jotka on joustavaa kangasta ja menee mahan yli (tulee melkein tisseihin asti :D), niissä oli vetoketju sivulla ja kiristyskuminauha takana vyötärönauhassa. Ne oli mun mielestä ihan reilun kokoiset ja vaikuttaa siltä, että venyvät vielä tosi isonkin mahan päälle. Oli pakko saada jotkut siistit housut ja nuo nyt sitten ainoa ihan hyvännäköinen vaihtoehto. Lisäksi ostin sellaiset mustat capri-pituiset housut, joissa oli sellainen tavallinen korkeampi resorivyötärö. Nuo tuntui ihan näppäriltä ja musta näköjään tuntui taas sopivimmalta väriltä...
Mii-
Söpö masu queenilla! =)
Ladie, onnittelut plussasta ja tervetuloa mukaan porukkaan! =)
Fio, vai että tuplat siellä saattaisi olla! =) Onneksi nyt ainakin toisella kyytiläisellä syke näkyi vahvana
Iglu, joo vauva-puolelle pinoa pystyyn vaan!!! Josko täältä sinne joskus pääsis itekin¿
Viime yönä bongasin kokonaista kaks ihan oikein kipeetä supparia!!! Hip hei¿ josko niillä nyt olis edes jotain paikkoja pehmittävää vaikutusta.
Nyt täytyy kipittää valmistautumaan kun lähdetään äidin kanssa kyläilemään¿
[color=red]pikku-milli & paco 37+4[/color]
Söpö masu queenilla! =)
Fio, vai että tuplat siellä saattaisi olla! =) Onneksi nyt ainakin toisella kyytiläisellä syke näkyi vahvana
Iglu, joo vauva-puolelle pinoa pystyyn vaan!!! Josko täältä sinne joskus pääsis itekin¿
Viime yönä bongasin kokonaista kaks ihan oikein kipeetä supparia!!! Hip hei¿ josko niillä nyt olis edes jotain paikkoja pehmittävää vaikutusta.
Söpö masu queenilla! =)
Söpö masu queenilla! =)
Söpö masu queenilla! =)
heippa vain kaikille!
ei ole tullu mieleen vasta ku nyt et tääl on tällainenkin puoli ja ihan kiva et on..tosiaan ku olen yleensä kattellu tuolla elokuisten puolella ja siellä monella jo entuudestaan lapsia..tulee kyllä muutenki harvemmin käytyä koneella kun itsellä ei ole mut silloin ku pääsee niin luen kyllä niin pitkälle ku jaksan..eilenkin meni lähemmäs 5tuntia..=)
MIAMIK muistaakseni kirjoitti potkuista..mulla ensimmäiset potkut tuntui viikolla 16+ vaik istukka etuseinämäs mut silloin kylläkin ihan harvoin ja hennosti,varmaan tos rv20tienoilla alkoi paremmin tuntuu ja päivittäin..=)nykyään tuntuu et aina ku menee levolle niin futisharkat alkaa..=)mieskin näki ensimmäistä kertaa potkun vkloppuna,sanoi et olis se vain kivempi tuntea,mut minkäs teen ku vauva lopettaa liikunnan heti kun mies laittaa käden vatsalle..
QUEENBZZ sullahan on jo muhkea maha=) voi olla kesällä jo aika pommi=D..toisaalta sitä toivois niin itsellekin isompaa masua mut toisaalta helpompi kun ei ole sitä edessä ja moni sanookin et ole onnellinen viel..ilmeisesti sulla on yläkäyrillä toi sf..mulla se oli 17,5 ja alakäyrillä,mut mitä tässä olen mittaillu niin reilus viikos tullu 2cm ympärysmittaa lisää että kyllä siellä jotain tapahtuu..
ULTRA oli rv21+5 ja kaikki oli hyvin ja joku ylimääräinen heppi oli jalkojen välissäkin..mutta ei uskalla täysin luottaa,vaikka nyt on tuulu ensimmäiset vaatteet vauvalle ostettua ja väriksi vaalean sinistä ja vihreää..käyhän ne sit tytöllekkin..=)
TURVOTUS on alkanu mennä nilkkoihin ihan toden teolla,nilkat on ihan turvoksis!ja kun suolaakaan ei tarvis niin vältellä ku RR on 90/60..joten olisko neuvoja mikä auttais..??
mutta sellaista näin ensimmäisellä kerralla..=D
jmi82+vaavi23+6
Mä rupesin jo katsomaan et onpas pino kasvanut eilisillasta, mutta täällä olikin muutama, jonka näpit menee ajatusten edellä ;)
Eipä tässä pinossa taidakaan vielä monikoiden odottajia olla, joten nyt jännätään olisiko Fio ensimmäinen :) Tiedätkö koska saat varmuuden asiaan?
Pikku-millikin on jo noin pitkällä!!! Vastahan sä oli jotain rv 26, kun mä tähän pinoon pomppasin :) JOs vaikka niistä kahdesta supistuksesta kaikki nyt käynnistyy ;) tai sitten kärvistelet täällä vielä rv 42 :) Lisallakin päivät vähenee...
Kukas se uusi L:llä alkava nyt olikaan??? Unohtui jo nikki, mutta kuitenkin semmoista vaan, että kyllä tästäkin pinosta meitä löytyy jotka ovat raskautta saaneet odottaa!!!! Meillä tähän plussaan meni 3½ vuotta ja nyt nautitaan täysin rinnoin!!!
Äippävaatteista... Minä olen onneksi saanut siskoltani kahdet äitiyshousut, niillä pötkitään aikasta pitkälle ellei loppuun saakka. Lisäksi saan vielä kaverilta lainaksi 3 housut, joten housuista ei pulaa ole. Jossain vaiheessa kyllä täytyy mennä paitaostoksille jahka vain masu kasvaisi. Mutta eipä tässä kiirusta. Mietin vain kun kokoni on M, että eikös se koko ole aina joka paikasta loppunut...
Huomenna lähden taas Hesaan töihin ja joudun olemaan ilman tätä palstaa yli viikon!!!! Miten he ovatkin työpaikalla keksineet, että laittavat suodatuksen ja vauva-lehden palstalle ei pääse. Höh!!
MiaMik rv 15+6
Tuosta turvotuksesta. Mulla turposi jokaikisessä yövuorossa jalat nilkasta alaspäin ja jalat oli ihan puupökkelöt!! Mutta kun kävin aamulla nukkumaan niin turvotus laski! Ja todellakin mietin mistä se johtuu, koska en käytä yhtään ruokaa suolassa (tuleehan sitä leivässä sun muissa)??? Masukaan kun ei ole vielä painamassa missään? Nyt kun olen ollut kohta viikon vapaalla, niin turvotuksesta ei tietoakaan!!
Yritin eilen kovasti bongailla liikkeitä ja mua nauratti ihan hirveästi, kun ajattelin vain että pieru se siellä suolistossa vain kiertää ja etsii ulospääsyä ;)
Unohdinkin sanoa, että mulla on huomenna rv 16 se verikoe, mikä on täällä vähän niinkuin rakenneultran tilalla!! Viikon päästä tulee tulokset...
mulla on vain nilkat turvoksis ja muistelen et tais olla jo ennen raskautta välillä..ilmeisesti mulla ei kuitenkaan voi johtua työstä tai mahasta=D olen ollu selän takia tammikuusta asti sairaslomalla ja maha on aikas pieni viikkoihin nähden..mut ei kait auta ku yrittää tota suolaa vähentää vaik en sitä hirveästi käytäkään=\
mutta jospa tämä tästä..tai sitten ei=\
kiitos kuite=D
jmi82+vaavi23+6
ilmeisestikin johtuen ylipainosta ja huonosta ääreisverenkierrosta. Mulla se väheni hurjasti liikunnan myötä, siinä määrin, etten siihen kiinnittänyt mitään huomita. Nyt parin viime viikon aikana, kun liikunta on jäänyt vähemmälle, myös turvotus on palannut. Eli jos vaan pystyt jmi liikkumaan, niin varmaan ihan kävelykin auttaa. Tietty saikulla voi olla vähän hankala harrastaa liikuntaa, jos selkä pahasti kipeytyy siitä. Ja enhän mä tiedä, vaikka jumppaisit jatkuvasti ahkerasti! Mutta tuli vaan heti mieleen, kun mulla turvotus ei tosiaan vielä edes voi johtua raskaudesta.
