Jos suunnittelet kotiisi mustia keittiöntasoja, niin ÄLÄ HANKI
Mulla on kolme vuotta sitten rakennettu talo, johon halusin mustat mattaiset laminaattitasot keittiöön. Ne on tosi hienot, mutta niissä näkyy ihan kaikki.
Pieni vesipisara jättää kuivuessaan jäljen.
Kun ottaa talouspaperia telineestä yhden arkin, pöytä on valkoisen pölyn peitossa. Pelkkä leipäpalan vierestä kuljettaminen jättää murut pöydälle. Jos ostan pussin jauhoja ja nostan sen pöydälle, koko pöytä on valkoinen jne jne.
Lohduttaudun sillä, että kaikilla muillakin on yhtä sotkuiset pöydät, mutta ne ei vaan tiedä sitä :) Tai siis mun pöytähän on aina puhdas, kun pyyhin sen sata kertaa päivässä :D
Mulla on myös mustat laattalattiat, mutta se onkin jo kokonaan toinen tarina....
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on mustaa kiveä (kiiltävä pinta), ja on kyllä helppohoitoinen ja kaunis. En vaihtaisi.
Sama meillä, täytyy pyyhkiä todella märällä liinalla jälkiä saadakseen ja väri ei ole aivan tasainen eli muruset eivät paista silmään. Helppoa myös kun pöydälle voi laskea kuuman uunipellin ym.. Pidän itse kovasti näistä tasoista, vaikken mustavalkotyyliä ihannoikaan.
Harmaa voisi toki olla valoisampi ja vieläkin anteeksiantavampi valinta. Kauniskin.
Itsellä kävi vähän samoin. Ostin hetken mielijohteesta kalliin mustan kangassohvan ja ison mustan maton. Molemmat oli tuttavan kautta puoli-ilmaiseksi, oikea hinta oli yhteensä lähemmäs viis tonnia.
No sitten ku ostokset tuli ja pistetty paikoilleen niin erittäin hyvältä näytti. Illalla ihan valkosen karvan peitossa kun ei tullu tyhmällä mieleen että valkoiselta tuuheaturkkiselta koiralta saattaa lähteä karvaakin...
Meillä mustat kivitasot, ei tosin täysin tasainen väri. Hyvä on. Meillä on myös tummat parketit, mutta onneksi robotti-imuri imuroi joka päivä.
Olen nyt muutaman vuoden vaihtanut asuntoa ja maatakin useamman kerran, ja asunut kalustetuissa asunnoissa joten kaikenlaista on tullut vastaan. Tässä pari havaintoa:
-marmori on kaunis pinta, mutta herkkä. Ei siedä etikkaa, sitrusmehuja, viini- ja marjatahrat istuu tiukassa. En suosittele mihinkään missä käsitellään ruokaa enkä myöskään kylpyhuoneisiin.
-kivilattia: kylmä, liukas, varmasti rikkoutuu kaikki joka voi jos tipahtaa
-vaaleaksi kuultomaalattu lautalattia: imee kaiken lian ja on hetkessä likaisen näköinen
-tummat tasot: kaikki pöly näkyy
-erityisen kiiltävät tasot: kaikkipöly näkyy
-vaalea taso keittiössä: kaikki tahrat näkyy, ja laminaattiakin saa hinkata ihan huolella jos tahra on ehtinyt olla pidempään.
-erikoisemman muotoiset lattialaatat: inhottava hinkata saumoja puhtaaksi
-lasipöydät, etenkin tummemmat lasit: kaikki lika ja pöly näkyy
-lakatut tasot: herkkiä kosteudelle
Jos saisin itse valita, laittaisin lattiaan keskisävyistä puuta (parketti mieluisa) ja kylppäriin isoa laattaa (vähän saumoja). Keittiön tasoiksi metallia ja kirjavaa, keskisävyistä kiveä ainakin hellan ja tiskipöydän lähelle. Öljyttyä puuta voisin harkita tasolle jonka ei tarvitse sietää kuumia kattiloita tai vettä. En kuitenkaan ole kokeillut kaikkia mahdollisia materiaaleja, ja ihmisten tarpeet ja muutkin mieltymykset vaihtelevat joten tätä ei kannata ottaa minään universaaliksi tarkoitettuna suosituksena, vaan ainoastaan minun mieltymyksenäni :)
Mulla oli musta iso käsinsolmittu villamatto olohuoneessa. Ja tosiaan oli! Eläinperhe kun ollaan niin se oli imuroinnin jälkeen ehkä sekunnin upea & muuten ihan täynnä karvoja ja ties mitä muruja ja roskaa. Yleensä en ole mikään siivoushirmu, mutta tuota näkyä en minäkään kestänyt & matto sai väistyä takavasemmalle eli varaston matoksi 😊
Meillä on keittiössä mustat kivitasot. Musta ei kuitenkaan ole aivan mustaa, vaan siinä on tumman ruskeita kuvioita. Tämä on ollut erittäin hyvä valinta. Mikään lika ei näy.
Eli palstamammojen sisustusvinkit tiivistettynä: kaikki suurinpiirtein pölyn väristä tai jo valmiiksi likaisen näköistä.
😂
Sama koskee myös lattioita. Tumman ruskea laminaatti....näkyy jokainen fucking tahra sun muu!
Laatta aina liukkaana ja kiiltävänä, lasipöytää ei keittiöön.
Lasitasoista pöytää joutuu pyyhkimään joka kerta kun joku siihen viereen istuu, jokainen sormenjälkikin näyttää lialta. Liukasta laattaa on unelma pestä, siitä saa kaikki tiukkaankin jääneet tahrat pois (esim. hiusväritahra) mutta röpelöpintaisesta/matasta laatasta ei lähde perhana mikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai tässä puhuttiinkin jostain laminaattitasoista. Ihan yleisellä tasolla voisin sanoa, että älkää missään nimessä ottako laminaattitasoa. Kivitaso on todella huoleton, ei ole niin nokonuukaa vaikka lähmät jämähtäisi siihen muutamaksi päiväksi. Ei ota nokkiinsa minkäänlaisista siivouksen laiminlyönneistä ja on kätevä, kun voi kuumat kattilat ja uunivuuat laskea suoraan tasolle.
12 vuoden kokemus tummanharmaasta kivitasosta ja neljän vuoden kokemus mustasta. En voisi olla tyytyväisempi. Mutta välitilan laatoitus, joka on kirkasta mustaa laattaa (ja välissä mosaiikkiblingblingiä) on osoittautunut haasteelliseksi. Sitä en ole oppinut vielä saamaan siistiksi. Tarvittaisiin ensin rasvanpoistoaineita ja sitten ikkunanpesuaineet perään, mutta en ole jaksanut ähertää sen kanssa.
Meillä on laminaattitasot. Ei minkäännäköistä ongelmaa, talo on nyt 12 vuotta vanha. Ei pahastu liasta, ei vedestä, ei kuumista kattiloista.
Tulin juuri kirjoittamaan samaa. Minun keittiön laminaatit ovat melkein 20 vuotta vanhat ja todella helppohoitoiset.
Laminaattien valikoima on mielestäni kyllä todella huono, ainakin tavallisimmilla keittiöliikkeillä. Nämä nykyiset laminaattitasoni ovat vaaleat, hennolla pilkullisella kuviolla, mutta en löydä mistään lähellekään yhtä kivan näistä (uuteen kotiin).
Vierailija kirjoitti:
Älkääkä koskaan hankkiko mustia kiiltäviä kaapinovia! Ihan törkeän hienon näköiset metallivetimillä, mutta järkyttävät pitää puhtaana. Joka päivä saisi olla niitä jynssäämässä. Meillä vielä sellaiset oven alle tulevat huomaamattomat vetimet, joihin miesväki ei luonnollisestikaan onnistu osumaan, vaan kaappien ovet lähmitään ja suorastaan varmaan nuollaan joka päivä. En tajua miten niin paljon tahmaa saa oviin edes tarttumaan.
Mutta samaa mietin että meillä on taatusti puhdasta kun joka hemmetin päivä pestään. Edellisissä puunvärisissä ovissa ovien pesu kerran vuodessa riitti.
Meillä on kiiltävät mustat kaapinovet keittiössä, mutta ei mitään ongelmaa niiden kanssa. Meillä on kunnon vetimet juurikin siitä syystä, että niitä tulee sitten käytettyä. Ehkä pari kolme kertaa vuodessa pyyhitään ovet nihkeällä liinalla pölyistä puhtaaksi. Meillä tosin pestään käsiä ahkeraan ja vähän joka välissä, joten tahmajälkiä ei varmaan siitäkään syystä ole. Sen sijaan valkoinen välitilan laatoitus on ollut haasteellinen pitää puhtaana etenkin lieden kohdalla, kun rasvaroiskeet meinaa jämähtää kiinni.
Älä ota myöskään valkoisia ovia tai tasoja. Niissä näkyy sormenjälkiä ja mustia tahroja, aivan järkyttävä pitää siistinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin vain kuvitella. Itse tein sen virheen, että otin Ikean mustanruskeat TINGSRYD-vetolaatikot, joissa näkyy _KAIKKI_. Joka ikinen vesipisara, sormenjälki... Ja nehän eivät ihan millä tahansa pyyhimisellä lähdekään. Ja jos on pyyhinyt kostealla rätillä nuo pirun laatikot, niin sekin jättää niitä "kosteusjälkiä". Eli pyyhimisen jälkeen ne pitäisi saman tien kuivata, ettei vesijälkiä jäisi. AAARGH. Tuntuisi tyhmältä vaihtaa nuo 2,5 vuotta sitten valmistuneeseen taloon valitut jutut nyt jo, joten näillä mennään toistaiseksi. Mutta älkää siis kukaan valitko Ikean TINGRYDIÄ!!! Taso meillä on valkoista korkeakiiltoa, samoin kuin osa kaapinovista, niihin olen ollut erittäin tyytyväinen. Valkoinen taso on kaunis, vaikka toki vaatiikin pyyhimisen pari kertaa päivässä.
Pyyhkiä; pyyhkiminen. "Olen pyyhkinyt kostealla." "Vaatii pyyhkimisen pari kertaa."
Tule ohjeistamaan uudestaan sitten, kun käytät neljää eri kieltä arjessasi päivittäin. ;-)
Vuokrasin myös aikanaan asuntoa jossa oli kylppärissä kokonaan musta laatoitus (joka oli aika kärsinyt jo kun siihen muutin joka tuskin auttoi asiaa) ja ei kyllä enää ikinä! Joka suihkun jälkeen lattia piti hassata tai siihen jäi saippuajälkiä, seinät piti pyyhkiä sienellä ettei olisi jälkiä, koko huone näytti aina pölyisältä vaikka siis tosiaan hassasin sen vähintään joka toinen päivä jne.
Ota oliivinvihreät tasot, oliivinvihreä on uusi musta.
Vierailija kirjoitti:
Eli palstamammojen sisustusvinkit tiivistettynä: kaikki suurinpiirtein pölyn väristä tai jo valmiiksi likaisen näköistä.
😂
Jos sillä konstilla voi vähentää siivousta, niin sopii... Ei todellakaan kiinnosta päivittäinen imurointi ja pölyjen pyyhintä.
Vierailija kirjoitti:
Myös vaalean harmaa lattia on ihanan näköinen, MUTTA näkyy aivan kaikki ! Saisi olla imuroimassa ja luuttuamassa päivittäin.
Samoin kylppärin laatoissa matta on virhe! Imee itseen kaiken, en ole vielä keksinyt keinoja pitää vaivattomasti puhtaana.
Eli jos lika ei näy niin sitten sitä ei ole olemassa?
Mahtava ajatusmaailma!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös vaalean harmaa lattia on ihanan näköinen, MUTTA näkyy aivan kaikki ! Saisi olla imuroimassa ja luuttuamassa päivittäin.
Samoin kylppärin laatoissa matta on virhe! Imee itseen kaiken, en ole vielä keksinyt keinoja pitää vaivattomasti puhtaana.
Eli jos lika ei näy niin sitten sitä ei ole olemassa?
Mahtava ajatusmaailma!
Jos ei ole vakavia ongelmia immuunipuolustuksen kanssa, niin pieni määrä likaa ei haittaa terveyttä, etenkään jos on kyse jostain veden jättämistä jäljistä vaikka lasisilla tai lakatuilla pinnoilla. Isompi ongelma esteettisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin vain kuvitella. Itse tein sen virheen, että otin Ikean mustanruskeat TINGSRYD-vetolaatikot, joissa näkyy _KAIKKI_. Joka ikinen vesipisara, sormenjälki... Ja nehän eivät ihan millä tahansa pyyhimisellä lähdekään. Ja jos on pyyhinyt kostealla rätillä nuo pirun laatikot, niin sekin jättää niitä "kosteusjälkiä". Eli pyyhimisen jälkeen ne pitäisi saman tien kuivata, ettei vesijälkiä jäisi. AAARGH. Tuntuisi tyhmältä vaihtaa nuo 2,5 vuotta sitten valmistuneeseen taloon valitut jutut nyt jo, joten näillä mennään toistaiseksi. Mutta älkää siis kukaan valitko Ikean TINGRYDIÄ!!! Taso meillä on valkoista korkeakiiltoa, samoin kuin osa kaapinovista, niihin olen ollut erittäin tyytyväinen. Valkoinen taso on kaunis, vaikka toki vaatiikin pyyhimisen pari kertaa päivässä.
Pyyhkiä; pyyhkiminen. "Olen pyyhkinyt kostealla." "Vaatii pyyhkimisen pari kertaa."
Tule ohjeistamaan uudestaan sitten, kun käytät neljää eri kieltä arjessasi päivittäin. ;-)
Useiden kielin osaaminen ei ole tekosyy olla osaamatta äidinkieltään. Paitsi tietenkin jos suomi ei ole äidinkielesi, silloin on helppo ymmärtää taivusten hankaluudet.
No huh huh :D :D en olisi voinut asua tuolla !