Jos suunnittelet kotiisi mustia keittiöntasoja, niin ÄLÄ HANKI
Mulla on kolme vuotta sitten rakennettu talo, johon halusin mustat mattaiset laminaattitasot keittiöön. Ne on tosi hienot, mutta niissä näkyy ihan kaikki.
Pieni vesipisara jättää kuivuessaan jäljen.
Kun ottaa talouspaperia telineestä yhden arkin, pöytä on valkoisen pölyn peitossa. Pelkkä leipäpalan vierestä kuljettaminen jättää murut pöydälle. Jos ostan pussin jauhoja ja nostan sen pöydälle, koko pöytä on valkoinen jne jne.
Lohduttaudun sillä, että kaikilla muillakin on yhtä sotkuiset pöydät, mutta ne ei vaan tiedä sitä :) Tai siis mun pöytähän on aina puhdas, kun pyyhin sen sata kertaa päivässä :D
Mulla on myös mustat laattalattiat, mutta se onkin jo kokonaan toinen tarina....
Kommentit (76)
Eikö astiat rikkoonnu helposti kivitasoon kolahtaessaan ja pudotessaan?
Jossain oli vinkkinä, että jos pinnassa on rasvalikaa, niin pesuliinaan pitäisi lisätä tippa pari öljyä, niin se irroittaa rasvaisen lian paremmin kuin pelkkä pesuaine.
Täytyy kokeilla keittiön kaappien oviin.
Vierailija kirjoitti:
Ai tässä puhuttiinkin jostain laminaattitasoista. Ihan yleisellä tasolla voisin sanoa, että älkää missään nimessä ottako laminaattitasoa. Kivitaso on todella huoleton, ei ole niin nokonuukaa vaikka lähmät jämähtäisi siihen muutamaksi päiväksi. Ei ota nokkiinsa minkäänlaisista siivouksen laiminlyönneistä ja on kätevä, kun voi kuumat kattilat ja uunivuuat laskea suoraan tasolle.
12 vuoden kokemus tummanharmaasta kivitasosta ja neljän vuoden kokemus mustasta. En voisi olla tyytyväisempi. Mutta välitilan laatoitus, joka on kirkasta mustaa laattaa (ja välissä mosaiikkiblingblingiä) on osoittautunut haasteelliseksi. Sitä en ole oppinut vielä saamaan siistiksi. Tarvittaisiin ensin rasvanpoistoaineita ja sitten ikkunanpesuaineet perään, mutta en ole jaksanut ähertää sen kanssa.
Meillä on laminaattitasot. Ei minkäännäköistä ongelmaa, talo on nyt 12 vuotta vanha. Ei pahastu liasta, ei vedestä, ei kuumista kattiloista.
Minä käsittelin lauteet mustaksi saunavahalla. Ne on kivat mutta meillä on kertalämmitteinen Aito-kiuas josta häkälöylyjä heittäessä näköjään tulee aika paljon tuhkaa =(
En todellakaan ala pestä saunaa joka kerran jälkeen.
Luulin että musta olisi tosi tyylikäs väri ruokapöydälle. Nyt pöytä on aivan järkyttävän näköinen. Ei enää koskaan mustaa! Musta-valkoinen sisustus olisi kyllä todella tyylikäs jos siivoaisi 5 tuntia päivässä. Nyt pysyttelen valkoinen-harmaa-linjalla.
Edellisessä kodissani oli tummanruskea laminaattilattia keittiössä. Oli upea, mutta siinä näkyi kaikki! Joka ikinen leivänmuru paitsi ehkä ruisleipä.
Sama virhe tuli tehtyä,mustat tasot ja musta lattia keittiöön.En suosittele.On nätti kaukaa, mutta kaikki lika näkyy todellakin.Sopii toki himosiivoojalle.
Älkääkä koskaan hankkiko mustia kiiltäviä kaapinovia! Ihan törkeän hienon näköiset metallivetimillä, mutta järkyttävät pitää puhtaana. Joka päivä saisi olla niitä jynssäämässä. Meillä vielä sellaiset oven alle tulevat huomaamattomat vetimet, joihin miesväki ei luonnollisestikaan onnistu osumaan, vaan kaappien ovet lähmitään ja suorastaan varmaan nuollaan joka päivä. En tajua miten niin paljon tahmaa saa oviin edes tarttumaan.
Mutta samaa mietin että meillä on taatusti puhdasta kun joka hemmetin päivä pestään. Edellisissä puunvärisissä ovissa ovien pesu kerran vuodessa riitti.
Vierailija kirjoitti:
Eikö astiat rikkoonnu helposti kivitasoon kolahtaessaan ja pudotessaan?
Eipä niitä usein tule siihen kivitasolle tiputeltua. Ja kun parketille tipahtaa, niin on jo pehmämpi lasku. En muista tässä 16 vuoden aikana että olisi yhtäkään astiaa mennyt kivitasolla rikki. Lattialle on hajonnut muutamia laseja ja nekin miehen tekosia.
Meillä on keittiön kaikissa kaapeissa ja vetolaatikoissa pomppusaranat, joten niitä kaappeja tulee todellakin lääpittyä ja ylempiä laatikoita myös. Alemmat laatikot saa kätevästi avattua pohkeella, mikä on aivan loistava homma jos molemmat kädet on varattu. Luojan kiitos nämä ovat korkeakiiltovalkoiset eikä mustat.
Ai, meillä mustat kivitasot ja olen tosi tyytyväinen. Kun pyyhkäisen puhtaaksi kostealla, kuivaan myös saman tien. Kauniit ja kiiltävät.
Mulla on mustaa kiveä (kiiltävä pinta), ja on kyllä helppohoitoinen ja kaunis. En vaihtaisi.
Meillä myös musta kivitaso. Kivitaso tulee ehdottomasti seuraavankin kerran, mutta ei mustana.
Vielä ei ole kivitason takia hajonnut yhtään astiaa. On muuten ihanan huoleton.
Meillä tummanruskea taso, jota saa pyyhkiä myös usein. Mutta pahinta meillä on tummanruskea parketti koko asunnossa. Kaunis on, mutta jokainen pölyhiukkanen ja roska näkyvät. Imuroida saa tosi usein
Vierailija kirjoitti:
Meillä tummanruskea taso, jota saa pyyhkiä myös usein. Mutta pahinta meillä on tummanruskea parketti koko asunnossa. Kaunis on, mutta jokainen pölyhiukkanen ja roska näkyvät. Imuroida saa tosi usein
Olen aina ihmetellytkin asuntoja, joihin laitetaan tummanruskea lattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellytkin asuntoja, joihin laitetaan tummanruskea lattia.
Niin ja olen tämän ihan itse valinnut uuteen asuntoon 🤤
En ymmärrä mustaa muutenkaan sisustusvärinä. Pimentää, pienentää, ankeuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Voin vain kuvitella. Itse tein sen virheen, että otin Ikean mustanruskeat TINGSRYD-vetolaatikot, joissa näkyy _KAIKKI_. Joka ikinen vesipisara, sormenjälki... Ja nehän eivät ihan millä tahansa pyyhimisellä lähdekään. Ja jos on pyyhinyt kostealla rätillä nuo pirun laatikot, niin sekin jättää niitä "kosteusjälkiä". Eli pyyhimisen jälkeen ne pitäisi saman tien kuivata, ettei vesijälkiä jäisi. AAARGH. Tuntuisi tyhmältä vaihtaa nuo 2,5 vuotta sitten valmistuneeseen taloon valitut jutut nyt jo, joten näillä mennään toistaiseksi. Mutta älkää siis kukaan valitko Ikean TINGRYDIÄ!!! Taso meillä on valkoista korkeakiiltoa, samoin kuin osa kaapinovista, niihin olen ollut erittäin tyytyväinen. Valkoinen taso on kaunis, vaikka toki vaatiikin pyyhimisen pari kertaa päivässä.
Pyyhkiä; pyyhkiminen. "Olen pyyhkinyt kostealla." "Vaatii pyyhkimisen pari kertaa."
Nyt saa kivittää. Muutetaan uuteen taloon nyt jouluksi, väriskaala vaaleaa, harmaata ja muutama väripilkku. Mutta, muutetaankin tosi vanhasta talosta (menee purkuun) ja meillä on tällä hetkellä yhdessä huoneessa keltaiset tapetit, keittiön seinässä oranssia ja lattiassa punaista. Yläkerran rappukäytävässä violettia ja sinapinruskeaa. Eteisessä vihreänharmaat lattiat. Näitä sävyjä kun on katsellut vuosikaudet, niin en todellakaan halua mitään värikimaraa uuteen taloon. Vaikkakin nyt kuulemma on värit tulossa takaisin sisustukseen, olkoonkin vaan, mulle riitti tuo värien ilotulitus tässä vielä vanhassa asumuksessa. Särkee silmiä suoraan sanottuna tämä kirjavuus, siksi hillittyä uudessa. Tämä nyt vähän ot, mutta olkoon.
Puutasot on ihan parhaat, kunhan jaksaa silloin tällöin öljytä.