Nyt muistinkin, mistä piti kysäistä täältä jo aiemmin. Levottomat jalat! Mä oon parina iltana joutunut sängyssä potkimaan ilmaa jaloilla ihan reilun tovin, kun eivät meinaa millään asettua... en ole juuri aiemmin kärsinyt levottomista jaloista, joten epäilen tämän nyt olevan sitä. Olen aistivinani, että liikunta auttaa tähänkin vaivaan. Onko näin? Onko muilla kokemusta? Ja mistä se lähinnä johtuu? Paheneeko se tästä vaan raskauden loppua kohti vai voiko tämä olla väliaikaista? Kipeät jalat ei oo, mutta koko ajan pitää heilutella, kun on jotenkin omituinen olo... (Tajuaakohan kukaan... :))
-Osse
juu mullakin ylipainoa löytyy ja oliskohan sit sekin ollu osasyynä kun nyt selän kans pitänyt liikkua niin olenkin käyny 1-6krt viikos lenkillä ja nyt on taas vähentynyt hiukan,joten jos tuo kävely taas auttais...
Levottomat jalat,tajuan kyllä,samaa ongelmaa ollut täällä ja todella huomasin et jos on parikin päivää käymättä lenkillä niin alkaa eli joka toinen päivä pitäs ainaki päästä kävelylle!jos vain pystyt niin nyt ihmeessä lenkille,kokeile edes vaik viikon ajan että onkovaikutusta=)
mulla kyllä tuntunu nyt rv20 jälkeen ettei enää ole niin pahana vaikka ei liikukkaan niin paljoa.Mutta liikunta pitäis auttaa ja ei se pahaksikaan ole=)
Ja Jepenille ja Fiorellalle paljon hymyjä ultran johdosta :) Saas nähä josko Fiorella ois eka tuplien odottaja meänki porukassa :)
Queenillä söpö maha tosiaan :) Me ei olla saatu aikaseksi ottaa vielä yhtään mahakuvaa... Kiirus taitaa tulla, jos meinataan keretä ikuistaa tämä kumpu ;)
Ladie, nykyään tuntuu todella monella kestävän tämä raskaaksi tulo. Myös meillä meni 2,5vuotta, ennen kuin tärppäs. Kerkesin kans käydä jo ultrassa tarkistuttamassa tilanteen ja verikokeita ottivat jos jonkinmoisia. Onneksi ei tarvinnut sen tarkemmin alkaa tutkimaan, kun sitten jo plussa pärähti :)
Jos kuitenki tuo Pikku-Milli lähtis meistä ennen minua kääröänsä hakemaan, niin ei tule etuiltua jonossa ;) Aika malttamattomaksi tääl kyl olo alkaa käymään, eli voisitko milli alkaa jo supisteleen enempiki ;D
jmi82, jalkoja vain kattoa kohti aina ku mahollista ja tukisukat/-sukkahousut käyttöön. Samalla kannattaa välttää kaikkia hiilihapollisia juomia (vichyt ja limut) kun ne tahtoo turvottaa kans aika reilusti. Joo, ja paras mieki neuvomaan, kun omat jalat muistuttavat kans honkapölkkyjä :D
Osse, levottomiin jalkoihin pitäs tosiaan liikunnan hieman auttaa. Muistaakseni myös magneesium, samoin kun suonenvetoihin. Olen kyllä ymmärtäny, ettää kokonaan vaivaa on hankala saaha pois. Ite kärsin siitä kans ajoittain :/
Täällä kans viimeyönä herättiin muutamaan kipeämpään supistukseen, mutta ei ne vielä pahoja ollu, joten käänsin vain kylkeä ja koitin jatkaa unia. Olen jo useamman viikon sanonu, et Pertti-Irmeli liikkuu mahottomasti, joten nyt se sitten on rauhottunu. Viimeyönä ei paljoa liikuskellu, eikä nyt aamullakaan ole ollu normaalia jumppaa käynnissä. Monesti sanotaan, et lapsi lepää paripäivää ennen syntymää... Jospa tämä ois nyt sitä?! *Toivoo*
Pitää varmaan kuitenki kokeilla nyt tuota liikelaskentaaki tässä päivällä, kun on kuitenki ollu nuitten verenpaineitten kans tuota ongelmaa... Eli nyt suklaata syömään ja siten kyljelleen soffalle :)
Lisa & Pertti-Irmeli 37 TASAN =)
Nyt kun olen suht tottunut ajatukseen että olen raskaana, niin mieleeni tuli yksi kysymys.
Kuinka kauan teillä on ollut jomotusta/nipistelyä mahassa.
itselläni aina silloin tällöin juilii tuolla masussa ja kuvittelen sen tietysti olevan ihan normaalia, mutta jospa joku kertoisi omia kokemuksiaan asiasta.
-Aino
[color=purple] Tervetuloa Ensikko porukkaan AinoAurora, Ladie ja jmi82! Toivottavasti nickit meni edes lähelle oikein!
Vai voisi siellä Fion masussa olla tuplat! Aivan ihanaa! No kohta saatte asiaan sitten vahvistuksen ja tärkeintä, että yksi vahva syke löytyi!
Mulla ei onneksi *koputtaa puuta* ole ollut turvotusta tai levottomia jalkoja! Joku kyseli kuitenkin vatsan nipistelyistä. Mulla niitä on ollut oikeastaan koko ajan. Aluksi tosiaan enemmän sellaista nipistyksen kaltaista aina muutaman päivän välein. Nyt sitten paremminkin sellaista repivää kipua ja vihlontaa. Jos esimerkiksi istuu päivän töissä ja lähtee sen jälkeen reippaalle lenkille, niin varmasti alkaa jossain kohtaa vihlomaan alavatsaa ja kylkiä. Onneksi sain synnyttäneiltä kavereilta tietoa, että myös vatsalihakset voi tehdä tuollaista kiristävää tunnetta, ja että se on ihan normaalia...
Musta vähän tuntuu, että olisin tuntenut ekoja liikkeitä?! Joku kyllä taisi miettiä, että olikohan ne omat ilmavaivat, kun masussa kierteli, niin samat on ajatuksen täälläkin. Muutaman kerran kuitenkin on tuntunut sellainen hipaisu tai pieni kutitus mahan sisältä ja luulen, että ne olisi olleet liikkeitä. No pitää olla kuulolla, josko niitä tulisi kohta lisää ja useamminkin?!
Voikaa hyvin enskat!
=) Sippu ja pikku-tikru 16+4
Neuvola kuulumisia :)
RR 125/70
Hb 130
Painonmuutos/viikko +800g (kaikkiaan tullut 4kg)
Kohdunpohjan korkeus 24cm, kumautukset tuntuu jo kivasti kylkiluissa..
Prot. ja Gluk. miinuksella edelleen.
Pikkunen potkutti ja pyöri niin kovasti ettei meinattu saada sydänääniä kunnolla kuuluviin.. kokoajan karkas anturin alta pois :) Lopuks sitten vähän rauhoittui ja 145 saatiin syke lukemiksi!
Sain kelan laput.. tuossa jo ne täytinkin! En vielä taida niitä kuitenkaan ihan heti viedä :) Alan olla kelalla jo tuttu näky, että pidän vähän väliä siellä käymisessä!!
Sit mä kävin työterveys lääkärillä hakemassa B lausunnon kelalle. Samalla se jatkoi mun sairasloman jatkumaan kunnes jään kesälomalle ja sitämyöten sitte äiskälomalle :)
Palkitsin itseni käymällä kangaskaupassa! Löysin ihanaa kangasta haalariin.. Neuvolan täti kun jo hyvissä ajoin suositteli hankkimaan kevyen haalarin talveksi kun pakkauksesta saatava on niin suuri :)
Fiorellalla siellä on jänskät paikat :) Ihanaa että siellä syke näkyi..
jmi82: Elokuisiin minäkin oon myös listautunu, mut siellä tosiaan suurin osa odottaa toista tai kolmatta ;) Tuntee itsensä ihan ulkopuoliseksi..
Meilläkin tuo pikkuinen lopettaa potkuttelun heti ku isukki laittaa kätensä massulle :) Eilen oltiin sitkeitä ja odoteltiin lähes puoltuntia samassa asennossa jos potkua tulis.. lopulta sai isukki tuntea oikeen kunnon kumautukset ;)
Mutta nyt taidan painua päikkäreille kun meinaa migreeni taas nostaa päätään :(
Niamey ja tiitiäinen rv 23+5
Vauva nukkuu, nyt on äidillä aikaa vähän netissä surffailla...
Onnittelut Ankalle! Minähän sanoin, että hyvältä kuulosti sun supistelut=)
Joku kirjoitteli turvotuksesta... mullahan oli loppuraskaudessa todella massiivinen turvotus, johon ei auttanut mikään... ei tukisukat, ei juominen... Mutta pari päivää synnytyksen jälkeen turvotus oli poissa! Mä hämmästelen vieläkin, että oliko mulla tosiaan näin kapeat nilkat...=) Näin jälkeenpäin vasta huomasi, kuinka turvoksissa sitä tosiaan oli, ihan nivusista varpaisiin asti.
Mun piti kans raskausaikana ostaa ympärysmitaltaan suurempia rintaliivejä, kuppikoko ei niinkään kasvanut. Eikä kasvanut maidon noustessakaan... mulla on itseasiassa nyt pienemmät rintaliivit, kuin raskausaikana. Mikä on kyllä ihan hyvä, en kyllä isompia rintoja haluaisikaan, näissäkin on jo ihan tarpeeksi... Ostin raskausaikana parit imetysliivit, jotka ovat nyt sitten ympärysmitaltaan vähän turhan isot, mutta kyllä niitä kuitenkin pystyy käyttämään.
Suosittelen muuten ostamaan parit imetysliivit ennen synnytystä, ja läjäpäin harsoja tai pikkupyyhkeitä, ainakin alkuun nimittäin imettäminen saattaa olla todella sotkuista puuhaa. Maitoa on pitkin sänkyä, äitiä ja lasta...=) Ja sellaiset maidonkerääjät on todella hyvät, niihin saa maidon kerättyä toisesta rinnasta, kun imettää toisesta. Ja varsinkin alkuun, kun rinnanpäät on todella arat, niin ne on paremmat kun liivinsuojat. Liivinsuojat kuivuu nänniin kiinni ja niitä on aika ikävä irrotella aroista nänneistä.
Sellasia asioita olen huomannut tässä viikkojen edetessä...
Ja kaikille uusille, onnea plussasta ja tervetuloa mukaan! Voitaisiin tosiaan tuonne vauva-puolelle pinoa laittaa ja juttua siellä jatkaa.
NapNap + tyttö 5vko
Kyllä välillä oikein masentaa, kun ulos katselee, saati sitten kun pitää kävellä tuossa loskassa. Onneksi keskustassa alkaa olla kadut jo sulana. Niistä kun eilen nautiskelin, niin olipas nätisti tuhlattu tililtä rahat vaatteisiin... :)
Kävin sovittamassa H&M:n mammavaatteita ja ilokseni huomasin, että ainakin paidat on ku tehtyjä meikäläisen kropalle - siis tässä vaiheessa. Saa nähdä, miten hyvin ne sitten sopii, ku maha oikeesti kasvaa! Housuja en ryhtynyt edes kokeilemaan, mutta yhtä hametta koklasin, ja ihan kohtalaisesti sekin meni. Mä tosiaan normaalisti ostan sieltä BB-puolelta vaatteeni, mutta näköjään ne mama-vaatteet on oikeesti vähän reilummin mitoitettu, ainakin se xl-koko.
Ladielle tervetuloa! Jotenkin kummasti sitä viihtyy paremmin täällä, kun on muitakin jotka hötkyilee ekan ihmetyksessä. :)
Queenilla oli maha jo ihan selkeä, mua hirveästi jännittää, rupeeko mun maha missä vaiheessa näkymään vai näkyykö ollenkaan? Jos se jääkin tuonne piiloon...
fiolla onkin jännät paikat, onko masussa tosiaan yksi vai kaksi!
cactuksen kotikaupungissa onkin asiat sit hyvin, Tampereella ei kaupunki tarjoa kuin yhden ultran. Viikonloppuna tosin kuulin, että kannattaa mennä np-ultraan, koska jos siinä ei vielä näy sydämen rakennetta, pääsee automaattisesti uudestaan rakenneultraan. Tiedä sitten, kuinka totta tuo.
Palaillaan taas.
-Osse ja Santeri rv 9+6 (huomenna on kymppi täynnä!)