Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viljeletkö sinä hokemia "suomalaiset ovat (jokin negatiivinen ominaisuus)*"? Miksi?

piilukirves
15.11.2017 |

Onko se kotoa opittua? Kuka hyötyy tästä oman kansallisuuden häpeilystä? Mistä se on saanut alkunsa? Kyseessä ovat kuitenkin aivan yleisinhimilliset heikkoudet, joita esiintyy kaikissa kansallisuuksissa, silti niitä hoetaan totuuksina ja muut nyökyttelevät hyväksyvästi. Lopettakaa!

Kommentit (136)

Vierailija
1/136 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman pään sisällä kyllä. Esim täällä kun on ollut aika rankkaa puhetta mielenterveysongelmista, olen pohtinut, onko kyseessä kansallisen tason empatiavajeesta.

Vierailija
2/136 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä avaus. Hirveän paljon tätä vain suomalaiset ja vain suomessa _________. Minusta se kertoo lähinnä siitä, että ei tunneta muita maita, ihmisiä ja kulttuureja ja kuvitellaan, että "ulkomaat" on joku eldorado ja kaikki on muualla paremmin. Siitä kai se tämä pienen vähemmistön viha ulkomaalaisia kohtaankin johtuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/136 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko muuten panneet merkille että kun joku, yleensä omahyväinen, julkisuuden henkilö alkaa marmattaa "miksi me suomalaiset aina...", huomaa että hän oikeasti tarkoittaa "miksi te moukat...".

Toi "miksi me suomalaiset..." on siis ikään kuin tekosyy haukkua ja marmattaa vaikka kuinka tylysti. Ja todellakin tulee selväksi että tuolla tavalla marinansa aloittava tarkoittaa nimenomaan muita.

Vierailija
4/136 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko muuten panneet merkille että kun joku, yleensä omahyväinen, julkisuuden henkilö alkaa marmattaa "miksi me suomalaiset aina...", huomaa että hän oikeasti tarkoittaa "miksi te moukat...".

Toi "miksi me suomalaiset..." on siis ikään kuin tekosyy haukkua ja marmattaa vaikka kuinka tylysti. Ja todellakin tulee selväksi että tuolla tavalla marinansa aloittava tarkoittaa nimenomaan muita.

Saara Aalto ei ees sisällytä tseään suomalaisiin vaan kyllä hänellä se on aina ”ne/te moukat suomalaiset jne”

Vierailija
5/136 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kyllä. Suomalaiset ovat aika kollektiivinen kansa, etenkin vanhemmat 40- ja 50-lukulaiset ikäluokat. Kaikkien piti tehdä samaa, näkyy sitten siinäkin mitä nuoremmat saavat ja voivat tehdä. Esimerkiksi suomalaiset ovat kansallisesti liian sosialistisia ja liian vähän markkinataloudessa eläviä, siksi meillä on liian korkea verotus, liian suuri julkinen sektori ja liiaksi työttömyyttä ja hintakilpailukyvyttömyyttä viennin ja matkailun saralla.

Vierailija
6/136 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku viikkolehti kirjoitti 1990-luvulla että suomen koulujärjestelmä opetti vuosikymmeniä ihailemaan ulkomaita eri asioissa,joku tutkija sitä selitti.Minulla on ikivanha maantietokirja,kyllähän tällaista esiintyi.

Vierailija
7/136 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sanoo: Suomalaiset miehet ei puhu ei pussaa (joka on totuus 80% tapauksessa) miksi tätä ei saisi sanoa.

Kyllä epämiellyttäviä totuuksia on pakko pystyä kuulemaan henkilö ja kansakunnan tasolla.

Vierailija
8/136 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasismi suomalaisia kohtaan on parempaa.

Vierailija
9/136 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut ulkomailla, matkustellut paljon ja minulla on oikeita ulkomaisia ystäviä. Tiedän että suomalaiset ovat "oikeassa" erittäin harvassa asiassa. Eivät ainakaan sellaisissa kuin:

- on tärkeää olla täsmällinen

- pitää tehdä juuri niin kuin käsketään

- pitää herätä aikaisin ja mennä aikaisin nukkumaan

- kokolattiamatot ovat kauheta

- saunassa on kiva olla munasillaan

- trikoot ovat sopiva kaupunkiasu

Vierailija
10/136 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sanoo: Suomalaiset miehet ei puhu ei pussaa (joka on totuus 80% tapauksessa) miksi tätä ei saisi sanoa.

