Viljeletkö sinä hokemia "suomalaiset ovat (jokin negatiivinen ominaisuus)*"? Miksi?
Onko se kotoa opittua? Kuka hyötyy tästä oman kansallisuuden häpeilystä? Mistä se on saanut alkunsa? Kyseessä ovat kuitenkin aivan yleisinhimilliset heikkoudet, joita esiintyy kaikissa kansallisuuksissa, silti niitä hoetaan totuuksina ja muut nyökyttelevät hyväksyvästi. Lopettakaa!
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Runeberg ja Agricola sekä venäläiset pitivät suomalaiset ykdinkertsisina ja epäsosiaalisina.
Tämähän on hirmu passiivisagressiivinen ja patoutunut kansa.
Sekä aikuiset että lapset hokevat v sanaa aamusta iltaan :(
Ja olet tutkinut aihetta miten?
Vierailija kirjoitti:
Miksen viljelisi? Moni on totta. Eihän se tarkoita, etteikö meillä olisi paljon hyviä ominaisuuksia, piireitä ja opittuja mallejakin.
Miten olet sen totuuden mitannut? Luulenpa, että mutua ja opittua hokemaa on sinun totuutesi.
Tosiaan, inhoan tuota "me suomalaiset...läpäläpä".
Kuten moneen kertaan todettu, se kuulsotaa siltä että "te muut suomalaiset, mutta en minä koska olen ollut myös Gran Canarialla".
Toisekseen, minä EN ole umpimielinen, kateellinen, juro tai alkoholiongelmiin taipuvainen tai mitään muutakaan mitä tässä yhteydessä yleensä väitetään "meistä suomalaisista".
Suomi on myös harvinaisen näpsäkästi toimiva ja epäbyrokraattinen maa, vaikka muuta usein väitetään.
Suomessa on myös erinomaisen hyvä sananvapaus, vaikka muuta usein väitetään.
Olen oikein tyytyväinen suomalaisuuteeni mutta en pidä itseäni huonompana, en myöskään parempana. Maa muiden joukossa, aika hyvin toimiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi puhua suomalaisista, koska en osaa verrata muihin kansalaisuuksiin, ja harvemmin on muutenkaan syytä yleistää.
Tavallisimpia yleistyksiä, joihin AV:lläkin törmää, on "suomalainen kateus" ja "vain suomalainen maksaa satasen ettei naapuri saa viittäkymppiä". Onko suomalaisissa tosiaan enemmän tuollaisia (kateellisia ja muiden saamisia vahtaavia) kuin muissa ihmisissä? Luulisi että kateus olisi yleisintä sellaisissa maissa, joissa isolla osalla menee taloudellisesti huonosti, eikä hyvinvointivaltioissa, joissa köyhyys on harvinaisempaa. Suomessa voi saada riittävän hyvän elämän, vaikka olisikin vähemmän kuin naapurilla. Vaikka tietysti ihmisten luonteenpiirteet ovat eri asia kuin olosuhteet.
Siinä mielessä väittämä perustuu ihan tosiasioille, että on tehty tutkimuksia, ja niiden tulosten mukaan suomalaisten on aika hankalaa hyväksyä esim toisten rikkautta/rikastumista ym. Lisäksi suomalaisten empatiakyky häntäpäästä - tämäkin tutkittua.
En ole kyllä näillä sosiologian sivuaineopinnoilla törmännyt tällaisiini tutkimuksiin. En myöskään oikein koe tällaisia ominaisuuksia omakseni. Jos naapuri ajaa pihaan lamborghinilla joku päivä niin tunnen kiinnostusta ja iloa hänen puolestaan. tietysti jos kaikki työtoverit menestyy hurjan paljon paremmin niin voihan terveelle itsereflektiollekin olla käyttöä.
En tiedä miten tuota empatiaa voisi tutkia, mutta ehkä sulla on linkki? Tiedän että suomalaiset on aika solidaarisia. Meillä on yleisesti ottaen hyväksytty ajatus siitä että ihmisiä pyritään auttamaan, vaikka suhtautuminen tässä asiassa vaihtelee puolueittain. ON muita yhteiskuntia jossa ihminen on ihan omillaan.
Suomalaiset miehet on ihan juntteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat sisäsiittoisia. Pitäisi saada uutta verta.
Nykytutkimuksen mukaan eivät edes ole, Suomessa ei ole mitenkään erityisen paljon serkkuavioliittoja verrattuna esim. muuhun Eurooppaan. Tämä taitaa olla niitä myyttejä, joita olemme virheellisesti oppineet toistamaan vuosikymmenestä toiseen.
Kenen intresseissä on alunperin ollut levittää tätä paskapuhetta?
Varmaankin ruotsalaisilla.
Suomalaiset ovat kolonialistirasisteja.
Yleensä kommentti sanotaan siinä muodossa, että "minä olen poikkeus sääntöön". Heikon itsetunnon aiheuttamaa itsensä tehostamista, ikävän yleistä, mutta helpottunee, kun mediakin oppii suhtautumaan kriittisemmin erilaisiin ilmiöihin ja malttaa olla yleistelemättä lehtiå myydäkseen.
Vierailija kirjoitti:
Oman pään sisällä kyllä. Esim täällä kun on ollut aika rankkaa puhetta mielenterveysongelmista, olen pohtinut, onko kyseessä kansallisen tason empatiavajeesta.
Samaa minäkin olen pohtinut. Minusta niin moni on täysin empatiakyvytön, että olen miettinyt, onko se enemmistö, joka haukkuu, dissaa, halveksii. Vai ovatko ne eniten äänessä. Viihdyn vapaapäivinä keskustelupalstoilla. Inhottavaa kuitenkin lukea, miten joihinkin kirjoittajiin suhtaudutaan, vammaisista ja mielenterveysongelmista kirjoitellaan halveksivaan sävyyn. Tällä palstalla tulee näitä kommentteja eteen, että itsepä olet lapsesi hankkinut omista itsekkäistä syistä. Siksi minä en viitsi aloittaa koskaan mitään äitiyteen liittyviä ketjuja, koska en kestäisi sitä vihaa. Suorasukaisuus voi olla hyvä piirre, mutta tuntuu suomalaisilla menevän yli, loukkaavan puolelle.
No jaa, itseä kyllä ärsyttää hieman tämä hyvin ydinperhekeskeinen elämänasenne. Jotain harvinaisluontoisia spessujuttuja lukuunottamatta kaikki jutut tehdään vain ydinperheen kesken, arkeen tai normiviikonloppuun ei kuulu seurustelu kavereiden, naapureiden, muiden sidosryhmien tai edes suht läheisten sukulaisten kesken. Toisaalta en suinkaan väitä että Suomi on ainoa maa jossa näin toimitaan, silti se on jotain joka pännii, esiintyipä missä kulttuurissa tahansa.
Toinen on yleinen arvostuksen puute kulttuuria kohtaan, enkä puhu mistään valtionavustuksista vaan siitä että ylipäätään kiinnostus on vähäistä, turha kai tukeakaan jotain sellaista jota vain häviävän pieni osuus kansasta haluaa nauttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat sisäsiittoisia. Pitäisi saada uutta verta.
Nykytutkimuksen mukaan eivät edes ole, Suomessa ei ole mitenkään erityisen paljon serkkuavioliittoja verrattuna esim. muuhun Eurooppaan. Tämä taitaa olla niitä myyttejä, joita olemme virheellisesti oppineet toistamaan vuosikymmenestä toiseen.
Varmaankin ruotsalaisilla.
Tarkoittanet suomenruotsalaisia? Joiden mielestä yleissivistykseen kuuluu osata ruotsia.
Yleismaailmallisesti tunnustettu tosiasia on, että kaikki suomalaiset ovat:
juntteja
sisäsiittoisia
haisevia
rumia
juoppoja
kateellisia
töykeitä
umpimielisiä
masentuneita
ilkeitä
rasisteja
Paitsi minä.
Aika harvoin. Olen tuntenut itseni muukalaiseksi Suomessa käytännössä koko elämäni ajan. Ilmeisesti minulla on teflon pinnoite suomi kulttuuria vastaan.
Huomaan itsestäni ajoittain, että hermostun tiettyyn erityisesti suomalaisissa esiintyvään pessimismiin ja yleisnegatiivisuuteen (joka ilmenee monissa tilanteissa vahingonilona, lyttäämisenä ja selän takana puhumisena) nykyään helpommin. Olen asunut työn puolesta jonkin verran Suomen ulkopuolella ja sitä ennen en kiinnittänyt asiaan huomiota, mutta nykyisin huomaan noiden ahdistavan.
Eli joo, syyllistyn ajoittain otsikossa mainittuun negatiivissävytteiseen "suomalaiset sitä ja suomalaiset tätä" - kommentointiin.
En edes puhu enää suomalaisista vaan lammashölmöläisistä.
Tein tuota kunnes muutin ulkomaille ja tajusin että ulkomaanpellet ne vasta ********* ovatkin. Nyt olen oppinut arvostamaan suomalaisia.
Pidän kyllä mölyt mahassani, mutta asuttuani kauan pois Suomesta, olen kyllä itsekseni sitä mieltä, että suomalaiset ovat kateellisia (ainakin, jos toisella menee paremmin), eivät osaa käyttää alkoholia kohtuudella, eivät tervehdi vastaantullessa, hississä, bussissa, junassa (= outoa käytöstä), valittavat paljon ja kaikesta, mutta eivät ole valmiita tekemään mitään sen eteen, asiat muuttuisivat, kärsivät poikkeuksellisen paljon mielenterveysongelmista, heidät on helppo pelotella hysteerisiksi (ensin pandemia, sitten sota). Jne.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ulkomailla asumisen jälkeen olen huomannut, että suomalaiset ovat huonokäytöksisiä ja lähimmistään piittaamattomia.
Aika lailla sama kokemus, vaikka ei tietenkään kaikki. Sellainen piirre vaan on yleinen, että kyräillään, kadehditaan, ei kehuta toista jne
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen minäkin ihmetellyt. Te, jotka olette asuneet pitempään ulkomailla, oletteko törmänneet vastaavaan muualla?
Ps. huvittavan paljon tähänkin ketjuun alkaa kertyä näitä "suomalaiset ovat vaan niin huonoja"-kommentteja, jotkut vaan eivät voi itselleen mitään.
Ainakin täällä Itärannikolla Usassa suomalaisia ja Suomea ihaillaan paljon. Koulutusta, terveydenhuoltoa, Sannaa ja monipuolue demokratiaa. Nämä vain muutamana esimerkkinä. Vanhemmat ihmiset muistavat rohkeudesta sotarintamalla. Itse ylistän suomalaista kulttuuria, ja luontoa, ihmisten aitoutta ja rehellisyyttä. Ilmasto aktiivisuutta ja puhtaita arvoja. Tasa-arvoisuutta ihmisten välillä, joka tosiaankaan ei ole itsestäänselvyys monessa maassa. Olen ylpeä suomalaisuudestani, vaikka olen asunut lähes koko aikuisen ikäni ulkomailla. Katsokaa positiivisesti peiliin ja nähkää kaikki tämä hienous.
Mikään maa ei ole onnela, mutta teillä Suomessa on siihen paljon hyviä aineksia.