Kyllä epämiellyttäviä totuuksia on pakko pystyä kuulemaan henkilö ja kansakunnan tasolla.

Ja tästä on kokemuksia ja tilastoja miten?

Vierailija
11/136 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin ketjukin ajautuu pikkuhiljaa itserasismin puolelle. Heitellään mutulla huonommuutta ilmoille.

Vierailija
12/136 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viljele. Ovat ärsyttäviä ja kertovat vain asianomaisen suppeasta maailmankuvasta. Suomalaisten itsensä väheksyminen juontaa alkunsa historiastamme. Valloittajat ovat laittaneet meidät orjiksi, mutta eikö siitä olisi jo aika päästä ja lopettaa rähmästely. Minä arvostan suomalaiset korkealle ja ihan syystä.

Vierailija
13/136 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä olen minäkin ihmetellyt. Te, jotka olette asuneet pitempään ulkomailla, oletteko törmänneet vastaavaan muualla?

Ps. huvittavan paljon tähänkin ketjuun alkaa kertyä näitä "suomalaiset ovat vaan niin huonoja"-kommentteja, jotkut vaan eivät voi itselleen mitään.

Vierailija
14/136 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erinomainen aloitus.

Hyvä, että asia on alettu tiedostaa paremmin.

Todellakin vastenmielinen ilmiö, jolle ei ole perusteita. 

Vierailija
15/136 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ulkomailla asumisen jälkeen olen huomannut, että suomalaiset ovat huonokäytöksisiä ja lähimmistään piittaamattomia.

Vierailija
16/136 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut ilmiötä muualla, olen asunut kahdella mantereella ja matkustanut paljon.

Kun suomalainen syyttää suomalaisia ja suomalaisuutta, ottaa hän samalla itselleen oikeuden olla tekemättä omille puutteilleen ja vioilleen jotain. Alemmuudentuntoa ja henkistä laiskuutta koko ilmiö.

Vierailija
17/136 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sama ominaisuus näkyy myös siinä, että jos on ostanut esim. uuden puseron, josta tykkää kovasti, mutta kun toiset kehuvat, pitää olla: no, ei tää nyt niin hieno ole, kaapista löysin. Nöyrä pitää olla, ettei ylpeänä pidettäisi?

Vierailija
18/136 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaa mielessäni kyllä, juuriki täällä palstalla tai jonkin uutisen kommenttiketjua lukiessa tulee mieleen, että kyllä on epäempaattista porukkaa "maa täynnä". En itse niin hyvin tunne kuuluisia ulkomaita, mutta onhan se totta että jossain ollaan kohteliaampia kuin täällä yms. 

Tämä kyllä pätee myös toisin päin: ei uskota, että jossain voisi olla parempitasoinen koulutus, parempi sosiaalihuolto tai muu asia paremmin. 

Vierailija
19/136 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan sama ominaisuus näkyy myös siinä, että jos on ostanut esim. uuden puseron, josta tykkää kovasti, mutta kun toiset kehuvat, pitää olla: no, ei tää nyt niin hieno ole, kaapista löysin. Nöyrä pitää olla, ettei ylpeänä pidettäisi?

Minä vastaan aina reippaasti ja iloisesti että "kiitos!". Ei hämmennä omaa ikäluokkaani, mutta vanhempaa väkeä kyllä. Mutta auta armia kun olen sanonut vaikka olevani hyvä jossain, sitten on omassakin ikäluokassa naamoja mennyt kurttuun. 

Vierailija
20/136 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuokin on vain sun oma kokemus. Mun kokemus taas on että suomalainen mies puhuu ja pussaa paljonkin. Tosin varmasti aika paljon eroa on esim. 25- ja 75-vuotiaiden miesten välillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä